رژیم غذایی ناشتا متناوب یا روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟

[ad_1]

برنامه های ناشتا متناوب

قبل از شروع ناشتایی متناوب ، با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

هر روز ، غذا به مدت شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی 500 تا 600 کالری است. به عنوان مثال ، شما معمولاً هر روز از هفته غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

مزایای روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که دوره های ناشتا متناوب منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

اندیشه و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اقدامات مرتبط با قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند ، هنگام دویدن استقامت بهتری از خود نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه مختصر ، بزرگسالان چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن خود استفاده می کنند و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از تلاش برای ناشتایی متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی متناوب ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید