رفتار با والدین سالمند چگونه باید باشد؟


چکیده : نحوه برخورد با سالمندان به یک چالش و موضوع مهم برای بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. برخی از افرادی که از والدین سالخورده خود مراقبت می‌کنند، نمی‌دانند چگونه با آن‌ها رفتار کنند تا با شرایط و محیط سازگارتر شوند.

رفتار با والدین سالمند چگونه باید باشد؟

گاهی اوقات عادات سالمندان غیر قابل تحمل می‌شود، در این زمان ممکن است اطرافیان سالمند احساس بدی داشته باشند و احساس ناامنی کنند.دوران پیری برای سالمند و خانواده او سخت است. دیدن صحنه‌هایی که پدر و مادر پیر می‌شوند و دیگر توان قبلی را ندارند و با بیماری‌های زیادی روبرو هستند برای هر فرزندی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.

البته، رفتار هر سالمند با دیگری فرق می‌کند برای مثال شما نباید شیوه های رفتار با سالمند آلزایمری و فردی که از سلامت عقل برخوردار است به یک نحوه نگاه کنید. اکثر خانواده ها معمولاً با بالا رفتن سن سالمندان خود با مسائل و تغییرات مشابهی مواجه می‌شوند.

اهمیت یادگیری رفتار درست با سالمند

اهمیت یادگیری رفتار درست با سالمند

نباید همیشه فکر کنید که با داشتن یک رفتار و نگرش صحیح نسبت به سالمندان در حق آن‌ها لطف کرده اید، بلکه به سلامت روان خود هم کمک می‌کنیم. به عنوان مثال، بسیاری از افراد که مراقب سالمند سالخورده خود هستند، تحت فشار روانی شدیدی قرار دارند.

آنها هر روز شاهد پیری و شکست یکی از محبوب‌ترین افراد زندگی خود هستند و دائماً نگران این خواهند بود که سلامتی آن‌ها را چطور تأمین کنند. در این میان، تغییرات رفتاری که با افزایش سن برای افراد ایجاد می‌شود و عدم آگاهی از نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها باعث می‌شود فرزندان تحت ‌فشار مضاعف قرار بگیرند و سلامت روان آنها نیز در خطر باشد. اگرچه دانستن بیشتر در مورد پیری و دریافت آموزش مناسب در مورد آن به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کمک به سالمند خود، آرامش و رضایت روحی بیشتری پیدا کنید.

توصیه‌هایی برای رفتار با سالمند

رفتار خوب با سالمندان به ‌خودی ‌خود اتفاق نمی‌افتد. بلکه این کار از شناخت و درک متقابل ناشی می‌شود و نیازمند تقویت احساس همدلی و افزایش آگاهی از این سن است. در ادامه نکات مهمی را بیان می‌کنیم تا در صورت رعایت هر یک بتوانید با سالمند خود رفتار مناسبی در پیش بگیرید:

  • ۱- تمرین صبر و همدلی در رفتار با سالمند

اولین چیزی که در مورد برخورد با سالمندان باید به آن اشاره کرد این است که شما به صبر و شفقت زیادی نیاز دارید؛ زیرا نحوه کلام و رفتار برخی از سالمندان ممکن است باعث ناراحتی اطرافیان شده و صبر آن‌ها را از بین ببرد. ویژگی هایی که باعث تغییر در رفتار سالمند شما می‌شود شامل مشکلات جسمانی، کندی حرکت، فراموشی، اضطراب، افزایش نیاز به دیگران و افزایش حساسیت عاطفی است.

مواجهه با این موارد باعث می‌شود بسیاری از افراد صبر خود را از دست بدهند که طبیعی تلقی می‌شود. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، سعی کنید چند دقیقه خود را به جای یک فرد بزرگسال بگذارید و سعی کنید دنیا را از دید او ببینید.

حال تصور کنید زمانی که به دلیل مشکلات جسمی دیگر قادر به حرکت نیستید و همیشه باید از دیگران کمک بگیرید، برای لحظه ای دیگر فکر کنید که او حال خوبی ندارد و از خود بپرسید که ادامه فعالیت‌های روزانه با وجود آرتروز چقدر برای شما سخت خواهد بود. همه این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا این دوران را به خوبی درک کنید.

  • ۲- درخواست کردن به جای دستوردادن

بسیاری از ما وقتی می‌خواهیم با افراد مسن صحبت کنیم؛ مانند بچه‌ها با آنها رفتار می‌کنیم و وقتی درخواستی دارند به آن فرد دستور می‌دهند. چنین رفتاری بر روحیه سالمندان تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است حرمت و احترام آن‌ها از بین برود. در نتیجه باید قدر شخصیت آنها را دانست و عزت‌نفس آنها را پایمال نکرد، زیرا در این سن نیاز بیشتری دارند.

