پنج پیش‌بینی در رژیم کتوژنیک گیاهی دکتر روشن ضمیر در 2023

رژیم کتوژنیک بیشتر از رژیم های کم چرب به کاهش وزن فرد کمک می کند. اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه در رژیم غذایی ممکن است از تحریک بیش از حد سلول های مغزی جلوگیری کند. که از اسیدهای چرب با زنجیرههای کربنی کوتاهتر ساخته شدهاند، ویژگی کتوژنیک بیشتری دارند. سروونکا گفت: “بیمارانی که خودمختار هستند ، نیاز به انگیزه شخصی دارند و همچنین داشتن یک ساختار پشتیبانی قوی نیز مهم است. توجه به این نکته مهم است که رژیم کتوژنیک یک رژیم کوتاه مدت است که بیش ازتمرکز بر رژیم سالم، بر کاهش وزن متمرکز است. برای یافتن کارآزماییهای بالینی با محوریت بزرگسالان یا کودکان مبتلا به صرع، که در آنها رژیم غذایی کتوژنیک با سایر درمانها مقایسه شد، بانکهای اطلاعاتی پزشکی را جستوجو کردیم. بيش از 30 درصد کودکان تا سن 15 سالگي حداقل یک بار دچار تشنج مي شوند و یک درصد آنان مبتلا به تشنج های مکرر يا صرع ( اپي لپسي) خواهند شد.

خواص رژیم کتوژنیک

خامه در رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های غذایی که در سالهای اخیر در حال محبوب شدن است رژیم کتوژنیک است، رژیمی که ابداع آن به سال 1921 برمیگردد و حدود 100 سال پیش برای درمان بیماران مبتلا به صرع بکار گرفته شد. سامانهٔ گابا یکی از اهداف مهم داروهای ضد صرع است. این نوع رژیم غذایی ممکن است برای کودکان مبتلا به صرع مقاوم به دارو مفید باشد. تامی تسوچیدا،MD ،PhD ، متخصص مغز و اعصاب رژیم کتوژنیک در مرکز پزشکی ملی کودکان. رعایت این رژیم ممکن است باعث بروز یبوست ، افت قند خون یا سوء هاضمه در فرد شود . هیچ یک از ما پیش بینی نکردیم که نتیجه این کار یک سری دستور العملها و خلاقیتهای آشپزی خواهد بود که میتوانند واقعاً بسیار جذاب به نظر برسند، اگرچه قابل قبول نباشند، به طوری که این مقاله آشپزی منحصر به فرد را تضمین میکند. رژیم کتو میتواند به شما در کاهش چربی اضافی کمک کند، که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع ۲، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد.

طبق مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی Neurology ، ترکیبی از رژیم غذایی اصلاح شده غنی از چربی و کم کربوهیدرات به همراه داروهای مربوطه، ممکن است دفعات تشنج را در افراد مبتلا به صرع که درمان آن بسیار سخت و طاقت فرسا است، کاهش دهد. رژیم کتوژنیک در اصل به عنوان ابزاری برای درمان بیماریهای عصبی مانند صرع استفاده میشد. در نسبت ۴ به ۱ رژیم کتو تقریبا حدود ۸۰ درصد انرژی از چربی ها تامین میشود و باقی مانده انرژی مورد نیاز روزانه فرد از طریق مصرف پروتیئین و کربوهیدرات به دست می آید، باید توجه داشته باشد که در رژیم کتو برای تامین حداقل پروتئین مورد نیاز بدن باید ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در رژیم غذایی قرار داشته باشد.پس از محاسبه انرژی چربی ها و پروتئین در رژیم غذایی باقی مانده انرژی را از طریق کربوهیدرات تامین میکنیم. این کاهش میزان قند و انسولین خون هم زمان با افزایش کتون ها فواید بسیار زیادی برای سلامتی فرد خواهد داشت.رژیم کتوژنیک رژیمی کم کربوهیدرات و سرشار از چربی است.

به گفته دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم درمانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه در سایت و سایت آردایت به عنوان مرجع علمی رژیم کتوژنیک

مصرف سبزیجات و میوه ها در رژیم کتو باید محدود باشد زیرا کربوهیدرات این مواد هم در رژیم غذایی محاسبه میشوند و میزان کربوهیدرات نباید از میزان معینی بیشتر باشد. کودکان تحت درمان با رژیمهای غذایی کتوژنیک در مقایسه با کودکانی که مراقبت معمول خودشان را دریافت کردند، ممکن است تا سه برابر بیشتر عاری از تشنج شده و احتمالا تا شش برابر بیشتر با کاهش 50% یا بیشتر در فراوانی تشنج روبهرو شوند. رژیم کتوژنیک برای درمان انواع مختلف صرع و تشنج موثر می باشد. از جمله روش های موثر کنترل و درمان صرع، رژیم غذایی کتوژنیک است، رژیم غذایی کتوژنیک یک گزینه ی درمانی برای کودکان مبتلا به این بیماری است که تشنج آنها توسط داروهای ضد صرع کنترل نمی شود.

پس از شش ماه، محققان متوجه شدند که 26 درصد از افرادی که هم درمان دارویی داشتند و هم رژیم اصلاح شده اتکینز را دنبال می کردند، بیش از 50 درصد در مقایسه با 3 درصد از افرادی که فقط درمان دارویی داشتند، میزان تشنج آن ها کاهش یافت. چربی مصرفشده، در وضعیت کتوز، در کبد به کتون تبدیل میشود که میتواند انرژی مورد نیاز مغز را هم تامین کند. به طور کلی در موارد خاص و بیماری استفاده از رژیم کتو سودمند است و میتواند سبب بهبود وضعیت فرد شود اما اینکه از رژیم کتو به عنوان یک رژیم عمومی برای همه افراد استفاده کنیم توصیه نمیگردد. اگر می توانید لبنیات را تحمل کنید، لبنیات پرچرب مانند شیر گاو و بز و پنیر توصیه می شود. به عنوان دسر نیز می توانید از پنیر مخلوط همراه با خامه همراه با توت ها استفاده کنید.

رژیم کتوژنیک و کم کاری تیروئید دکتر روشن ضمیر

اجرای این رژیم ممکن است بهسبب نیاز به صرفِ وقت برای اندازهگیری دقیق و برنامهریزی برای نوع و میزان غذاها، با مشکلاتی برای والدین و مراقبین کودک همراه باشد. 🔹در صورتی که کودک بیمار شد چه باید کرد؟ تیم تحقیقاتی بیمارستان جان هاپکینز به بررسی شرایط ۸ بیمار مبتلا به صرع که تحت درمان با رژیم تعدیل شده اتکینز بودند، پرداختند. این بازدیدهای منظم برای نظارت بر پیشرفت و رشد و بررسی هرگونه عوارض جانبی رژیم مهم است. بیماری آلزایمر: رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کند کردن پیشرفت آن کمک کند. این یک پیشرفت بزرگ و شایسته جایزه نوبل در تغذیه بود، اما تعداد کمی از معاصران او در آن زمان متوجه آن شدند. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما با این کار خوب است و به او نظر دهید که کدام دوست را انتخاب کند.

بیماری قلبی: رژیم کتوژنیک می واند به بهبود عوامل خطر مانند چربی بدن، سطح کلسترول HDL (خوب)، فشار خون و قند خون کمک کند. هنگامی که بدن از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند، کتون به وجود می آید. سندرم تخمدان پلی کیستیک: رژیم کتوژنیک میتواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که ممکن است نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ که در مجله Brain منتشر شد نشان داد که اسید دکانوئیک فعالیت های تشنجی را در حیوانات آزمایشگاهی کاهش می دهد. این که بخواهید غذای رستوران ها یا غذا خوری ها را کتوژنیک کنید، کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست. بسیاری از رستوران ها غذاهای گوشتی و خوراک ماهی را سرو می کنند. از دیگر مواد غذایی محدود میتوان به حبوبات، سبزیجات نشاستهای مثل سیب زمینی، سسها و غذاهای فرآوری شده، چربیهای غیر سالم و نمونه رژیم کتوژنیک استاندارد الکل اشاره کرد.

کلسترول و تری گلیسیریدها اغلب به طور ملایم افزایش مییابند و اگر سطح آنها نگران کننده باشد، میتوان با افزایش چربیهای غیر اشباع پلی، افزودن روغنهای فیش یا کاهش نسبت رژیم غذایی، این مشکلات را رفع کرد. ممکن است تصور کنید که پیروی از یک رژیم غذایی با چربی بالا ممکن است مغایر یک شیوه زندگی سالم باشد، اما اگر این کار تحت نظر یک متخصص تغذیه انجام شود، او چربیهای سالم را در نسخه کتوژنیک میگنجاند. او اصطلاح رژیم کتوژنیک را برای کاهش کربوهیدرات ها و افزایش مصرف چربی به عنوان وسیله ای برای افزایش کتون در خون ابداع کرد. یکی از اتفاقاتی که برای افراد دیابتی رخ می دهد، تغییر در متابولیسم آن ها است، قند خون فرد بالا رفته و دیگر تناسبی با عملکرد انسولینی او ندارد.

رژیم کتوژنیک ویکی پدیا

در همین هنگام، برنار مکفدن، یکی از چهرههای شاخص جنبش تناسب اندام در آمریکا، پرهیز غذایی را در جامعهٔ آمریکا، بهعنوان وسیلهای برای دستیابی به سلامتی جسمانی ترویج نموده و مورد توجه عامهٔ مردم قرار داد. علل های بسیاری وجود دارد که باعث برتری رژیم کتوژنیک بر دیگر رژیم های کم چربی می شود، یکی از این علت ها افزایش پروتئین دریافتی است که فواید بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. رژیمهای غذایی کتوژنیک با محتوای چربی بالا و کربوهیدرات پائین هستند. فرد در طی مدت چندین ماه تا یکسال بهصورت تدریجی و با افزایش مقادیر اندکی کربوهیدرات به رژیم غذایی و مشاهده میزان عود تشنجها، از رژیم کتوژنیک گرفته میشود. توجه به وضعیت سلامتی، رشد و تکامل بیمار در طی دوره درمان ضروری است. صرع یک وضعیت مزمنی است که با تشنجهای بیدلیل و عودکننده تشخیص داده میشود. نامگذاری این رژیم بر این مبنا صورت گرفته است که با پیروی از آن، در بدن حالت کتوز (Ketosis) ایجاد میشود.

قیمت رژیم کتوژنیک نی نی سایت دکتر روشن ضمیر

میتوان MCT را جهت افزایش کتوز به رژیم کتوژنیک کلاسیک و رژیم Atkins تعدیلیافته افزود. رژیم کتوژنیک MCT کلاسیک و تعدیلشده، هر دو به یک اندازه مؤثرند و تفاوتشان در تحملپذیری، بهلحاظ آماری، قابل توجه و چشمگیر نیست. نتایج کوتاهمدت رژیم LGIT نشان میدهد که دستکم ظرف یک ماه، تقریباً نیمی از بیماران شاهد کاهش بیش از ۵۰٪ از تشنجهایشان هستند و نتایج کلی در درازمدت مشابه رژیم کلاسیک کتوژنیک است. این رژیم برای همه، از جمله بیماران قلب و عروق مناسب نیست و بعلاوه، چون تحقیقات آن هنوز کامل نیست، نیازمند بررسی و احتیاط بیشتری است. با اینحال این تجویز تجربی، تاکنون در کارآزماییهای آیندهنگر شاهددار بررسی و تأیید نشدهاست. در طول رژیم کتوژنیک می توانید از خوردن غذاها و وعده های مغذی و خوشمزه لذت ببرید. این رژیم کتوژنیک به قدری شما را سیر می کند که می توانید بدون نیاز به محاسبه کالری ها و تحت نظر داشتن غذاهایی که می خورید، وزن کم کنید.

تخم مرغ آپز کم کالری و بسیار مناسب برای وعده صبحانه است و تا ساعتها شما را سیر نگه می دارد. وضعیت متابولیک کتوز در رژیم کتوژنیک، همانطور که گفته شد، در حالتی اتفاق میافتد که بدن به جای کربوهیدارت، از چربی برای تامین سوخت مورد نیاز خود استفاده کند و این درست زمانی رخ میدهد که شما مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش میدهید و به این ترتیب، عرضه گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی برای تامین انرژی سلولها است، محدود میکنید. این وضعیت در اغلب افراد میتواند با یک یا چند داروی ضد-صرع کنترل شود. این کاهش مصرف کربو هیدرات بدن فرد را در وضعیت متابولیسمی قرار می دهد که به آن کتوزیس می گویند. همچنین افزایش کتون ها باعث کاهش سطح قند خون شده و حساسیت انسولینی فرد تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. عوارض شایع رژیم کتو یبوست، افزایش خفیف قند خون و سوء هاضمه است که معمولاً جدی نیستند.

رژیم کتوژنیک و خرما

علیرغم اثربخشی ثابت شده رژیم کتوژنیک در کاهش تشنج، دستورالعمل ها و محدودیت های سخت این رژیم می تواند رعایت آن را چالش برانگیز کند. این دستورالعمل شامل acai ، پروتئین کلاژن، کره بادام زمینی، وانیل و آووکادو است. مصرف این میزان از روغن MCT ممکن است در برخی کودکان، منجر به دلپیچه، اسهال و استفراغ شود. چنانچه داروهای تجویزی موثر واقع نشوند، تغییرات در رژیم غذایی نیز ممکن است از بروز تشنج در برخی از افراد جلوگیری کند یا میزان آن را کاهش دهد. این گروه می گوید ، همانطور که در کودکان مبتلا به صرع ، رژیم کتوژنیک در بزرگسالان مبتلا به صرع نیز می تواند ایمن و موثر باشد اما فقط با حمایت متخصصان پزشکی آموزش دیده در استفاده از آنها انجام می شود.

حتی اگر این گونه رژیم ها موثر باشند، بسیاری از افراد به سختی میتوانند به این گونه برنامه های غذایی پایبند باشند تا ببینند آیا موثر هستند یا نه. مکانیسم اثرات رژیم غذایی ناچیز است، اگرچه دانشمندان علوم اعصاب به طور فعال در مورد این سوال تحقیق کرده اند. با توجه به بررسی های انجام شده در سال 2017 ، به نظر می رسد چندین مکانیسم از جمله موارد زیر ممکن است کار کنند. سرطان: این رژیم در حال حاضر به عنوان یک درمان اضافی برای سرطان در حال بررسی است، زیرا ممکن است به کند کردن رشد تومور کمک کند. این مطالعه همچنین کیفیت زندگی، رفتار و عوارض جانبی را در پایان شش ماه، مورد بررسی قرار داد. هنگامی که ارتباط بین وزن و دیابت نوع ۲ را در نظر میگیریم، این امر یک مزیت مهم خواهد بود. در سال 1964، رابرت کامرون یک جزوه 1 دلاری به نام “رژیم غذایی مرد مشروب خوار” منتشر کرد که بر اساس مصرف گوشت، چربی و مقادیر فراوان الکل بود که تنها در دو سال 2.4 میلیون نسخه از آن به 13 زبان ترجمه شد.

C᠎ontent h​as been c᠎re᠎ated by GSA Con᠎tent Gen᠎er᠎ator ​DE​MO​!

