سلامت مغز با امگا 3 [نتایج تحقیقات دانشمندان]


امگا ۳ ممکن است باعث تقویت مغز در افراد میانسال شود.

یک مطالعه نشان می دهد که سطوح بالای امگا ۳ با سلامت بهتر مغز افراد در میانسالی مرتبط است.
سوزان بروکس-دامن/استاکسی

اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی دارند و در سلامت قلب و عملکرد شناختی نقش مهمی ایفا می کنند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است بین مصرف امگا ۳ و افزایش عملکرد مغز افراد در میانسالی ارتباط وجود داشته باشد.

این مطالعه مقطعی سطوح امگا ۳ خون افراد میانسال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و ام آر آی و مهارت های تفکر آنها را ارزیابی کرد تا ببیند آیا تفاوتی در افراد با سطوح امگا ۳ بالاتر یا پایین تر وجود دارد یا خیر.

براساس مطالعه جدیدی که در نشریه نورولوژی، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است، افرادی که در سنین میانسالی سطح امگا ۳ بیشتری دارند، ممکن است نسبت به افرادی که سطوح پایین تری از امگا ۳ را مصرف می کنند، برتری داشته باشند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه بهداشت تگزاس در سن آنتونیوی آمریکا انجام شده است که به تحقیق در مورد چگونگی تاثیر امگا ۳ بر افراد در میانسالی پرداختند.

امگا۳: چیزهایی که باید بدانید

به گفته موسسه ملی سلامت (NIH)، اسیدهای چرب امگا ۳ گروهی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه  هستند که برای تعدادی از عملکردهای بدن حیاتی هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ علاوه بر اینکه در سلامت قلب و عملکرد شناختی نقش دارند، بخشی از غشای سلولی نیز بوده و بر عملکرد سلول ها تاثیر می گذارند.

همان طور که پروفسور استوارت فیلیپس در طول یک برنامه زنده اشاره کرد، برخی از چربی هایی که ما مصرف می کنیم، و به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ یا غیراشباع چندگانه  زنجیره بلند جزءچربی های ضروری بدن هستند. ما باید آن ها را در رژیم غذایی خود داشته باشیم زیرا بدن توانایی ساختن آن ها را ندارد.

پروفسور فیلیپس قطب علمی فعالیت فیزیکی در دانشگاه مک مستر در اونتاریو کانادا است.

NIH سه نوع اسید چرب امگا ۳ را ذکر می کند: آلفا – لینولنیک اسید (AlA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).

توصیه روزانه برای اسید چرب امگا ۳ ALA برای بزرگسالان و افرادی که باردار یا شیرده هستند:

  • نوجوانان و زنان باردار ۱.۴ گرم
  • نوجوانان و زنان شیرده ۱.۳ گرم

این توصیه تنها برای ALA است زیرا متخصصان هنوز توصیه ای برای دو اسید چرب دیگر ارائه نکرده اند.

در حالی که افراد می توانند مکمل های امگا ۳ را مصرف کنند، اما آنها در تعدادی از غذاها نیز وجود دارند. برخی از منابع خوب امگا ۳ شامل ماهی (مانند ماهی سالمون و تن) و مغزها و دانه ها (دانه های چیا و دانه های کتان) است.

مطالعه اثر امگا -۳

پژوهشگران ۲،۱۸۳ مرد و زن با میانگین سنی ۴۶ سال را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها افرادی که دچار زوال عقل یا سابقه سکته بودند را از جمع شرکت کنندگان خود حذف نمودند.

محققان با استفاده از نمونه خون، ترکیب اسید چرب هر شرکت کننده را مورد آنالیز قرار دادند. شرکت کنندگان همچنین به اسکن مغز خود با استفاده از فن آوری MRI رضایت دادند.

توجه محققان به حجم ماده خاکستری و سفید موجود در مغز به ویژه در هیپوکامپ جلب شد. هیپوکامپ در یادگیری و حافظه نقش مهمی دارد و کاهش حجم آن می تواند با زوال عقل احتمالی در ارتباط باشد.

شرکت کنندگان همچنین تحت یک ارزیابی عصبی قرار گرفتند. این آزمایش ها تفکر انتزاعی شرکت کنندگان، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی، و حافظه اپیزودیک تاخیری را بررسی کردند.

امگا ۳ برای حافظه

امگا -۳ و سلامت مغز

محققان حدود ۲۵ درصد از شرکت کنندگان را در گروه با اسیدهای چرب امگا ۳ کم قرار دادند که در آن سطح این اسیدهای چرب در خون شرکت کنندگان زیر ۴ درصد بود. این گروه دارای میانگین ۳.۴ % بودند.

بقیه شرکت کنندگان در گروه با اسیدهای چرب امگا ۳ بالا قرار گرفتند؛ میانگین سطح امگا ۳ آن ها ۵.۲ درصد بود.

نویسندگان این مطالعه با مقایسه نمونه های خون، نتایج MRI و ارزیابی های عصبی مشخص کردند که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا ۳ با حجم هیپوکامپ بالاتر و استدلال انتزاعی بهتر در ارتباط است.

محققان مشاهده کردند که افراد در گروه با اسیدهای چرب امگا ۳ بالا نیز حجم ماده خاکستری بالاتر، نمره خواندن بهتر و نمره استدلال منطقی اندکی بالاتر داشتند.

در مقابل، افراد در گروه با اسیدهای چرب امگا ۳ پایین در مقایسه با گروه بالاتر مدرک تحصیلی پایین تری داشته و احتمال افراد سیگاری و مبتلا به دیابت در آنها بیشتر بود.

نویسندگان می نویسند: این مطالعه اکتشافی نشان می دهد که سطح بالاتر [امگا ۳ خون] با حجم بیشتر هیپوکامپ و عملکرد بهتر در استدلال انتزاعی، حتی در بزرگسالان سالم از نظر شناختی، همراه است که نشان دهنده نقش احتمالی در بهبود انعطاف پذیری شناختی است.

پروفسور کلودیا آل ساتیزابال، نویسنده این مطالعه گفت: این نتایج باید با تحقیقات بیشتر تایید شود، اما جالب توجه است که سطح امگا ۳ می تواند در بهبود انعطاف پذیری شناختی، حتی در افراد میانسال، نقش داشته باشد.

پروفسور ساتیزابال استادیار گروه علوم سلامت جمعیت در دانشگاه سلامن سن آنتونیو، تگزاس است.

رژیم غذایی و سلامت مغز

نویسندگان اشاره کردند که محققان دیگر مطالعات مشابهی را در جمعیت های مسن تر انجام داده اند اما بر این باورند که باید دید مکمل های امگا ۳ چه تاثیراتی بر افراد در میانسالی دارند زیرا در آن بازه عملکرد شناختی افراد شروع به کاهش می کند.



Source link