7 دلیل که چرا باید از زنجبیل در رژیم غذایی خود استفاده کنید


زنجبیل گیاهی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاه یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین ادویه های دنیاست. این گیاه از خانواده Zingiberaceae است و با زردچوبه و هل پیوند نزدیک دارد. ریزوم (قسمت زیر ساقه) قسمتی است که اغلب به عنوان ادویه استفاده می شود. اغلب به آن ریشه زنجبیل یا به سادگی زنجبیل می گویند. زنجبیل را می توان به صورت تازه، خشک، پودر شده یا به عنوان روغن یا آب میوه استفاده کرد. اگر علاقه مند به استفاده از این گیاه هستید، توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با خواص آن، این مقاله را مطالعه کنید و اگر هنوز از آن استفاده نکرده اید، مطمئن شوید که از فواید آن در رژیم غذایی خود بهره مند می شوید.

فواید گیاه زنجبیل

1. حاوی جینجرول است

استفاده از زنجبیل در طب سنتی مختلف برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا سابقه طولانی دارد. طعم بی نظیر این گیاه از روغن های طبیعی آن می آید که مهم ترین آن جینجرول است. جینجرول اصلی ترین ترکیب فعال بیولوژیکی زنجبیل است که مسئول بسیاری از خواص دارویی این گیاه است. طبق تحقیقات، جینجرول دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است، به عنوان مثال، می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو، که توسط تعداد زیادی رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود، کمک کند.

2. حالت تهوع را کاهش می دهد

زنجبیل می تواند بسیاری از انواع حالت تهوع، به ویژه حالت تهوع صبحگاهی را درمان کند. ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ در افرادی که تحت انواع خاصی از جراحی هستند کمک کند. این دارو همچنین ممکن است به تهوع ناشی از شیمی درمانی کمک کند، اما مطالعات انسانی بزرگتر مورد نیاز است. با این حال، ممکن است برای تحریکات مرتبط با بارداری، مانند تهوع صبحگاهی، موثرتر باشد. بر اساس بررسی 12 مطالعه شامل 1278 زن باردار، 1.1 تا 1.5 گرم زنجبیل می تواند به طور قابل توجهی علائم تهوع را کاهش دهد. اگرچه زنجبیل بی خطر در نظر گرفته می شود، اگر باردار هستید، قبل از مصرف مقادیر زیاد با پزشک خود صحبت کنید. توصیه می شود زنان بارداری که در شرف زایمان هستند یا سقط جنین داشته اند از مصرف زنجبیل اجتناب کنند. زنان با سابقه خونریزی واژینال و اختلالات لخته شدن خون نیز منع مصرف دارند.

3. کمک به کاهش وزن

زنجبیل می تواند به کاهش وزن کمک کند. بر اساس مطالعات انسانی و حیوانی، زنجبیل می تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 به این نتیجه رسید که مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن و نسبت باسن به باسن را در افراد دارای اضافه وزن یا چاق کاهش می دهد. یک مطالعه در سال 2016 روی 80 زن چاق نشان داد که زنجبیل همچنین می تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و سطح انسولین خون کمک کند. سطوح بالای انسولین در خون با چاقی مرتبط است. شرکت کنندگان در مطالعه دوزهای بسیار بالایی از حدود 2 گرم پودر این گیاه را هر روز به مدت 12 هفته دریافت کردند. مطالعه دیگری در سال 2019 در مورد غذاهای کاربردی به این نتیجه رسید که زنجبیل تأثیر بسیار مثبتی بر چاقی و کاهش وزن دارد، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است. شواهدی مبنی بر فواید این گیاه در رابطه با چاقی در مطالعات حیوانی قوی است. موش هایی که آب زنجبیل یا عصاره آن را مصرف می کردند، به طور مداوم وزن خود را کاهش دادند، حتی زمانی که رژیم غذایی پرچرب داشتند. توانایی زنجبیل در تأثیرگذاری بر کاهش وزن ممکن است با مکانیسم های خاصی مانند توانایی آن در کمک به افزایش تعداد کالری سوزانده شده یا کاهش التهاب مرتبط باشد.

