غذاهای مقوی در رژیم دیابتی


بررسی غذاهای مقوی در رژیم دیابتی

در این مقاله از سایت متخصص تغذیه اصفهان غذاهای مقوی در رژیم دیابتی را مورد بررسی قرار دهیم. دیابت یک بیماری است که بدن ­­­نمی­­­­تواند قند خون دریافت شده را از راه مواد غذایی به مصرف برساند یا بسوزاند. در واقع بدن با کمبود انسولین در خون مواجه می شود که تولید این عنصر مهم و حیاتی به عهده لوزالمعده می­باشد. لازم به ذکر است که بیماری دیابت به چند دو نوع مختلف تقسیم می شود.

دیابت نوع یک

این نوع دیابت اکثرا مربوط به کسانی می­شود که در دوره کودکی، نوجوانی یا جوانی به آن مبتلا می شوند و عموما بیشتر عامل وارثت و ژنتیک در آن نقش دارد. در این نوع بیماری لوزالمعده یا پانکراس فرد بیمار قادر به تولید انسولین کافی برای بدن نمی­باشد و همین امر باعث می شود تا قند خون بیمار بالا برود. البته این بیماری را هم در دسته­ی بیماری­های خود ایمنی دسته بندی کرده­اند، زیرا بدن فرد بیمار سلول های تولید کننده انسولین را سریعا از بین برده و باعث عدم جذب آنها در خون می­شود. این افراد باید اکثرا به طور متناوب از داروهای تزریق انسولین برای تنظیم قند خون خود استفاده کنند.

دیابت نوع دو

این نوع دیابت بر خلاف دیابت نوع یک بیشتر زمینه اکتسابی دارد، یعنی اینکه افراد بر اثر زیاده­ روی در غذاها یا موادی که شیرینی زیادی دارند و انباشت آن ها در بدن باعث می­شود که به مرور زمان اینگونه افراد به دیابت نوع دو مبتلا شوند. سن اکثر کسانی که دیابت می­گیرند معمولا بیشتر از۳۵ تا ۴۵ سال است که عمده علت آن سبک نادرست زندگی و غذاهای ناسالم می­باشد.

تفاوت ویژه بین دیابت نوع یک و دیابت نوع دو در همین شیوه مبتلا شدن و عامل آن بود. حال اینکه افراد نوع یک تا آخر عمر معمولا باید انسولین تزریق کنند، ولی در افراد مبتلا به نوع دو باید بیشتر از یک سبک غذایی سالم و پر فیبر استفاده نمایند.

متخصص تغذیه اصفهان | میوه های مفید برای دیابتی ها

خوراکی های مناسب رژیم دیابتی

بر کسی پوشیده نیست که یکی از دریافت های انرژی بدن قند خون می باشد. اما موضوع از این جهت مهم است که بیماران دیابتی باید ضمن حفظ نرمال نگه داشتن قند خون انرژی لازم و بی درد سری را از مواد غذایی در یافت کنند. این گروه از مواد غذایی شامل: حبوبات، آجیل، اسفناج، ترکیب سرکه و عسل طبیعی، سویا، مرکبات، کاکائو و قهوه می باشد.

حبوبات:

حبوبات علاوه بر ارزش تغذیه ای میزان فیبر موجود درآن بسیار بالا می باشد و قند خون را متعادل می کند و کلسترول بد خون را پایین می آورد.

آجیل:

آجیل هم بنا به داشتن مواد مغذی و معدنی فراوان تمام نیاز بدن را برطرف می کند و هم چنین کلسترول بد خون را نیز پایین می‌­آورد که باعث تنظیم قندخون می شود.

اسفناج:

این سبزی با خاصیت ضمن داشتن مواد معدنی عالی دشمن فشار خون و کم خونی می باشد. و تاثیر غیر مستقیم بر بیماری دیابت نوع دو دارد.

ترکیب سرکه و عسل:

ترکیب این دو معجونی بی نظیر می شود، که از یک سو چربی خون را پایین می‌آورد از یک سوی دیگر به تنظیم قند خون می پردازد.

سویا:

پروتئینی ارزان قیمت و مفید که می توان جایگزین گوشت قرمز از آن استفاده نمود و تاثیر شگرفی در کاهش فشارخون و قند خون دارد.

مرکبات:

شامل لیمو ترش، پرتغال، گریپ فروت، نارنگی و… می شود که مصرف این نوع میوه ها باعث افت قند خون در بیماران دیابتی می شود و انرژی لازم را بدون افت فشار در اختیار بدن قرار می دهند. مرکبات غنی از ویتامین c  و ویتامین aاست.

کاکائو:

کاکائو به دلیل داشتن قند کم و آنتی اکسیدان فراوان یکی از گزینه های مناسب برای افراد دیابتی است. همان طور قهوه که شبیه کاکائو می باشد.

مواد غذایی کنترل کننده قند خون

اگر در همراه غذایی که می خوریم چه به عنوان غذا و چه به عنوان کاهنده قند خون دارچین، شاتوت، تخم مرغ و آووکادو مصرف نماییم، باعث کنترل قند خون می شوند و مانع از افزایش ناگهانی قند خون بنا به هر دلیلی می شوند.

متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

مواد غذایی ممنوع در دیابت

مصرف گوشت قرمز، سرشیر، ماست خیلی پرچرب، نوشابه های صنعتی، سوسیس و کالباس، قند و شکر و سایر موارد دیگر همه این ها باعث افزایش کلسترول و چربی خون می­شوند. که بالطبع در اثر اینها افزایش بسیار زیاد قند خون را داریم که جان بیماران دیابتی را به خطر می اندازد. پس چه بهتر است در خوردن اینگونه موارد رعایت کرد، و از مصرف آن ها پرهیز نمود.

مواد غذایی افزایش دهنده قند خون

اما به دسته ای از مواد غذایی برخورد می کنیم که عده ای از مردم و مخصوصا بیماران دیابتی تصور می کنند. خطری برای آن ها ندارد که سخت در اشتباه هستند. این گونه مواد غذایی شامل: نمک تصفیه نشده، روغن جامد، پنیر پیتزا، غذاهای مولد سودا (غذاهایی که طبع آن ها سرد و خشک است)، نان سفید، شیر کامل و… که باعث بهم ریختن سیستم غددی بدن و اخلال در تولید انسولین می شوند و همچنین مانع جذب انسولین در خون هستند. پس بهتر است که برای یک رژیم دیابتی همه جوانب احتیاط  را در نظر بگیریم و سپس اقدام به یک رژیم مناسب دیابتی جهت کنترل این بیماری نماییم.


مطالعه بیشتر:

علل افزایش وزن با مصرف کربوهیدرات

سالم ترین راه برای خوردن کره بادام زمینی

انواع شیک پروتئین خوشمزه خانگی





Source link