در نتیجه سعی کنید به نحوه صحبت خود توجه کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه به یک فرد مسن بگویید: «امروز باید کمتر کار کنی»، به او بگویید: «بهتر است برای تجدید قوا و نیروهای خودت امروز را کمی استراحت کنی». شاید فکر کنید که این جملات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین تفاوت‌های ساده برای سالمندان معانی زیادی دارد و در احساس رضایت و عزت‌ نفس آنها تأثیر زیادی دارد.

  • ۳- نداشتن دید بالا به پایین در زمان برقراری رابطه با سالمند

در بسیاری از موارد، مراقبت از سالمند به گونه ای ادامه می‌یابد که گویی فرد کوچکتر در جایگاه بالاتر و با وقارتری قرار دارد و همیشه به پایین نگاه می‌کند و دستور می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است دائماً از کلمه “شما” بدون اینکه متوجه شوید استفاده کنید. “شما باید این غذا را بخورید” یا “شما باید ورزش کنید”.

نداشتن دید بالا به پایین در زمان برقراری رابطه با سالمند

استفاده مداوم از این کلمات باعث می‌شود سالمندان احساس کنند در محیطی هستند که فردیت و جایگاه اساسی آنها نادیده گرفته می‌شود و نیاز به اطلاع رسانی مداوم دارند. در نتیجه سعی کنید در گفتگو و ارتباطی که با سالمندان ترتیب می‌دهید به عنوان یک همراه ظاهر شوید و به عزیز سالخورده نشان دهید که می‌خواهید برای او دوست و همدم باشید.به جای اینکه به او بگویید چه کاری انجام دهد، به او بگویید که می‌خواهید به او کمک کنید و به او کمک کنید تا کارش را بهتر انجام دهد.

  • ۴- برخورد با والدین در جهت توانمند سازی آنها

در بسیاری از موارد، افرادی که سالمند را احاطه کرده اند، ناخواسته با مراقبت‌های بی جا و دلسوزانه او را تشویق می‌کنند که روز به ‌روز ضعیف و ضعیف‌تر شود و امکان بهبودی را از او سلب می‌کنند؛ در حالی که کهولت سن صرفاً به معنای ناتوانی نیست. بسیاری از افراد در سنین بالا هنوز هم از پس کارهای روزمره خود بر می‌آیند و به عبارتی پیری سالم‌تری را تجربه می‌کنند.

به همین دلیل ضروری است که در صورت نداشتن مشکلات حرکتی جدی به سالمندان این فرصت داده شود تا خودشان کار خود را انجام دهند. ما نمی‌خواهیم آنها را رها کنیم؛ ولی در مقابل نباید برای کمک به آنها عجله کنیم. اما نکته مهم این است که در حالی که شما کمک می‌کنید، به آنها این فرصت را می‌دهید که فعال بمانند و همیشه وظایف خود را بپذیرند. هر چه افراد در سنین بالا فعالیت خود را کاهش دهند، سریع‌تر از کار افتاده و توانایی خود را از دست می‌دهند.

سخن آخر

نحوه برخورد با سالمندان به یک چالش و موضوع مهم برای بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. برخی از افرادی که از والدین سالخورده خود مراقبت می‌کنند، نمی‌دانند چگونه با آن‌ها رفتار کنند تا با شرایط و محیط سازگارتر شوند، زیرا بسیاری از سالمندان گاهی اوقات زودرنج و تحریک پذیرتر شده و حساسیت بیشتری نسبت به مشکلات اطراف نشان می‌دهند. همه این عوامل کار را برای اطرافیان سخت می‌کند و باعث ایجاد احساس سردرگمی و درماندگی می‌شود.

در این دوره، سالمندان ممکن است دچار افسردگی شوند، نسبت به اطرافیان خود نگرش منفی داشته باشند و به اطراف خود اهمیتی ندهند. ندانستن علائم این بیماری می‌تواند بسیاری از افراد را به بدرفتاری با سالمندان سوق می‌دهد و نمی‌توانند به راحتی با آنها کنار بیایند.

در این زمان، یک متخصص و یک پرستار روزانه سالمند در خانه شما نیز می‌تواند به شما احساس امنیت بدهد. یک پرستار با تجربه می‌تواند راهی را به شما نشان دهد که بتوانید بیشتر با سالمند خود ارتباط مؤثر برقرار کنید و این روش کمک بزرگی به سالمند و خانواده او خواهد کرد.

  • این مطلب رپورتاژ آگهی است و مجله آنلاین صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمی‌کند و در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.



Source link