راه های استفاده از زنجبیل برای کاهش وزن

1. خوردن زنجبیل با لیمو

اگر برای کاهش وزن زنجبیل و لیمو را با هم مصرف کنید، به حفظ سلامت بدن خود کمک می کنید. آب لیمو ممکن است به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل کند، علاوه بر این که ویتامین C بالایی دارد. روش استفاده از زنجبیل و لیمو برای کاهش وزن می تواند با افزودن کمی لیمو به چای زنجبیل یا نوشیدنی زنجبیل باشد که به شما کمک می کند بدن شما را پر از آب نگه دارید و برای مدت طولانی احساس سیری کنید. برای افزایش قدرت زنجبیل و لیمو، دو یا سه بار در روز یک نوشیدنی سالم با لیمو و زنجبیل بنوشید.

2. استفاده از زنجبیل با سرکه سیب

سرکه سیب (ACV) خواص کاهش وزن خاص خود را دارد و استفاده از آن همراه با زنجبیل می تواند اثرات ضد گلیسمی و آنتی اکسیدانی هر دو را افزایش دهد. سرکه سیب همچنین پروبیوتیک های قدرتمندی را وارد ترکیب می کند که می تواند سلامت روده شما را در تلاش های کاهش وزن شما بهبود بخشد. ساده ترین راه برای وارد کردن این دو چیز در رژیم غذایی این است که آنها را با هم مخلوط کرده و بنوشید. می توانید چای زنجبیل را با خیساندن یک چای کیسه ای در آب داغ و اجازه دادن به آن قبل از اضافه کردن سرکه، تهیه کنید. اگر چای یا چای داغ باشد، می تواند باکتری های موجود در سرکه را از بین ببرد و اثر پروبیوتیک آن را از دست بدهید. بهتر است این چای را یک بار در روز صبح قبل از غذا بنوشید.

3. خوردن این گیاه با چای سبز

چای سبز می تواند متابولیسم شما را تسریع کند. چای سبز برای کاهش وزن بسیار محبوب است. می توانید زنجبیل آسیاب شده را به چای سبز اضافه کنید تا از اثرات قوی هر دو ماده بهره مند شوید. این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید و به یاد داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است.

4. خوردن آب زنجبیل

نوشیدن آب زنجبیل راه دیگری برای استفاده از مزایای کاهش وزن زنجبیل است. افزودن عسل و لیمو علاوه بر کاهش طعم تلخ زنجبیل باعث افزایش هیدراتاسیون و قدرت آنتی اکسیدانی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. می توانید آب زنجبیل را در خانه درست کنید، زنجبیل تازه و بدون پوست را با حدود 1 فنجان آب در مخلوط کن بریزید و پس از آماده شدن آن را صاف کنید تا یک نوشیدنی شفاف به دست آورید.

4. کمک به درمان آرتروز

زنجبیل می تواند به آرتریت کمک کند. استئوآرتریت (OA) یک مشکل بسیار شایع است که علائمی مانند درد مفاصل و سفتی ناشی از زوال مفاصل بدن را ایجاد می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که از زنجبیل برای درمان OA خود استفاده می کردند، کاهش قابل توجهی در درد و ناتوانی داشتند. تنها اثرات منفی مانند نارضایتی از طعم زنجبیل مشاهده شد. شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه بین 500 میلی گرم (میلی گرم) تا 1 گرم زنجبیل به مدت 3 تا 12 هفته دریافت کردند و اکثر آنها مبتلا به OA زانو بودند. مطالعه دیگری در سال 2011 نشان داد که ترکیبی از زنجبیل، میخک، دارچین و روغن کنجد به صورت موضعی می تواند به کاهش درد و سفتی در افراد مبتلا به OA زانو کمک کند.

5. کاهش قند خون

زنجبیل ممکن است قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. تحقیقات در این زمینه جدید است، اما زنجبیل ممکن است خواص ضد دیابتی قوی داشته باشد. مطالعه ای در سال 2015 روی 41 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم پودر زنجبیل قند خون ناشتا را تا 12 درصد کاهش می دهد. همچنین به طور چشمگیری هموگلوبین A1c (HbA1c) را که نشانگر سطح قند خون طولانی مدت است، 10 درصد در یک دوره 12 هفته ای کاهش داد. همچنین کاهش 28 درصدی در نسبت آپولیپوپروتئین B/Apolipoprotein AI و کاهش 23 درصدی در مالون دی‌آلدئید (MDA) وجود داشت که در نتیجه استرس اکسیداتیو است.

نسبت بالای ApoB/ApoA-I و سطوح بالای MDA هر دو از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که این تنها یک مطالعه کوچک بود و نتایج به‌طور شگفت‌انگیزی چشمگیر بودند، اما قبل از ارائه هر گونه توصیه، باید در مطالعات بزرگ‌تر تأیید شوند. آخرین نتایج تحقیقات در سال 2019 به این نتیجه رسید که این گیاه به میزان قابل توجهی HbA1c را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد، اما تاثیری بر قند خون ناشتا ندارد.

6. کمک به درمان سوء هاضمه

این گیاه می تواند به درمان سوء هاضمه مزمن کمک کند. سوء هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت بالای شکم مشخص می شود. اعتقاد بر این است که تاخیر در اجابت مزاج یکی از دلایل اصلی سوء هاضمه است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که زنجبیل حرکات روده را تسریع می کند. در این مطالعه، افراد بدون دلیل از یبوست فعال که به عنوان سوء هاضمه شناخته می شود، رنج نمی بردند. قرص زنجبیل یا دارونما داده شد. بعد از یک ساعت به همه آنها سوپ داده شد. 12.3 دقیقه طول کشید تا معده در افرادی که زنجبیل دریافت کرده بودند تخلیه شود. برای کسانی که دارونما دریافت کردند 16.1 دقیقه طول کشید. این مطالعه بر روی افرادی که سوء هاضمه نداشتند نیز انجام شد و نتایج مانند مطالعه قبلی کاهش زمان خالی شدن معده در مصرف کنندگان زنجبیل را نشان داد. 13.1 دقیقه برای کسانی که سبزیجات دریافت کردند و 26.7 دقیقه برای کسانی که دارونما دریافت کردند.

7. کاهش سطح کلسترول

زنجبیل می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. سطوح بالای کلسترول LDL (بد) با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. غذایی که می خورید می تواند تاثیر زیادی بر سطح LDL شما داشته باشد. در یک مطالعه در سال 2018 روی 60 فرد مبتلا به هیپرلیپیدمی، 30 نفر که روزانه 5 گرم پودر زنجبیل دریافت می کردند، شاهد کاهش 17.4 درصدی کلسترول LDL (کلسترول بد) در طی یک دوره 3 ماهه بودند. اگرچه کاهش LDL چشمگیر است، اما باید در نظر داشت که شرکت کنندگان در مطالعه دوزهای بسیار بالایی از این دارو را دریافت کردند. دوزهای مورد استفاده در مطالعات هیپرلیپیدمی 5 تا 10 برابر بیشتر از دوزهای مورد استفاده در مطالعات استئوآرتریت است. در یک مطالعه کلاسیک در سال 2008، افرادی که روزانه 3 گرم پودر زنجبیل (به شکل کپسول) مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در بسیاری از نشانگرهای کلسترول مشاهده کردند. سطح کلسترول بد (LDL) آنها در 45 روز 10 درصد کاهش یافت.

این فواید تنها بخشی از فواید زنجبیل است. علیرغم اینکه بسیاری از نتایج به دست آمده نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید مطالعات گسترده انسانی در این زمینه انجام شود، نسل کنونی ما را بیش از هر زمان دیگری به استفاده از این گیاه در رژیم غذایی خود تشویق می کند.