تاریخچه پورشه از سال اول تاکنون [2023-1948]


در عصری که بیشتر رقبای پورشه به تولیدکنندگان بزرگتر جذب شده‌اند، این شرکت به عنوان سازنده‌ی مستقل باثبات و سودده در حوزه‌ی تولید خودروهای اسپرت قوی در بازار باقی مانده است.

پورشه ساخت کدام کشور است؟

نام پورشه مترادف با خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای است، زیرا این همان محصولی است که موسسان شرکت، فردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) و پسرش فردیناند (‏فِری) آلمانی‏ برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ با ۲۰۰ کارگر شروع به ساختنش کردند.

پورشه بزرگ، که تجربه مهندسی در شرکت دایملر بنز را داشت، در سال ۱۹۳۱ یک شرکت طراحی و مهندسی مستقل تاسیس و فولکس‌واگن بیتل را طراحی کرد. او نیم‌قرن تجربه را همراه با نوآوری، از ماشین هیبرید بنزینی/برقی چهار چرخ اواخر قرن ۱۹ گرفته تا خودروهای بی‌رقیب “Auto Union Grand Prix” در دهه ۱۹۳۰، به ارمغان آورد.

پورشه جوان به رشد شرکت جدید کمک کرد و در طراحی اولین خودروی اسپرت پورشه، مدل ۳۵۶، نقش داشت. هرچند نصب یک موتور ۴۰ اسب بخار در عقب اتومبیل کمی توانست قدرت موتور را افزایش دهد اما اولین پورشه به دلیل چابکی و همچنین ویژگی‌هایی ناآشنا برای ورزشکاران آن زمان، یعنی راحتی و قابلیت اطمینان، توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند.

پورشه موتورهای خود را در اواسط دهه ۱۹۵۰ به همراه نسخه‌های قوی‌تر ۳۵۶ معرفی کرد. بعد از این که مدل ۳۵۶ به یکی از خودروهای افسانه‌ای این کارخانه تبدیل شد، پورشه ۹۱۱ به بازار معرفی شد. پس از معرفی این مدل در سال ۱۹۶۴، موتور ردیف عقب ۹۱۱ در طول سه دهه تا زمان معرفی موتور کاملا جدید ۹۱۱ Carrera در سال ۱۹۹۹ تکامل یافت. این موتورها عبارتند از S911 (1967)، ۹۱۱ توربو ([۱۹۷۴]در ایالات متحده)، اولین کروکی ۹۱۱ (۱۹۸۳) و اولین موتور چهار چرخ محرک ۹۱۱ کاررا ۴ (۱۹۹۰).

پورشه مجموعه‌ای از مدل‌های موتور جلو را در دهه ۱۹۷۰ معرفی کرد، که با مدل چهار سیلندر ۹۲۴ (‏۱۹۷۶)‏ و مدل غیر مرتبط ۹۲۸ که با اولین موتور ۸ سیلندر شرکت (‏۱۹۷۸)‏ کار می‌کرد، شروع شد. از مدل ۹۲۴ به مدل‌های قدرتمندتر و پیچیده‌تر ۹۴۴ و ۹۴۴ توربو و در نهایت ۹۶۸ توربو در اوایل دهه ۹۰ رسید. پورشه در سال ۱۹۹۵ دو مدل ۹۶۸ و ۹۲۸ را از دور خارج کرد تا بر روی توسعه ۹۱۱ موتور عقب و “Boxter” موتور میانی تمرکز کند.

پورشه همچنین مترادف با مسابقه است و ماشین‌های پورشه تقریبا بلافاصله شروع به رقابت کردند. تا به امروز، اتومبیل‌های پورشه ۲۴۰۰۰ مسابقه اتومبیلرانی در سراسر جهان را از جمله بیش از ۵۰ کلاس در “Le Mans” برنده شده‌اند.

ماشین پورشه 1948

تاریخچه پورشه: یک آغاز خوشایند (۱۹۵۴- ۱۹۴۸)

پورشه مدل آیرودینامیک “۳۵۶” را معرفی می‌کند که به خاطر شماره پروژه طراحی با چنین عددی نامگذاری شده‌ است. در طول سال ۱۹۴۹، این شرکت ۵۲ اتومبیل اول را در گاراژ کوچکی در گموند اتریش ساخت.

