مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل [0 تا 100]


در این مطلب صفر تا صد مراحل طلاق توافقی را مطابق با شرایط روز و بدون احتیاج به وکیل دادگستری بررسی می‌کنیم. علاوه بر این با مدارک و شرایط طلاق توافقی و اقداماتی که برای تسهیل کار باید صورت بگیرد، آشنا می‌شویم. برای آشنایی با مهم‌ترین نکات مراحل طلاق توافقی لطفاً تا انتها با ما همراه شوید.

منظور از طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی جدایی میان زن و شوهر است که در آن هر دو طرف بر انجام طلاق و شرایط آن توافق دارند. زمانی که زن و شوهر به هر دلیلی به این نتیجه می‌رسند که ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست، باید مراحل طلاق توافقی را شروع کنند؛ به این منظور باید در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک مثل تعهدات، دیون، تکالیف، مسئولیت‌ها و … با یک دیگر به توافق و تفاهم برسند.

بنابراین همانطور که از نام این طلاق پیداست، شرایط طلاق توافقی به طور کامل به توافقات زوجین بستگی دارد. البته رسیدن به توافق در طلاق کار مشکلی است که در اغلب موارد زوجین به همین دلیل به وکیل طلاق توافقی احتیاج پیدا می‌کنند.

نحوه انجام طلاق توافقی

برای انجام مراحل طلاق توافقی، زوجین باید در برخی موارد به توافق برسند. موارد توافق در این نوع طلاق شامل:

  • حق حضانت، قرار ملاقات و نفقه فرزندان
  • نحوه جدایی املاک مشترک
  • سایر توافقات مالی احتمالی

برای انجام شدن طلاق توافقی زوجین باید توافقات خود را مکتوب کرده و به دادگاه ارائه نمایند. همچنین این توافقنامه باید به ثبت دفتار اسناد رسمی رسیده و به دادگاه ارائه گردد. تنها مدارکی که لازم است در حین مراحل طلاق توافقی همراه داشته باشید شامل کارت ملی، شناسنامه و سند ازدواج است. در صورتی که زوجین بتوانند در همه موارد توافق کنند و مراحل مشاوره طلاق را پشت سر بگذارند، چالش دیگری برای جدا شدن باقی نمی‌ماند.

توصیه میکنیم مقاله نحله چیست و در چه شرایطی به زن تعلق می‌گیرد؟ را بخوانید.

مراحل طلاق توافقی

اصلی‌ترین مراحل طلاق توافقی بعد از ثبت درخواست در سامانه مجازی طلاق، به صورت زیر است:

  1. اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق

زوجین مکلفند برای ثبت درخواست طلاق توافقی ابتدا به مراکز بهزیستی مراجعه کرده و برای دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق اقدام کنید. این گواهی پس از طی چند جلسه مشاوره با زوجین ارائه می‌شود و این جلسات مشاوره اجباری است؛ چرا که در صورت عدم گذراندن تمام جلسات گواهی داده نمی‌شود و بدون گواهی دفاتر خدمات قضایی درخواست نهایی طلاق توافقی را ثبت نمی‌کنند.

توجه داشته باشید که تنها طلاق توافقی مشمول مشاوره اجباری است و طلاق‌های یک طرفه (به درخواست زن یا مرد) نیازی به اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق ندارند.

  1. تقدیم دادخواست طلاق

پس از دریافت گواهی عدم انصراف زوجین باید با همراه داشتن مدارک خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. بعد از ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، تاریخ رسیدگی و شعبه دادگاه صالح بر اساس آدرس محمل سکونت مشترک زوجین تعیین شده و از طریق پیامک به اطلاع آنها می‌رسد.

برای پیگیری مراحل طلاق توافق زن و شوهر باید در تاریخ مقرر در شعبه دادگاه مورد نظر حاضر شده و مدارک و متن توافقنامه طلاق را همراه خود داشته باشند. در این جلسه از دادگاه قاضی زوجین را به داوری و مشاوره ارجاع می‌دهد.

  1. داوری

دادگاه به زوجین اعلام می‌کند که هر یک از زوجین یکی از آشنایان مورد اعتماد خود را به دادگاه معرفی کنند؛ در غیر این صورت دادگاه رأسا به انتخاب داور معتمد اقدام می‌کند. داور کسی است که در صورت عدم انصراف از طلاق زوجین نظر خود را به دادگاه ارائه می‌کند.

  1. مشاوره

یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی این است که دادگاه زوجین را به یک مرکز مشاوره حقوقی خانواده ارجاع می‌دهد. زوجین علت عدم انصراف از طلاق خود را مطرح می‌کنند و مشاور نظر کارشناسی خود را در این مورد به دادگاه اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که توافقنامه زوجین باید به امضای مشاور نیز برسد.

