ارزیابی آسیب مواد قندی – دکتر رضا اطمینانانی

[ad_1]

پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه آسیب مواد قندی)

همه افراد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را با کربوهیدرات تأمین کنند. کربوهیدرات ها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدرات پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما “قند” می نامیم در واقع حاوی یک یا دو قند مانند گلوکز یا فروکتوز است که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. “در این بخش از سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، هدف ما بررسی آسیب قندها است.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را از رژیم غذایی روزانه خود حذف یا حذف کنیم. ما به نفع سلامتی عمل کرده ایم ، در حالی که بسیاری از مردم فقط به فکر محدود کردن آنها هستند. در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی ، قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه آن را می شناسند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن چربی اضافی را برای استفاده های بعدی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترونها ناقص است و به دلیل عدم ثبات و تمایل به دریافت الکترون ، در بسیاری از بیماریها مانند سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت ، و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، مانند سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم که منبع اصلی ذخایر استخوان است از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج منجر به خالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، افزایش چربی کبد و کبد ، افزایش سنگ کلیه و کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که در بالا ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، می توان استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. عدم افزایش و تامین انرژی مورد نیاز بدن برای مدت زمان طولانی تر.

به خاطر داشته باشید که در مورد میوه ها ، بهتر است از میوه به طور کامل به جای آب میوه (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند ، موادی که بدن را در برابر رادیکال ها محافظت می کنند (رایگان). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و سرعت جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید