مضرات مصرف مکمل های غذایی


مصرف مکمل های غذایی امری عادی در بین مردم محسوب می شود و مردم تصور می کنند هرچه بیشتر از این مکمل ها استفاده کنند بدنی سالم تر خواهند داشت در حالی که این یک تصور غلط محسوب می شود. در ادامه در آکاایران می خواهیم درباره عوارض مصرف بیش از اندازه مکمل های غذایی با شما صحبت کنیم.

مضرات مصرف مکمل های غذایی

بررسی ها نشان می دهد مکمل های غذایی نه تنها موجب طول عمر نمی شوند بلکه مصرف مقدار قابل توجهی از آن ها برای سلامتی ضرر دارد.

در این بررسی متخصصان آمریکایی به مطالعه روی اطلاعات تغذیه ای ۳۱ هزار زن و مرد ۲۰ سال به بالا پرداختند. آنها همچنین اطلاعات مربوط به میزان مصرف مکمل های غذایی را در این افراد طی ۳۰ روز جمع آوری کردند. حدود نیمی از این افراد مکمل غذایی و یک سوم از آنان نیز مولتی ویتامین مصرف کرده بودند.

متخصصان مشاهده کردند در مدت شش سال حدود ۳۶۱۳ مورد فوتی گزارش شد که ۹۴۵ مورد بر اثر بیماری قلبی عروقی و ۸۰۵ مورد دیگر بر اثر سرطان بوده است. این متخصصان با در نظر گرفتن دیگر فاکتورهای رفتاری و سلامت دریافتند مکمل های غذایی تاثیر روی مرگ و میر نداشته است.

این بررسی در عین حال نشان داد که مصرف کافی ویتامین های A و K، منیزیم، روی و مس با کاهش خطر مرگ ناشی از تمامی موارد مرگ و میر مرتبط است اما این در شرایطی است که ویتامین دریافتی از طریق مواد غذایی باشد. علاوه بر این معلوم شد مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم یا بیشتر از کلسیم در طول روز با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط است.

مصرف مکمل های غذایی

به گزارش نیویورک تایمز، محققان آمریکایی با توجه به نتایج این مطالعات تاکید کرده اند که مکمل های غذایی نمی توانند جایگزین مناسبی برای رژیم غذایی سالم باشند.

بد نیست بدانید آیا مکمل های غذایی بی ضرر هستند؟

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی به امید سلامتی بیشتر مصرف مکمل های چای سبز را آغاز کرد اما در عوض این کپسول ها باعث آسیب جدی به کبد او شد تا حدی که به پیوند فوری کبد نیاز یافت کرد.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که تجربه های این چنینی بسیار غیرمعمول است. در انگلیس ایمنی مکمل ها بر اساس مقررات اتحادیه اروپا تعیین می شود.

مکمل های تایید شده که از شرکت های معتبر خریداری می شوند در صورتی که طبق دستورالعمل های تعیین شده مصرف شوند، تقریبا در بیشتر مواقع ایمن هستند. اما این اشتباه است این طور تلقی کنیم که مکمل های غذایی پتانسیل مضر بودن را ندارند.

در صورتی که همین مکمل ها بیش از حد مصرف شوند خطراتی به همراه دارند. در حالی که در بسیاری از موارد سطوح اضافی مکمل ها دفع می شوند، احتمال دارد که این سطوح اضافی به ویژه برای کبد که وظیفه سم زدایی را برعهده دارد، سمی باشد.

همچنین خطر بالقوه در صورت مصرف همزمان چند مکمل وجود دارد. چرا که برخی اوقات این مکمل ها می توانند متقابلاً بر یکدیگر اثر بگذارند. این بدان معناست که یک مکمل ممکن است اثرات مکمل دیگر را تقویت کند، در حالی که در موارد دیگر ممکن است مکمل ها حاوی یک یا چند ماده مغذی یکسان باشند که در نهایت به افزایش بیش از حد آن ماده در بدن منجر می شود. در عین حال بدن برخی از افراد ممکن است کمتر قادر به متابولیزه کردن مواد خاصی باشد که می تواند بر چگونگی تاثیر این مواد بر بدنشان اثرگذار باشد.


اولین پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی استان اصفهان

پیج اینستاگرام :
 dr_etminani_nutrition_clinics

کانال تلگرام:
@dretminani

برای مشاهده اطلاعات تماس کلیک کنید.





Source link