تحقیقات نشان می دهد که افراد با رژیم کتوژنیک 2.2 برابر دیگر رژیم های کم کالری و کم چربی کاهش وزن داشته اند. دستور العملهای غذایی که در این مقاله آورده شده حدود 400 کالری است و شامل حداقل 8 گرم پروتئین است، با یک استثنا: دستور العمل ماست Parfait حاوی تنها 2.9 گرم پروتئین است. این اصطلاحی است که در آفریقای جنوبی در بین کسانی طرفدار رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پرچرب و کتوژنیک هستند متداول است. آنهایی که پس از این مدت همچنان رژیم را ادامه دادند، بیمارانی بودند که تشنجهایشان بکلی قطع نشد، اما کاهش عالی در تعداد آنها داشتند. رژیم کتوژنیک معمولاً همزمان با داروهای ضد صرع آغاز میشود و اگر موفق باشد، داروها را کمکم قطع میکنند. رژیم های کتوژنیک چرخهای یا هدفمند، روشهای تغذیهای پیشرفتهتری هستند و عمدتا توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده میشود. یک رژیم کتوژنیک ممکن است هنگام تمرین، به ورزشکاران استقامتی – مثلاً دونده ها و دوچرخه سواران – کمک کند.

در رژیم کتوژنیک چقدر وزن کم میکنیم دکتر روشن ضمیر

اما متخصصین نسبت به بیمارانی که این رژیم را بدون نظارت پزشکی دنبال میکنند، هشدار داده اند. استفاده از یخچال برای کودک ممنوع است و نظارت شدید متخصص تغذیه لازم است. گرسنگی، استفراغ و فقدان انرژی نیز در آغاز این روش درمان شایع است اما این اثرات جانبی ممکن است با گذشت زمان کاهش یابند و با نظارت دقیق قابل اجتناب هستند. رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم غذایی دارای چربی بالا، کربوهیدرات پایین و پروتئین کنترل شده است که از دهه ی ۱۹۲۰ برای درمان صرع مورد استفاده قرار گرفته است. رژیم های غذایی ضد تشنج – و به ویژه رژیم کتوژنیک – باعث می شوند بدن برای بدست آوردن انرژی به جای کربوهیدرات از چربی استفاده کند. بیماران پیش از شروع رژیم به طور میانگین از ۵ داروی ضد تشنج استفاده می کردند و بیشتر آنها در شروع رژیم غذایی همچنان مصرف ۱ یا ۲ دارو ضد تشنج را ادامه می دادند.

رژیم کتو، حدود 100 سال پیش مورد توجه قرار گرفت، اما بنا به دلایلی از جمله تبلیغات منفی ای که بیان کردیم، کمرنگ شد؛ رژیم Ketogenic Diet در سالهای اخیر مجدد در حال محبوب شدن است و طرفداران زیادی دارد. این لیوانهای مندرج قابل استفاده مجدد هستند، شما میتوانید به راحتی این لیوانها را درون ماشین ظرف شویی قرار دهید. با این حال، تنها رژیمهای کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به گفته محققان ترکیب کردن برخی از فاکتورهای رژیم غذایی کتوژنیک با رژیمهای غذایی سرشار از کربوهیدرات میتواند به طور چشمگیری حملات ناشی از قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از اکسیژن را به تاخیر اندازد. رژیم اصلاح شده اتکینز ،درحقیقت رژیم غذایی اتکینز و رژیم کتوژنیک را ترکیب می کند و شامل غذاهایی مانند محصولات مشتق از سویا، خامه غلیظ، روغن ها، کره، سبزیجات سبز برگ و پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی و بیکن است.

ماده ی شیمیایی دیگری به نام دکانوئیک اسید نیز با مصرف این رژیم غذایی در بدن تولید می شود. اگرچه به طور کلی مکمل خاصی نیاز نیست در کنار رژیم کتوژنیک مصرف کنید ولی مکمل های زیر می تواند کمک کننده باشد. این نوع از رژیم به شما اجازه می دهد تا در کنار تمرینات ورزشی کربو هیدرات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در سال 1926، کاشف قطب شمال، Vilhjalmur Stefansson به خود اجازه داد به مدت یک سال در بخش متابولیک حبس شود و فقط گوشت و چربی بخورد، و بدون هیچ مشکلی در سلامتی اش این دوره را گذراند. رژیم کتوژنیک که به اختصار کتو (Keto) نامیده میشود، دارای چربی زیاد (85-90٪ کل کالری)، پروتئین متوسط (6-8٪ کل کالری) و کربوهیدرات کم (2-4٪ کل کالری) است. رویکرد دوم، طرح تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCT) می باشد که شامل مورد هدف قرار دادن درصد مشخصی از کالری در هر یک از این سه دسته مواد غذایی می باشد.

رژیم کتوژنیک و عضله سازی دکتر روشن ضمیر

در این رژیم غذایی که به رژیم کتو نیز مشهور است، کربوهیدارتهایی که هضم و جذب آسانی دارند، مثل شکر، نوشابه، شیرینیها و نان سفید به کمترین میزان ممکن میرسد. به نظر میرسد رژیم های کم کربوهیدرات به شما کمک میکنند تا قند خون شما نسبت به رژیم های دیگر کمتر باشد. سن، وزن، میزان فعالیت، فرهنگ و اولویتها و علائق غذایی، طراحی این رژیم را تحتالشعاع خود قرار میدهند. رژیم کتوژنیک در اصل به عنوان ابزاری برای درمان بیماری های سیستم اعصاب مرکزی مثل: صرع مورد استفاده قرار می گیرد. این رژیم غذایی همچنین در درمان اختلالات ارثی دیگری که تشنج در آنها رایج است مؤثر میباشد: بیماریهای ذخیره گلیکوژن، هیپرگلیسینمیای غیر کتوژنیک و اختلالات زنجیره تنفسی، ویژگی مشترک این بیماریها، ناتوانی مغز در به دست آوردن سوخت کافی از گلوکز است. به این دلیل که پروتئین در صورت مصرف زیاد میتواند به گلوکز تبدیل شود، که ممکن است سرعت انتقال شما به مرحله کتوز را کاهش دهد.

رژیم کتوژنیک 216

بدن معمولا از گلوکز حاصل از کربوهیدراتها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. معمولا افرادی که رژیم کتو میگیرند نیاز به ویتامین دی و کلسیم خواهند داشت. با این حال نیاز است که همزمان با رژیم کتو با تجویز کارشناس تغذیه از یک مولتی ویتامین فاقد کربوهیدرات مصرف کنیم. مقدار هدف کتون ها برحسب بیمار متفاوت است، برای برخی افراد جهت کنترل تشنج، باید در محدوده 60-35 mg/l باشد درحالیکه بیماران دیگر ممکن است با کتوز خفیف و حتی بدون آن به کنترل مناسب دست یابند که این حالت در رژیمهای آزادانه معمول است و جهت اطمینان از اینکه رژیم غذایی ازنظر مواد مغذی کمبودی ندارد، یک مکمل مولتیویتامین و مواد معدنی عاری از کربوهیدرات ضروری است؛ اما معمولاً ویتامینها و مواد معدنی اضافی از جمله کلسیم، ویتامین D و سلنیوم موردنیاز است.

این مواد شیمیایی به کاهش تشنج در برخی از افراد کمک می کنند. چه زمانی اجسام کتون در جامعه علمی کشف شد؟ یک هیئت بین المللی از متخصصان ،اولین مجموعه توصیه ها را بر اساس اقدامات بالینی فعلی و شواهد علمی برای استفاده از روشهای درمانی رژیم کتوژنیک (KDT) در بزرگسالان مبتلا به صرع مقاوم به دارو منتشر کرده است. این روزها نام انواع رژیم لاغری سریع یا رژیم لاغری تضمینی را شنیدهایم اما به چه میزان از هرکدام اطلاعات علمی و درستی در اختیار داریم؟ برای افرادی که تشنجهای آنها ادامه مییابد (صرع مقاوم به دارو)، استفاده از یک رژیم غذایی خاص (به نام رژیم کتوژنیک (ketogenic)) ممکن است در نظر گرفته شود.