زندگینامه جف بزوس | بنیانگذار آمازون و بلو اوریجین


جف بزوس، کارآفرین آمریکایی، بنیانگذار آمازون و شرکت اکتشافات فضایی بلو اورجین است. فعالیت های تجاری موفق او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرده است.

جف بزوس کیست؟

جف بزوس، کارآفرین و پیشگام در تجارت الکترونیک، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت تجارت الکترونیک آمازون، مالک واشنگتن پست و بنیانگذار شرکت اکتشافات فضایی بلو اورجین است. بزوس که در سال ۱۹۶۴ در نیومکزیکو متولد شده بود، علاقه زیادی به کامپیوتر داشت و در دانشگاه پرینستون به تحصیل علوم کامپیوتر و مهندسی برق پرداخت. وی پس از فارغ التحصیلی، در وال استریت مشغول به کار شد و در سال ۱۹۹۰، جوانترین مدیر ارشد در شرکت سرمایه گذاری D.E. Shaw شد. چهار سال بعد، بزوس شغل پردرآمد خود را رها کرد تا Amazon.com، کتاب فروشی آنلاینی که به یکی از بزرگ ترین داستان های موفقیت اینترنت تبدیل شد را افتتاح کند. او بلو اورجین را در سال ۲۰۰۰ راه اندازی کرد، سپس در سال ۲۰۱۳، واشنگتن پست را خریداری نمود. در سال ۲۰۱۷، آمازون شرکت هول فودز را خریداری کرد. سرمایه‌گذاری‌های تجاری موفق، او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرده است. ارزش خالص ثروت او تا می ۲۰۲۳، ۱۳۷/۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

  • نام کامل: جفری پرستون بزوس
  • متولد: ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴
  • محل تولد: آلبوکرکی، نیومکزیکو
  • همسر: مک کنزی اسکات (۲۰۱۹-۱۹۹۳)
  • فرزندان: ۳ پسر و ۱ دختر
  • علامت نجومی: برج جدی

سنین جوانی و تحصیل جف بزوس

جفری پرستون بزوس، معروف به جف بزوس، در ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در آلبوکرکی، نیومکزیکو، از مادری نوجوان به نام جکلین گیس یورگنسن و پدر بیولوژیکی خود، تد یورگنسن، به دنیا آمد. خانواده یورگنسن کمتر از یک سال با یکدیگر زندگی کردند. وقتی بزوس ۴ ساله بود، مادرش با مایک بزوس، یک مهاجر کوبایی ازدواج کرد.

بزوس در دوران کودکی گاراژ والدینش را به آزمایشگاه تبدیل کرد و وسایل الکتریکی را در اطراف خانه اش نصب کرد. او در نوجوانی به همراه خانواده اش به میامی نقل مکان کرد و در آنجا به کامپیوتر علاقه مند شده و از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. وی در دوران دبیرستان اولین کار خود را با نام موسسه رویا آغاز کرد که یک اردوی تابستانی آموزشی برای دانش آموزان کلاس های چهارم، پنجم و ششم بود.

بزوس بعد از دبیرستان، به دانشگاه پرینستون رفت. او در سال ۱۹۸۶ در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد.

سنین جوانی و تحصیل جف بزوس

جف بزوس و فعالیت در امور مالی

بزوس پس از فارغ التحصیلی از پرینستون، در چندین شرکت در وال استریت از جمله Fitel، Bankers Trust و شرکت سرمایه گذاری D.E. Shaw مشغول به کار شد. در سال ۱۹۹۰، جوانترین مدیر ارشد در شرکت سرمایه گذاری D.E. Shaw بود.

در حالی که حرفه او در امور مالی بسیار پردرآمد بود، اما تصمیم گرفت تا حرکتی پرخطر در دنیای نوپای تجارت الکترونیک انجام دهد. او در سال ۱۹۹۴ کارش را رها کرد، به سیاتل رفت و با افتتاح یک کتاب فروشی آنلاین، پتانسیل بکر بازار اینترنتی را هدف قرار داد.

آمازون: شروع و موفقیت در طول چند سال

بزوس در ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ پس از درخواست از ۳۰۰ نفر برای تست بتا سایت خود، سایت آمازون را که به نام رودخانه پر پیچ‌وخم آمریکای جنوبی نامگذاری شده بود، افتتاح کرد. در ماه‌های منتهی به راه‌اندازی، بزوس به کمک چند کارمند شروع به توسعه نرم‌افزاری در گاراژ خود کردند؛ آنها در نهایت این عملیات را به یک خانه دو خوابه مجهز به سه سان میکرو استیشن گسترش دادند.

موفقیت اولیه این شرکت بسیار چشمگیر بود. آمازون بدون هیچ تبلیغ مطبوعاتی، در عرض ۳۰ روز در سراسر ایالات متحده و ۴۵ کشور خارجی کتاب فروخت. در عرض دو ماه، فروش به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید و سریع تر از آنچه که بزوس و تیم نوپای او پیش بینی کرده بودند رشد کرد.

آمازون در سال ۱۹۹۷ عمومی شد و بسیاری از تحلیل گران بازار این سوال را مطرح کردند که آیا این شرکت می تواند با راه اندازی سایت های تجارت الکترونیک خرده فروشان سنتی، جایگاه خود را حفظ کند یا خیر. دو سال بعد، این استارت‌آپ نه تنها پیشرفت کرد، بلکه از رقبا نیز پیشی گرفت و به رهبر تجارت الکترونیک تبدیل شد.

بزوس با فروش سی‌دی‌ها و ویدئوها در سال ۱۹۹۸ و بعداً لباس‌، وسایل الکترونیکی، اسباب‌بازی‌ها و موارد دیگر از طریق مشارکت‌ خرده‌فروشی ها، به محصولات آمازون تنوع بخشید. در حالی که بسیاری از دات‌کام‌ها در اوایل دهه ۹۰ ورشکست شدند، اما فروش سالانه آمازون از ۵۱۰۰۰۰ دلار در سال ۱۹۹۵ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسید.

بزوس در سال ۲۰۱۸ در بخشی از گزارش سالانه سهامداران گفت که این شرکت از ۱۰۰ میلیون مشترک برای آمازون پرایم فراتر رفته است. تا سپتامبر ۲۰۱۸، آمازون بیش از یک تریلیون دلار ارزش داشت، دومین شرکتی که تنها چند هفته پس از اپل به این رکورد رسید.

در پایان سال ۲۰۱۸، آمازون اعلام کرد که حداقل دستمزد کارگران خود را به ۱۵ دلار در ساعت افزایش می دهد. این شرکت به دلیل شرایط کاری و سرعت طاقت‌فرسا مورد انتقاد قرار گرفته است و کارگران در روز پرایم دی در ژوئیه ۲۰۱۹ اعتراض کردند.

آمازون پرایم ویدئو و آمازون استدیو

آمازون پرایم ویدئو و آمازون استدیو

در سال ۲۰۰۶، آمازون سرویس ویدئو به ردخواست را راه اندازی کرد. در ابتدا با نام آمازون Unbox در TiVo شناخته می‌شد، اما در نهایت به Amazon Instant Video تغییر نام داد.

بزوس چندین برنامه را با راه اندازی استودیو آمازون در سال ۲۰۱۳ به نمایش گذاشت. این شرکت در سال ۲۰۱۴ با فیلم‌های تحسین شده ترنسپرنت و موتسارت در جنگل به موفقیت بزرگی دست یافت. این شرکت در سال ۲۰۱۵ اولین فیلم بلند خود را با نام “چی – راک” اسپایک لی تولید و روانه بازار کرد.

در سال ۲۰۱۶، بزوس برای یک بازی در یک نقش فرعی در فیلم فراتر از پیشتازان فضا جلوی دوربین رفت. بزوس که از دوران کودکی طرفدار پیشتازان فضا بوده است، در تیتراژ پایانی فیلم در IMDb به عنوان یکی از مقامات ناوگان ستارگان ذکر شده است.

در اوایل سال ۲۰۱۸، سیاتل تایمز گزارش داد که آمازون به منظور تمرکز بر حوزه های در حال رشد از جمله سرگرمی های دیجیتال و الکسا، دستیار مجازی آمازون، عملیات خرده فروشی مصرف کنندگان خود را تقویت کرده است.

کتابخوان الکترونیک کیندل

آمازون در سال ۲۰۰۷ کیندل را عرضه کرد که یک کتاب خوان دیجیتال دستی بود و به کاربران اجازه خرید، دانلود، خواندن و ذخیره کتاب های انتخابی خود را می داد.

جف بزوس با پرده برداری از کیندل فایر در سال ۲۰۱۱، آمازون را وارد بازار تبلت کرد. ماه سپتامبر سال جاری میلادی بود که کیندل فایر HD معرفی شد؛ تبلت نسل بعدی این شرکت که طراحی شده است تا با آیپد اپل رقابت کند. به گزارش ای بی سی نیوز، بزوس گفت:”ما بهترین تبلت را با قیمت مشخص نساخته‌ایم، بلکه بهترین تبلت را به هر قیمتی ساخته‌ایم.”

هواپیماهای بدون سرنشین آمازون

در اوایل دسامبر ۲۰۱۳، بزوس با رونمایی از یک طرح جدید و آزمایشی توسط آمازون به نام آمازون پرایم ایر، با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارائه خدمات تحویل به مشتریان، خبرساز شد. و گفت که این پهپادها می‌توانند اقلامی با وزن حداکثر پنج پوند را حمل کرده و قادر به حرکت در فاصله ۱۰ مایلی مراکز توزیع این شرکت خواهند بود.

اولین تحویل پرایم ایر در ۷ دسامبر ۲۰۱۶ در کمبریج انگلستان انجام شد.

فایر فون

بزوس زمانی که این شرکت در سال ۲۰۱۴ فایر فون را عرضه کرد، شاهد یکی از معدود اشتباهات بزرگ آمازون بود. تولید این محصول که به دلیل فریبنده بودن بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفت، سال بعد متوقف شد.

خرید هول فودز

بزوس به بازار مواد غذایی نیز چشم دوخته بود و در سال ۲۰۱۷، آمازون اعلام کرد که فروشگاه های زنجیره هول فودز را به مبلغ ۱۳/۷ میلیارد دلار پول نقد خریداری کرده است.

این شرکت شروع به ارائه معاملات درون فروشگاهی به مشتریان آمازون پرایم و تحویل مواد غذایی در کم تر از دو ساعت کرد. در نتیجه والمارت و کروگر نیز تحویل غذا به مشتریان خود را آغاز کردند.

کناره گیری از سمت مدیرعاملی آمازون

در فوریه ۲۰۲۱، آمازون اعلام کرد که بزوس در سه ماهه سوم سال از سمت مدیرعاملی کناره گیری خواهد کرد. در واقع، او کمی زودتر از موعد مقرر در ماه جولای به ریاست اجرایی هیئت مدیره آمازون رسید. اندی جاسی، کارمند قدیمی آمازون به عنوان مدیرعامل، جایگزین بزوس شد.

بلو اورجین

بلو اورجین

در سال ۲۰۰۰، بزوس بلو اورجین را تأسیس کرد؛ یک شرکت هوافضا که فناوری هایی را برای کاهش هزینه سفر فضایی توسعه می دهد تا آن را در دسترس مشتریان قرار دهد. برای یک دهه و نیم، این شرکت به آرامی به فعالیت خود ادامه داد.

سپس، در سال ۲۰۱۶، بزوس از خبرنگاران دعوت کرد تا از دفتر مرکزی در کنت واشنگتن، درست در جنوب سیاتل بازدید کنند. او انسان هایی را توصیف کرد که نه تنها به فضا سفر می کنند، بلکه در نهایت در آنجا ساکن می شوند.  در سال ۲۰۱۷، بزوس وعده داد که سالانه حدود ۱ میلیارد دلار از سهام آمازون را برای تامین مالی بلو اورجین به فروش برساند.

دو سال بعد، او از فرودگر ماه بلو اورجین پرده برداشت و گفت که این شرکت در حال انجام پروازهای آزمایشی راکت نیو شپرد است که گردشگران را برای چند دقیقه به فضا می برد. بزوس گفت: “ما قصد داریم جاده ای به فضا بسازیم. آنگاه اتفاقات شگفت انگیزی رخ خواهد داد.”.

در اوت ۲۰۱۹، ناسا اعلام کرد که بلو اورجین از جمله ۱۳ شرکتی است که برای همکاری در ۱۹ پروژه فن آوری برای رسیدن به ماه و مریخ انتخاب شده اند. بلو اوریجین در حال توسعه یک سیستم فرود ایمن و دقیق برای ماه و همچنین نازل‌های موتور برای راکت هایی با سوخت مایع است. این شرکت همچنین در حال همکاری با ناسا برای ساخت و پرتاب راکت های قابل استفاده مجدد از یک مجتمع بازسازی شده خارج از مرکز فضایی کندی ناسا است.

مالک واشنگتن پست

در ۵ اوت ۲۰۱۳، بزوس با خرید روزنامه واشنگتن پست و دیگر نشریات وابسته به شرکت مادر آن یعنی شرکت واشنگتن پست به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار، خبرساز شد.

این قرارداد، پایان سلطنت چهار نسل بر شرکت پست توسط خانواده گراهام بود که شامل دونالد ای. گراهام، رئیس و مدیر اجرایی شرکت، و خواهرزاده اش، کاترین گراهام، ناشر پست، بود.

گراهام در توضیح این معامله گفت: “پست می‌توانست تحت مالکیت شرکت دوام بیاورد و آینده سودآوری داشته باشد، اما ما می خواستیم کاری بیشتر از زنده ماندن انجام دهیم. انجام این کار تضمین کننده موفقیت نیست، اما شانس موفقیت بیشتری به ما می دهد.”

بزوس در بیانیه ای خطاب به کارمندان پست در ۵ اوت نوشت:

ارزش‌های پست نیازی به تغییر ندارند… البته در سال‌های آینده تغییراتی در پست بوجود خواهد آمد. این امر ضروری است و با یا بدون مالکیت جدید اتفاق می افتاد. اینترنت تقریباً همه عناصر کسب و کار خبری را متحول می کند: کوتاه کردن چرخه های خبری، فرسایش منابع درآمدی طولانی مدت و ایجاد انواع جدیدی از رقابت، که برخی از آنها هزینه های کمی برای جمع آوری اخبار دارند یا اصلاً هزینه ندارند.

بزوس صدها خبرنگار و ویراستار استخدام کرد و پرسنل فن آوری روزنامه را سه برابر کرد (صدها نفر از این کارمندان نامه‌ای سرگشاده به رئیس خود منتشر کردند و خواستار افزایش حقوق و مزایای بهتر در تابستان ۲۰۱۸ شدند). این سازمان چندین رسوایی به بار آورد، از جمله فاش کرد که مشاور امنیت ملی سابق مایکل فلین در مورد تماسش با روس ها دروغ گفته که منجر به استعفای وی شد.

در سال ۲۰۱۶، این سازمان اعلام کرد که سودآور است. سال بعد، پست با سه سال رشد درآمد دو رقمی، درآمدی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار داشت. براساس گزارش ComScore، آمازون خیلی زود دیجی تایمز را با ۴/۸۶ میلیون کاربر منحصر به فرد از ژوئن ۲۰۱۹ پشت سر گذاشت.

سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان

در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸، آمازون، برکشر هاتاوی و جی پی مورگان چیس بیانیه مطبوعاتی مشترکی منتشر کردند که در آن اعلام کردند قصد دارند منابع خود را برای تشکیل یک شرکت بهداشتی جدید برای کارمندان آمریکایی خود جمع آوری کنند. بر اساس این انتشار، این شرکت “عاری از مشوق ها و محدودیت های سودآوری” خواهد بود زیرا تلاش می کند با تمرکز اولیه بر راه حل های فناوری، روش هایی برای کاهش هزینه ها و افزایش رضایت بیماران بیابد.

بزوس گفت: “سیستم مراقبت های بهداشتی پیچیده است و ما با آگاهی از این سختی وارد این چالش می شویم.” ” هر چقدر هم که سخت باشد، کاهش بار مراقبت های بهداشتی بر اقتصاد و در عین حال بهبود نتایج برای کارمندان و خانواده هایشان ارزش این تلاش را خواهد داشت.”

بشردوستی: صندوق روز ۱ بزوس و صندوق زمین

بزوس به‌عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان، در گذشته به دلیل عدم تلاش‌های بشردوستانه مورد انتقاد عمومی قرار گرفته بود. اما در سال های اخیر، کمک های خیرخواهانه بزرگی را از طریق دو طرح جدید انجام داده است.

