پرخوری عصبی چیست؟

[ad_1]

پرخوری عصبی یک اختلال روانی خوردن است که در آن دوره هایی از پرخوری (خوردن غذای زیاد در وعده غذایی) وجود دارد. در طول این غذای اضافی

فرد هیچ کنترلی بر غذا ندارد و به دنبال راهی برای حذف غذای خورده شده است. مانند:
استفراغ

روزه داری

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

تمرینات اجباری

در این نوع پرخوری ، که تمایل دارد در اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع شود ، فرد معمولاً خود را پنهان می کند و سعی می کند بعد از پرخوری پاک شود.

او آن را دارد هنگام پرخوری ، احساس تنفر و خجالت می کنید و پس از تمیز کردن آن ، احساس راحتی می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا اغلب اضافه وزن دارند

و ارتفاع در محدوده نرمال است. اما ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن کم کنند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

از جانب

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از برخی ویژگی های شخصیتی ، احساسات و الگوهای فکری و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است مسئول این امر باشند.

محققان معتقدند این اختلال خوردن می تواند با نارضایتی از بدن و نگرانی های جدی در مورد اندازه و شکل بدن آغاز شود. فرد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات سوء مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار ناشی از رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم جسمی پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
غدد متورم در گردن و صورت
سوزش سردل
سوء هاضمه
نفخ
پریودهای نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
زگیل بر روی مچ دست یا پشت دست به دلیل استفراغ عمدی و مکرر
سرگیجه یا غش کردن
دائماً احساس سرما می کند
مشکلات صدا
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

علائم رفتاری پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

غذای غیرقابل کنترل و به دنبال آن تمیز کردن
چنگ زدن یا سرقت غذا
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن بیش از حد مهم است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
بیش از حد ورزش کنید

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده خود بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز کرده اید یا علاقه زیادی به غذا ندارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه تماس بگیرید. زیرا هرچه زودتر با شما رفتار کنند ، شانس موفقیت شما بیشتر است.

عوارض بولیمیا:

یکی از دلایل مهم درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از مشکلات جدی است که می تواند در طولانی مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
فرسایش مینای دندان در اثر تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان ها به غذاهای سرد یا گرم
تورم و درد در غدد بزاقی (به دلیل استفراغ مکرر)
زخم ها
پارگی معده یا مری
اختلال عادات مدفوع
کم آبی بدن
ضربان نامنظم قلب
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا آسیب به خود
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری و داروهای خانگی برای درمان پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان های پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) توسط FDA برای درمان پرخوری عصبی تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

مصرف دارو نیز توصیه می شود. بستری شدن اغلب اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید ، پرخوری می تواند برای مدت کوتاهی رخ دهد

بیمارستان تحت درمان است بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی است.

روان درمانی

درمان شناختی-رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر مواردی تمرکز می کند که او را به پرخوری یا پاک شدن سوق می دهد. به این ترتیب افکار غیرمنطقی و رفتارهای ناسالم هنگام پرخوری زیر سال می رود.

خانواده درمانی (FBT):
اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که می توانند باعث بولیمیا عصبی شوند مقابله کنند.

روان درمانی بین فردی (IPT):
این روش بر مشکلات روابط با سایر افراد در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی بین فردی معتقد است که تعامل شما با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

درمان تغذیه ای

هدف از تغذیه درمانی آموزش عادات غذایی خوب است. متخصص تغذیه به شما کمک می کند علائم گرسنگی و سیری بدن را بشناسید. آنها همچنین به شما کمک می کنند وزن خود را حفظ کرده و نگرش سالم تری نسبت به غذا پیدا کنید.

مراقبت از خود برای پرخوری

علاوه بر پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز ، غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. و نکاتی در مورد بهترین نوع و زمان ورزش برای سلامتی دریافت کنید.

با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند بر عادات ناسالم غلبه کرده و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید