رژیم کتوژنیک و نداشتن کیسه صفرا دکتر روشن ضمیر ارائه‌دهندگان – نکاتی در مورد نحوه انجام آن درست

آزمایشها و تحقیقات مختلفی که روی افراد برای بررسی تاثیرات رژیم کتوژنیک صورت گرفته، نتایج بسیار خوشایندی را ارائه کردهاند. بررسی ها نشان داده اند که رژیم کتوژنیک که یک رژیم حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالاست، می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند و حتی برای بهبود برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی موثر است. اما هنوز نمیتوان به صورت کامل این رژیم را به عنوان یک گزینه درمان مکمل برای این بیماری در نظر گرفت و نیاز به تحقیقات بیشتردر این زمینه هست. اینکه این رژیم چگونه به درمان تشنج در مبتلایان به صرع کمک میکند هنوز به طور کامل مشخص نیست؛ اما احتمالا کاهش کربوهیدرات و افزایش چربیهای سالم در رژیم کتو دلیل کاهش تحریک پذیری مغز و تشنج است.

رژیم کتوژنیک برای کبد چرب

خامه در رژیم کتوژنیک بعد از اینکه نسبت به میزان پروتئین مورد نیازتان آگاه شدید، میزان چربی باید حدوداً ۷۰ درصد کالری دریافتیِ روزتان باشد. در این رژیم شما تمامی روزهای هفته را رژیم کتوی استاندارد با کربوهیدرات 5 تا 10 درصد مصرف میکنید اما زمانی که تمرین دارید ، قبل و بعد از تمرین میتوانید وعده حاوی کربوهیدرات داشته باشید. یک مطالعه 10 ساله که تأثیر رژیم غذایی کتو بر روی کودکان خردسال را مورد بررسی قرار داد ، نشان داد که 65 درصد از آنها مشکلات گوارشی را تجربه کرده اند. نشان داده شده افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند خصوصا کودکان با داشتن یک رژیم کتوژنیک علائم کمتری دارند و تعداد حملات عصبی در آنها کاهش پیدا میکند. هم کودکان و هم بزرگسالان مبتلا به صرع مقاوم به درمان داروئی می توانند از رژیم کتوژنیک بهره مند شوند. در این دو هفته کاملاً باید با دقت برنامه رو جلو ببرید تا وارد فاز کتوزیس بشید یعنی بدن شما بجای کربوهیدرات از چربی برای سوخت و ساز استفاده کنه که این هم علائمی داره که در مطلب توضیح دادیم.

ولی جای نگرانی نیست و با روشهای مختلفی میتوان این مشکل را برای ورزشکاران برطرف کرد. اگر چه علل مختلفی برای شوره سر وجود دارد، اما اغلب آن را به درماتیت، که یک بیماری پوستی التهابی است نسبت می دهند که موجب خارش پوست سر و در نتیجه پوسته پوسته شدن آن می شود. رژیم کتو از جنبههای مختلفی میتوانند باعث یک کاهش وزن سریع در افراد شوند. راهکار اصولی برای کاهش وزن چیست؟ به دلیل محدودیت کربوهیدرات در این رژیم، بدن برای تامین انرژی خود چربی را به جای گلوکز، منبع اصلی در نظر می گیرد – این فرایند کتوزیس ketosis نامیده می شود. از آنجایی که اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئینها (که برای رشد و ترمیم بافتهای بدن ضروری هستند) مورد نیازند، نمیتوان از آنها، تنها برای تولید گلوکز، بهره جست.

نمونه رژیم کتوژنیک

بسیاری از وب سایت ها، وبلاگ های غذایی، برنامه ها و کتاب های آشپزی نیز دستورالعمل های کتو دوستانه و ایده های غذایی را ارائه می دهند که می توانید برای ساخت منوی سفارشی خود استفاده کنید. همراه با افزایش کتون ها است. وضعیت برای آن دسته از رژیمهای درمانی نه برای اهداف لاغری (صرع، میگرن و غیره) که دریافت کالری خوب بسیار مهم است که با افزایش مصرف چربیها به دست میآید، متفاوت است. رژیم کتو فوق العاده است، اما نه برای همه! نسخههای کوچک پردازندههای غذایی برای رژیم کتو خیلی خوب هستند؛ آنها ارزانتر هستند و قطعات کمتری برای تمیز کردن دارند.

نمونه رژیم فستینگ کتوژنیک

کلمه کتو در رژیم غذایی کتوژنیک در حقیقت از نام یک مولکول سوخت کوچک به نام کتون در بدن گرفته شده است. اگر در مورد تکنیک های ماساژ سوئدی اطلاعاتی داشته باشید بدون شک، نام افلوراژ نیز به گوشتان خورده است. شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. بر روی مصرف مواد غذایی اصلی تمرکز کنید: در این رژیم باید تمرکز شما بر روی گوشت، پنیر، تخم مرغ، روغن ها، آووکادو، ماهی های روغنی و خامه باشد. بنابراین نشان داده شده رژیم کتوژنیک با حذف کامل این مواد غذایی و توصیه به مصرف سبزیجات فیبری میتواند باعث بهبود شرایط پوستی شود، البته برای ثابت شدن این اثر بر روی پوست هنوز به مطالعات بیشتری نیاز هست.

این رژیم برای همه، از جمله بیماران قلب و عروق مناسب نیست و بعلاوه، چون تحقیقات آن هنوز کامل نیست، نیازمند بررسی و احتیاط بیشتری است. یک سوم بیماران به درمان­های دارویی ضدتشنج مقاوم هستند که منجر به ایجاد چالش در زمینه درمان و مراقبت­های آنها می­گردد. فاطمه نوریپور در گفت و گو با ایسنا، افزود: رژیم غذایی کتوژنیک در درمان بیماران مبتلا به صرع یا اختلالات ارثی همراه با تشنج که با دارو کنترل نشده است، کاربرد دارد. برطبق رژیم غذایی ورزشکاران و ترکیب بدنیشان، محققان پیشنهاد میکنند که افراد ورزشکار بهتر است به ازای هر یک کیلو وزن بدنشان ۰٫۷ تا ۱ گرم پروتئین یا ۰٫۳ تا ۴ گرم پروتئین دریافت کنند.

همانطور که از رژیم کتوژنیک انتظار میرود، رژیم کتوژنیک استاندارد هم یک رژیم کم کربوهیدرات با پروتئین متوسط و چربی بالا است. همانطور که توضیح دادیم بازسازی و حفظ عضلات علاوه بر پروتئین به کربوهیدرات هم احتیاج دارد تا گلیکوژن مصرف شده عضلات دوباره بازسازی شود. همانطور که در مقالهای جداگانه در خصوص رژیم کتو برای شما توضیح دادیم، رژیم کتوژنیک یک رژیم مبتنی بر جایگزین کردن چربیهای سالم با کربوهیدراتها است. چربی و کتونها نمیتوانند جایگزین گلوکز مورد نیاز بدنتان شوند، اما بعد از ۲ دقیقه ورزش، دیگر بدنتان متوجه نبود گلوکز میشود و بلافاصله منبع تأمین انرژیاش را تغییر داده و به سراغ چربیها و کتونها خواهد رفت. بعد از 2 هفته مجدد برای خودتون برنامه غذایی تهیه کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید. زمانیکه از رژیم کتوژنیک استفاده میکنید، میزان چربیِ مصرفی به اندازه پروتئینِ مصرفی مهم خواهد بود؛ با خوردنِ چربی زیاد چاق و با مصرف چربیِ کم لاغر خواهید شد؛ پس برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، باید به میزان مورد نیاز چربی دریافت کنید.

