ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا


ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا

چرا پیشگیری از فشارخون بالا مهم است؟

فشارخون طبیعی به فشارخونی گفته می شود که کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشد. برای آن که بدانید فشارخون شما نرمال است یا خیر هیچ راهی به جزء اندازه گیری آن با دستگاه فشارسنج وجود ندارد. زیرا معمولاً فشارخون بالا علامت خاصی ندارد. با این حال، ممکن است اگر فشارخون به بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه برسد برخی از افراد سر درد را در ۲ طرف سر خود تجربه کنند.

اگر فشارخون بالاتر از حد طبیعی باشد بسیاری از اندام های بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. عوارض فشارخون بالا می تواند بسیاری از اندام های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

در بیمارانی که فشارخون شان کنترل نشده است احتمال ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، دمانس (زوال عقل)، بیماری های کلیوی و آپنه خواب (قطع موقتی تنفس در هنگام خواب) بیشتر است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که علاوه بر  نیز می توانند به درمان پرفشاری خون کمک کنند.

برای آن که فشارخون تان کاهش یابد باید میزان دریافت سدیم را کاهش دهید. سدیم در نمک و غذاهای کنسرو شده به وفور یافت می شود. در مقابل، پتاسیم رژیم غذایی باید افزایش یابد. پتاسیم را می توانید در انواع میوه ها و سبزیجات مانند موز، مرکبات، گوجه فرنگی و … بیابید.

فعالیت بدنی به کنترل بهتر فشارخون کمک خواهد کرد. شما می توانید از انواع ورزش ها به منظور کاهش فشارخون استفاده کنید. ساده ترین فعالیتی که می توانید انجام دهید پیاده روی است که برای انجام آن نیاز به صرف هزینه ای ندارید.

کاهش وزن نیز عامل مهم دیگری است که می تواند به درمان فشارخون بالا کمک کند. حتی بعد از ۵ کیلوگرم کاهش وزن می توانید تاثیر مثبت این امر را بر روی فشارخون خود مشاهده کنید.

ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا | متخصص تغذیه اصفهان

کمبود روی: علل و علائم

روی به رشد قد کودکان و نوجوانان کمک می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در بهبود یافتن زخم ها نقش دارد. کمبود روی با علائمی مانند نارسایی رشد در کودکان و نوجوانان، تاخیر در بلوغ نوجوانان، ریزش مو، کاهش اشتها و … همراه است.

جراحی دستگاه گوارش، ابتلا به بیماری های گوارشی، مصرف الکل و ناکافی بودن روی موجود در رژیم غذایی می تواند به کمبود این ماده معدنی منجر شود.

این ماده معدنی در بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت قرمز و مرغ، حبوبات، سبزیجات و لبنیات یافت می شود.  شما می توانید با مصرف ۹۰ گرم سینه مرغ کبابی ۶ درصد نیاز بدن خود را به این ماده معدنی تامین کنید. هر لیوان سبزیجات خام نیز قادر هستند ۲ درصد نیاز بدن به روی را تامین نمایند.

حبوبات به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی فیبر و پروتئین ۳ تا ۴ درصد نیاز بدن را به روی تامین می کنند. میزان روی موجود در نصف لیوان جو دوسر پخته و یک برش نان سبوس دار به ترتیب معادل ۶ و ۳ درصد نیاز بدن به این ماده مغذی است. یک لیوان ماست و شیر کم چرب نیز به ترتیب تامین کننده ۷ و ۱۵ درصد نیاز بدن هستند.

تاثیر کمبود روی بر فشارخون:

فشارخون بالا (پرفشاری خون) خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می ‌دهد. چاقی، بی ‌تحرکی و رژیم غذایی نامناسب از جمله مهم‌ ترین عواملی هستند که در بروز این بیماری نقش دارند.

نتایج مطالعه نشان می ‌دهد که کمبود روی می ‌تواند سبب افزایش فشارخون شود. کمبود روی در افرادی که به بیماری ‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند، شایع است.

کلیه ‌ها یا سدیم را از طریق ادرار دفع می‌ کنند و یا آن را مجدداً بازجذب کرده و وارد گردش خون می ‌کنند. اگر سدیم اضافی از طریق ادرار دفع نشود فشارخون افزایش می ‌یابد. روی در فرآیندی که طی آن سدیم از طریق کلیه‌ ها دفع می ‌شود، نقش دارد.

این تحقیق که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد نشان داد زمانی که کمبود روی وجود داشته باشد میزان دفع سدیم از طریق ادرار کاهش یافته و فشارخون بالا می ‌رود. هنگامی که به این حیوانات رژیم غذایی غنی از روی داده شد و میزان روی خون به محدوده طبیعی رسید فشارخون شروع به کاهش کرده و میزان سدیم ادرار افزایش یافت. روی در گوشت، مرغ، حبوبات، مکمل‌ های غذایی و … یافت می ‌شود.

 

برای اطلاع از انواع رژیم های غذایی و خدمات بهترین متخصص تغذیه اصفهان ، اینجا کلیک کنید.



Source link