چطور روتین پوستی مناسب خود را پیدا کنیم؟


روتین‌ پوستی، سوپرمن واقعی این روزها در دنیای سلامت و زیبایی است. فرقی نمی‌کند مشکل پوستی شما خشکی و کم آبی است یا لک و جوش، در هر شرایطی روتین مراقبتی می‌تواند نجات دهنده باشد. اما پیش از هر اقدامی، بهتر است با انواع روتین‌های پوست و باید و نبایدهای آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین برنامه مراقبتی را پیش بگیرید.

اهمیت روتین مراقبت پوست اختصاصی

روتین مراقبتی، برنامه‌ای منظم و حساب شده برای بهبود وضعیت عمومی پوست و کمک به رفع نواقص و مشکلات آن است. برنامه‌های چند مرحله مراقبتی که ما امروزه به عنوان روتین پوست می‌شناسیم، حاصل سال‌ها آزمون و خطا  و تحقیق پژوهشگران و دانشمندان است. از تعداد مراحل و ترتیب آنها گرفته تا محصولات پیشنهادی در هر مرحله، همه چیز طبق شواهد و مستندات علمی ارائه شده است. اما در این بین مسئله مهمی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این مورد چیزی نیست جز نیاز به شخصی سازی روتین‌های مراقبتی.

بله درست شنیدید، ما درباره شخصی سازی روتین مراقبت از پوست صحبت می‌کنیم. اغلب برنامه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مطابق با استانداردهای کلی سلامت جامعه تدوین شده است. این در‌حالی است که پوست هریک از ما با توجه به محیط زندگی، رژیم غذایی و … نیازهای متفاوتی دارد. با این اوصاف اگر می‌خواهید روتین مراقبتی بهینه و کاربردی داشته باشید، پیشنهاد می‌شود شخصی سازی آن را جدی بگیرید.

چگونه روتین مناسب خود را بیابیم؟

در تعریف ساده و مختصر، روتین پوستی را می‌توان به راه رفتن روی لبه شمشیر تشبیه کرد. اگر روتین مناسب و تخصصی انتخاب کنید، بدون شک در کمترین زمان ممکن پوستی صاف و سالم خواهید داشت. خوب است بدانید که انتخاب روتین اشتباه و استفاده از محصولات نامناسب، ممکن است خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، برنامه مراقبت از پوست اصول پایه و ثابتی دارد که در مراحل بعد با نیازهای شخصی هر فرد ادغام و شخصی سازی می‌شود. این مراحل به صورت مختصر شامل موارد زیر است:

بهترین روتین پوستی

  • شستشو و پاکسازی پوست با استفاده از پاک کننده‌ها
  • لایه برداری اصولی
  • تعدیل محیط فیزیولوژیک پوست به کمک تونر
  • تقویت پوست با سرم و انواع ماسک
  • توجه به نیازهای درمانی (در این مرحله انواع لک، آکنه، نشانه‌های پیری و … مورد توجه قرار می‌گیرند و محصولات مراقبتی مناسب تجویز می‌شود.)
  • استفاده از ضد آفتاب

حالا که به خوبی با مراحل ابتدایی و اهمیت شخصی سازی روتین مراقبتی آشنا شده‌اید، وقت آن است که اصول اولیه و فاکتورهای مهم آن را بشناسید:

جنس پوستتان را بررسی نمایید

فرقی نمی‌کند به دنبال روتینی برای آبرسانی پوستتان هستید یا می‌خواهید با لک و عوارض پیری مبارزه نمایید. اولین و مهم‌ترین گام برای انتخاب محصولات مراقبتی و تعداد مراحل روتین، بررسی نیازهای اختصاصی پوست است. تمامی محصولاتی که در برنامه مراقبتی شما قرار می‌گیرند، باید به صورت تخصصی نیازهای شما را پوشش دهند و با جنس پوستتان سازگار باشند. پوست ما از نظر جنس و عملکرد، در ۴ دسته مختلف جای می‌گیرد که هر‌کدام نیازهای ویژه‌ای دارند:

  • پوست خشک: پوسته پوسته شدن، احساس خشکی و کشیدگی از جمله علائم اولیه پوست خشک است. غدد سباسه در این جنس پوست، فعالیت کمتری نسبت به حالت معمول دارند. در نتیجه، چربی و رطوبت طبیعی بافت پوست کاهش می‌یابد. به همین خاطر است که استفاده از ترکیباتی مانند کرم آبرسان و مرطوب کننده، کلید اصلی روتین مراقبت از پوست خشک به شمار می‌رود.
  • پوست چرب: براق شدن پوست، ایجاد جوش و آکنه و منافذ باز از جمله معضلاتی است که افراد با پوست چرب به آن مبتلا هستند. نخستین قدم برای چیدمان روتین مراقبتی پوست چرب، انتخاب محصولاتی است که بتوانند تولید چربی طبیعی پوست را کنترل نمایند.
  • پوست مختلط: یکی از چالش برانگیزترین روتین‌های مراقبتی، متعلق به افرادی است که پوست مختلط دارند.پوست این افراد در ناحیه T و چانه اغلب چرب است و در دیگر نواحی دارای نشانه‌های خشکی است. رسیدگی به این جنس پوست، نیاز به مهارت و تخصص بسیاری دارد. چرا که ادغام محصولات مراقبتی باید با توجه به نیاز پوست و سبک زندگی فردی انجام شود.
  • پوست حساس: افرادی که پوست حساس دارند، معمولا با قرمزی و التهاب، احساس فشار و کشیدگی روی سطح پوست و خشکی مواجه می‌شوند. به این افراد توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف محصولات مراقبتی حاوی اسانس، الکل و ترکیبات حساسیت زا بپرهیزند.

ضد آفتاب، سپر محافظتی پوست شما

جالب است بدانید در عرصه مراقبت از پوست، آسیب‌های محیطی متعددی مورد توجه دانشمندان و متخصصان قرار گرفته، اما هیچ کدام از آنها به اندازه نور آفتاب مورد توجه نبوده است. حقیقت این است که نور آفتاب همان‌قدر که می‌تواند حیات بخش و ضروری باشد، مضر و آسیب زننده است. پرتوهای تابیده شده از خورشید، ترکیبی از انواع اشعه‌های UVA/UVB را در خود جای داده‌اند. این پرتوهای ماورا بنفش به واسطه قدرت نفوذ بسیار بالای خود، سلامت بافت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آفتاب سوختگی، هایپرپیگمنتیشن، التهاب پوستی و… از جمله مضرات اولیه قرار گیری طولانی مدت در معرض این اشعه‌ها است.

ضد آفتاب، سپر محافظتی پوست شما

خوشبختانه با پیشرفت علم، امکان جلوگیری از این آسیب‌ها به ساده‌ترین روش ممکن برای مردم فراهم شده است. کافیست استفاده از ضد آفتاب را جدی بگیرید و این محصول را در روتین مراقبتی خود بگنجانید. حالا شما سپر ایمنی دارید که از پوستتان در برابر بیش از ۹۰ درصد مضرات اشعه ماورا بنفش آفتاب محافظت می‌نماید.

مراقبت از پوست لب را فراموش نکنید

بیشتر ما از ابتدای شروع روز تا آخرین دقایقی که برای خواب شب آماده می‌شویم، محصولات متعددی را برای تقویت و محافظت پوستمان به کار می‌بریم. اما در این بین، ممکن است بخش مهمی از روند زیبایی خود، یعنی سلامت پوست لب را نادیده گرفته باشیم. لب‌های ما در طول روز با انواع لوازم آرایشی، آلودگی محیطی و مواد غذایی در ارتباط هستند. تمام این فاکتورها، می‌توانند پوست لب را تحت تاثیر قرار دهند و باعث بروز خشکی، پوسته پوسته شدن و التهاب آن شوند.

این در‌حالی است که شما با صرف تنها ۳۰ ثانیه از زمان خود، می‌توانید از پوست لب‌هایتان در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کنید.با انتخاب و تهیه بالم لب مناسب و باکیفیت و استفاده هر چند ساعت یکبار از آن روی سطح لب‌هایتان، آبرسانی و طراوت پوست لب را تضمین خواهید کرد.
استفاده از بالم لب در طول روز هیچ محدودیتی ندارد. بلکه هر موقع متوجه خشکی پوست لب‌هایتان شدید می‌توانید از این محصول استفاده کنید. به خصوص پیش از خواب که پوست شما در بهترین حالت خود برای ترمیم و بازسازی قرار می‌گیرد.

مشورت با پزشک متخصص

بهترین راه برای اطمینان از اثربخشی و بهینه سازی روتین مراقبت از پوست، مشورت با پزشک متخصص است. پزشک، ابتدا پوست شما را با در نظر گرفتن تمام جوانب علمی و تجربی بررسی می‌نماید. سپس در صورت لزوم، فاکتورهای سلامت شما را با تجویز آزمایش‌های مرتبط بررسی می‌کند. درباره مشکلات پوستی، راهکارها و توقعات شما از نتایج مراقبتی صحبت می‌کند و در آخر، بهترین محصولات ممکن را پیشنهاد می‌دهد.



Source link