از ماشین بافندگی تا خودروهای تندرو


تاریخچه تویوتا از اشتیاق یک نفر شروع شد و به قابل احترام ترین کسب و کار دنیا انجامید؛ تاسیس شرکتی که با اولین خودروی سواری ژاپنی به نام Toyopet Crown در سال ۱۹۵۵ کلید خورد. در این مقاله قصد داریم به اختصار به آن بپردازیم.

نمودار تاریخچه تویوتا

تاریخچه‌ تویوتا : سال‌های ۱۹۳۷-۱۸۶۷

کیچیرو تویودا (Kiichiro Toyoda) موسس شرکتی بود که امروزه به نام شرکت تویوتا موتور شناخته می‌شود. البته، ابتکار و فراست تجاریش را از پدرش ساکیچی تویودا (Sakichi Toyoda) (‏۱۹۳۰- ۱۸۶۷) ‏به ارث برده بود، کسی که حرفه خود را به عنوان نجار آغاز کرد و پس از تولید اولین ماشین بافندگی خودکار در ژاپن توانست در صنعت نساجی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.

ماشین بافندگی خودکار تویودا

کیچیرو در کودکی مجذوب ماشین‌های بافندگی پدرش شد و از طریق مشاهده و لمس فیزیکی دستگاه‌ها به طور کامل با روند کارشان آشنا شد. در مدرسه و دانشگاه به دروس مهندسی علاقه‌مند و روابطی عالی با دانشگاهیان و دانشجویان همفکر خود برقرار کرد که بعدها توانستند نقش بسزایی در موفقیتش ایفا کنند.

ساکیچی و کیچیرو تویودا

کیچیرو پس از فارغ‌التحصیلی برای پدرش کار می‌کرد و وظیفه نظارت بر تحقیق و توسعه ماشین‌‌های بافندگی با مکانیسم‌های رفت و برگشت خودکار را بر عهده داشت. کمی بیش از گذشت ۲۰ سال از زمانی که ساکیچی تلاش خود را برای بهبود کارایی صنعت نساجی آغاز کرد، این خانواده صاحب یک کسب‌وکار موفق در زمینه‌ی تولید ماشین‌های بافندگی گردید. در انتهای این دوره، نوآوری‌های کیچیرو سرانجام رویای پدرش برای تولید ماشین‌های خودکار را به واقعیت تبدیل کرد. تولید انبوه ماشین بافندگی خودکار مدل G تویودا در سال ۱۹۲۷ آغاز شد و ظرفیت تولید به سرعت از ۳۰۰ واحد در ماه به ۱۰۰۰ واحد در ماه افزایش یافت.

ماشین بافندگی خودکار مدل G تویودا

ماشین‌های بافندگی خودکار تویودا به خاطر توانایی در افزایش بهره‌وری به شدت مورد استقبال قرار گرفتند. در واقع، شرکت‌های نساجی که در طول جنگ جهانی اول بازار خود را از دست داده بودند، مشتاقانه با هدف کسب موفقیت مجدد در بازار به دنبال این فناوری بودند. بزرگترین آن‌ها شرکت بریتانیایی برادران پلات از شهر اولدهام بود که در سال ۱۹۲۹ موافقت کرد ۱۰۰ هزار پوند برای حق استفاده انحصاری از فن‌آوری تویودا بپردازد و بنابراین از بازارهای کلیدی محصول حفاظت کند. این حق استفاده در آن زمان ارزش چندانی نداشت، اما برادران پلات ناخودآگاه سرمایه‌ای را به کیچیرو داده بودند که به فراهم کردن سکویی برای تامین بودجه پروژه مورد علاقه‌اش یعنی تولید اتومبیل کمک می‌کرد.

توافقنامه بین تویودا و برادران پلات اولدهام

ظاهرا کیچیرو با هر بخشی آشنایی داشت. تمایل او به تنوع بخشیدن به تجارت خانوادگی ساخت ماشین‌های بافندگی تویودا با ارائه طرحی برای توسعه صنعت داخلی خودرو توسط دولت ژاپن همزمان شد. بنابراین در سال ۱۹۳۳، کیچیرو یک بخش خودروسازی در شرکت تویودا راه‌اندازی کرد و تیمی کوچک اما پر شور از مهندسان و متخصصان صنعت را برای کمک به انجام این کار استخدام نمود. تصویر زیر اولین موتور پیشران تویودا مدل A بود، یک نسخه مهندسی معکوس شده از مدل شش سلیندر جدید شورلت.

اولین موتور پیشران تویودا مدل A

اولین وظیفه این تیم ساخت موتور جدیدی براساس موتور شش سیلندر “استووبولت” جدیدِ شورلت بود. تیم تویودا در حین مهندسی معکوس این موتور توانست بهبودهایی در سر سیلندرها و چندراه‌های هوا ایجاد کند، که به نوبه خود سبب افزایش توان موتور می‌شد. رویکرد مشابهی برای اولین خودروی پروتوتایپ شرکت، مدل ۱A تویودا ۱۹۳۵، اتخاذ شد که به شدت تحت‌تاثیر مدل “DeSoto Airflow” قرار داشت. تصویر زیر مراسم تکمیل پروتوتایپ جدید خودروی سواری مدل A1 تویودا می باشد.

خودروی سواری مدل 1A تویودا

پروتوتایپ بعدی تویودا کامیون مدل G1 ۱۹۳۵ بود که از موتور نوع A جدید، نسخه کشیده‌ای از شاسی نردبانی مدل A1 و بدنه‌ای طراحی‌شده توسط شرکت استفاده می‌کرد. این کامیون از نظر تاریخی به عنوان اولین خودروی تولید تویودا و اولین خودروی صادر شده به بازارهای خارجی اهمیت داشت. سودآوری فوری این مدل باعث توسعه و تولید اطاقک‌های مدل AA و اتوبوس مدل DA تویودا شد.

اولین خودروی کامیون مدل تویودا G1

تویوتا: سال‌های ۱۹۵۶-۱۹۳۷

با معرفی قوانین تولید خودرو در سال ۱۹۳۶، تجارت جدید تویودا رونق گرفت و جایگاه خود را به عنوان شاخه‌ای از شرکت مادر به دست آورد. بعدا، در آوریل ۱۹۳۷ بخش خودروسازی شرکت ماشین‌های بافندگی تویودا به صورت قانونی به شرکت تویوتا با مسئولیت محدود (‏شرکت تویوتا موتور فعلی)‏ تغییر نام یافت، تغییری ظریف در یکی از حروف موجود در نام‌خانوادگی موسس که هم باعث زیباتر شدن لوگو و هم تلفظ آسانتر نام شرکت شد. کارخانه کورومو اولین کارخانه تولید اختصاصی تویوتا بود که در تصویر زیر در مراحل پایانی ساخت‌وساز در حدود ۱۹۳۷ قرار دارد.

اولین کارخانه تولید تویوتا

فعالیت شرکت جدید در کارخانه کورومو، مرکز تولید اختصاصی جدید این شرکت، در نوامبر ۱۹۳۸ با ۵۰۰۰ کارمند و ظرفیت تولید ۲۰۰۰ واحد در ماه آغاز شد. اگرچه طرح و جریان کار براساس امکانات تولید انبوه در ایالات‌متحده آمریکا بود، کیچیرو این فرآیند را با یک سیستم تولید نوآورانه و به موقع که پایه و اساس اولیه سیستم تولید تویوتای امروزی را فراهم می‌کرد، ساده کرد.

تصویر زیر مدیران شرکت تویوتا موتور با مسئولیت محدود خارج از کارخانه جدید کورومو، ۱۹۳۸ می باشد. کیچیرو تویودا را می‌توانید در وسط ردیف جلو مشاهده کنید.