پورشه در کارخانه بدنه “Reutter” در زوفن هاوزن، حومه اشتوتگارت فضایی را اجاره می‌کند. روتر، بدنه‌هایی را برای مدل‌ ۳۵۶ می‌سازد و تولید برای سال به ۳۶۹ عدد می‌رسد. توجه علاقه‌مندان خودروهای مسابقه‌ای به سبکی و چابکی مدل ۳۵۶ جلب می‌شود. در نیویورک، مکس هافمنِ وارد کننده اولین سفارش پورشه برای آمریکای شمالی را ثبت می‌کند.

فردیناند پورشه می‌میرد. توان موتور ۳۵۶ به ۶۰ اسب بخار می‌رسد.

مدل جاده/مسابقه “Spyder 550” به رقیبی جدی در میان اتومبیل‌های بزرگتر و قویتر از برندهای فراری، جاگوار، مازراتی و استون مارتین تبدیل می‌شود.

مدل “Speedster” به عنوان نسخه ارزانترِ ۳۵۶ معرفی شد. امروزه اسپیدسترهای سال‌های ۱۹۵۷-۱۹۵۴ یکی از پرطرفدارترین پورشه‌ها در میان کلکسیون‌داران به شمار می‌روند.

ماشین پورشه 1956

رشد و موفقیت پورشه (۱۹۶۳- ۱۹۵۶)

هزارمین پورشه ساخته شد. عنوان بهترین عملکرد برای خودروهای جاده‌ای به مدل کاررا ۱۰۰ اسب بخار تعلق گرفت.

هزارمین مدل ۳۵۶ ساخته شد. پورشه تولید بدنه را به دلیل افزایش تقاضا برون سپاری می‌کند.

پورشه یک شبکه توزیع مستقل در اروپا ایجاد می‌کند.

جایگزین مدل ۳۵۶ برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. مدل ۹۱۱ که با یک موتور شش سیلندر کاملا جدید ۲/ ۰ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار کار می‌کرد. پورشه پیمان‌کار فرعی سابق خود، شرکت روتر را خریداری کرده و شبکه توزیع خود را در ایالات‌متحده تاسیس می‌کند. تولید سالانه در سراسر جهان از ۱۱۰۰۰ فراتر می‌رود.

ماشین پورشه مسابقه‌ای

پورشه : قهرمان اتومبیل‌های مسابقه‌ای (۱۹۷۲- ۱۹۶۴)

تولید مدل ۹۱۱ آغاز می‌شود و مدل جدید به سرعت معروف می‌شود. قیمت در ایالات متحده: ۵۵۰۰ دلار.

تولید مدل ۳۵۴ پس از ۱۷ سال پایان می‌یابد و ۷۷۳۶۱ عدد از این مدل ساخته شده است. پورشه به سرعت با معرفی مدل ۹۱۲ به تقاضا برای مدل جدید پاسخ می‌دهد، مدلی با بدنه‌ی ۹۱۱ با موتور چهار سیلندر ۳۵۶. قیمت در ایالات متحده: ۴۰۰۰ دلار.

پورشه به سرعت خانواده‌ی ۹۱۱ را گسترش می‌دهد و مدل نوآورانه‌ی “Targa” با پنل سقف متحرک (۱۹۶۶)، مدل “Spormatic” با دنده نیمه اتوماتیک (۱۹۶۷)، مدل کارآمد S 911 (1967)، مدل ارزان‌قیمت T 911 (1968)، مدل انژکتوری (۱۹۶۹) و موتورهای بزرگتر (۱۹۰) را اضافه می‌کند.

تولید از ۱۴۰۰۰ مارک عبور می‌کند. پورشه کارخانه زوفن هاوزن را با یک خط عملیاتی مونتاژ چند طبقه جدید توسعه می‌دهد.

پورشه مدل ۹۱۲ را با ۹۱۴ جایگزین می‌کند که یک خودروی مسابقه‌ای با قیمت پایین‌تر و موتور میانی است. مدل ۹۱۴ به یک موتور چهار سیلندر فولکس‌واگن یا موتور شش سیلندر پورشه (‏۶/۹۱۴) ‏مجهز است.

پورشه مرکز تحقیق و توسعه خود را در ویساچ آلمان افتتاح می‌کند. فری پورشه رئیس هیات نظارت پورشه AG می‌شود.

ماشین پورشه 1989

پورشه و دنیای جدید شگفت‌انگیز (۱۹۸۹-۱۹۷۵)

پورشه در آمریکای شمالی مدل سوپر اسپورت ۹۱۱ توربو را به عنوان مدل ۱۹۷۶ معرفی می‌کند. مدل ۹۱۱ توربو عملکرد فوق‌العاده را با لوکس بودن و قابلیت استفاده روزمره ترکیب می‌کند.

پورشه ۹۱۴ را با ۹۲۴ جایگزین می‌کند که یک مدل موتور جلو است. خودرو با یک موتور آئودی کار می‌کند که توسط آئودی ساخته می‌شود و دارای یک محور انتقال قدرت عقب برای توزیع وزن بهینه است. پورشه به اولین خودروساز جهان بدل می‌شود که برای بدنه از فولاد گالوانیزه استفاده می‌کند و ماشین‌های پورشه با ضمانت ۶ ساله در برابر زنگ زدن به بازار می‌آیند.

تولید کل پورشه تا این زمان به ۳۰۰۰۰۰ رسیده ‌است.

پورشه مدل ۹۲۸ را معرفی می‌کند. این مدل تفاوت‌های اساسی با مدل ۹۱۱ دارد و یک موتور جلویی هشت سیلندری با قدرت ۲۴۰ اسب بخار و سیستم برودتی مایع دارد. مدل ۹۱۱ به مدل SC911 با موتور ۳ لیتری و چندین تغییر تبدیل می‌شود.

 مدل ۹۲۴ توربو به خانواده‌ی ۹۲۴ می‌پیوندد. مدل ۹۲۴ محبوب‌ترین مدل پورشه و در عین حال یک خودروی مسابقه‌ای موفق است.

مدل ۹۴۴ جدید براساس ۹۲۴ اما با بدنه اصلاح ‌شده و موتور چهار سیلندر ساخت پورشه معرفی می‌شود.

اولین ۹۱۱ کروکی معرفی می‌شود. در ایالات‌متحده، ۹۱۱ کروکی فروش “Targa” را کاهش می‌دهد و به سرعت حدود یک سوم فروش ۹۱۱ را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت “ماشین‌های پورشه آمریکای شمالی” با دفتر مرکزی در رنو، نوادا تاسیس می‌شود. پورشه AG با خانواده‌های پورشه و پیچ که ۸۷۵۰۰۰ سهم از سهام را در اختیار دارند در معرض عموم قرار می‌گیرد و ۸۷۵۰۰۰ سهم ترجیحی برای سرمایه‌گذاران فهرست‌بندی می‌شود. در این زمان مدل ۹۱۱ با نام کاررا شناخته می‌شود و از یک موتور ۲/۳ لیتری بهره می‌برد.

پورشه ۹۴۴ اولین خودرو در آمریکا است که با ایربگ راننده و مسافر به عنوان تجهیزات استاندارد فروخته می‌شود.

۲۵۰ هزارمین ۹۱۱ ساخته می‌شود.

تولید بدنه در کارخانه‌ی اسبق روتر به پایان می‌رسد. تولید به کارخانه جدیدی در آن سوی خیابان منتقل می‌شود. طبق قرارداد، پورشه خودروی چهاردر قدرتمند E500 را برای مرسدس بنز می‌سازد. این شرکت تا سال ۱۹۹۵ بیش از ۱۱۰۰۰ خودرو از این مدل خواهد ساخت.

ماشین پورشه 1996

بازگشت پورشه به ریشه‌ها (۱۹۹۶-۱۹۹۰)

پورشه ۹۱۱ کاررا ۴ چهار چرخ محرک و ۹۱۱ کاررا ۲ دو چرخ عقب محرک را معرفی می‌کند. تنها ۱۵% از قطعات این دو مدل شبیه به مدل ۹۱۱ است. دنده‌ اتوماتیک جدید “Tiptronic” موجود برای مدل کاررا ۲، امکان انتخاب بین حالت دنده اتوماتیک و دنده دستی بدون کلاچ را فراهم می‌کند.

دکتر وندلین ویدکین (Wendelin Wiedekin)، رئیس تولید و مدیریت مواد، رئیس شرکت پورشه AG می‌شود. پورشه با اشاره به فرایند توسعه ۹۱۱، آخرین نسخه کلاسیک مجهز به موتور هوا خنک را معرفی می‌کند. در همان سال، پورشه از مفهومی برای خودروهای اسپرت موتور میانی به نام “Boxster” پرده بر می‌دارد. واکنش شدیدا مثبت به این محصول، پورشه را به توسعه خودرو ترغیب می‌کند، که در سال ۱۹۹۷ ظاهر خواهد شد.

پورشه ساخت مدل‌های موتور جلوی خود، یعنی ۹۶۸ (آخرین نسخه از ۹۴۴) و ۹۲۸ را متوقف می‌کند.