منبع غذایی سلولهای سرطانی گلوکز و قند است و این سلولها نمیتوانند از چربیها استفاده کنند و در رژیم کتوژنیک به دلیل اینکه قند خون کاهش مییابد سلولها دچار گرسنگی شده و از طریق پرتو درمانی راحت تر از بین میروند. وجود پروتئین و چربی بالا (البته از نوع چربیهای سالم) در غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک باعث میشود بدن به جای استفاده از گلوکز به سراغ چربی و کتون بادیها برای تولید انرژی برود و به همین طریق باعث تسریع و بهبود روند چربی سوزی در افراد خواهد شد. SKD یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط و چربی بالا است. رژیم های کتوژنیک حتی ممکن است در برابر دیابت، سرطان، صرع و بیماری آلزایمر فواید داشته باشند. صرع یک بیماری است که مغز فرد را درگیر میکند و باعث بروز حملات عصبی و تشنج در بیمار میشود. این شرایط برای افرادی که دیابت دارند و داروهای کنترل کننده قند خون مصرف میکنند و یا تحت درمان با انسولین هستند میتواند خیلی خطرناک تر باشد و باعث ایجاد کتواسیدوز دیابتی شده و منجر به بیهوشی فرد شود.

رژیم کتوژنیک جنگجویان دکتر روشن ضمیر

یک عامل مهم تعیین کننده این است که چقدر وزن می خواهید کم کنید.برای کسانی که وزن قابل توجهی از دست می دهند، احتمالاً بهتر است هم رژیم غذایی و هم ورزش را برای بهترین نتایج در نظر بگیرند.در همین حال، کسانی که فقط به دنبال کاهش 10 تا 15 پوند (4.5 تا 6.8 کیلوگرم) هستند. اگر خستگی مفرط یا کاهش پاسخ دهی رخ دهد، یا بیمار فقط مانند خودش عمل نکند، پایین آمدن قند خون، اسیدوز بیش از حد یا کم آبی بدن میتواند دلیل این امر باشد. اگر می خواهید نتایج موثری از رژیم لاغری خود بگیرید و پاسخ سوالات خود را به طور کامل دریافت کنید، توصیه می کنیم با متخصصین بهترین کلینیک تغذیه در تهران مشورت کنید. ممکن است به طور کامل در وضعیت کتون زدگی نباشید یا به حد کافی چربی و کتونها مصرف نمیکنید. سطح کتون ادرار، روزانه اندازهگیری میشود تا مطمئن شوند کتوزیس دلخواه بدست آمده و بیمار به رژیمش پایبند بوده یا خیر، با این وجود، سطح کتون ادرار ارتباطی با اثرات ضد تشنجی آن ندارد.

خرما در رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

روش: اطلاعات موجود بر اساس جستجو در پایگاههای اطلاع رسانی magiran, pubmed, و کتب معتبر تغذیه بدست آمده است. رژیم کتوژنیک بر ورزشکارانی مثل پاورلیفتکارها و رزمی کارها که به صورت لحظهای فعالیتشان زیاد میشود، اثری نخواهد داشت، اما بهترین نکته رژیم کتوژنیک این است که جلوی کاهش وزن یکباره را گرفته و باعث میشود تا به میزان مشخصی کاهش وزن داشته باشید. نکته ظریفی که باید در این رژیم به آن توجه کرد، تعدیل مصرف پروتئین است. معمولا درصورتیکه رژیم لاغری کتو را از متخصص بهترین کلینیک تغذیه در تهران دریافت کرده باشید، پس از شروع رژیم هیچ عوارضی را تجربه نخواهید کرد، اما برخی از افرادی که بدون مشورت با پزشک، این رژیم را شروع کرده اند با عوارض رژیم کتوژنیک که “آنفولانزای کتو” نامیده میشود، مواجه شده اند. در نهایت بدون اینکه عملکردتان مختل شود، میتوانید در مدت طولانیتری با پیروی از این رژیم، ورزش هوازی انجام دهید.

ازجمله اینکه باعث ایجاد حس سیری، تحریک عضلهسازی و افزایش کالریسوزی میشود. عضلاتتان بعد از ۱۰ ثانیه برای اینکه به کمک شما بیاید نیاز به گلوکز (شکر) برای تأمین انرژی خواهد داشت. این نکته برای ورزشکارانی مثل بوکسرها، کشتیگیران و وزنهبردارها که وزنشان پیش از مسابقه برایشان مهم است فواید بسیاری به همراه خواهد داشت. بنابراین به این نتیجه میرسیم شیرین کننده طبیعی استویا بهترین شیرین کننده دنیاست و تاکنون هیچ ضرری برای آن ثابت نشده است البته از این نکته هم نباید غافل شویم که مصرف اریتریتول و زایلیتول به مراتب خیلی بهتر از مصرف شکر سفید و قند است زیرا کالری و کربوهیرات کمی دارد. این تغییر برای بسیاری از افراد گیج کننده است.

رژیم کتوژنیک در تهران

رژیم کتوژنیک و تیروئید رژیم کتوژنیک با

پروتئین بالا میتواند گزینه مناسبی باشد برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و از طرفی فعالیت روزانه نسبتا بالایی دارند. بنابراین رژیم کتوژنیک ، سطح انسولین را بالا نمی برد و چربی در بدن ذخیره نمی شود بلکه این چربی می سوزد و کتون هایی را تولید می کند که باعث ایجاد یک محرک متابولیکی موثر و مفید در بدن می شود. سندروم تخمدان پلیکیستیک: رژیم کتوژنیک در کاهش سطح انسولین مؤثر است. نقص های کروموزومی مشابه با سندرم ترنر (دارای عالی کروموزوم ناتمام)، موجب انجام نادرست تخمدان ها را انتخاب کنید و انتخاب کنید به دلیل یائسگی نابهنگام تبدیل می شود؛ علاوه بر این نقص های ژنتیکی عکس همچون دیس ژنزی گنادی نیز باعث غیرفعال شدن تخمدان ها می گردد.

در برخی مطالعات نشان داده شده که رژیم کتوژنیک میتواند باعث بهبود سطح هورمون انسولین و کاهش وزن و عوارض پوستی در افراد درگیر با سندرم تخمدان پلی کیستیک شود. سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد و متابولیسم بدن را از کربوهیدرات ها دور می کند و به سمت چربی و کتون می برد. KDE معمولاً در یک بیمارستان آغاز می شود و اغلب با یک روز ناشتایی یک تا دو روزه شروع می شود ، اگرچه ممکن است روشی به دور از هر دو نیاز وجود داشته باشد. اغلب میوه ها به دلیل داشتن کربوهیدرات زیاد، در لیست خوراکی های رژیم کتو جایی ندارند. امروزه کنترل بیشتر انواع صرع ها میسر است. امروز در دکتر چک به بررسی رژیم کتوژنیک و فواید آن برای مقابله با انواع بیماری ها می پردازیم. درست است که نسبت چربی در رژیم کتوژنیک بالاست اما دلیل بر مصرف زیاد همه انواع چربیها نیست، بلکه شما باید حتما از روغنها و چربیهای سالم مثل انواع روغن زیتون، کنجد، کانولا در رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید.

به عنوان مثال یک آووکادو حاوی 12 گرم کربوهیدرات و 10 گرم فیبر است. آووکادو: کل آووکادو یا گواکامولی. رژیم کتوژنیک (یا به اختصار رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است. رژیم کتوژنیک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است. به گزارش بازار، رژیم کتوژنیک (یا به اختصار رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است. این رژیم ممکن است برای افرادی که اضافه وزن دارند، دیابتی هستند یا به دنبال بهبود سلامت متابولیک هستند مفید باشد، با این حال، فقط باید تحت نظر یک متخصص تغذیه دنبال شود. در نتیجه این مقدار کم کربوهیدرات فقط محدود به همان سبزیجات غیر نشاسته ای در نمونه رژیم کتوژنیک شما می شود.

