ایده‌های تزیین خوراکی و چیدمان دکور شب یلدا


شب یلدا همیشه جاودانی است
زمستان را بهار زندگانی است

شب یلدا شب فر و کیان است
نشان از سنت ایرانیان است

شب یلدا، یکی از کهن‌ترین شب‌های سال و همچنین طولانی‌ترین شب سال در فرهنگ ایران است که از دیرباز تاکنون برای همه ایرانیان مورد توجه و اهمیت بوده است. ریشه شب یلدا را می‌توان در آیین کهن زرتشتی، دین باستانی ایران پیش از اسلام یافت. زرتشتیان به مبارزه‌ی بین روشنایی و تاریکی اعتقاد داشتند و بر این باور بودند که، انقلاب زمستانی نشان‌دهنده پیروزی نور بر تاریکی است. نماد اصلی این شب مهم، انار، هندوانه، فال حافظ و… است که برای همه اهل خانواده و دوستان، اهمیت دارد. از این رو؛ همه ایده‌هایی که جهت برگزاری این شب مهم وجود دارند مهم و جالب توجه است. از چگونه تزیین شدن خوراکی‌های شب یلدا تا چگونگی چیدمان گرفته تا انواع دکور و چیدمان دکور تا ایده‌های تزیین ژله، میوه، آجیل و سایر خوراکی‌های سفره شب یلدا. در این مقاله، با ما همراه باشید تا به انواع ایده‌های شب یلدا بپردازیم:

۱- ایده سادگی سفره شب یلدا

برای داشتن یک سفره ساده، می‌توانید از ظروف پایه‌دار برای چیدن لوازم سفره‌تان استفاده کنید. در این شیوه از چیدمان، بهتر است انارها را دانه نشده و سالم روی سفره قرار دهید تا حس سادگی را به مخاطب القا کند. همچنین  استفاده از گل‌های طبیعی برای دیزاین سفره شب یلدا می‌تواند زیبایی سفره شما را دو چندان کند. انار و گل‌های طبیعی در عین سادگی، با رنگ‌های خاص خود جلوه‌ای به یادماندنی به شب یلدای شما خواهند بخشید.

۲- استفاده از شمع‌های پایه‌دار

توجه دقیق به جزئیات در دکوراسیون و تزیین شب یلدا راهی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر است، همانگونه که درخشش ملایم شمع شب را روشن می کنند. روشن کردن شمع، نماد پیروزی نور بر تاریکی و دانش بر جهل است. بهتر است برای استفاده شمع‌های شب یلدا از مدل‌های با نقوش و طرح های پیچیده تزیینی استفاده شود و به فضای گرم و دلپذیر شب یلدا کمک کند. شمع‌ها، به یک نقطه کانونی تبدیل می‌شوند و درخششی ملایم ایجاد می‌کنند که باعث تقویت فضای جشن می‌شوند.

میوه‌آرایی شب یلدا

۳- میوه‌آرایی شب یلدا

میوه آرایی در این شب ویژه، حال و هوای متفاوتی دارد و از جنبه آشپزی و زیبایی پذیرایی فراتر می‌رود. انارها و هندوانه‌ها با رنگ های زنده و اهمیت نمادین خود به نقش‌های اصلی و جذاب بصری تبدیل می‌شوند. هنر میوه آرایی شب یلدا، شامل چیدن میوه‌ها در نقش‌های پیچیده یا به عنوان یک بخش مهم از نمایشگرهای بزرگ‌تری است که هم به عنوان دکور و هم به عنوان یک پذیرایی به یادماندنی برای مهمانان عمل می‌کند. در مورد نقش هر کدام از میوه‌ها در ایده میوه‌آرایی شب یلدا، انار که نماد باروری و چرخه زندگی ایت و همواره در کانون توجه است. دانه  کردن انار و قسمت کردن مقداری در ظرف‌های زیبا و یکرنگ، ظاهری چشمگیر برای چیدمان سفره یا میز شما ایجاد می‌کند. هندوانه‌ها نیز با رنگ‌های سبز و قرمزشان که می‌توان هم به شکل ساده هم با اشکال هنری برش داد؛ در کنار سایر میوه‌ها نمایش داده می‌شوند و حس طراوت بخشی به دکور یلدای شما می‌بخشند.

