قبل خرید لامپ ال ای دی باید بدانید


لامپ ال ای دی از جمله لامپ هایی هستند که جایگزین لامپ های رشته ای و cfl شدند. لامپ led با طول عمر ۲۵۰۰۰ ساعت بهترین جایگزین لامپ های پر مصرف قدیمی شده اند و به این دلیل که از لحاظ زیست محیطی نیز خطر کمتری دارند، برای اغلب محیط ها می توان از این لامپ ها استفاده کرد.

لامپ ال ای دی چیست؟

در ساده‌ترین تعریف لامپ ال ای دی از به هم پیوستن تعدادی LED نیمه رسانا تشکیل می‌شود. لامپ ال ای دی نوعی از لامپ‌های حالت جامد است. کلمه LED مخفف کلمه Light Emitting Diode و به معنی دیود ساطع کننده نور است. LED Lamp در واقع با عبور جریان الکتریکی از نیمه هادی (نیمه رسانا) انرژی را به شکل نور انتشار می‌دهد.

کلمه LED مخفف کلمه Light Emitting Diode و به معنی دیود ساطح کننده نور است. موافق هستید کمی راجع‌به فیزیک و علت نوردهی لامپ ال ای دی صحبت کنیم؟

ال ای دی از دو نیمه رسانا P با بار مثبت و N با بار منفی ایجاد شده است. با اتصال منبع برق به دیود، الکترون‌ها از سمت n به سمت حفره‌های p حرکت می‌کنند. با این حرکت محل اتصال پیوند p-n تبدیل به منبع نور می‌شود.

الکترون‌ها انرژی خود را به شکل ۹۰% نور و تنها ۱۰% حرارت تخلیه می‌کنند. روشنایی مکان‌های داخلی و خارجی از کاربرد لامپ ال ای دی است.

مزایای لامپ های ال ای دی

  • لامپ ال ای دی بلافاصله بعد از دریافت ولتاژ حدود ۲۰ میلی ثانیه به حداکثر نور می‌رسد.
  • در لامپ‌های ال ای دی با قابلیت دیمر امکان تنظیم شدت نور وجود دارد.
  • لامپ‌های ال ای دی به راحتی و با تغییر لنز و رفلکتور زاویه تابش متغیر دارند. برای مثال زاویه تابش لامپ حبابی ۲۱۰ درجه و لامپ قارچی ۱۱۰ درجه است.
  • لامپ ال ای دی برعکس لامپ‌های گازی احتیاج به جریان راه‌اندازی بالا ندارد.
  • لامپ‌های قدیمی با استفاده مداوم کاهش قابل توجه‌ای در نور دارند. این در صورتی است که لامپ ال ای دی تنها در زمانی که عمرش به پایان می‌رسد، کمی نور خود را از دست می‌دهد.
  • لامپ ال ای دی طول عمر بیشتری نسبت به همه لامپ های دیگر دارد.
  • لامپ های led لومن بر وات بالایی دارند که یعنی نور بیشتر نسبت به برق مصرفی تولید میکنند.
  • بالاترین بهره نوری در بین لامپ های دیگر

نکات مهم قبل از خرید لامپ led

اگر قصد خرید عمده لامپ ال ای دی را دارید حتما این مقاله با دقت بخوانید تا سرتان کلاه نرود.

مصرف انرژی لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی لقب کم مصرف‌ترین لامپ جهان را یدک می‌کشد. این لامپ حدود ۷۵ تا ۹۰% به نسبت دیگر لامپ‌ها در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. همچنین به دلیل اینکه مستقیم انرژی را به نور تبدیل می‌کند، انرژی را کمتر به صورت گرما هدر می‌دهد. در این لامپ فوق کم مصرف، ۹۰% انرژی تبدیل به نور و تنها ۱۰% تبدیل به گرما می‌شود.

رابطه‌ی نوردهی و توان مصرفی در لامپ led

نوردهی و توان مصرفی در لامپ led

توان بالاتر به معنای لامپ پر نورتر نیست! لامپ ال ای دی را بر اساس توان مصرفی یا وات بالاتر انتخاب نکنید. چون وات بالاتر به معنای پرنوری لامپ نیست، بلکه باید به میزان شارنوری (لومن) و بهره نوری آن توجه کنید.

برای مثال برای تولید ۱۵۰۰ لومن نور به یک لامپ کم مصرف ۳۰ وات اما تنها به یک لامپ ال ای دی ۲۰ وات سایروکس نیاز داریم.

در جدول زیر برای روشنایی مصارف خانگی لامپ ال ای دی‌های مناسب و جایگزین لامپ رشته‌ای و لامپ کم مصرف را پیشنهاد دادیم. عدد لوکس بر اساس استاندارد ساختمانی ایران است. و شار نوری در این جدول متعلق به محصولات سایروکس است.

