انواع زیره برای لاغری کدامند؟


انواع زیره برای لاغری کدامند؟

زیره چیست؟

زیره که با نام علمی Cuminum cyminum شناخته می شود، گیاهی گلدار و بومی شرق مدیترانه و هند است. دانه‌های این گیاه یا شکل آسیاب شده آن، سال‌ها است که در غذاهای مختلف دنیا به ویژه در خاورمیانه، شرق دور یا آمریکای لاتین استفاده می‌شود.

زیره فقط به شکل ادویه در غذاها استفاده نمی‌شود، بلکه مردم دنیای از دانه آن روغن می‌گیرند یا با زیره دمنوش درست می‌کنند. در کنار کاربردی که زیره در آشپزی دارد، یک گنجینه برای سلامتی بدن هم محسوب می‌شود.

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با آسیب‌ ناشی از رادیکال‌های آزاد و مضر در بدن کمک می‌کند. منبع خوبی از آهن است که برای خون سالم و سطح انرژی بالا ضروری است. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطان است است و می‌تواند با افزایش فعالیت آنزیم‌های گوارشی به هضم بهتر کمک کند.

انواع زیره برای لاغری کدامند؟ | متخصص تغذیه اصفهان

صفحه اینستاگرام (متخصص تغذیه اصفهان)

انواع زیره برای لاغری کدامند؟

زیره برای لاغری در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد که از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. اما در برخی موارد کاربردی تقریبا یکسان دارند.

  • زیره سبز برای لاغری

این گیاه هم به شکل خودرو هم به‌صورت پرورشی رشد می‌کند. زیره سبز دارای ویتامین c , k و مواد معدنی است. در ضمن این نوع زیره خاصیت ضد باکتری، ضد سم و ضدالتهاب دارد. از زیره سبز هم در آشپزی و هم در تولید مواد آرایشی و تهیه برخی داروهای سنتی استفاده می‌شود. این ادویه متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و و باعث کم شدن وزن می‌گردد.

  • زیره سیاه برای لاغری

جالب است بدانید که زیره سیاه عطر زیادتری نسبت به نوع سبز آن دارد. طبع آن گرم است و در مناطق کوهستانی و به شکل خودرو رشد می‌کند. مقوی برای بدن است و معده را تقویت می‌کند. یکی از سوغاتی‌های مخصوص شهر کرمان نیز به حساب می‌آید. زیره برای لاغری مقدار زیادی فیبر دارد که روی کاهش وزن تأثیر‌گذار است.

 


مطالب پیشنهادی سایت (متخصص تغذیه اصفهان):

آیا زنیان برای لاغری مفید است؟

رژیم پریتیکین و تاثیر آن بر لاغری





Source link