چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟


بخش قابل توجهی از هزینه‌های سفر به استانبول، به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد. حمل‌ و نقل عمومی در این شهر شامل مترو، اتوبوس، تاکسی، تراموا، قایق و فونیکولار است. با استفاده از استانبول کارت (کارت حمل و نقل استانبول) هزینه استفاده از این وسایل بسیار کمتر خواهد بود. اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر هستید، باید خرید این کارت را درنظر بگیرید و سپس برای استفاده از خدمات حمل و نقل شهری و همچنین بسیاری از نیازهای دیگر از آن استفاده کنید.

کارت حمل و نقل استانبول چیست؟

کارت حمل و نقل استانبول، کارتی است که شهرداری این شهر برای سازماندهی به هزینه‌ حمل و نقل عمومی و پرداخت آسان کرایه‌ها درنظر گرفته است. تهیه این کارت چه برای مردم استانبول و چه برای گردشگران ارزش بسیاری دارد. با استفاده از این کارت می‌توانید با هزینه بسیار کم از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

مزایا

  • خرید کارت حمل و نقل و استفاده از آن برای مردم استانبول و گردشگران این شهر، چند مزیت دارد.
  • برای انواع سیستم‌های حمل و نقل قابل استفاده است.
  • استفاده از آن آسان است و در مواقعی که سیستم‌های حمل و نقل پرداخت نقدی قبول نمی‌کنند، بسیار کاربرد دارد.
  • برای حداکثر ۵ مسافر قابل استفاده است.
  • در هر نوع حمل و نقلی ۴۰ درصد تخفیف را ارائه می‌دهد و هزینه‌های سفر را بسیار کم می‌کند.
  • برای بازدید از مکان‌های تفریحی و گردشگری نیز کاربرد دارد.
  • بعضی از مغازه‌ها و کافه‌ها این کارت را به جای انواع دیگر پرداخت، قبول می‌کنند.
  • در سرویس‌های بهداشتی عمومی نیز به کار برده می‌شود.

کارت استانبول را از کجا بخریم؟

استانبول کارت در تعداد زیادی از مکان‌های این شهر عرضه می‌شود. در واقع بیش از ۲۰۰۰ هزار مکان وجود دارد که می‌توانید این کارت بدون تماس را از آن‌ها خریداری کنید.

  • دستگاه‌های وندینگ آبی و زرد واقع در ایستگاه‌های تراموا، کشتی، مترو، فونیکولار و متروبوس
  • در کیوسک‌های نزدیک بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس عمومی در اطراف استانبول

  • دستگاه‌های فروش اتوماتیک واقع در داخل فرودگاه استانبولTop of Form

توجه داشته باشید مسافرانی که به استانبول می‌روند، باید کارت Anonymous را خریداری کنند. در واقع انواع مختلفی از این کارت برای خرید در دسترس قرار دارد؛ اما فقط کارت انانیموس (ناشناس) برای گردشگران در نظر گرفته شده است. درکل، کارت حمل و نقل استانبول ۴ نوع است.

  • کارت دانشجویان دانشگاه‌‌های محلی
  • کارت ساکنان ترکیه

  • کارت افراد بالای ۶۵ سال

  • کارت ویژه گردشگران

نحوه خرید کارت

با مراجعه به یکی از مکان‌های فوق‌الذکر می‌توانید کارت حمل و نقل استانبول را خریداری کنید. قیمت این کارت در حال حاضر ۷۰ لیر است. بهتر است بدانید مبلغی که پرداخت می‌کنید، فقط برای خرید کارت فیزیکی و قابلیت استفاده از آن است؛ یعنی برای استفاده در شهر باید کارت را شارژ کنید. ذکر این نکته هم ضروری است که قیمت این کارت‌ها بسته به نوع آن‌ها متفاوت بوده و برخی از کارت‌های حمل‌ونقل استانبول با مقداری شارژ اولیه عرضه می‌شوند.

نحوه شارژ کردن کارت حمل و نقل استانبول

شارژ کردن کارت‌های حمل و نقل استانبول از طریق دستگاه‌های وندینگ و با پول نقل انجام می‌شود. نحوه شارژ هم مانند خرید کارت ساده است. باید کارت خود را در دستگاه‌های فروش اتوماتیک آبی یا زرد قرار دهید. دستگاه کارت را اسکن می‌کند و پس از پایان اسکن، باید پول نقد خود را به دستگاه واریز کنید تا اعتبار به کارت فیزیکی شما اضافه شود.

اگر به شارژ مجدد کارت خود نیاز داشتید، به دنبال مغازه‌هایی با عبارت “Akbil Dolum Noktası” باشید. این فروشگاه‌ها خدمات شارژ مجدد را ارائه می‌دهند؛ همچنین می‌توانید از دستگاه‌های فروش اتوماتیک، در ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. این دستگاه‌ها اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ لیر را از شما می‌پذیرند. خدمات این دستگاه‌ها به زبان‌های متعددی ارائه می‌شوند.

نحوه شارژ کردن کارت حمل و نقل استانبول

سقف شارژ

سقف شارژ این کارت‌ها حداکثر ۵۰۰ لیر برای هر ماه است؛ البته این ۵۰۰ لیر به کارت‌های ناشناس مربوط بوده و حداکثر مبلغ شارژ ماهانه برای کارت‌های شخصی ۱.۲۵۰ لیر است.

نحوه فعال‌سازی استانبول کارت

تا پیش از شیوع کرونا، نیازی به فعال‌سازی کارت حمل‌ونقل استانبول نبود و با همان شارژ قابل استفاده می‌شد؛ اما در پی تمهیدات قوانین وزارت بهداشت ترکیه برای جلوگیری از همه‌گیر شدن بیماری، از تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۲۰ این کارت‌ها به وسیله hec code فعال می‌شدند. از این تاریخ، فقط کارت‌هایی امکان پرداخت داشت که با هس کد ریجستر شده بودند. قانون رجیستری کارت حمل و نقل استانبول اکنون برداشته شده و این کارت‌ها به محض خرید و شارژ شدن، فعال هستند.

بررسی موجودی

می‌توانید موجودی کارت حمل و نقل استانبول را از طریق دستگاه Biletmatik بررسی کنید. کارت را روی قسمت پلاستیکی در سمت راست دستگاه قرار دهید و مدتی منتظر بمانید. پس از چند ثانیه دستگاه موجودی کارت شما را روی صفحه نمایش، نشان خواهد داد.

کارت حمل و نقل استانبول

چند نکته درباره کارت حمل و نقل استانبول

  • از قرار دادن کارت در کنار وسایل مغناطیسی خودداری کنید؛ زیرا باعث از بین بردن اعتبار آن می‌شود.
  • اگر کارتتان را گم کنید، توسط هر فردی که آن را پیدا کند، قابل استفاده خواهد بود؛ پس مراقب کارت خود باشید.

  • کودکان زیر ۶ سال می‌توانند بدون پرداخت هزینه و به همراه افراد بزرگسال از گیت‌های وسایل عمومی استانبول عبور کنند.

  • تمامی کارت‌های سری جدیدی که تولید شده‌اند، معتبر هستند؛ پس اگر مقداری از شارژ شما در کارت باقی ماند، می‌توانید در سفر بعدی به استانبول از آن استفاده کنید. البته بهتر است به اندازه‌ای که لازم دارید این کارت‌ را شارژ کنید؛ چراکه نقد کردن اعتبار باقی‌مانده کار ساده‌ای نیست.

سفر به استانبول همراه با فلای تودی

سفر به ترکیه از جمله شهرهای بزرگی مانند استانبول، آنتالیا، آنکارا، وان و … از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به‌ویژه برای ایرانیان است. اگر قصد سفر به استانبول را دارید، فلای تودی می‌تواند اقدامات سفر به این کشور و اقامت در استانبول را بسیار آسان کند. برای رزرو بلیط هواپیما تهران استانبول و همچنین رزرو هتل و اقامتگاه در این شهر، کافیست وارد سایت فلای تودی شوید و از خدمات این آژانس گردشگری معتبر بهره‌‌ ببرید. در ضمن، با خرید کارت حمل و نقل استانبول به میزان زیادی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی خواهید کرد.

  • این مطلب رپورتاژ آگهی است و مجله آنلاین صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمی‌کند و در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.



Source link