رژیم کتوژنیک در بارداری

در این نوع از رژیم کتوژنیک علاوه بر کاهش درصد کربوهیدرات میزان کالری دریافتی روزانه فقط به حدود 800 کالری میرسد، البته نیازی نیست که در این رژیم هر روز هفته را رژیم خیلی کم کالری داشته باشید و میتوانید فقط از این رژیم برای دو روز در هفته استفاده کنید و پنج روز دیگر کتوژنیک معمول را بر اساس مقدار کالری مورد نیاز بدن خود رعایت نمایید. البته باید بدانید که مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک گران و هزینه بر بوده و رعایت آن با عادات غذایی معمول ما نیز فاصله زیادی دارد. رژیم کتو همچنین به دلیل کمبود کربوهیدراتهایی که به طور معمول مایعات را در بدن نگه میدارند، باعث کمآبی و یبوست میشود. علائم گزارششده آنفولانزای کتو عبارتند از اسهال، یبوست و استفراغ. شما به مقدار زیادی پروتئین و چربی های سالم برای حفظ سلامت قلب نیاز دارید تا کالری دریافتی خود را بدون استفاده از کربوهیدرات حفظ کنید.  Da ta was gener​ated ᠎with the ​help of G᠎SA Conte nt G​en erat​or DE᠎MO!

زمانیکه پیشنهادات میزان کالریِ دریافتی از چربی و کربوهیدرات را بهدست آوردید، نتیجه چه خواهد شد؟ همچنین برای افرادی که می خواهند رژیم خود را در آخر هفته ها دنبال نکنند رژیم کتوژنیک مناسب نیست زیرا که باید کربوهیدرات دریافتی کمتر از ۵۰ گرم باشد. اما این ویژگی ها کدامند؟ اما هرچه شما کربوهیدرات و گلوکز کمتری مصرف کنید، نتیجه بهتری میگیرید. بهتر است در روزهایی که ورزش می کنید از کربوهیدرات استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از این رژیم بگیرید. به بیان دیگر، در برنامه ورزشیتان با رژیم کتوژنیک باید برای هر حرکت ورزشی ۵ ست یا بیشتر با ۵ تکرار یا کمتر در نظر بگیرید. اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، بهتر است کاهش کالریِ دریافتیتان در طول روز را بیشتر از ۵۰۰ کالری در نظر بگیرید.

اگرچه این رژیم فواید بسیاری دارد اما نکته بسیار مهم آن است که هرگونه تصمیمگیری دربارهی شروع، ادامه و پایان این رژیم میبایست زیر نظر متخصص تغذیه باشد. برای رعایت همین نکته در رژیم کتوژنیک باید یکبار لیست غذاهای مجاز به همراه مقدار ارزش غذایی که دارند رو مقایسه کنید و برای خودتون یادداشت کنید. با اینحال، سعی می کنیم در این مقاله اطلاعات کاملی درباره رژیم کتوژنیک و ۵ نکته طلایی برای شروع آن به شما بدهیم. در این مقاله راهنمای کاملی در مورد رژیم کتوژنیک در اختیار مبتدی ها قرار خواهد گرفت. در ادامه این مقاله دو بخش، فیتامین، شیوهنامه و راهنمای کاملی در مورد رژیم و ورزش کتوژنیک را در اختیارتان قرار خواهد داد.