یک میلیونیومین پورشه در ماه جولای تولید شد. مدل ۹۱۱ توربو سیستم محرک چهار چرخ را از ۹۱۱ کاررا ۴، توربوشارژرهای دوگانه و کولرهای داخلی و قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار نشان می‌دهد.

پورشه به سمت هزاره‌ی جدید (۲۰۰۰-۱۹۹۷)

مدل بوکستر با موتور میانی ۵/۲ لیتری با قدرت ۲۰۱ اسب‌بخار وارد بازار می‌شود. پورشه با تاسیس دومین سایت مونتاژ بوکستر در فنلاند به سرعت به تقاضای جهانی پاسخ می‌دهد.

پورشه فری در سن ۸۸ سالگی می‌میرد. پورشه اولین مدل کاملا جدید ۹۱۱ نسبت به مدل ۱۹۶۴ را معرفی می‌کند. اولین تفاوت این مدل با ۹۱۱ وجود سیستم برودت با مایع برای موتور است اگرچه هنوز هم تخت روبرو است. مدل کاررا ۴ چهار چرخ محرک، سیستم مدیریت ثبات پورشه را معرفی می‌کند.

پورشه تایید می‌کند که خودروی اسپرت جدید خود را در لایپزیگ آلمان خواهد ساخت. این وسیله نقلیه که توسط پورشه طراحی و توسعه داده شده ‌است و محصول مشترک با فولکس ‌واگن است، قرار است در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه شود.

مدل بوکستر به موتور ۷/۲ لیتری بزرگتری مجهز است. مدل بوکستر S با موتور ۲۵۰ اسب‌بخار ۲/۳ لیتری معرفی می‌شود. در سال ۲۰۰۱، ۹۱۱ توربو با موتوری مبتنی بر موتور خودروی مسابقه‌ای GT1 معرفی می‌شود که در سال ۱۹۹۸ برنده LeMans شد. دنده اتوماتیک پنج سرعتی “Tiptronic S” به عنوان یک آپشن معرفی می‌شود.

پورشه در نمایشگاه اتومبیل پاریس از کاررا GT ‏پرده‌برداری می‌کند. این خودروی اسپورت با موتور میانی و کابین باز، موتور ۵/۵ لیتری و ده سیلندری دارد که امکان افزایش سرعت تا ۲۰۰ مایل بر ساعت را می‌دهد.

هزاره‌ی جدید پورشه (۲۰۰۱ و پس از آن)

پورشه‌ی GT2 911 با سرعت بالای ۱۹۵ مایل بر ساعت شروع به کار می‌کند. توان موتورهای کاررا تا ۳۲۰ اسب‌بخار افزایش یافت. طراحی چراغ جلو شبیه به ۹۱۱ توربو بود، جلویی اتومبیل طراحی جدیدی داشت، پنل عقبی پهن‌تر شده بود و لوله اگزوزهای بیضی مجددا طراحی شدند.

پورشه اعلام می‌کند که قصد دارد کاررا GT را با یک موتور ۱۰ سیلندری شش لیتری تولید کند. تمام مدل‌های جدید ۹۱۱ تارگا و کاررا براساس مدل‌های فعلی ۹۱۱ پورشی معرفی می‌شوند.

پورشه خودروی اسپورت “Cayenne” را با نام‌های کاین S و کاین توربو معرفی می‌کند. مدل‌های بوکستر و بوکستر S با استفاده از فن‌آوری موتور “VarioCam®” ثبت شده به نام پورشه قدرت می‌گیرند.

پورشه‌ی مسابقه‌ای کاررا GT و پورشه ۳GT 911 به بازار ایالات متحده وارد می‌شوند. ردیف کامل شامل ۹۱۱ کوپه، کروکی و تارگا، رودسترهای بوکستر و بوکستر S و خودروهای مسابقه‌ای کاین S و کاین توربو هستند. چهلمین سالگرد معرفی مدل‌های ۹۱۱ و کاین ۶ سیلندر جشن گرفته شد.

مدل‌های کاملا جدید ۹۱۱ کاررا و کاررا S با بدنه‌ی مشابه، اما با توان و آپشن‌های بیشتر وارد بازار شدند. مدل ۹۱۱ توربو S که در اشکال کوپه و کروکی در دسترس هستند، با توان ۴۴۴ اسب بخار و ترمزهای کامپوزیت سرامیکی پورشه به حد استاندارد نزدیکتر شدند. ویژگی‌های استاندارد جدید کاین، عبارتند از “Homelink”، ضامن الکترونیک درب عقب و یک جعبه‌دنده دستی شش سرعتی بر روی کاین با یک موتور شش سیلندر.