  1. دریافت گواهی عدم بارداری یا گواهی بکارت

برای ادامه مراحل طلاق توافقی لازم است که زوجه به یکی از آزمایشگاه‌های تعیین شده توسط دادگاه مراجعه کرده و با تحویل نامه دادگاه، همراه با یک قطعه عکس گواهی عدم بارداری را اخذ نماید.

 توجه داشته باشید که در اگر زوجه یائسه باشد احتیاجی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست. همچنین در صورتی که زوجه دوشیزه باشد،‌ لازم نیست این گواهی را دریافت کند و به جای آن لازم است با استفاده از معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی، به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی بکارت را اخذ نماید.

  1. مراجعه مجدد به دادگاه و اخذ نهایی گواهی عدم امکان سازش

زوجین پس از تکمیل مدارک و اخذ تمام گواهی‌های ذکر شده، به دادگاه مراجعه می‌کنند تا قاضی با بررسی مجدد گواهی عدم امکان سازش را صادر کند. پس از صدور این گواهی، دادگاه یک نسخه از آن را به هر یک از طرفین ارائه می‌کند تا مراحل طلاق را ادامه دهند.  البته برای اینکه رای قطعی صادر شود لازم است طرفین حق تجدید نظر خواهی را از خود ساقط کنند تا حکم قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی نباشد.

  1. اجرای توافقات مالی طلاق

در صورتی که توافقنامه طلاق شامل موارد مالی که لازم الاجرا هستند باشد در این مرحله باید تمام این موارد اجرا گردد تا امکان اجرای طلاق وجود داشته باشد؛ مواردی مثل انتقال وجه نقد، خودرو، ملک یا … به عنوان نمونه مشخص هستند. البته اگر توافق تنها شامل بذل مهریه باشد، نیازی به اقدام اجرایی ندارد. توجه داشته باشید که اجرای توافقات تمام باید به صورت مکتوب به امضای طرفین برسد.

  1. مراجعه به دفتر ثبت طلاق

آخرین مرحله طلاق توافقی مراجعه به دفتر ثبت طلاق و ثبت آن است. در این مرحله زوجین با همراه داشتن گواهی عدم امکان سازش و گواهی عدم بارداری به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه می‌کنند. سر دفتر با اجرای صیغه طلاق آن را ثبت می‌نماید. توجه داشته باشید که زوجه پس از اجرای طلاق و گذشت مدت عده می‌تواند مجددا ازدواج نماید.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

گواهی عدم امکان سازش چقدر اعتبار دارد؟

گواهی عدم امکان سازش صادر شده از دادگاه سه ماه اعتبار دارد. بنابراین طرفین ۳ ماه فرصت دارند با گواهی و مدارک لازم به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کنند و صیغه طلاق را جاری کنند. در صورتی که اعتبار گواهی به اتمام برسد، می‌توان گفت که تمام مراحل طلاق توافقی باید از نو طی شوند؛ چرا که پس از گذشت مدت اعتبار آن دادگاه به این نتیجه می‌رسد که زوجین توافق نداشته یا به سازش رسیده‌اند.

همچنین شایسته ذکر است که هیچ از یک از طرفین به تنهایی نمی‌تواند گواهی عدم امکان سازش را باطل کند؛ مگر اینکه زن و شوهر برای بر هم زدن آن توافق داشته باشند.

علاوه بر این باید ذکر کنیم که اگر زوجه برای اجرای صیغه طلاق در دفتر رسمی طلاق حاضر نشود، سر دفتر به زوجین اخطار می‌کند که در دفتر حضور یابند. در صورت حضور نیافتن زوجه، صیغه طلاق جاری و به وسیله دفتر خانه به اطلاع زوجه می‌رسد. اگر هم زوج به دفترخانه مراجعه نکند، زوجه تنها با حق وکالتی که از سوی دادگاه دریافت کرده می‌تواند صیغه طلاق را به تنهایی جاری کند. بنابراین دریافت وکالتنامه توسط زوجه یکی از نکات ضروری طلاق توافقی است.

وکیل چه کمکی به سپری شدن مراحل طلاق توافقی می‌کند؟

وکیل طلاق توافقی قادر است صفر تا صد مراحل طلاق توافقی را به وکالت یکی از زوجین قبول کند و در یکی از شعب دادگاه خانواده حاضر شود. از آنجایی که مسیر طلاق توافقی دشوار و طاقت فرساست، یک وکیل می‌تواند پروسه را تا حد زیادی آسان و سریع کند. علاوه بر این وکیل تمام نکات مد نظر را با احتیاط مورد توجه قرار دهد تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید.

حتی اگر فردی مایل است خودش مراحل طلاق توافقی را طی کند، توصیه می‌شود از مشاوره‌های وکیل استفاده کند.



Source link