راهنمای رژیم کتوژنیک – Ketogenic

از بهترین نوشیدنی ها در رژیم کتوژنیک میتوان به چای اشاره کرد که مصرف آن برای افزایش چربی سوزی، کاهش قند خون خوب است، ولی تعداد کثیری از افراد نمیتوانند چای را بدون قند و یا شکر مصرف نمونه رژیم کتوژنیک استاندارد کنند. استویا در اصل یک گیاهی است که از برگ های آن بعد از فراوری شدن میتوان به عنوان شیرین کننده در چای و نوشیدنی های دیگر و همچنین در غذا استفاده کرد. به طور کلی ضرورتی برای استفاده از مکمل در این دوران نیست اما استفاده از مکمل های زیر می تواند باعث بهبود عملکرد بدن در این رژیم شود:روغن MCT: افزودن مقداری از این روغن به نوشیدنی یا ماست باعث افزایش انرژی و سطح کتون در بدن می شود.مینرال ها: اضافه کردن مواد معدنی مانند نمک به غذا باعث بهبود تعادل آب و مینرال های بدن می شود.کافئین: افزایش انرژی، چربیسوزی و بهبود عملکرد.کراتین: اگر در کنار رژیم کتوژنیک تمرینات ورزشی هم انجام می دهید، این مکمل می تواند باعث بهتر شدن عملکرد، ریکاوری و سلامت بدن شود.پروتئین وی: کمک به افزایش پروتئین مصرفی روزانه.

رژیم کتوژنیک چیه

دیدگاه متخصصان دینی و پزشکی دربارۀ روزه ماه رمضان در زمان شیوع کرونا/چه ... همچنین به علت پایین آمدن سطح انسولین و خوردن شکر کمتر و عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده در رژیم کتوژنیک، بیماری آکنه نیز بهبود مییابد. همچنین افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند علاوه بر رژیم میزان زیادی از تمرینات هوازی را انجام میدهند و این موضوع نیز ریزش عضلانی را به دنبال خواهد داشت. رژیم کتوفیت هم مثل رژیم لاغری برنافیت به صورت گروهی برگزار میشه؟ میتوانید با گسترش آن به ویکیپدیا کمک کنید. درست است که اطلاع و آشنایی با رژیم های لاغری می تواند به کاهش وزن کمک کند؛ اما استفاده از این رژیم ها و دریافت بهترین نتیجه تنها با نظارت متخصصان تغذیه امکان پذیر خواهد بود. رژیم کتوژنیک را می توان یکی از موثرترین روش ها برای کاهش وزن و کاهش احتمال بروز بیماری های مختلف در بدن دانست.

نظرات درباره رژیم کتوژنیک

بیمارستان جانز هاپکینز امروزه به بیماران مکملهای پتاسیم سیترات میدهد که احتمال سنگهای کلیوی را ۷ برابر کم میکند. ضمنا این احتمال وجود دارد که چون بیشتر غذاهای کتو سیرکننده هستند، باعث شوند تا شما به اندازه معمول غذا نخورید. اگر در کنار این رژیم تمرین های ورزشی هم انجام می دهید، می توانید روزهای پر کربوهیدرات را به روزهای تمرینی اختصاص دهید.رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD) : در این رژیم که بیشتر مناسب برای ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان بوده، افراد می توانند قبل و بعد از تمرین از کربوهیدرات بیشتری استفاده کنند تا انرژی بیشتری برای تمرین بهتر و ریکاوری سریعتری بعد از تمرین داشته باشند.رژیم کتوژینک با پروتئین بالا: این رژیم تا اندازه ای شبیه به رژیم استاندارد بوده با این تفاوت که در این برنامه پروتئین بیشتری مصرف می شود. گلوکز منبع انرژی بدن است و به سرعت جذب و به سرعت هم می سوزد و تبدیل به انرژی می شود. Data w​as cre᠎ated  wi th G᠎SA C᠎on​tent​ Gener​at or᠎ D em​oversion!

رژیم های کتوژنیک چیست

کبد چرب خسارتهای زیادی را به بدن وارد می کند چون مستقیم به کبد میرود و تبدیل به چربی می شود. همچنین برای عملکرد بهتر مغز در شرایط کتوز، چربی ها در کبد به کتون تبدیل خواهند شد، در نتیجه ی این اتفاق بدن چربیسوزی بیشتری را تجربه خواهد کرد.رژم های کتوژنیک تاثیر قابل توجهی هم بر کاهش سطح انسولین و کاهش قند خون دارند. این رژیم برای افراد معمولی توصیه نمی شود ولی برای کسانی که کبد چرب گرید 1 و 2، دیابت، چربی خون، صرع، میگرن و … در این رژیم مصرف خوراکیهایی مانند کره، روغن، مارگارین، مایونز، چیپس، شکلات و پنیر محدود و درصورت امکان با انواع کم چرب جایگزین میشود.

هر رژیم غذایی کم کالری کاتابولیک محسوب میشود. این رژیم می تواند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند انتخاب خوبی باشد؛ به شرطی که بتوانند بعضی از شرایط خاصی که در برنامه ی غذایی آن وجود دارد را رعایت کنند. برخی از این عوارض علائمی هستند که در بعضی افراد با وجود سلامت کامل بدنی که دارند اما در روزهای اولیه ی این برنامه در شرایطی که بدن در حال سازگار شدن با این سبک از برنامه ی غذایی است، دیده می شوند.مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و استفراغ از جمله علائمی هستند که گاهی دیده می شود. رژیم کتوژنیک، یک رژیم “کمکربوهیدرات” و “پرچرب” است که اولین بار، برای درمان بیماران صرعی به کار گرفته شد؛ اما در حال حاضر، یکی از محبوبترین رژیمهایغذایی، برای کاهش وزن است.

