طرز تهیه زرشک‌ پلو با مرغ مجلسی


زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

زمان پخت: حداقل ۳-۲ ساعت

 

مواد لازم برای طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ مجلسی

ران یا سینه مرغ دو عدد
پیاز متوسط یک عدد
هویج دو عدد
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
آبلیمو یک قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق مرباخوری
برنج دو پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه  به مقدار لازم
زرشک و زعفران  به مقدار لازم

 

طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ مجلسی

ابتدا ران یا سینه مرغ را به دلخواه در قابلمه‌ای قرار داده و مقداری آب به آن اضافه می‌نماییم طوری که آب سطح روی مرغ‌ها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی اجاق گذاشته و کمی به آن زمان می‌دهیم؛ حدود یک ربع الی بیست دقیقه بعد سطح روی مرغ با کفی قهوه‌ای رنگ پوشیده شده است. مرغ‌ها را آبکش کرده، می‌شوییم و در آبکشی قرار می‌دهیم تا آب آن گرفته شود.

مرغ

 

در یک تابه یا قابلمه مقدار کمی روغن ریخته و پس از داغ شدن مرغ‌ها را در آن قرار داده تا دو طرف آن کمی سرخ شود.

 

مرغ سرخ شده

 

پس از آن‌که مرغ‌ها سرخ شدند آن‌ها را از روغن خارج کرده و سپس پیاز را به صورت نگینی خرد و داخل روغن باقی‌ مانده از مرغ‌ها کمی تفت می‌دهیم.

 

پیاز سرخ شده

 

وقتی پیاز‌ها نرم شدند ادویه‌جات شامل نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و با پیاز‌ها تفت می‌دهیم. سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا رنگ خوبی به خود بگیرد. پس از آن یک قاشق مرباخوری شکر را در یک قاشق غذاخوری آبلیمو خوب حل کرده و با پیازها ترکیب می‌نماییم. سپس دو لیوان پر آب به قابلمه افزوده و مرغ‌ها را درون آن قرار می‌دهیم. دقت کنید که مرغ‌ها نباید در آب شناور باشند. در نهایت درب قابلمه را گذاشته و حدود ۲-۳ ساعت زمان می‌دهیم تا مرغ‌ها خوب پخته شوند.

 

پختن مرغ

 

نیم ساعت پایانی پخت دو عدد هویج را به شکل دلخواه خرد کرده و کنار مرغ قرار می‌دهیم تا بپزد.

مقداری زرشک را خوب شسته و در یک قاشق روغن به مدت نیم دقیقه تفت می‌دهیم. سپس مقداری زعفران دم‌کرده را در یک کاسه ریخته و چند قاشق از برنج دم‌کشیده را به آن اضافه و خوب هم می‌زنیم تا عطر و رنگ زعفران را به خود بگیرند. پس از آن زرشک را نیز به برنج‌های زعفرانی اضافه می‌نماییم.

در پایان برنج و مرغ را در ظرف مخصوص سرو نموده و برنج را همراه با ترکیب زعفران و زرشک تزئین می‌نماییم. نوش‌جان
















Source link