در نمایشگاه موتور ژنو، پورشه اولین سری ماشین‌های دارای موتور احتراق جرقه‌ای به نام پورشه‌ی ۹۱۱ توربو (۲۰۰۷) را به نمایش می‌گذارد که نوعی توربو شارژر با هندسه پره متغیر (VTG) ‏است. در ژنو، پورشه مدل جدید GT3 911 را معرفی می‌کند. این مدل‌ جدید به موتور تنفس طبیعی ۶/۳ لیتری مجهز است که ۴۱۵ اسب‌بخار را تولید می‌کند. تقریبا در همان زمان پورشه کاین توربو S عرضه می‌شود.

در یک مسابقه تاریخی در سومین سری مسابقات “Le Mans” آمریکا (ALMS)‏، ماشین‌های مسابقه‌ای “Porsche RS-Spyder” که توسط تیم آمریکایی پنسکه وارد مسابقه شدند اولین و دومین امتیاز کلی را کسب می‌کنند و برای اولین بار اما نه آخرین بار است که پروتوتایپ یک ماشین مسابقه در کلاس LMP2 تمام رقبا را شکست می‌دهد. در آن سال پورشه با هفت پیروزی در صدر گروه LMP2 می‌نشیند.

در ماه اوت سال ۲۰۰۶، پورشه نسخه به روز شده و قدرتمندتری از رودسترهای مشهورش یعنی بوکستر و بوکستر S را معرفی می‌کند.

در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آمریکای شمالی از پورشه کاین برای عموم مردم رونمایی می‌شود. این معرفی نشانگر آغاز جهان قدرتمندترین و شیک‌ترین نسل وسایل نقلیه اسپورت پورشه است. پورشه همچنین در نظر دارد در فرانکفورت آلمان از جدیدترین ۹۱۱ توربو کروکی رونمایی کند، که نیروی ۴۸۰ اسب‌بخار (‏قبل از این ۶۰ اسب بخار)‏، هندسه متغیر پره (VTG) و محرک چهار چرخ را ارائه می‌دهد. عرضه به بازار ۸ سپتامبر ۲۰۰۷ است.

پورشه Cayenne 2007

در ۴ فوریه پس از تولید ۲۰۰ هزارمین پورشه کاین، این خودرو با افتخار از خط تولید در لایپزیک آلمان خارج می‌شود. این پورشه، یک مدل کاین GTS است که در آن ماه در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو رونمایی شده و همان بهار به بازار عرضه می‌شود. در همان ماه، ماشین‌های پورشه کانادا، که قبلا بخشی از PCNA بود، به یک شرکت تابعه جداگانه به نام ماشین‌های پورشه کانادا تبدیل می‌شود.

در ماه مارس،PCNA ۱۰ سال حضور در آتلانتا را جشن می‌گیرد. در هشتم ژوئن، پورشه شصتمین سالگرد خودروی اسپورتی که حامل پلاک پورشه است را جشن می‌گیرد.

در دنیای مسابقات اتومبیل‌رانی ایالات متحده، خبر بزرگ این است که پورشه با تیم پنسکه، قهرمانی ALMS LMP2 را از آن خود کرده و در کلاس GT مسابقات ALMS نیز برده است.

در ماه اکتبر، پورشه مدل‌های جدید ۹۱۱ کاررا و کاررا S و مدل‌های کروکی آن‌ها را عرضه کرد که فن‌آوری‌های پیشرفته جدیدی از جمله تزریق مستقیم و جعبه دنده‌ی شدیدا پیشرفته‌ی PDK را ارائه می‌دهند.

در ۱۹ نوامبر، پورشه در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس از نسل جدید، نسل دوم و قوی‌تر مدل‌های کیمن و بوکستر پرده برمی‌دارد. در ۱۸ دسامبر، PCNA از درگذشت مدیر روابط‌عمومی قدیمیش باب کارلسون، اظهار تاسف می‌کند.

در پنجم ژانویه، پورشه اولین عکس‌های خودروی سواری اسپورت و چهاردر خود به نام “Panamera” را منتشر می‌کند؛ این شرکت همچنین اعلام می‌کند که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای در بهار امسال رونمایی خواهد شد.

در ۳۱ ژانویه، موزه جدید پورشه در اشتوتگارت زوفن هاوزن درهای خود را به روی عموم باز می‌کند. موزه پورشه با ارائه یکی از چشم‌گیرترین ساختمان‌های ساخته ‌شده توسط شرکت، به ارائه برند جذاب و متنوع پورشه به بازدیدکنندگانی از سراسر جهان می‌پردازد.

در ۲۰ فوریه، پورشه جزئیات بیشتری در مورد محصول جدیدش کاین S هیبرید ارائه می‌دهد که حاوی یک سیستم هیبریدی موازی پیچیده است. این شرکت همچنین اعلام می‌کند که همین سیستم چند سال پس از عرضه به پانامرا هم اضافه خواهد شد.

در نهم آوریل، پورشه برای اولین بار در آمریکای شمالی از مدل GT3 911 جدید رونمایی می‌کند.

در ۲۰ آوریل در شانگهای، پورشه رسما از مدل پانامرا رونمایی می‌کند، اولین خودروی کاملا جدید و تماما ساخته شده توسط خودروسازان آلمانی که در طول هفت سال تولید شده است. تا ماه ژوئن، مونتاژ نهایی این مدل در تاسیسات پورشه در لیپزیگ انجام می‌شود.

در ماه سپتامبر، پورشه مدل‌های GT3 911، ۹۱۱ توربو، ۹۱۱ توربو کروکی و ۹۱۱ اسپورت کلاسیک (که دیگر در بازار امریکا موجود نیست) را در نمایشگاه ماشین فرانکفورت به نمایش می‌گذارد.

در ۱۷ اکتبر، مدل پانامرا به بازار آمریکا راه می‌یابد. پورشه در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس مدل هیجان‌انگیز و جدید بوکستر اسپایدر را معرفی می‌کند.

در ماه فوریه، پورشه فروش بوکستر اسپایدر جدید را آغاز می‌کند. در اول ماه مارس، پورشه کانسپت تماشایی اسپایدر ۹۱۸ را در نمایشگاه اتومبیل ژنو به نمایش می‌گذارد. در ماه مارس پورشه شروع به فروش ۹۱۱ توربو جدید و GT3 می‌کند. در پنجم ژوئن، پانامرا و پانامرا ۴ (۲۰۱۱) که با موتور ۶ سیلندری کار می‌کنند، در ایالات‌متحده به فروش می‌روند. در ماه ژوئن، پورشه شروع به فروش محصول جدید خود به نام کاین S و کاین توربو می‌کند.

در ۲۸ جولای، پورشه اعلام می‌کند که مدل اسپایدر ۹۱۸ را خواهد ساخت. یک سال پس از عرضه‌ی مدل پورشه پانامرا به بازار بین‌المللی، در دهم سپتامبر، این مدل به نقطه عطف تولید ۲۲۵۱۸ می‌رسد. ماتیاس مولر به طور رسمی در ۲۹ سپتامبر رئیس جدید اجرایی (‏مدیرعامل)‏ شرکت پورشه AG می‌شود. در ماه اکتبر، شرکت ماشین‌های پورشه آمریکای شمالی شروع به فروش مدل کاین ۲۰۱۱ شش سیلندری می‌کنند.

شرکت ماشین‌های پورشه آمریکای شمالی به عنوان بخشی از شصتمین سالگرد فروش ماشین در ایالات‌متحده، طرح “جستجوی پورشه کلاسیکِ من” را اجرا می‌کند و مدل‌هایی که معتقد است یکی از قدیمی‌ترین پورشه‌های فروخته ‌شده در ایالات‌ متحده است را پیدا می‌کند، مثلا یافتن کروکی ۳۵۵۶ قرمز توت‌فرنگی ساخت ۱۹۵۲. این خودرو یکی از اولین تولیدات سری s ۳۵۶ ساخته‌ شده در اشتوتگارت است.

در اول نوامبر، شرکت ماشین‌های پورشه آمریکای شمالی فروش اولین خودروی هیبریدی خود را آغاز می‌کنند.

پورشه مدل‌های هیبریدی پانامرا و پانامرا GTS را تبلیغ می‌کند و میزبان مسابقات “Rennsport Reunion IV ” در لاگونا سکای کالیفرنیا است.

نسل جدید بوکستر معرفی می‌شود. دومین نسل از پورشه کاین GTS و توربو S نیز معرفی می‌شوند.

