خواص و مزایای عسل –


بررسی خواص و مزایای عسل

در ادامه مطلب امروز سایت متخصص تغذیه اصفهان خواص و مزایای عسل را مورد مطالعه قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

عسل در بارداری

مصرف متعادل عسل در بارداری خطری ندارد، به ‌شرط آنکه حتماً پاستوریزه باشد، چراکه عسل خام خطر بوتولیسم دارد و برای جنین خطرناک خواهد بود، البته سیستم گوارش بدن انسان بالغ باکتری‌هایی دارد که با سم بوتولیسم مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد که سم به جفت منتقل شود. مزایای مصرف عسل در بارداری شامل این موارد می‌شوند:

  • درمان بی‌خوابی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به سرماخوردگی
  • کاهش آلرژی
  • کاهش احساس تهوع بارداری
  • رفع و درمان سوءهاضمه و سوزش سر دل به ‌خصوص در سه‌ماهه سوم بارداری

البته زیاده‌روی در مصرف عسل در بارداری می‌تواند عوارض جانبی هم داشته باشد، مثل افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین، گرفتگی عضلات، نفخ، یبوست و اسهال، فرسایش دندان و افزایش وزن. میزان مجاز مصرف عسل در بارداری ۳-۵ قاشق غذاخوری است.

عملکرد عسل برای سوختگی

خاصیت ضدعفونی‌کنندگی عسل مانع از عفونت کردن زخم‌ها می‌شود. جای زخم‌ها را هم به‌ خوبی می‌توان با عسل ترمیم کرد. عسل برای سوختگی به ‌خصوص سوختگی‌های سطحی بسیار مفید است و به ‌خاطر ایجاد رطوبت و نرم‌کنندگی، پوست سوخته را نرم می‌کند و درد ناشی از سوختگی را تسکین می‌دهد.

خواص عسل طبیعی برای پوست صورت

هرچه آنتی‌اکسیدان بیشتری مصرف کنیم روند پیری کندتر می‌شود. عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن چه به ‌صورت خوراکی یا به‌صورت موضعی تأثیر شگفت‌انگیزی روی پوست دارد. مصرف روی یک‌ قاشق چای‌خوری عسل با یک لیوان آب گرم و آب نصف لیمو به بهبود اگزما کمک می‌کند.

خاصیت ضدباکتریایی عسل باعث از بین رفتن باکتری‌های پوست می‌شود برای همین برای درمان جوش و آکنه‌ها هم مصرف خوراکی یا موضعی عسل پیشنهاد می‌شود. از دیگر خواص عسل طبیعی برای پوست صورت می‌توان به حفظ رطوبت پوست اشاره کرد که به ‌عنوان مرطوب‌کننده بدن، نرم‌کننده مو و اسکراب یا لایه‌بردار پوست قابل‌استفاده است.

مطالعه بیشتر : آشنایی با رژیم جنی کریگ

فواید عسل برای مو

استفاده از ماسک عسل برای مو باعث درخشندگی موها می‌شود. وجود ویتامین‌های B در عسل باعث تقویت فولیکول مو و پرپشت شدن موها می‌شود و از ریزش و سفیدی موها نیز جلوگیری می‌کند. پروتئین و مواد معدنی موجود در عسل باعث پرپشت و ضخیم شدن موهای نازک و شکننده می‌شود. ماسک خانگی عسل همراه با روغن زیتون می‌تواند جایگزین مناسبی برای شامپوهای کراتینه بازاری باشد و از موخوره جلوگیری کند.

عسل برای جای بخیه

خاصیت ضدالتهابی عسل باعث می‌شود که برای رفع التهابات پوستی و از بین بردن جای زخم و بخیه مفید باشد. استفاده از ترکیب عسل و سرکه سیب دو بار در هفته روی پوست به شکل موضعی می‌تواند هرگونه جای زخم و بخیه روی پوست را از بین ببرد.

عسل برای جای جوش

عسل برای درمان جوش‌های بزرگ ناشی از عفونت فولیکول مو، کیست‌های مویی، سوختگی‌ها و زخم‌های دیابتی توصیه می‌شود و در محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون‌های آب‌رسان، محصولات رفع چروک‌های صورت و بالم لب از عسل استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم خواص عسل در این بخش نیز به خوبی می‌درخشد. عسل بهترین گزینه برای درمان جوش‌های ملتهب و قرمز است که آب اضافی پوست را خارج و التهاب و قرمزی اطراف جوش را کم می‌کند. بهتر است از عسل برای درمان جوش‌های سرباز استفاده نشود.

تاثیر عسل در کنترل قند خون | متخصص تغذیه اصفهان

خواص عسل طبیعی برای کلیه

در رابطه با دیگر خواص عسل باید بگوییم که خاصیت آنتی‌باکتریالی عسل در کنار ویژگی‌های ضدالتهابی و تعدیل‌کننده ایمنی باعث شده که مصرف عسل برای درمان عفونت‌های کلیه و پیشگیری از بیماری‌های کلیوی مفید باشد. به ‌خصوص که از ایجاد مقاومت آنتی‌میکروبی در باکتری‌ها هم جلوگیری می‌کند.

خواص عسل طبیعی برای کودکان

مهم‌ترین خواص عسل طبیعی برای کودکان تقویت سیستم ایمنی بدن است. آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول عسل، سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند. وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل زینک، پتاسیم، فسفر، مس و اسید لاکتیک در عسل باعث بهبود رشد جسمی و ذهنی کودک می‌شود.

از دیگر خواص عسل طبیعی به عنوان تغذیه سالم برای کودکان وجود پروتئین، کالری و کربوهیدرات در عسل است که میزان انرژی موردنیاز کودکان برای فعالیت و بازی را تأمین می‌کند. آهن موجود در عسل هم از بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌خونی جلوگیری می‌کند. فسفر عسل باعث افزایش قدرت ذهن کودکان می‌شود.

خواص عسل طبیعی برای معده

مهم‌ترین خاصیت عسل برای معده، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی عسل است. رادیکال‌های آزاد باعث از بین رفتن غشا مخاطی دستگاه گوارش و ایجاد رفلاکس معده می‌شوند. آنتی‌اکسیدان موجود در عسل طبیعی این رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و باعث بهبود و تسکین رفلاکس معده می‌شود. مصرف عسل باعث بهبود و درمان التهاب مری هم می‌گردد. مصرف عسل می‌تواند از تأثیر مخرب ترکیبات سمی میتوکسین‌ها جلوگیری کند و باعث بهبود سلامت باکتری‌های روده شود. درنتیجه از مشکلات معده جلوگیری می‌کند. خاصیت ضدالتهابی عسل برای تسکین زخم معده مفید است.

عسل برای روده تحریک‌پذیر

خاصیت آنتی‌باکتریایی عسل باعث شده که مصرف آن برای روده تحریک‌پذیر مفید باشد. مصرف روزانه متعادل عسل می‌تواند التهاب روده را کاهش و سندروم روده تحریک‌پذیر را تسکین دهد.

مزایای عسل طبیعی برای کم خونی

از دیگر خواص عسل می‌توان گفت که کاهش میزان هموگلوبین خون در بدن باعث عارضه کم‌خونی می‌شود. گلبول قرمز خون به پروتئین سرشار از آهن نیاز دارد که عسل می‌تواند این نیاز را تأمین کند. عسل طبیعی سرشار از پروتئین، ویتامینB12، فولات و آهن است و مصرف روزانه آن به درمان و کنترل کم‌خونی کمک می‌کند. به ‌علاوه اینکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و این موضوع برای بیماران مبتلا به کم‌خونی اهمیت بسیار زیادی دارد.

عسل برای سرفه

عسل به‌ همان اندازه دکسترومتورفان برای سرفه مفید است و در ترکیب شربت‌های سرفه استفاده می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و آنتی‎‌میکروبی عسل، آن را به داروی مؤثری برای تسکین سرفه تبدیل کرده است. مصرف عسل برای سرفه در کودکان باعث کاهش سرفه شبانه و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

بهبود زخم

خواص عسل در زمینه ضدعفونی و آنتی‌باکتریایی باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود، pH زخم را پایین می‌آورد و التهاب مزمن را هم کم می‌کند. عسل برای درمان زخم و جراحات مزمن، استریل کردن ناحیه زخم و رفع التهاب ناشی از سوختگی و جلوگیری از ایجاد زخم سوختگی مفید است.

خواص عسل برای لاغری شکم

از دیگر خواص عسل می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد که به ‌خاطر قند طبیعی موجود در آن است. به‌ علاوه اینکه مصرف عسل باعث افزایش گردش خون شده و میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.

متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

فواید عسل برای تنگی واژن

مصرف عسل به رفع عفونت‌های رحمی و واژن در خانم‌ها کمک می‌کند، اما تأثیری روی تنگی واژن ندارد، چراکه اصولاً اصطلاح گشادی واژن عبارت درستی نیست.

فواید عسل برای چشم

عسل برای کاهش التهابات چشمی، رفع سوزش و قرمزی چشم و بهبود قدرت بینایی توصیه می‌شود. مصرف موضعی عسل برای رفع سوزش و التهاب مفید است و برای درمان آلرژی چشمی فصلی کراتوکونژکتیویت، زخم قرنیه، سوزش و تورم اطراف مژه یا بلفاریت کاربرد دارد. برای درمان آب مروارید در مراحل اولیه هم می‌توان از عسل استفاده کرد.

خواص عسل طبیعی برای مردان

وجود ویتامین‌های A، C، B و E در کنار آنزیم و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی در عسل باعث می‌شود که درمان مؤثری برای رفع مشکلات جنسی در آقایان محسوب شود. ترکیب عسل و ژل رویال هم با سلامت و افزایش فعالیت اسپرم در مردان میزان باروری آنها را تقویت می‌کند. بهترین عسلی که برای تقویت میل جنسی به مردان توصیه می‌شود عسل کنار است که به عسل جنسی معروف است. خواص عسل طبیعی برای مردان شامل این موارد می‌شوند:

  • افزایش میل و قوای جنسی
  • تقویت اسپرم
  • درمان سستی نعوظ
  • تجدید قوا بعد از عمل جنسی
  • بهبود زود انزالی


مطالعه بیشتر:

بررسی رژیم لاغری اپتاویا

بررسی معایب و مزایای رژیم اپتاویا

مقایسه رژیم گیاه خواری و خام گیاه خواری





Source link