در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی نباید خورد

با این حال بهترین کار قبل از شروع این رژیم مشورت با پزشک متخصص بوده تا بتوانید کمترین عارضه را تجربه کنید. شما سندرم مغزی مبهم را در چند روز ابتدایی تجربه خواهید کرد. این پدیده به تدریج در طی چند دقیقه ظاهر میشود و بهطور کلی کمتر از ۶۰ دقیقه طول میکشد. کتواسیدوز وقتی رخ میدهد که سطح کتون در خون از کنترل خارج میشود. در این رژیم سهم کالری دریافتی از طریق کربوهیدارت کاهش می یابد و سهم دریافتی چربی و پروتئین افزایش می یابد. رژیم غذایی کتوژنیک شباهت زیادی با رزیم اتکینز و رژیم با کربوهیدارت کم دارد.

رژیم غذایی کتوژنیک ، یک رژیم غذایی با کربوهیدارت کم، پروتئین و چربی بالا است که اثرات مختلفی در سلامتی ما دارد. این رژیم هم به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود اما رایج ترین نوع آن شامل مصرف غذا به مدت ٨ ساعت در روز و ناشتا بودن در ١٦ ساعت باقیمانده از روز خواهد بود.اگر می خواهید رژیم کتو را با دقت بیشتری دنبال کنید، می توانید از آزمایش های مختلفی مانند خون یا ادرار کمک بگیرید. رژیمی که شاید در سال های اخیر در میان انواع مختلفی از رژیم های غذایی، نام آن را زیاد شنیده باشید. در سال های اخیر اثر آن در کاهش وزن هم مورد بررسی قرار گرفته است. این جدول ها اطلاعات خوبی از میزان کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و چربی آن ماده ی غذایی را در اختیار شما قرار می دهد.- برنامه ریزی غذایی روزانه و هفتگی داشته باشید تا بتوانید رژیم خود را با دقت بیشتری پیش ببرید.- خوشبختانه در سال های اخیر دستور پخت غذاهای کتو در وبسایت ها، مجلات، کتاب ها و نرم افزارهای مختلف قرار گرفته که با استفاده از آن ها می توانید غذاهای متنوع کتویی را طبخ کنید.- اگر در رستوران غذا می خورید می توانید غذاهایی بر پایه ی گوشت و ماهی انتخاب کنید و به جای کربوهیدرات، سبزیجات سفارش دهید.

بهترین نوع رژیم کتوژنیک

مواد غذایی بدون قند: آب نبات های بدون شکر، شربت ها، پودینگ، شیرین کننده ها. در نتیجه بدن از چربی ها برای تامین انرژی سوخت و ساز استفاده کرده و شما وارد فاز چربیسوزی میشوید و کاهش وزن به دنبال آن اتفاق خواهد افتاد. وقتی شما از این رژیم به منظور چربیسوزی و یا سبک زندگی تبعیت میکنید، مغز کتون را بیشتر از گلوکوز برای تامین انرژی ترجیح میدهد. 2) فرض کنید شما پروتئین و کالری مورد نیاز را در روز مصرف میکنید، در وهله اول بدن شما در حالت کتوز، کتون را به گلوکوز برای سوخت و ساز ترجیح میدهد و از آنجا که بدن دارای مقادیر بالایی از چربی است، برای تبدیل گلوکوز به چربی دیگر نیازی به اکسید کردن پروتئین ندارد و بدن شما پروتئین را حفظ میکند. معمولا رعایت رژیم کتوژنیک کار ساده ای نیست و نیاز به دقت بالایی برای تعیین غذاهای مصرفی وعده های مختلف دارد.

متاسفانه مدارک و اطلاعات درباره ادامه طولانی مدت رژیم کتوژنیک کم است و برای توصیه این رژیم به تحقیقات بیشتری نیاز است. همچنین، طبق مطالعه ای که در مجله Diabetesمنتشر شده است، مصرف نوشابه های رژیمی از جمله نوشابه های حاوی سوکرالوز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. زرده تخم مرغ دارای کلسترول بیشتری است و حاوی مواد مغذی ضروری است. گوجه فرنگی دارای ماده ای است که به کاهش لیپیدها در خون کمک می کند. از این رو پیشنهاد می کنیم از ترفندهای زیر برای آسان تر شدن این دوران کمک بگیرید:- جدول ارزش های غذایی که بر روی بسیاری از مواد غذایی درج شده را بررسی کنید. رژیم کتوژنیک میتواند به شما در از دست دادن چربی اضافی، که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2 ، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد ، کمک کند.

رژیم کتوژنیک و بارداری

معمولاً سردرد بر نیمی از سر تأثیر میگذارد و ماهیتی ضرباندار دارد و از ۲ تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. سردرد خود را با گرفتگی یکطرفهٔ بینی، ریزش اشک و درد شدید اطراف حدقه نشان میدهد. از ویژگیهای آن سردردهای ملایم یا شدید پیدرپی است و غالباً با علائمی در دستگاه عصبی خودگردان همراه است. از آنجا که مقادیر دریافتی کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک به کمتر از 50 گرم در روز میرسد، مسئله کمبود ریزمغذی ها را به دنبال خواهد داشت.