پورشه پنجاهمین سالگرد تولید پورشه ۹۱۱ را با مراسم سالگرد خاصی جشن می‌گیرد. نسل جدید کایمن اعلام شده ‌است. برنامه افتتاحیه پورشه ماکان اس و ماکان توربو در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

پورشه تارگا ۹۱۱ در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آمریکای شمالی معرفی می‌شود. برای اولین بار، مدل‌های پورشه بوکستر و پورشه کایمن به عنوان مدل‌های GTS معرفی می‌شوند و در نمایشگاه اتومبیل چین در پکن نمایش داده می‌شوند.

نسل جدید پورشه کاین در چهار نسخه در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد: کاین دیزلی، کاین S، کاین توربو و اولین نسخه هیبریدی الکتریکیِ کاین S، که اولین خودروی هیبریدی الکتریکی با برق شهری در بخش خودروهای شاسی بلند (SUV) است. این مدل، همراه با مدل هیبریدی الکتریکی پانامرا S و اسپایدر ۹۱۸، پورشه را به تنها سازنده‌ی خودرویی در جهان بدل می‌کند که سه مدل هیبریدی با برق شهری ارائه دهد.

پورشه کسب مقاوم اول برای سومین بار را در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس ۲۰۱۴ جشن می‌گیرد. مجموعه‌های اختصاصی اجرایی ۹۱۱ کاررا GTS، کاین GTS و پانامرا توربو S به تعداد محدود ۱۰۰ عددی در جهان توزیع می‌شوند.

شرکت ماشین‌های پورشه آمریکای شمالی با فروش ۴۷۰۰۷ عدد خودرو رکورد فروش در این سال را می‌زند.

شرکت پورشه

مدل‌های جدید تارگا ۴ GTS 911 و کاین توربو S در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آمریکای شمالی به نمایش در می‌آیند.

پورشه مرکز تجربه ۱۰۰ میلیون‌دلاری پورشه و دفتر مرکزیش را در آتلانتا، جورجیا افتتاح می‌کند.

نسل جدید بوکستر اسپایدر در نمایشگاه اتومبیل نیویورک دیده می‌شود.

مدل‌های کایمن GT4 و “۹۱۱ GT3 RS” تبلیغ می‌شوند.

تولید پورشه اسپایدر ۹۱۸ تکمیل می‌شود.

پورشه پیروزی کلی را در “Le Mans” کسب کرده و مسابقات “Rennsport Reunion V” را در لاگونا سکا در کالیفرنیا برگزار می‌کند.

پورشه مدل‌های بوکستر ۷۱۸ و بوکستر ۷۱۸ اس را تبلیغ می‌کند.

مدل‌های R 911 و بوکستر ۷۱۸ در نمایشگاه موتور ژنو به نمایش گذاشته می‌شوند.

پورشه مدل‌های کایمن ۷۱۸ و کایمن ۷۱۸ S را تبلیغ می‌کند.

پورشه مرکز صلاحیت دیجیتال‌سازی را افتتاح می‌کند.

پورشه یک آزمایشگاه دیجیتال را در برلین، آلمان راه‌اندازی می‌کند.

مدل‌های “۹۱۱ GT3 Cup Race Car” و پانامرا ۴ هیبریدی الکتریکی را در پاریس عرضه می‌کند.

پورشه دفتر مرکزی ورزش‌های موتوری و مرکز تجربه دوم را در کارسون کالیفرنیا افتتاح می‌کند.

مدل ۹۱۱ RSR در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس به نمایش در می‌آید.

پس از تولید یک میلیون مدل ۹۱۱، خط تولید این مدل متوقف می‌شود.

پورشه مدل‌های “Panamera Sport Turismo” را تبلیغ می‌کند.

پورشه تولید سومین نسل از کایمن‌ را در زوفن‌هایزمن کلید می‌زند.

پورشه نام رسمی اولین پورشه کاملا الکتریکی را تایکان را اعلام می‌کند.

پورشه مسابقات “Rennsport Reunion VI” را در لاگونا سکا در کالیفرنیا برگزار می‌کند.

پورشه هشتمین نسل از مدل ۹۱۱ را در لس‌آنجلس کالیفرنیا معرفی می‌کند.

پورشه اولین خودروی کاملا الکتریکی را با نام تایکان عرضه می‌کند.

پورشه به فرمول E می‌پیوندد.

PCNA برنامه اشتراک ماهانه وسایل نقلیه با نام “پاسپورت” را پس از یک برنامه آزمایشی موفق در آتلانتا گسترش می‌دهد.

PCNA به دهمین سال متوالی رشد فروش سالانه دست می‌یابد.

