رژیم غذایی کتوژنیک

چه کسانی مجاز به گرفتن نمونه رژیم کتوژنیک استاندارد رژیم کتوژنیک هستند؟ اگرچه رژیم کتوژنیک یکی از رژیمهای محبوب و مشهور در سالهای اخیر شناخته شده و جزو رژیمهای سالم طبقهبندی میشود، اما شاید بسیاری از افراد ندانند عوارض رژیم کتوژنیک چیست! اسموتیهای میوهای، شیرین و شاید سرشار از مواد مصنوعی باشند، اما برای تهیه اسموتی در خانه، استفاده از ماست یونانی یا آووکادو به عنوان پایه با اندکی میوه اشکالی ندارد. یا رژیم پُرچربی یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار میکند تا بهجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. بررسیهای بعدی نشان داد که تشنجهای بیماران پس از قطع رژیم غذایی، دوباره بازگشته بودند. بررسیهای بعدی نشان داد که ۲۰٪ از بیماران صرعی وی تا آخر عمر دچار تشنج نشدند و ۵۰٪ آنان هم بهبود نسبی پیدا کردند.

تحقیقی بر روی یک مورد بیمار مبتلا به سندرم ژیلبرت نشان داد علائم بیماری با رژیم غذایی پارینهسنگی و بهخصوص با حالت کتوژنیک آن بهبود یا رفع شدند. در این رژیم کلاسیک، نسبتِ وزنی چربی به پروتئینهای ترکیبی و کربوهیدرات ۴ به ۱ است که برای به دست آوردنش میبایست از خوراکیهایی که محتوای کربوهیدراتشان بالاست (مثلاً میوهها و سبزیجات نشاستهای، نان، پاستا، غلات و شکر) اجتناب کرد و در عوض مصرف غذاهای حاوی چربی، همچون مغزدانهها، خامه و کره را افزایش داد. رژیم کتوژنیک، بر پایهی چربیسوزی است یعنی بدن را از حالت کربوهیدراتسوزی درآورده و به سمت کتوزیس شدن سوق میدهد.

بهترین روش رژیم کتوژنیک

بسیاری گزارش کردهاند که در ناحیهای که میگرن بروز کرده بود احساس درد شدیدی داشتهاند، و برخی نیز گفتهاند که بعد از تمام شدن سردرد برای چند روز در فکر کردن مشکل دارند. هرکسی که بیشاز دو هفته از کتو استفاده کرده است، با تایید متخصص تغذیه میتواند رژیم کتو فستینگ را شروع کند. رژیم کتوژنیک یا “کتو” در ابتدا برای کمک به مدیریت صرع ایجاد شد، اما اکنون برای افراد مختلفی که مایل به کاهشوزن هستند، قابل اجراست. میگرن مزمن نوع عارضه میگرنی است و یکی از معیارهای تشخیص آن سردرد میگرن میباشد که برای مدت زمان طولانی تری اتفاق میافتد.

با این وجود، گرسنگی طولانی (روزهداری) و تغذیه، تحت تأثیر دین و مسائل فرهنگی است. علاوه بر این، از آنجا که فهرستی طولانی از غذاهای ممنوعه در کتو وجود دارد، رژیمهای کتوژنیک طولانیمدت، میتواند منجر به کمبودهای تغذیهای شود. از آنجا که پیشنهاد یکسانی برای همه وجود ندارد، سعی کنید به تعدادی کربوهیدرات برگردید که به شما امکان میدهد طیف وسیعتری از غذاها را بخورید تا “احساس محدودیت نداشته باشید، اما بتوانید وزن خود را حفظ کنید.” اگر مطمئن نیستید چه محدودهای برای شما مناسب است، یک متخصص تغذیه خوب پیدا کنید که بتواند به شما در رسیدن به اهداف شخصیتان کمک کند.

اگر مطمئن نیستید اکنون چه اهدافی دارید یا اینکه چگونه با رژیم غذایی خود به آن اهداف برسید، باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. ما در این مقاله به جزئیات تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک خواهیم پرداخت. متخصصان تغذیه میگویند: «در هفته اول روزانه 10 گرم کربوهیدرات اضافه کنید.» یک صفحه کاغذ بردارید و وزن و احساس خود را پیگیری کنید و بسته به اهدافتان، این تعداد را هر هفته یا یک هفته در میان افزایش دهید. در واقع ، بزرگترین جز component رژیم کتوژنیک چربی است که می توانید به راحتی از غذاهای گیاهی دریافت کنید.

