7 دلیل عالی برای افزودن نان غلات جوانه زده به رژیم غذایی خود


در مقایسه با سایر انواع نان، غلات جوانه زده دارای مواد مغذی خاصی از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین های گروه B و ویتامین C هستند.۴، ۵).

فرآیند جوانه زدن بیشتر این مواد مغذی را تولید می کند و همچنین مواد ضد مغذی را حذف می کند، که موادی هستند که مانع از جذب مواد مغذی می شوند.

جوانه زدن مواد مغذی را افزایش می دهد

جوانه زدن باعث افزایش اسیدهای آمینه در دانه ها می شود. این باعث می شود نان غلات جوانه زده پروتئین بیشتری نسبت به نان غلات کامل داشته باشد.۲، ۶، ۷).

یک وعده نان جوانه زده حاوی تقریباً ۱۵ گرم پروتئین است، در حالی که در نان ۱۲ دانه ای ۱۱ گرم است.۳).

نان غلات جوانه زده همچنین حاوی فیبر بیشتری نسبت به سایر انواع نان است.۶).

یک مطالعه نشان داد که جوانه زدن برنج قهوه ای به مدت ۴۸ ساعت محتوای فیبر آن را ۶.۱ درصد افزایش داد. جوانه زدن آن به مدت ۹۶ ساعت فیبر را ۱۳.۳ درصد افزایش داد (۸).

علاوه بر این، فرآیند جوانه زدن نیز منجر به افزایش چندین ویتامین کلیدی می شود.

مطالعات نشان می دهد که استفاده از ۵۰ درصد آرد گندم جوانه زده در نان پیتا می تواند میزان فولات آن را تا ۱۶۰ درصد افزایش دهد.۹، ۱۰).

جوانه زدن همچنین آنتی اکسیدان های ویتامین C و E و همچنین بتاکاروتن را افزایش می دهد.۱۱).

جوانه زدن مواد ضد مغذی را کاهش می دهد

جوانه زنی علاوه بر افزایش مواد مغذی باعث کاهش مواد ضد مغذی نیز می شود.

ضد مغذی ها موادی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند. برخی مواد مغذی را به هم متصل می کنند و آنها را در برابر هضم مقاوم می کنند، در حالی که برخی دیگر آنزیم های گوارشی را مهار کرده و جذب مواد مغذی را کاهش می دهند.

اگرچه پختن قابلیت هضم بیشتر غلات و حبوبات را افزایش می دهد، اما تمام مواد ضد مغذی را از بین نمی برد.

اسید فیتیک یک ماده ضد مغذی است که پس از پختن باقی می ماند. جذب کلسیم، آهن و روی را مسدود می کند.۱۲، ۱۳).

جوانه زدن غلات و حبوبات به طور قابل توجهی محتوای اسید فیتیک آنها را کاهش می دهد که جذب آهن را تا ۵۰٪ بهبود می بخشد.۸، ۱۴، ۱۵).

در یک مطالعه، جوانه زدن گندم جذب آهن را بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داد.۱۶).

خلاصه

دانه های جوانه زده دارای چندین ماده مغذی از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین C، فولات و بتاکاروتن هستند. علاوه بر این، جوانه زدن مواد ضد مغذی را کاهش می دهد و باعث می شود که مواد مغذی موجود در لوبیا به راحتی در دسترس بدن شما باشد.



Source link