۱۱ خواص زعفران برای سلامتی


زعفران دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است؛ اما برخی از افراد باید از مصرف زیاد آن اجتناب کنند. زعفران گران ترین ادویه جهان است که هر پوند (۴۵۰ گرم) آن، قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار دارد. دلیل قیمت بالای آن روش برداشت پر زحمت آن است که تولید آن را پرهزینه می کند.

زعفران، از گل کروکوس ساتیوس (Crocus sativus) که معمولاً به عنوان زعفران شناخته می شود، برداشت می شود. اصطلاح “زعفران” به ساختارهای نخ مانند گل به نام کلاله اطلاق می شود. در حالی که منشا زعفران هنوز مورد بحث است، اما گفته می شود منشا این گیاه به احتمال زیاد ایران بوده است. در ایران، زعفران به دلیل خواص دارویی اش، ارشمند و  مردم برای تقویت میل جنسی، تقویت خلق و خو و بهبود حافظه زعفران مصرف می کردند.

در ادامه، به ۱۱ خواص زعفران برای سلامتی اشاره می کنیم.

۱۱ خواص زعفران برای بهبود سلامتی

  1. آنتی اکسیدان قوی

زعفران دارای تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند – مولکول هایی که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

آنتی اکسیدان های قابل توجه زعفران عبارتند از:

  • کروسین
  • کروستین
  • سافرانال
  • کامفرول

کروسین و کروستین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند که مسئول رنگ قرمز زعفران هستند. هر دو ترکیب ممکن است دارای ویژگی های زیر باشند:

  • خاصیت ضد افسردگی
  • محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب های پیشرونده
  • بهبود التهاب
  • کاهش اشتها
  • کمک به کاهش وزن

سافرانال، به زعفران طعم و عطر خاصی می دهد. تحقیقات نشان می دهد که می تواند به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک کند و همچنین از سلول های مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

کامفرول در گلبرگ های گل زعفران یافت می شود. این ترکیب با فواید سلامتی مانند کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و فعالیت ضد افسردگی مرتبط است.

  1. بهبود خلق و خوی و درمان علائم افسردگی

زعفران به ادویه آفتابی معروف است. این فقط به دلیل رنگ متمایز آن نیست، بلکه به این دلیل است که ممکن است به بهبود روحیه شما کمک کند. در بررسی پنج مطالعه، مکمل‌های زعفران به طور قابل‌توجهی در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط مؤثرتر از دارونماها بودند.

مطالعات تکمیلی نشان داده است که مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران در روز به اندازه فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام – درمان های مرسوم برای افسردگی – موثر است. علاوه بر این، افراد کمتری نسبت به سایر درمان‌ها عوارض جانبی زعفران را تجربه کردند.

به نظر می رسد هر دو گلبرگ زعفران و کلاله نخ مانند در برابر افسردگی خفیف تا متوسط مؤثر باشند. در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، قبل از اینکه متخصصان بتوانند زعفران را به عنوان درمانی برای افسردگی توصیه کنند، به مطالعات انسانی طولانی تر با شرکت کنندگان بیشتر نیاز است.

بهبود خلق و خوی و افسردگی با زعفران

  1. مبارزه با سرطان

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. آسیب رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان مرتبط است. در مطالعات آزمایشگاهی، نشان داده شده است که زعفران و ترکیبات آن به طور انتخابی سلول‌های سرطانی روده بزرگ را از بین می‌برند یا رشد آنها را سرکوب می‌کنند، در حالی که سلول‌های سالم را بدون آسیب می‌گذارند.

این اثر برای پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر نیز اعمال می شود.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده اند که کروسین – آنتی اکسیدان اصلی زعفران – ممکن است سلول های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر کند. در حالی که این یافته‌های حاصل از مطالعات لوله‌آزمایش امیدوارکننده است، اثرات ضد سرطانی زعفران در انسان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

  1. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم فیزیکی، عاطفی و روانی را توصیف می کند که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که زعفران ممکن است به درمان علائم PMS کمک کند. در زنان ۲۰ تا ۴۵ ساله، مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران در روز در درمان علائم PMS مانند تحریک پذیری، سردرد، هوس و درد موثرتر از دارونما بود.

مطالعه دیگری نشان داد که صرف بوییدن زعفران به مدت ۲۰ دقیقه به کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می کند. در رابطه با ۱۲ علت قاعدگی و پریود نامنظم که شما را نگران میکند بخوانید.

  1. محرکه غریزه جنسی

آفرودیزیاک ها (هوس افزا) غذاها یا مکمل هایی هستند که به تقویت میل جنسی شما کمک می کنند. مطالعات نشان داده‌اند که زعفران ممکن است دارای خواص تقویت‌کننده جنسی باشد  به‌ویژه در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند. به عنوان مثال، مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه در طی ۴ هفته به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ را نسبت به دارونما در مردان مبتلا به اختلال نعوظ مرتبط با داروهای ضد افسردگی بهبود بخشید.

افزون بر این، بررسی  و تحلیل شش مطالعه نشان داد که مصرف زعفران به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ، میل جنسی و رضایت کلی را بهبود می بخشد اما ویژگی های منی را بهبود نمی بخشد.

در زنان با میل جنسی کم به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی، ۳۰ میلی گرم زعفران در روز در طی ۴ هفته، درد ناشی از رابطه جنسی را کاهش داده و میل و روان سازی جنسی را در مقایسه با دارونما افزایش می دهد.

  1. کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن

خوردن میان وعده یک عادت رایج است که میتواند باعث افزایش وزن شما شود. بر اساس تحقیقات، زعفران ممکن است با کاهش اشتها به جلوگیری از تنقلات کمک کند.

در یک مطالعه ۸ هفته‌ای، زنانی که مکمل‌های زعفران مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی احساس سیری بیشتری می‌کردند، کمتر میان وعده‌ها می‌خوردند و به طور قابل‌توجهی وزن خود را کاهش می‌دادند. در یک مطالعه ۸ هفته ای دیگر، مصرف مکمل عصاره زعفران به طور قابل توجهی به کاهش اشتها، شاخص توده بدنی، دور کمر و توده چربی کل کمک شایانی کرد.

با این حال، دانشمندان همچنان مطمئن نیستند که زعفران چگونه اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند. یک نظریه این است که زعفران خلق و خوی شما را بالا می برد که به نوبه خود میل شما به میان وعده را کاهش می دهد.

سایر فواید و خواص زعفران برای سلامتی

زعفران خواص  که هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است:

  1.  کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی زعفران می تواند باعث کاهش کلسترول شده و از انسداد عروق خونی و شریان ها جلوگیری کند.

کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

  1. کاهش سطح قند خون

طبق مطالعات آزمایشگاهی، زعفران ممکن است سطح قند خون را کاهش  و حساسیت به انسولین را افزایش دهد.

  1. بهبود بینایی در بزرگسالان مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)

به نظر می رسد زعفران بینایی را در بزرگسالان مبتلا به AMD بهبود می بخشد و از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، که با AMD مرتبط است.

 

  1. بهبود حافظه بزرگسالانِ مبتلا به آلزایمر

خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است شناخت را در بزرگسالان مبتلا به بیماری آلزایمر بهبود بخشد.

  1. به راحتی زعفران را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

زعفران در دوزهای کم طعم و عطر لطیفی دارد و به خوبی با غذاهای خوش طعم مانند پائلا، ریزوتو و سایر غذاهای برنجی ترکیب می شود. پس، زعفران را به ترکیبات غذایی تان اضافه کنید تا یک طعم عالی را تجربه کنید.

اگرچه زعفران گران‌ترین ادویه در جهان است، اما مقدار کمی از آن بسیار مفید است. استفاده از زعفران در ترکیبات غذایی می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به غدایتان ببخشد.



Source link