طرز تهیه خورش قرمه‌ سبزی


قرمه‌ سبزی که از ترکیب گوشت قرمه و سبزیجات معطر تهیه می‌شود یکی از غذاهای اصیل کشور ما با قدمتی حدود ۵۰۰۰ سال بوده که به جرئت می‌توان آن را محبوب‌ترین غذای ایرانی دانست. در این مقاله طرز تهیه خورشت قرمه‌سبزی را برای شما عزیزان آماده نموده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

زمان پخت: حداقل ۵-۴ ساعت

 

مواد لازم برای طرز تهیه خورش قورمه سبزی

گوشت خورشتی ۲۰۰ گرم
سبزی قرمه ربع کیلو
لوبیا قرمز یا چیتی نیم پیمانه
پیاز یک عدد متوسط
لیمو عمانی دو عدد
نمک، فلفل و زردوچوبه و شنبلیله خشک به میزان لازم

 

 

 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

برای تهیه خورش قرمه‌سبزی می‌توان از لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز به دلخواه استفاده نمود. مقدار نیم پیمانه لوبیا را چند ساعتی قبل از پخت خیس کرده و چند مرتبه آب آن را عوض نمایید تا نفخ آن خوب گرفته شود.

 

پیاز را به صورت نگینی خرد و در یک قابلمه یا تابه مناسب کمی تفت می‌دهیم تا از حالت خامی درآید. سپس مقداری روغن اضافه کرده و با حرارت ملایم به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا پیازها کمی تغییر رنگ داده و طلایی شوند؛ سپس زردچوبه و فلفل را اضافه و ترکیب می‌کنیم.

 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی 1

 

گوشت قرمه تکه‌تکه شده را به پیاز افزوده و همراه هم سرخ می‌کنیم تا خامی گوشت‌ها گرفته و بوی خوبی به خود بگیرد.

 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی 2

لوبیاهای خیس خورده را شسته و به مواد اضافه کرده تا همراه آن‌ها کمی حرارت ببینند. سپس چند پیمانه آب جوشیده به خورشت اضافه کرده و با گذاشتن درب ظرف چند ساعتی زمان می‌دهیم تا گوشت‌ها و لوبیا خوب بپزند.

 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی 3

 

سبزی قرمه را می‌توانید از مخلوط تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله تهیه کرده و یا از سبزی‌های خردشده و آماده‌ای که در بازار موجود است استفاده نمایید. توجه داشته باشید که اگر خودتان در منزل قصد تهیه سبزی قرمه را دارید حتما سبزی‌ها را خوب شسته و ضدعفونی نمایید و سپس تا می‌توانید آن‌ها را ریز خرد کنید تا خورش شما به غلظت خوبی برسد. تابه را روی حرارت ملایم گذاشته و با مقداری روغن سبزی‌ها را کمی سرخ می‌نماییم. سبزی‌ها اگر بیش از حد سرخ شوند خورشت شما به سیاهی می‌زند و اگر خیلی کم سرخ شوند خورشت بیش از حد سبز خواهد شد.

پس از آن‌که سبزی مقدار مناسبی سرخ شد آن را به مواد اضافه کرده هم می‌زنیم و با نیمه گذاشتن درب قابلمه زمان می‌دهیم تا خورشت به آهستگی پخته شده و جا بیوفتد. زمان پخت طولانی برای تهیه قرمه‌سبزی خوشمزه بسیار مهم است.

 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی 4

 

مرحله ششم

دو عدد لیمو عمانی را شسته و با یک کارد یا چنگال چند سوراخ روی آن ایجاد کنید؛ سپس درون یک ظرف آب‌جوش انداخته و زمان دهید تا تلخی آن گرفته شود. سپس در پایان پخت لیموها را به همراه یک قاشق چای‌خوری پودر شنبلیله خشک به خورشت اضافه کرده تا به خورشت عطر و طعم خوبی دهند.

 

طرز تهیه خورش قرمه سبزی 5

 

در پایان پخت مقداری از خورش را چشیده، مقدار نمک لازم را به آن اضافه نموده و در ظرف مناسب سرو و نوش‌جان نمایید.

 

طرز تهیه خورش فورمه سبزی 6
















Source link