درمان تب و لرز و راه­های پیشگیری از آن


برای درمان تب و لرز نیاز به راه­‌حل­‌های سخت و پیچیده نیست. این بیماری بسیاری از مواقع بدون مراجعه به پزشک حل خواهد شد. البته موردی که گفتیم در رابطه با موارد خفیف صدق می‌­کند و درباره موارد حاد نباید ساده‌­انگاری کرد.

تب و لرز می‌­تواند خبر از یک بیماری مهلک بدهد و حتی می­‌تواند یک بیمار را تا پای مرگ بکشاند. در این مقاله قصد داریم درباره تب و لرز، علل به‌­وجود آمدن آن، انواع و راه‌­های پیشگیری و درمانش صحبت کنیم.

اگر شما هم علاقه‌­مند شدید که درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به­‌دست بیاورید، پیشنهاد ما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تب و لرز چیست؟

تب، واکنش طبیعی بخش هیپوتالاموس مغز در مواجه با هجوم عفونت است. با کاهش دمای بدن، بدن حرکت بیماری را کند کرده و فعالیت سیستم ایمنی را سرعت می­‌بخشد. هیپوتالاموس برای گرفتن مجوز افزایش دمای بدن از مغز نیاز به لرز دارد. لرزیدن زمانی اتفاق خواهد افتاد که بدن ما با سرما مواجه شده باشد.

هیپوتالاموس با القای لرز چنین حسی را به ما منتقل می­کند و مغز هم با مشاهده چنین پیغامی دمای بدن را برای مقابله با سرمای خیالی بالا می­برد.

تب و لرز در بیشتر موارد اصلا خطرناک نیست و بسیاری هم به همین خاطر از کنار آن ساده گذر می­‌کنند. با این حال باید بدانید که تب و لرز می‌­تواند به مشکلات جدی‌­تری نیز منجر شود.

معمولا تب تا نزدیک ۳۹ درجه، تبی خفیف است و بالاتر از ۳۹ خطرناک و جدی­ است. اگر تب شما بالای ۳۹ الی ۴۰ درجه بود باید فورا برای درمان تب و لرز شدید اقدام نمایید.

تب و لرز را چگونه درمان کنیم؟

درمان تب و لرز در بزرگسالان مسئله دشواری نیست. در موارد خفیف می‌­توانید در خانه این کار را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. کودکان نسبت به بیماری و مصرف دارو حساس‌­تر هستند.

نسبت به درمان تب و لرز کودکان توجه بیشتری به خرج دهید. حتی برای نتیجه بهتر، آن‌ها را نزد پزشک ببرید. بزرگسالان می­‌توانند از قرص‌­های سرماخوردگی مثل ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین برای درمان تب خود استفاده کنند. دوز دارو یک نکته مهم پیش از مصرف است که باید حتما از آن اطلاع داشته باشید.

در این باره با پزشک خود مشورت کنید و اطلاعات لازم را به­‌دست بیاورید. در این صفحه درمان تب و لرز و روش‌­های کاربردی برای این کار به شما معرفی خواهد شد.

روش‌­های کاربردی برای درمان تب

  • برای درمان تب در اتاق سرد نمانید. دمای بالای محیط برای شما بهتر است.
  • پتو­های سنگین مشکل شما را بیشتر خواهد کرد. از ملحفه‌­های سبک برای گرم نگه داشتن خود استفاده کنید.
  • تا جایی که می­‌توانید مایعات مصرف کنید. آب گزینه خوبی است اما در صورت امکان چای هم برای شما مفید خواهد بود.
  • سوییشرت و لباس­‌هایی از این نوع بپوشید که تعویض آن زمان­‌بر و اذیت­‌کننده نیست.
  • در حالت تب و لرز بدن شما فعالیت درونی زیادی خواهد کرد. به همین علت اصلا فعالیت بیرونی نداشته باشید تا بدن خسته نشود و توان ادامه کار را داشته باشد.

چگونه به تب و لرز دچار نشویم؟

برای اینکه دچار تب و لرز نشوید، لازم است که مواردی را به یاد بسپارید و رعایت کنید. در هنگام سرماخوردگی حتما در منزل استراحت نمایید. فعالیت بدنی شما شرایط را بد­تر خواهد کرد و منجر به تب و لرز خواهد شد. چند روزی به خودتان استراحت بدهید تا حال­تان بهتر شود.

افرادی که نشانه­‌های بیماری بر چهره دارند و احتمال می­‌دهید که تب هم داشته باشند، خطرآفرین هستند. از آن‌ها فاصله بگیرید و در مواجهه با آن‌ها بهداشت فردی خود را رعایت کنید. در صورت تماس با سطوح مختلف حتما دستان خود را بشویید.

البته انجام این کار قبل از غذاخوردن هم مهم است. اگر نیاز بود که با فردی بیمار ملاقات کنید، حتما از ماسک استفاده نمایید تا بیماری او به شما منتقل نشود. با این نکات احتمال بروز تب و لرز در شما پایین خواهند آمد. در کنار این موارد می­توانید با تغذیه مناسب و خوردن سبزیجات سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

برای تب و لرز چه زمانی به سراغ دکتر برویم؟

بسیاری از مواقع نیاز نیست که به دکتر مراجعه کرد و درمان تب و لرز در خانه امکان­پذیر خواهد بود. با این حال اگر در خود نشانه­‌های زیر را احساس کردید فورا به سراغ دکتر بروید و بیش از این درمان خانگی را ادامه ندهید.

  • خشک شدن گردن و سفتی آن
  • احساس سستی در بدن
  • بی­قراری
  • بی­حالی
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • گیجی
  • سرفه شدید
  • آبریزش بینی
  • مشکلات تنفسی

به جز مواردی که ذکر شد، تب بالای ۳۹ درجه نشان از وخامت اوضاع می­‌دهد. اگر چنین تبی داشتید، پزشک عمومی می‌­تواند به شما کمک کند. تب و لرز در کودکان یک مشکل جدی است. اگر آن‌ها دچار این بیماری شدند، فورا به سراغ دکتر بروید.

راه­‌های درمانی تب و لرز

برای فروکش کردن تب از حوله نمناک استفاده کنید. پاشویه، بسیار مفید است اما توجه داشته باشید که پاشویه تنها باید با آب انجام شود. الکل و مواردی از این دست برای شما نه تنها مفید نخواهند بود، بلکه ضرر هم خواهند داشت.

شربت عسل و آبلیمو می­تواند تب شما را پایین بیاورد. آب سیب طبیعی در کاهش دمای بدن بسیار موثر است. کاهوی خیس خورده به همراه کمی عسل نیز تب را پایین خواهد آورد.

زمانی که تب  دارید سعی کنید در غذا­های خود فلفل سیاه بریزید. این ماده غذایی این تب بر فوق­‌العاده است و می­‌تواند شرایط شما را بهبود ببخشد.

همیشه در هنگام تب، لرز هم خواهیم داشت؟

تب شما همیشه عامل لرز نخواهد شد. موقعیت­‌هایی وجود دارند که بدن شما بدون احساس لرز دچار تب می­‌شود. گرمازدگی شدید یکی از این شرایط است که شما را با تب روبرو می­‌کند.

دارو­های خاصی مثل برخی از آنتی­‌بیوتیک­‌ها ممکن است شما را دچار تب کند. مشکلات التهابی خاص در بدن مثل سرطان و… دمای بدن را بالا خواهد برد بدون اینکه احساس لرز در بدن فرد بیمار به‌­وجود بیاید. معمولا تب و لرز در هنگام بروز بیماری­‌ای عفونی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا پیش خواهد آمد.

آیا تب و لرز خطرناک است؟

تب و لرز را می‌­توان واکنش طبیعی بدن دانست. برای تب و لرز در صورتی که خفیف باشد، نباید نگران بود. این فرایند برای کند کردن پیشرفت بیماری لازم است.

جمع­‌بندی

برای درمان تب و لرز ابتلا باید خود تب و لرز را بشناسید. این دو اتفاق مکانیزم طبیعی بدن در برابر بیماری­‌های ویروسی و میکروبی هستند. بدن با بالا بردن حرارت خود اجازه پیشروی بیشتر به بیماری نخواهد داد. ما می‌­توانیم با استفاده از روش­‌های خاصی مثل پاشویه و گرم نگه داشتن بدن از شدت این عارضه کم کنیم.

روش‌­هایی هم برای پیشگیری وجود دارد که آن‌ها را در مقاله به شکل مفصل توضیح دادیم. تب و لرز گاهی ممکن است خبر از یک بیماری سخت بدهد. گاهی هم ممکن است که این دو با یکدیگر همراه نباشند. ممنونیم که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.



Source link