همیشه حرفهایهای ورزش و تغذیه، برای نوشتن یک رژیم غذایی مخصوص افراد ورزشکار، میزان پروتئین مورد نیاز را در اولویت قرار میدهند. زمانی که عضلات فعالیت میکنند مخصوصا در افراد ورزشکار، نیاز است برای تامین انرژی به سراغ ذخایر گلیکوژنی (قند) موجود در خود عضلات برود. این رژیم بیشتر برای افرادی مفید هست که هم فعالیت ورزشی نسبتا بالایی دارند و هم علاقه مند به داشتن رژیم کتو هستند و یا قصد دارند در مدت زمان کمی در کنار ورزش وزن کم کنند. با شروع رژیم کتوژنیک، باید مصرف کربوهیدرات را محدود کنید؛ این کار موجب میشود تا دیگر سوخت شماره یک مورد نیاز عضلاتتان (شکر) تأمین نشده و در فعالیتهای بدنیِ شدت بالا، با مدت زمان ۱۰ ثانیه تا ۲ دقیقه به اصطلاح کم بیاورید. این رژیم نسبت به سایر رژیم های کتوژنیک انعطاف بالاتری دارد و از طرفی باعث جلوگیری از تحلیل عضلانی در افراد ورزشکار حین رژیم کتوژنیک میشود، چون مصرف کربوهیدرات در کنار پروتئین برای وعده قبل و بعد از تمرین مهم است و در این رژیم به صورت کامل رعایت میشود.

رژیم کتوژنیک چجوریه نی نی سایت دکتر روشن ضمیر

مکانیسم دقیق رژیم کتوژنیک علیرغم تحقیقات فراوان هنوز بهطور کامل شناخته نشده است. از آنجایی که رژیم کتو چندین غذا را محدود می کند، به ویژه میوه های غنی از مواد مغذی، غلات کامل و حبوبات، ممکن است مقادیر توصیه شده ویتامین و مواد معدنی را تامین نکند.به طور خاص، برخی از مطالعات نشان می دهد که رژیم کتو کلسیم، ویتامین D، منیزیم و فسفر کافی را تامین نمی کند . اگربه دلیل هزینه کمتر مقیاس 200 گرمی را خریداری کردهاید، وزن کردن مواد غذایی در ظرف آن دشوار است. هم پروتئین دارد و هم چربی بنابراین بسیار سیرکننده است. بنابراین سعی کنید اگر سابقه سنگ کلیه دارید درباره داشتن این رژیم با پزشک خود مشورت کنید. در رژیم کتوژنیک مهم نیست چند وعده غذایی مصرف میکنید بلکه باید میزان غذایی دریافت رو کنترل کنید.

اصلی ترین و مهم ترین سوختی که بدن انسان برای تولید انرژی به آن همیشه احتیاج دارد گلوکز است. نکته: ناگفته نماند که این مدت زمان ۱۰ ثانیه تا ۲ دقیقه برای هر فرد متفاوت است، شاید شخصی حتی تا ۳۰ ثانیه بعد از آغاز تمرینات، به سوزاندن کربوهیدرات نیاز پیدا نکند. تب کتوژنیک باعث کاهش انرژی و عملکرد ذهنی فرد شده و فرد علاوه بر مشکلات خواب، حالت تهوع، احساس گرسنگی بیشتری کرده و دچار مشکلات معده خواهد شد. کاهش کربوهیدرات بدن را در یک حالت کتوز قرار می دهد. آیا میدانید علت این اولویت قرار دادنها چیست؟ مصرف خوراکی هایی که فیبر دارند، به علت دیر هضم شدن آن، باعث کاهش میل ما به خوردن غذا شده و از طرفی سبب میشود که احساس ضعف، گرسنگی و حتی باعث کمتر شدن اشتهای ما میشود. اگر اطلاعات تخصصی مربوط به جذب و سوخت و ساز بدن شما به درستی ارزیابی نشود، ممکن است عوارض رژیم کتوژنیک را تجربه کنید، به همین علت توصیه می شود که پیش از شروع هر رژیم غذایی با متخصصین بهترین کلینیک تغذیه در تهران مشورت کنید.

چه چیزهایی در رژیم کتوژنیک بخوریم

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نمونه رژیم کتوژنیک استاندارد لطفا از صفحه ما بخواهید.