در سال ۲۰۱۸، بزوس و همسرش مک کنزی اسکات، صندوق روز ۱ بزوس را راه اندازی کردند که بر “تأمین مالی سازمان های مردم نهاد موجود که به خانواده های بی خانمان کمک می کنند، و ایجاد شبکه ای از مراکز پیش دبستانی جدید درجه یک در جوامع کم درآمد” تمرکز دارد. این خبر یک سال پس از آن اعلام شد که بزوس از دنبال کنندگان خود در توییتر پرسیده بود چگونه بخشی از ثروت خود را اهدا کنند. بزوس ۲ میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را برای تامین بودجه این سازمان عام المنفعه واگذار کرد.

در ۱۷ فوریه ۲۰۲۰، بزوس اعلام کرد که در حال راه اندازی صندوق زمین بزوس برای مبارزه با اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی است. بزوس گفت که علاوه بر اختصاص ۱۰ میلیارد دلار به این طرح، شروع به انتشار کمک های مالی و تامین بودجه “دانشمندان، فعالان، سازمان های غیردولتی – هر تلاشی که امکان واقعی برای کمک به حفظ و حفاظت از جهان طبیعی را فراهم کند” خواهد کرد.

صندوق روز 1 بزوس و صندوق زمین

زندگی شخصی: همسر سابق، نامزد و فرزندان

بزوس زمانی با مکنزی اسکات (که در آن زمان مکنزی توتل بود) آشنا شد که هر دوی آن ها در D.E. Shaw کار می کردند: وی به عنوان مدیر ارشد و همسرش به عنوان دستیار اداری فعالیت می کرد. این زوج مدت کوتاهی پس از نامزدی، در سال ۱۹۹۳ ازدواج کردند.

اسکات بخشی جدایی ناپذیر از بنیان گذاری و موفقیت آمازون بود که به ایجاد اولین طرح تجاری آمازون کمک کرد و به عنوان اولین حسابدار این شرکت مشغول به کار شد. اگرچه او ساکت و اهل کتاب بود، اما علناً از آمازون و همسرش حمایت کرد. اسکات که در سال های کالج خود در دانشگاه پرینستون تحت نظر تونی موریسون رمان نویسی می کرد، اولین کتاب خود به نام آزمون لوتر آلبرایت را در سال ۲۰۰۵ و دومین رمان خود به نام تله ها را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد.

بزوس و اسکات پس از ۲۵ سال زندگی مشترک، در سال ۲۰۱۹ از یکدیگر جدا شدند. به عنوان بخشی از توافق طلاق، سهام بزوس در آمازون از ۱۶ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافت و سهام او را نزدیک به ۱۱۰ میلیارد دلار و سهام اسکات را به بیش از ۳۷ میلیارد دلار رساند. اسکات اعلام کرد که قصد دارد حداقل نیمی از ثروت خود را به خیریه ببخشد.

درست پس از اینکه بزوس در ژانویه ۲۰۱۹ طلاق خود از مکنزی را اعلام کرد، نشنال اینکوایر یک افشاگری ۱۱ صفحه ای از رابطه خارج از ازدواج این غول تجاری با مجری تلویزیونی لورن سانچز منتشر کرد. بزوس متعاقباً تحقیقاتی را در مورد انگیزه‌های نشنال اینکوایر و شرکت مادر آن، شرکت رسانه آمریکایی آغاز کرد. ماه بعد، بزوس در پستی طولانی در مدیوم، AMI را به تهدید به انتشار عکس های واضح تهدید کرد، مگر اینکه از تحقیقات دست بکشد.

بزوس نوشت: “البته من نمی خواهم عکس های شخصی منتشر شوند، اما در عمل اخاذی، منافع سیاسی، حملات سیاسی و فساد آنها نیز شرکت نخواهم کرد.”

بزوس در همان پست اعلام کرد که احتمالا ارتباطی بین اقدامات AMI و دولت عربستان سعودی وجود دارد. مدتی بعد، مشخص شد که گوشی بزوس پس از دریافت ویدیویی از طریق واتس اپ از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هک شده است.

سانچز در آوریل ۲۰۱۹ از شوهرش طلاق گرفت. او و بزوس اولین حضور عمومی خود را به عنوان یک زوج در ژوئیه در ویمبلدون انجام دادند. در اواخر ماه مه ۲۰۲۳، Page Six برای اولین بار گزارش داد که بزوس و سانچز نامزد کرده اند.



Source link