طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ


خورش فسنجان یکی از غذاهای اصیل ایرانی بوده که به دلیل طعم ملس و مقوی بودن آن همواره طرفداران بسیار زیادی داشته و دارد؛ از این جهت در این مقاله طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ ملس و خوشمزه را برای شما همراهان همیشگی عصر پنجشنبه آماده نموده‌ایم. این فسنجان بدون اضافه نمودن حتی یک قطره روغن کاملا روغن انداخته که علاوه بر طعم بی‌نظیرش ظاهر بسیار دلپذیری نیز خواهد داشت. با ما همراه باشید

زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

زمان پخت: ۴-۳ ساعت

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان با مرغ

مرغ خرد شده نصف سینه
مغز گردو یک پیمانه
رب انار ترش یا ملس نیم پیمانه
پیاز متوسط یک عدد
شکر یک الی دو قاشق غذاخوری

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 1

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 2

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 3                                                       دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 4

 

مراحل پخت خورش فسنجان با مرغ

ابتدا لازم است تا مغز گردوها به صورت چرخ یا له شده درآیند. برای این کار شما می‌توانید از چرخ‌گوشت یا آسیاب برقی استفاده نموده و گردوها را کاملا پودر نمایید. اگر آسیاب دستی و یا یک سنگ تمیز در اختیار دارید حتما گردوها را به صورت دستی آسیاب کنید که موجب روغن انداختن بیشتر خورشتان خواهد شد.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 5

 

در مرحله بعد پیاز را رنده کرده و در قابلمه می‌ریزیم و با حرارت ملایم شروع به تفت دادن آن می‌کنیم تا کمی سبک شوند. دقت کنید که پیاز نباید بیش از حد حالت له شده و آبکی بگیرد بنابراین بهتر است از درجه درشت رنده استفاده نمایید.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 6

 

پس از آن‌که آب پیازها تبخیر و رنگشان تغییر کرد گردوهای آسیاب شده را به آن‌ها اضافه کرده و با یکدیگر خوب تفت می‌دهیم. دقت داشته باشید که محتوی قابلمه در این مرحله به دلیل وجود گردو خیلی سریع ته گرفته و می‌سوزند؛ بنابراین لازم است تا هم حرارت بسیار ملایم بوده و هم این‌که مواد درون قابلمه خیلی سریع هم بخورند و نچسبند.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 7

 

مواد را تا جایی تفت می‌دهیم که روغن گردو در اثر حرارت از آن خارج شده و بدون اضافه کردن حتی یک قطره روغن مایع همه مواد چرب شده باشند. سپس رب انار را اضافه کرده و به هم زدن سریع ادامه می‌دهیم تا همه رب انار با مواد خوب ترکیب شوند.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 8

 

در مرحله بعد دو لیوان آب یخ به مواد اضافه کرده و درب قابله را گذاشته تا با حرارت ملایم به آرامی شروع به پختن کند. از زمانی که درب قابلمه را گذاشتید هرازگاهی به آن سری بزنید تا خورش ته نگیرد.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 9

 

حدود یک ساعت بعد به خورشمان که حالا مقداری روغن انداخته چند تکه یخ اضافه می‌نماییم تا به آن شوک دمایی وارد شده و روغن بیشتری بیندازد. سپس بر حسب ذائقه خود یک الی دو قاشق غذاخوری شکر به خورش اضافه نموده و هم می‌زنیم.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 10

 

پس از آن تکه‌های مرغ خرد شده را که از قبل شسته‌ایم به خورش اضافه کرده و با گذاشتن درب قابلمه اجازه می‌دهیم تا خورشت کاملا جا بیوفتد. اگر قصد دارید فسنجان مجلسی آماده نمایید لزومی به تکه تکه نمودن مرغ‌ نبوده و آن را به صورت کامل سرخ نموده در ظرف سرو قرار داده و فسنجان را اطراف آن را می‌ریزیم. زمان پخت این خورش حدود سه الی چهار ساعت بوده که هرچه بیشتر بپزد جاافتاده‌تر و بهتر خواهد شد.

 

دستور پخت خورش فسنجان با مرغ 11

 

در پایان اگر به فسنجان با طعم ترش علاقه ‌مندید یک قاشق دیگر رب انار به غذا اضافه کرده و سپس در ظرف سرو کشیده و در کنار عزیزانتان نوش‌جان نمایید.



Source link