طب سوزنی چیست؟ چه بیماری هایی را درمان میکند؟ انواع طب سوزنی


طب سوزنی نوعی درمان مکمل است که شامل قرار دادن سوزن های بسیار نازک در بدن است؛ و پزشکان برای درمان مسائل مختلف سلامتی، سوزن‌ها را در مکان‌ها و اعماق مختلف وارد می‌کنند.

طب سوزنی می تواند به تسکین درد و درمان طیف وسیعی از دردهای دیگر کمک کند. با این حال، نحوه دقیق عملکرد آن نامشخص است؛ برخی معتقدند که طب سوزنی سبب متعادل سازی انرژی حیاتی می شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که اثر عصبی دارد.

در این مطلب به تفصیل توضیح می‌دهیم که طب سوزنی چیست، کارآیی آن چگونه است و چه فواید و خطراتی به دنبال دارد.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن در بدن برای تحریک اعصاب حسی در پوست و عضلات است؛ که می تواند به درمان درد مزمن و سایر شرایط جسمانی کمک کند.

طب سوزنی ریشه در طب سنتی چینی (TCM) دارد و اکنون یک درمان مکمل رایج در سراسر جهان است.

کارایی طب سوزنی چگونه است؟

طب سنتی چینی توضیح می‌دهد که سلامتی نتیجه تعادل هماهنگ افراط‌های مکمل “یین” و “یانگ” از نیروی حیاتی است که به نام چی شناخته می‌شود. این دانشمندان معتقدند که بیماری، نتیجه عدم تعادل این نیروها است.

طبق گفته طب سنتی چینی، چی بواسطه نصف النهارها یا مسیرها در بدن انسان جریان دارد؛ و این جریان های انرژی از طریق ۳۶۱ نقطه طب سوزنی در بدن قابل دسترسی هستند. قرار دادن سوزن ها در این نقاط با ترکیب های مناسب، جریان انرژی را به حالت تعادل برمی گرداند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که بسیاری از نقاط طب سوزنی در مکان‌هایی هستند که انگیختگی می‌تواند بر فعالیت نورون‌های حسی متعدد تأثیر بگذارد؛ این نقاط، فیلدهای گیرنده نیز شناخته می شوند. انگیختگی فیزیکی وارد کردن سوزن در این نقاط ممکن است بر پردازش درد در سیستم عصبی مرکزی و ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد و جریان خون را به قسمت‌های خاصی از بدن افزایش دهد.

یک بررسی تکمیلی در سال ۲۰۱۸ از تأثیر طب سوزنی بر درد مزمن نشان داد که این عمل می تواند مزایای تسکین درد قابل تشخیص از دارونما را ارائه دهد؛ با این حال، همچنان مکانیسم دقیق عملکرد طب سوزنی مشخص نیست.

خطرات طب سوزنی

همه درمان ها هم خطرات و هم فواید دارند؛ یک فرد همیشه باید قبل از انجام هر گونه درمانی به دنبال مشاوره پزشکی باشد.

خطرات احتمالی طب سوزنی به شرح زیر است:

  • خونریزی، کبودی و درد در محل‌های تزریق.
  • سوزن های استریل نشده ممکن است منجر به عفونت شود.
  • در موارد نادر، سوزن ممکن است بشکند و به اندام داخلی آسیب برساند.

سازمان غذا و دارو (FDA) سوزن های طب سوزنی را به عنوان ابزار پزشکی تنظیم می کند. ساخت و برچسب زدن آنها باید استانداردهای خاصی را رعایت کند. سوزن‌ها باید استریل، غیرسمّی و برچسب “فقط برای یک بار مصرف” داشته باشند.

همانند هر درمان تکمیلی، در موارد مزمن یا حاد، استفاده از طب سوزنی در کنار درمان‌های معمولی توصیه می‌شود.

فواید طب سوزنی

فواید طب سنتی

طب سوزنی یک درمان مکمل رایج است که می تواند به افراد در مدیریت بسیاری از شرایط مختلف کمک کند.

از مزایای طب سوزنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد می توانند به طور موثر طب سوزنی را با سایر روش های درمانی ترکیب کنند.
  • طب سوزنی می تواند به کاهش درد مزمن، میگرن و سردرد کمک کند.

طب سوزنی، عوارض جانبی اندکی دارد.

طب سوزنی چه بیماریهایی را درمان میکند؟

طب سوزنی یک شکل انعطاف‌پذیر از درمان است که می‌تواند نگرانی‌های بهداشتی متعددی را به طور همزمان هدف قرار دهد. مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) به مردم توصیه می کند که از طب سوزنی به عنوان جایگزینی برای کمک های پزشکی معمولی استفاده نکنند. این مرکز بیان می کند که طب سوزنی می تواند به طور موثر به منبع مورد اعتماد در درمان موارد زیر کمک کند:

سایر مطالعات معتبر نشان می دهد که طب سوزنی همچنین می تواند به درمان موارد زیر کمک کند:

  • میگرن
  • نوروپاتی
  • روماتیسم مفصلی
  • خستگی
  • تاندونوپاتی

طب سوزنی چیست

از طب سوزنی چه انتظاری باید داشت؟

یک متخصص طب سوزنی، بیمار را معاینه می کند و وضعیت او را ارزیابی می کند، یک یا چند سوزن نازک و استریل را وارد منطقه درد می کند و مشاوره ارائه می دهد.

افراد معمولاً در طول عمل می نشینند یا دراز می کشند؛ متخصص طب سوزنی باید از سوزن های استریل، یکبار مصرف استفاده کند. افراد ممکن است پس از وارد کردن سوزن، احساس گزگز اندکی داشته باشند. سپس ممکن است درد به جا مانده از سوزن تجربه کنند.

به طور معمول، سوزن ها برای ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در جای خود باقی می مانند، اگرچه بسته به روش متفاوت است.

تعداد دفعاتی که یک فرد نیاز خواهد داشت، بستگی به بیماری او دارد. فردی که یک بیماری مزمن دارد ممکن است به یک یا دو درمان در هفته طی چند ماه نیاز داشته باشد. یک مشکل/بیماری حاد معمولاً پس از ۸ تا ۱۲ جلسه بهبود می یابد.

مواردی که باید در نظر گرفت

  • طب سوزنی یک درمان مکمل است و نباید جایگزین درمان های توصیه شده توسط پزشک شود.
  • قبل از انجام طب سوزنی برای درمان درد مزمن یا سایر موارد، فرد باید از یک پزشک مشاوره بگیرد.

طب سوزنی یک درمان مکمل سنتی است که منشأ تاریخی در چین دارد؛ و  شامل وارد کردن سوزن های کوچک برای تحریک بخش های خاصی از بدن و شبکه عصبی آن است. مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی می تواند به مدیریت درد مزمن، سردرد و میگرن کمک کند. طب سوزنی عوارض جانبی اندکی به همراه دارد و  البته، پزشکان باید مجوز انجام روش های طب سوزنی را داشته باشند.



منبع