فواید چای بابونه | 8 معجزه استفاده از چای بابونه


چای بابونه مدت‌هاست که به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای طیف وسیعی از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. امروزه، محققان در حال بررسی اثربخشی آن در کنترل بیماری هایی از جمله سرطان و دیابت هستند. تاکنون، تحقیقات در مورد فواید چای بابونه امیدبخش بوده است. با این حال، مطالعات با برخی از تحقیقات که مزایای واضحی را در مقایسه با درمان‌های جایگزین اثبات می‌کنند، متفاوت است و برخی دیگر صرفا به موارد احتمالی اشاره دارند.

برای بیشتر افراد، چای بابونه به عنوان یک مکمل برای درمان های دیگر بی خطر است، اما نباید جایگزین درمان های رایج پزشکی در زمانی شود که افراد بیماری های جدی دارند.

حقایقی در مورد چای بابونه:

* از گل های خشک بابونه برای تهیه چای بابونه استفاده می شود.
* محققان به بررسی فواید مصرف چای بابونه علاقه مند هستند.
* مانند هر داروی گیاهی دیگر، این چای برای همه بی خطر نیست.
* هرچه چای قوی تر باشد، احتمال افزایش فواید آن بیشتر است.

چای بابونه چیست؟

چای بابونه یک داروی سنتی است که از گل های خشک شده بابونه تهیه می شود.

فواید چای های مختلف بابونه متفاوت است، به طوری که برخی از آنها به طور قابل توجهی بیشتر از سایرین حاوی بابونه هستند. همچنین احتمال بروز عوارض جانبی چای های قویتر در افرادی که نسبت به آن ها آسیب پذیر هستند، بیشتر است. در نتیجه، ایمن‌ترین کار این است که با دوز کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند و نقش مهمی در اثرات دارویی بابونه دارند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چه مواد شیمیایی دیگری به طور خاص در بابونه وجود دارد تا مزایای آنها را در نظر بگیرند.

چای بابونه چیست

فواید چای بابونه

فواید چای بابونه، که شواهد زیادی برای آنها وجود دارد، عبارتند از:

  1. کاهش درد قاعدگی

برخی از مطالعات، مصرف چای بابونه را با کاهش شدت دردهای قاعدگی مرتبط دانسته اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد قاعدگی را کاهش دهد. زنان شرکت کننده در این مطالعه نیز اضطراب و ناراحتی کمتری را در ارتباط با درد پریود گزارش کردند.

  1. درمان دیابت و کاهش قند خون

باز هم، برخی مطالعات نشان داده اند که چای بابونه می تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. طبق این تحقیقات بابونه جایگزین مناسبی برای داروهای دیابت نیست، اما ممکن است مکمل مفیدی برای درمان های موجود باشد.

به طور مشابه، مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ روی موش‌ها نشان داد که مصرف مداوم چای بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند. این اثر خطر طولانی مدت عوارض دیابت را کاهش می دهد و نشان می دهد که بابونه می تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.

  1. کاهش یا جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان کاهش تدریجی تراکم استخوان است. این کاهش تراکم خطر شکستگی استخوان و حالت خمیده را افزایش می دهد. با اینکه همه افراد ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شوند، اما این بیماری در بین زنان یائسه شایع‌تر است. این تمایل ممکن است به دلیل اثرات استروژن باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داد که چای بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به افزایش تراکم استخوان کمک می کند، اما نویسندگان این مطالعه هشدار می دهند که تحقیقات بیشتری برای اثبات این مزیت ظاهری مورد نیاز است.

توصیه میکنیم مقاله جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف آلو خشک را بخوانید.

چای بابونه

  1. کاهش التهاب

التهاب، واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد با این حال، التهاب طولانی مدت با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، از جمله هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی مرتبط است.

  1. درمان و پیشگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان می دهد که چای بابونه ممکن است سلول های سرطانی را هدف قرار دهد یا حتی از رشد آن سلول ها در وهله اول جلوگیری نماید. با این حال، تحقیقات تاکنون قطعی نشده است و دانشمندان می گویند برای اثبات ادعاهای ضد سرطانی بابونه به پژوهش بیشتری نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات به مدل‌های بالینی در حیوانات – و نه انسان‌ها- پرداخته‌اند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ به مقایسه قدرت مبارزه با سرطان چای همیشه بهار و بابونه پرداخت. هر دو قادر بودند که تومورهای سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار دهند، اما اثرات چای گل همیشه بهار قوی تر بود.

پیشنهاد : ۴ گیاه دارویی پر خاصیت را بشناسید

  1. کمک به خواب و آرامش

به طور گسترده تصور می شود که چای بابونه به افراد کمک می کند تا آرام شده و به خواب بروند. با این حال، کارآزمایی‌های بالینی اندکی این مورد را آزمایش کرده‌اند.

در یک بررسی از شواهد فعلی، ۱۰ نفر از ۱۲ بیمار قلبی عروقی نقل کرده اند که مدت کوتاهی پس از مصرف چای بابونه به خواب رفته اند. تعداد انگشت شماری از مطالعات دیگر که به مدل‌های بالینی می‌پردازند نیز نشان می‌دهند که چای بابونه ممکن است به آرامش افراد کمک نماید.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، عصاره بابونه به جوندگانی که دچار اختلال خواب بودند کمک کرد تا به خواب بروند. بسیاری از محققان بر این باورند که چای بابونه ممکن است مانند یک بنزودیازپین عمل کند. بنزودیازپین ها داروهای تجویزی هستند که می توانند اضطراب را کاهش دهند و باعث خواب شوند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بابونه به گیرنده های بنزودیازپین متصل می شود.

بررسی توانایی چای بابونه در کاهش اضطراب بی‌نتیجه ماند. برخی از مطالعات نشان می دهند که این چای دارای خاصیت ضد اضطراب متوسط است، اما برخی دیگر به این نتیجه نرسیدند.

بیشتر بخوانید: اختلال خواب چیست و چگونه درمان میشود؟

  1. درمان علائم سرماخوردگی

شواهد حکایتی و برخی مطالعات نشان می دهند که استنشاق بخار با عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. اما این مزیت هنوز ثابت نشده است.

در رابطه با تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر بدانید.

  1. درمان بیماری های پوستی خفیف

یک مطالعه کوچک در سال ۱۹۸۷ نشان داد که استفاده از عصاره بابونه به طور مستقیم به بهبود زخم کمک می کند. به همین ترتیب، چند مطالعه نشان داده اند که پماد بابونه ممکن است به اگزما و بیماری های التهابی خفیف پوست کمک کند، اگرچه آنها به اندازه کرم هیدروکورتیزون موثر نیستند.



Source link