تشخیص دیابت بارداری –




تشخیص دیابت بارداری

دیابت بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

دیابت بارداری معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا قند بیش از حد در خون شما وجود دارد یا خیر، انجام آزمایش تحمل گلوکز است. این آزمایش تعیین می کند که بدن چقدر می تواند مقادیر بیشتری قند را پردازش کند. اگر قند خون اندازه‌ گیری شده در آزمایش بالاتر از حد معینی باشد، می‌تواند نشانه ‌ای از این باشد که قند به اندازه کافی توسط سلول‌های بدن جذب نمی‌ شود .

تست تحمل گلوکز بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری (در سه ماهه دوم) انجام می شود. این آزمایش در دو مرحله انجام می شود :

 

  • تست چالش گلوکز:

این اولین آزمایشی است که مشخص می کند انجام آزمایش تشخیصی درست است یا خیر. اگر نتایج این آزمایش نشان داد که سطح قند خون یک خانم بالا رفته است، لزوماً به این معنی نیست که او دیابت دارد. در این تست ، شما یک لیوان آب با ۵۰ گرم شکر که در آن حل شده است را می نوشید. یک ساعت بعد، خون از ورید بازوی شما گرفته می شود تا سطح قند خون شما اندازه گیری شود. اگر مقدار قند خون شما کمتر از ۷.۵ میلی مول در لیتر باشد، نتایج طبیعی در نظر گرفته می شود و دیگر آزمایشی انجام نمی شود؛ اما اگر نتایج آزمایش چالش غیرطبیعی باشد، آزمایش تحمل گلوکز انجام می شود.

تشخیص دیابت بارداری | متخصص تغذیه اصفهان

صفحه اینستاگرام – متخصص تغذیه اصفهان

  • تست تحمل گلوکز:

این تست در صورتی انجام می شود که نتایج تست چالش غیرطبیعی باشد. این تست می تواند تعیین کند که آیا دیابت بارداری دارید یا خیر که اصطلاح عامیانه آن “تست تحمل گلوکز خوراکی” نیز می باشد. برخلاف تست چالش، این تست باید با معده خالی انجام شود. به عبارت دیگر، حداقل از هشت ساعت قبل نباید چیزی بخورید. در این مدت فقط مجاز به نوشیدن آب معدنی یا آب شیر هستید. در ابتدای آزمایش، نمونه خون گرفته می شود. سپس محلول قندی حاوی ۷۵ گرم گلوکز حل شده در ۳۰۰ میلی لیتر آب به شما داده می شود تا بنوشید. حدود یک ساعت بعد، از ورید بازو نمونه خون گرفته می شود و بعد از دو ساعت دوباره نمونه خون می گیرند که اگر غیر طبیعی باشد، نشان دهنده دیابت بارداری است.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند ، غربالگری دیابت نوع ۲ تشخیص داده نشده را در اولین ویزیت قبل از تولد، در زنان مبتلا به عوامل خطر دیابت انجام شود. در زنان باردار که دیابت ندارند، آزمایش GDM (دیابت بارداری) باید در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام شود.

علاوه بر این، زنان مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شده، باید ۶ تا ۱۲ هفته پس از زایمان به منظور ابتلا به دیابت دائم غربالگری شوند. همچنین توصیه می شود که زنان با سابقه دیابت بارداری حداقل هر سه سال یکبار تحت غربالگری مادام العمر برای ابتلا به دیابت یا پیش دیابت قرار گیرند.

 


مطالعه بیشتر:

عوامل خطر مرتبط با دیابت بارداری

دیابت بارداری و افزایش وزن







Source link