مدل‌های GT4 کایمن ۷۱۸ و اسپایدر ۷۱۸ به نمایش در می‌آیند.

بیستمین سالگرد تولید GT3 911 جشن گرفته می‌شود.

پورشه با تجارتی به نام “The Heist” با تمرکز بر تایکان جدید به سوپر باول بازمی‌گردد.

مدل‌های جدید ۹۱۱ توربو و توربو S نخستین نمایش جهانی خود را جشن می‌گیرند.

مدل‌های جدید ۹۱۱ تارگا معرفی می‌شوند.

استفاده از یک موتور باکسر ۴ لیتری با مکش طبیعی با نام ۴ GTS 718، قابلیت‌های بوکستر و کایمن را بهبود می‌بخشد.

در جشن بیست و پنجمین سالگرد بوکستر، یک مدل ویژه ۲۵ ساله با موتور جدید ۴ GTS 718 معرفی می‌شود.

خط تولید مدل تایکان با معرفی مدل‌های چهاردر با موتور عقب با نام‌های “Cross Turismo” و “Sport Turismo” گسترش می‌یابد.

پورشه عنوان جدید رکورد جهانی گینس را برای رکورد سرعت داخل زمین با تایکان توربو S به دست می‌آورد.

خط تولید پورشه ماکان به روز رسانی‌های قابل‌توجهی را برای سال مدل ۲۰۲۲ دریافت می‌کند.

کاین توربو GT جدید رکورد سرعت برای SUVها را در نوربورگ‌رینگ نوردچلیف به نام خود ثبت کرد.

مدل‌های GTS موجود در اشکال کوپه، کروکی و تارگا، طیف مدل‌های ۹۱۱ را گسترش می‌دهند.

تولید مدل جدید GT3 911 که به صورت “Touring Package” نیز به بازار عرضه می‌شود، جشن گرفته می‌شود.

شرکت ماشین‌های پورشه امریکای شمالی رکورد فروش جدید ۷۰۰۲۵ فروش در ایالات متحده را رقم می‌زند.

“تایکان کراس توریسمو” پس از تنظیم معیار جدیدی برای بزرگ‌ترین تغییر ارتفاعی حاصل از خودروی الکتریکی، وارد کتاب رکوردهای جهانی گینس می‌شود.

پورشه تایکان که در عرض کمتر از ۵/۲ ساعت شارژ از عرض ایالات متحده عبور می‌کند، رکورد جهانی گینس را برای شارژ ساحل تا ساحل می‌شکند.

پورشه با پرده‌برداری از مدل ماکان T، خط تولید ماکان را راه‌اندازی می‌کند.

مدل‌های RS GT4 کایمن ۱۸ و RS GT3 911 معرفی می‌شوند.

اولین نمایش جهانی داکار ۹۱۱ در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس جشن گرفته شد.

مدل ۹۱۱ کاررا T به نسل ۹۲۲ بازمی‌گردد.

نسخه‌ی محدود اسپورت کلاسیک ۹۱۱، استفاده‌ی مجدد از بال صندوق عقب را جشن می‌گیرد.

ساخت نسخه‌ی امریکایی ۹۱۱ کاررا GTS به عنوان مدلی خاص برای امریکا تبلیغ می‌شود.

نسخه‌ی جدیدی از مدل “Carrera RS Package” که منحصرا در امریکا تولید می‌شود برای RS GT3 911 تبلیغ می‌شود.

مدل “۹۱۱ Sally Special” برای ثبت رکورد ۶/۳ میلیون دلاری در مزایده‌ی”RM Sotheby” شهر مونتری کالیفرنیا به حراج گذاشته می‌شود و تمام مبلغ فروش صرف حمایت از کودکان و خانواده‌ها می‌شود.

PCNA رکورد فروش ۲۰۲۱ را با تحویل ۷۰۰۶۵ خودرو در ۲۰۲۲ می‌شکند.

پورشه vision 357

پورشه جدید ۹۶۳ وارد اولین مسابقه استقامتی در ۲۴ ساعت در داکوتا می‌شود.

مطالعه‌ی طراحیِ مدل “Porsche Vision 357” با الهام از مدل ۳۵۶، نگاهی مفهومی به آینده می‌اندازد و هفتاد و پنجمین جشن سالگرد پورشه را به عنوان یک بازار خودرو اسپورت برگزار می‌شود.

“Rennsport eunion 7” از ۲۸ سپتامبر تا ۱ اکتبر به مسیر پیست ویتریتک لاگونا سکا در کالیفرنیا باز می‌گردد



Source link