مدیران شرکت تویوتا

اقتصاد زمان جنگ ژاپن از کمبود شدید مواد رنج می‌برد، که منجر به ممنوعیت تولید خودروی سواری در اواخر دهه ۱۹۳۰ توسط دولت شد. در مدت زمان وجود این محدودیت‌ها، شرکت نوپای تویوتا بر تامین اتومبیل‌ها و کامیون‌های نظامی تمرکز کرد، اگرچه کیچیرو پروژه‌های شخصی توسعه باتری‌های الکتریکی وسایل نقلیه، موتورهای دیزلی و فن‌آوری‌های سوخت جایگزین را نیز ادامه می‌داد. تصویر زیر خط مونتاژ بدنه اطاقک تویوتا مدل AA در کارخانه کورومو در سال ۱۹۳۸ می باشد.

خط مونتاژ بدنه اطاقک تویوتا مدل AA

درست یک روز قبل از پایان جنگ جهانی دوم، یک چهارم کارخانه جدید کورومو طی یک حمله هوایی آسیب دید. اما این امر باعث نشد وقفه‌ای در فعالیت کیچیرو بیافتد و او تولید وسایل نقلیه تجاری را تنها سه روز بعد از سر گرفت. روند تولید مجدد خودروهای سواری کمی آهسته‌تر بود، در درجه اول به این دلیل که منابع با محدودیت‌هایی مواجه بودند. با این حال، تویوتا با توسعه و تولید ۱۹۷ نمونه از مدل جدید و ایرودینامیک SA اولین خودروی سواری کوچک شرکت در پنج سال بین ۱۹۴۷ و ۱۹۵۲، چرخ‌های صنعت را روشن نگه داشت.

اما طالع تویوتا در حال تغییر بود. در سال ۱۹۵۱، کیچیرو یک برنامه پنج ساله را برای پیشرفته سازی تجهیزات تولید شرکت آغاز کرد، تغییراتی به سمت اتوماسیون تجهیزات که به کارمندان اجازه می‌داد چندین خودرو را به طور همزمان تولید کنند. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی بود و با تولید در سطح خُرد نمی‌توانست بازگشت سرمایه‌ی چندانی داشته باشد.

شعار معاصر تویوتا “تفکر خوب، محصولات خوب” در سال ۱۹۵۳ پس از معرفی سیستم تولید تویوتا شکل گرفت.

شعار شرکت

تاسیس روش تولید خودکار جدید و بسیار کارآمد تویوتا که در حال حاضر در سراسر جهان به عنوان سیستم تولید تویوتا شناخته می‌شود در ابتدا با هدف دو برابر شدن ظرفیت شرکت صورت گرفت که تولید را از ۱۵۴۲ واحد در ماه به ۳۰۰۰ واحد در ماه می‌رساند. با این حال تا پایان سال ۱۹۵۶، تویوتا هر ماه حدود ۵۰۰۰ خودرو تولید می‌کرد. این رشد سریع با فروش و موفقیت حیاتیِ مدل “Toyopet Crown” ۱۹۵۵، اولین خودروی سواری کاملا ژاپنی، اولین خودروی ژاپنی که از سیستم تعلیق جلوی مستقل استفاده می‌کرد و اولین خودروی ژاپنی که به ایالات‌متحده صادر می‌شد، تشدید شد.

تصویر زیر مدل “Toyopet Crown” 1955 اولین خودروی سواری ژاپنی تویوتا و… اولین خودروی ژاپنی در امریکا بود.

خودرو Toyopet Crown

این رویای کیچیرو تویودا برای توسعه و ساخت یک خودروی سواریِ تولید داخل بود. اما متاسفانه موسس و رئیس سابق شرکت تویوتا موتور آنقدر زنده نماند تا تحقق رویایش را به چشم ببیند. کیچیرو ناگهان در ماه مارس ۱۹۵۲ در سن ۵۷ سالگی براثر خونریزی مغزی درگذشت.



Source link