۴- سفره‌آرایی با رنگ‌های گرم

یکی از روش‌های رایج در چیدمان سفره شب یلدا، استفاده از رنگ‌های غنی و گرم است که دلپذیری و بلندی شب‌های زمستان را تداعی می‌کند. از زیباترین و رایج‌ترین نوع سفره‌آرایی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

– استفاده از رنگ قرمز و طلایی

– نقوش سنتی ایرانی

– ایجاد فضای سبز رنگ بااستفاده از تور و پارچه‌های ساتن

– چیدمان دقیق ظروف در دو رنگ‌بندی سبز و قرمز

– استفاده از پارچه مخمل و قلمکار برای دیزاین خوراکی‌های شب یلدا

کرسی، نماد ایرانی شب یلدا

کرسی، نماد ایرانی شب یلدا

یکی از نمادهای دکوراسیون سنتی در شب یلدا را می‌توان کرسی دانست. فارغ از فضای داخلی و نوع دکور هر خانه‌ای، می‌توان این گزینه را به گونه‌ای زیبا استفاده کرد. ساده‌ترین روش ارائه این المان سنتی زیبا، این است که دور تا دور کرسی را با پشتی پر کنید. از میز کرسی هم می‌توانید برای چیدن سفره یلدا استفاده کنید.

ایده‌های مدرن در شب یلدا

اگر علاقه‌مند به ایجاد یک فضای متفاوت و مدرن برای شب یلدا هستید؛ می‌توانید با درنظرگرفتن هماهنگی سایر قسمت‌های خانه و کلیت دیزاین آن، از انواع ترمه و پارچه‌های حریر وابریشمی نیز استفاده کنید.

رومیزی‌ها را در وسط میز ناهارخوری و یا میزهای کوچک‌تر پهن کنید. می‌توانید قسمت‌های میانی رومیزی‌ها را چروک یا جمع کنید و ظروف کریستال یا گلدان گل طبیعی روی آن قرار دهید.

لبو، خوراکی ویژه شب یلدا

یکی از خوشمزه‌های سفره شب یلدا، لبوی پخته و داغ است که در شب‌های سرد پاییز و زمستان، طعمی عالی دارد. یکی از روش‌های رایج پخت لبو که برای ایده شب یلدا رایج است، این است که آنها را پس از شست‌وشو داخل فویل آلومینیومی قرار دهید سپس با دمای ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت درون فر قرار دهید. بعد از پختن لبو ها را از درون فویل خارج کرده و بعد از خنک شدن پوست آن را جدا و برش بزنید. زودترین روش پخت این روش است که هر شکلی هم خواستید می‌توانید به آن بدهید. یکی از دلایل محبوبیت لبو، علاوه بر خواص بسیار زیادی که برای بدن دارد، این است که شما می‌توانید انواع دسر شب یلدا را با لبو تهیه کنید؛ دسر لبو در مدت زمان بسیار کمی آماده می‌شود و به دلیل رنگ زیبا و یلدایی و همچنان خواص آن، می‌تواند به دورهمی‌های شما رنگ ببخشد.

رایج‌ترین تزیین خوراکی شب یلدا

رایج‌ترین تزیین خوراکی شب یلدا

از رایج‌ترین و زیباترین تزیین انار شب یلدا، دانه کردن انار در ظروف مسی سنتی است. و همچنین یکی از زیباترین ایده‌های عکاسی دکوری این شب مهم، چیدن خوراکی‌های یلدا داخل سینی مسی است. می‌توانید به صورت اختصاصی از یک میز بزرگ برای دکوراسیون شب یلدا استفاده کنید و همانطور که در طول مقاله اشاره شد، از پایه‌های بلند برای شمع و همچنین ظروف بلند پایه‌دار کمک بگیرید. انواع ظروف فیروزه‌کوبی، چوبی و…. همه در جذابیت دکور شب یلدای شما به عنوان ایده‌های شب یلدا تأثیر خواهند داشت و شبی متنوع، پذیرایی‌ای شیک، و دکوری خاص را برای شما به‌یادماندنی خواهند کرد.

اهمیت زیبایی چیدمان دکور شب یلدا

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا اینهمه تنوع برای ایده شب یلدا به ذهنتان می‌آید؟

یلدا، این نماد طولانی‌ترین شب سال، برای هر ایرانی از اهمیتی بسیار ویژه برخوردار است که انتخاب دکور و تزیین مناسب برای این شب، ویژه‌ترین نقاشی از شب سال را برای همیشه در ذهنتان حک خواهد کرد و هر یلدای جدید، با مرور خاطرات زیبای سال گذشته تجربه بیشتری در ارائه زیبایی چیدمان دکور یلدای خود خواهید داشت.



Source link