معایب رژیم کتوفستینگ چیست؟ تسریع روند کاهش وزن، کاهش استرس هیپوگلیسمی و محافظت از سلولهای بنیادی نیز از جمله فواید و مزایای کتوفستینگ هستند. البته توصیه میشود کتوفستینگ بیشاز سه الی شش ماه ادامه پیدا نکند و سپس به یک رژیم غذایی استاندارد کمکربوهیدرات سوق داده شود. این مقاله نگاهی عمیقتر به رژیم کتوفستینگ، مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در آن، تعداد روزهای مجاز این رژیم، افرادی که میتوانند از این رژیم استفاده کنند و افرادی که نباید به سمت آن بروند و نمونهای از یک رژیم کتو – فستینگ خواهد داشت. همیشه این ترس وجود دارد که آیا با ترک کتو چاق میشوید یا خیر! بهغیر از صرع، چندین استفادهٔ درمانی احتمالی دیگر برای این رژیم وجود دارد که در دست پژوهش و بررسی است و برخی از آنها عبارتند از: درمان بیماری آلزایمر، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، اوتیسم، تومور مغزی، سردرد، آسیب مغزی، درد، بیماری پارکینسون و اختلالات خواب.

آموزش رژیم کتوژنیک

روشهای مختلفی برای روزهداری متناوب (فستینگ) وجود دارد. رژیم کتو برای گیاهخوارانی که معمولاً برای دریافت پروتئین به حبوبات متکی هستند، میتواند مشکلساز باشد. غذاهای غیر مجاز در رژیم کتوژنیک کدامند؟ رژیمهای مد روز اغلب همراه با ادعاهای اغراقآمیزی همچون کاهش وزن سریع (معمولاً بیش از ۱ کیلوگرم در هفته) هستند و ادعاهای بهبود سلامتی به کمک سمزدایی و گاهی پیشنهادهای خطرناک همانند انتخاب وعدههای بسیار محدود و ناچیز غذایی را نیز مطرح میکنند که در برخی مواقع، پیشنهادهای غیر خوراکی و نامعقولی همچون کرک پنبه هم در آنها یافت میشود. برخی از عوارض جانبی رژیم کتوژنیک عبارتند از یبوست، بالا رفتن کلسترول، کاهش سرعت رشد و سنگهای کلیوی.

در مطالعات قدیمی رژیم کتوژنیک برای درمان کودکان، آخرین چاره محسوب نمیشد ولی در مطالعات جدید، کودکان مبتلا اغلب از پیش چندین داروی ضد صرع را مصرف کردهاند و پاسخی دریافت نکردهاند و تشنجشان از نوع مقاومبهدرمان تلقی شدهاست. اگر صرعی با تجویز دو یا سه داروی ضدتشنج کنترل و درمان نشود به آن «مقاومبهدرمان» میگویند. از اهالی بتلکریک، میشیگان بود، بیماران صرعی خود را با توصیه به تحمل گرسنگی و پرهیز غذایی درمان نمود. رژیم غذایی پارینهسنگی یک نوع رژیم غذایی است که در آن به پرهیز از هر نوع غذایی که در دوران پارینهسنگی و پیش از دگرگونیهای حاصل از کشاورزی مورد استفادهٔ انسانها نبودهاست توصیه میشود. با توقف رژیم کتوژنیک، نفخ ممکن است اتفاق بیفتد، اما موقتی است.

نی نی سایت درباره رژیم کتوژنیک

موز ممکن است برای ریکاوری عضلات، کاهش نفخ و آرامکردن ناراحتی معده عالی باشد، اما در رژیم کتوژنیک جزو لیست غذاهایی است که غیرمجاز محسوب میشوند. بر خلاف باوری که در آن این نوع رژیم غذایی را به علت استفاده از گیاهان کاشتهشده و گوشتهای غیرفرآوری موجب کاهش اشتها میداند، برخی یافتههای جدید محققان نشان میدهد که این نوع رژیمهایِ سرشار از فیبر باعث کاهش اشتها نمیشوند. اما برای بعد از رژیم، برخی از کربوهیدراتها از جمله بسیاری از میوهها، غلات کامل و برخی سبزیجات، باید دوباره به برنامه غذاییتان افزوده شوند؛ مثلا نخود فرنگی یک سبزی نشاستهای است که در مقایسه با سبزیجات غیرنشاستهای سبز مانند کلم بروکلی یا کدو سبز، حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات است و انتخاب خوبی برای بعد از کتو است. سبزیجات و تخم مرغ با آووکادو سرخ شده در روغن نارگیل یا زیتون. This article was w᠎ritten  wi th the help of GSA C ontent Gen​er at​or Demov᠎ersion᠎!

رژیم کتوژنیک چه عوارضی دارد

سبزیجات کم کربوهیدرات. اگر شما از آن دسته گیاهخوارانی هستید که از سبزیجات متنفر هستند ، این رژیم برای شما دشوارتر خواهد بود. مهمترین مسأله برای ترک رژیم کتوژنیک، تثبیت وزن است! برای مثال با هر گرم کربوهیدرات، 4 گرم آب دریافت میکنید که میتواند باعث شود احساس کنید به سرعت یک تن وزن اضافه کردهاید؛ گرچه بیشتر آن احتمالاً احتباس آب است. «اگر کربوهیدرات مثل پاستا را حذف کنید ،سس خامهای را هم حذف میکنید، اگر خوردن نان را کم کنید خوردن کره را هم کم میکنید.