اهمیت بهره نوری و شار نوری در هنگام خرید لامپ led

شار نوری با واحد لومن (lm) به معنای کل نور ساطع شده توسط لامپ در هر ثانیه چقدر است. لامپ ال ای دی با lm یا لومن (Lumen) بالاتر در واقع پرنورتر است. بهره نوری بالاتر لامپ هم یعنی تولید نور بیشتر در مقابل مصرف انرژی پایین‌تر است.

بهره نوری بر روی کارتن به صورت ۸۰ lm/W نشان داده می‌شود. بهره نوری ۸۰ تا ۹۰ لومن بر وات نشانه لامپ با کیفیت خوب است.

انتخاب رنگ نور مناسب لامپ

آفتابی، مهتابی و نچرال یا سفید یخی ۳ دمای رنگ نور اصلی لامپ ال ای دی هستند. دمای رنگ نور با اعداد بزرگ‌تر نشانگر رنگ سرد و اعداد کوچک‌تر رنگ گرم هستند. معمولا بر روی کارتن لامپ این اعداد و نمادها درج می‌شود.

  • رنگ آفتابی با نماد ww اعداد نزدیک به ۲۷۰۰k تا ۳۰۰۰k
  • رنگ مهتابی با نماد DL با عدد ۶۵۰۰k
  • سفید یخی دمای رنگ ۴۰۰۰k

برای سنجش رنگ نور لامپ از واحد کلوین (k) استفاده می‌شود. رنگ آفتابی یا اصطلاحا رنگ گرم باعث آرامش و خواب آوری می‌شود. پس دمای رنگ نور آفتابی برای اتاق خواب و محل استراحت کاربرد دارد.

رنگ مهتابی یا نور سرد باعث افزایش انرژی و سرحالی می‌شود. استفاده از ررنگ نور مهتابی بیشتر در کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها آشپزخانه و اتاق پذیرایی توصیه میشود.

رنگ سفید یخی یا نچرال هم رنگی بین آفتابی و مهتابی است. نور سفید یخی بهترین رنگ برای چشم‌ها است و در محیط آموزشی کاربرد دارد.

اگر به دنبال رنگ نور متفاوت در لامپ ال ای دی هستید، لامپ رنگی سایروکس در رنگ نور آبی، زرد، سبز و قرمز هم تولید می‌شود.

دقت به سرپیچ لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی با توجه به انواع مختلف دارای سرپیچ‌های متنوع است:

  • سرپیچ E14 و در لامپ‌ها لوستری شمعی یا اشکی
  • سرپیچ E27 در لامپ حبابی ال ای دی و استوانه‌ای
  • سرپیچ E40 سرپیچ لامپ ال ای دی وات بالا
  • سرپیچ GU10 سرپیچ لامپ هالوژنی ال ای دی
  • سرپیچ ۲G11 سرپیچ لامپ fpl ال ای دی
  • سرپیچ G13 سرپیچ لامپ مهتابی ال ای دی

سرپیچ لامپ ال ای دی

شاخص CRI و زاویه تابش لامپ

شاخص نمود رنگ یا CRI در واقع نشانگر کیفیت نور در لامپ از ۰ تا ۱۰۰ است. در واقع هرچی این عدد به ۱۰۰ نزدیک باشد شما رنگ واقعی اجسام را زیر نور لامپ مشاهده می‌کنید. شاخص ۸۰ تا ۹۰ لامپ ال ای دی خوبی است.

یکی از مزیت‌های لامپ LED تولید نور در یک جهت و متمرکز است. بر خلاف دیگر لامپ‌ها که نور را در همه جهت تولید می‌کنند، LED لامپ نور را در زاویه خاصی تولید می‌کند. این زاویه نوردهی رو به پایین باعث کاهش هدر رفتن نور می‌شود. زاویه محدود برای نشان دادن محصول یا نور تزئینی به کار می‌رود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه لامپ ال ای دی چیست؟ بر روی آن کلیک کنید.

خرید عمده لامپ ال ای دی از کارخانه

شرکت سایروکس با بهره گیری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات اتوماتیک تزریق پلاستیک و انواع اکسترودر برای تولید قطعات لامپ، چراغ و ریسه LED و دستگاه مونتاژ برد الکترونیک(SMT) و همچنین مونتاژ اتوماتیک لامپ و بسته‌بندی، محصولی با کیفیت بالا در صنعت روشنایی کشورمان ایران را رقم زده است. تمامی گروه محصولی سایروکس دارای گارانتی برای تضمین کیفیت هستند. مدت زمان گارانتی کلیه لامپ‌های LED سایروکس، ۱۲ماه و کلیه ریسه و چراغ‌های LED سایروکس ۲۴ماه از زمان خرید است.

جهت خرید مستقیم از تولیدکننده لامپ ال ای دی از کارخانه سایروکس به صورت کلی و عمده با ما در تماس باشید. همچنین برای خرید تکی محصولات به صفحه نمایندگی سایروکس مراجعه کنید.

  • این مطلب رپورتاژ آگهی است و مجله آنلاین صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمی‌کند و در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.



Source link