رابطه تغذیه و ریزش مو


بررسی رابطه تغذیه و ریزش مو

رابطه تغذیه و ریزش مو در پژوهش‌های علمی به اثبات رسیده است. از جمله عوامل مختلفی که در ریزش مو دخیل هستند شامل؛ ژنتیک، مصرف دارو، استرس، بارداری و زایمان و… است، اما این امر مهم را نمی‌توان نادیده گرفت که یکی از فاکتور‌های مؤثر و رایج در ریزش مو داشتن تغذیه غیر اصولی و ناسالم است. در این مطلب از سایت متخصص تغذیه اصفهان شما را با یک سری نکات مهم که رعایت نکردن آن موجب ریزش مو می‌شود آشنا می‌کنیم.

اشتباهات رایج که باعث ریزش مو می‌ شود :

مصرف مواد غذایی سرشار از جیوه

یکی از علل تغذیه‌ای ریزش مو، استفاده از مواد غذایی حاوی جیوه است. ماهی از جمله غذا‌هایی محسوب می‌شود که درصد جیوه در آن بسیار بوده و سعی کنید مصرف آن را به حداقل برسانید. ماهی‌هایی همچون اره ماهی، سوشی، ماهی تن و خال مخالی سرشار از جیوه هستند، شما می‌توانید غذا‌های دریایی مثل میگو و ماهی آزاد را جایگزین ماهی جیوه دار کنید.

 رژیم غذایی کمبود کلسیم

وجود کلسیم در بدن به داشتن مو‌های سالم، صاف و رشد خوب کمک می‌کند. علاوه بر این می‌تواند تأثیر مثبتی روی ناخن‌ها هم بگذارد. منظور از یک رژیم سالم که حاوی کلسیم باشد می‌توان به شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی اشاره کرد.

متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

کمبود آهن و روی

آهن و روی باعث سلامت و ساختار مو می‌شود زیرا؛ به ایجاد کراتین مو کمک کرده که در نتیجه تقویت مو صورت می‌گیرد. غذا‌هایی که حاوی روی و آهن هستند شامل؛ لوبیا، گوشت قرمز، غذا‌های دریایی و… می‌شود.

رابطه تغذیه و ریزش مو | متخصص تغذیه اصفهان

ویتأمین A و مصرف بیش از حد آن

مصرف ویتأمین آ باعث رشد مو می‌شود، اما مصرف بی‌رویه آن ممکن است به سلامت مو نیز آسیب برساند. در نتیجه توصیه می‌کنیم غذا‌هایی که بتاکاروتن بالایی دارند را در رژیم خود بگنجانید تا ویتأمین A در بدن کامل شود. برخی از تغذیه‌هایی که حاوی ویتأمین آ هستند عبارت‌اند از؛ هویج، سیب زمینی، کدو تنبل، کلم پیچ و اسفناج که مصرف بیش از حد آن به سلامت بدن مضر است.

مصرف غذا‌های محتوی شکر

شکر تصفیه شده تأثیرات نامطلوبی بر سلامت بدن می‌گذارد که یکی از آن‌ها ریزش مو و بی‌کیفیت شدن ناخن‌ها است. البته زیاده روی در مصرف قند منجر به افزایش گلوکز خون شده و احتمال دارد با هورمون‌های جنسی مردانه و آندروژن‌ها مواجه شوید. از دیگر نتایج نامطلوب شکر تصفیه شده می‌توان به کاهش فولیکول‌های مو و طاسی زودرس اشاره کرد که این موضوع نشان‌دهنده تأثیر تغذیه بر ریزش مو است. پس توصیه می‌شود از مصرف غذا‌های محتوی شکر تا حد امکان پرهیز کنید.

مصرف تغذیه با درصد گلیسمی بالا

غذا‌هایی که درصد Gl پایینی داشته باشند، ممکن است روی میزان قند خون تأثیر بگذارند پس؛ از مصرف این غذا‌ها که نتیجه نامطلوبی بر سلامت و رشد مو دارد خودداری کنید. غذا‌های گلیسمی دار همانند؛ نان سفید نشاسته‌ای، ماکارونی و… است.


مطالعه بیشتر:

نان رژیمی برای صبحانه

بررسی غذاهای اسیدی و قلیایی

بهترین ویتامین‌ های چربی سوز





Source link