توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز

[ad_1]

به این میگن ویروس کرونا ویروس کوئید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند که روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما این است که برنامه ها و بازدیدهای نوروزی را تا آنجا که ممکن است به تعویق بیندازید. اما اگر شما یک گردهمایی کوچک خانوادگی دارید ، توصیه هایی دارید تغذیه از روزهای بعد برای به حداقل رساندن مشکلات حاصله استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را به تأخیر می اندازند (اثر ضد پیری).

2. از آنجا که غذاهای این گروه عموماً بدون فرآیند تهیه و پخت مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته ، آنها حاوی انرژی هستند و ایده کلی که “میوه چاق نمی شود” اشتباه است و هر 100 گرم میوه برابر با 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، آجیل ها که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، پیش غذا یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و دارای بیشتر خواصی هستند که برای گروه میوه ها توضیح داده شده است. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که آجیل کالری بیشتری در واحد حجم دارد. به همین دلیل است که آنها مانند آجیل هستند که اگر بیش از حد مصرف شود ، با همه مزایای آن شما را چاق می کند.

میوه خشک شده:

گردو متعلق به گروه پروتئین ها است. قدرت آجیل وجود مواد مغذی و ویتامین ها است. این گروه دارای مزایا و معایبی است:

1. آنها دارای محتوای کالری بالایی هستند: استفاده از این گروه از مواد غذایی کالری را برای بدن تأمین می کند ، که باید به درستی محاسبه شود و در بخش روزانه غذاها در گروه پروتئین قرار گیرد.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آن مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها صرف نظر از خوب یا بد بودن آنها ، 9 کیلوکالری انرژی در هر گرم دارند.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما یکی از افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل مصرف می کنید ، باید مراقب مصرف سایر غذاهای گروه پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز اضافه وزن دارند ، شیرینی را مقصر اصلی خود می دانند. شیرینی ها متعلق به گروه غلات هستند. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس چندین رویداد مهم در این غذاها ایجاد کرده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت پس از مصرف آنها در مدت زمان کوتاه تری گرسنه خواهید شد.

3. سبوس آب زیادی را جذب کرده و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس حجم غذا را در معده کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده و ایجاد یبوست را کاهش می دهد.

نکات منفی ذکر شده در بالا مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. حتماً شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند بدن را از دریافت ویتامین ها از کالری دریافتی و سوء تغذیه باز دارد. یکی از عوارض سوء تغذیه کاهش اشتها است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

مصرف روزانه حداقل 3 وعده غذایی (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز ، بهتر است رژیم غذایی را مانند زمان های دیگر تنظیم کنید و آجیل را به عنوان میان وعده و به میزان متعادل مصرف کنید. ولی حجم غذا می تواند در هر وعده اصلی گنجانده شود کاهش. من به خصوص می خواستم شام را خیلی کوتاه بخورم.


برای صرف صبحانه این یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامتی و رفاه افراد اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد قبل از تعطیلات بخوابند تا بتوانند صبح ها با طراوت از خواب بیدار شده و صبحانه ای کامل داشته باشند که شامل مقدار مناسب نان ، شیر ، پنیر ، آجیل و .. باشد بهتر است از مصرف کره خودداری کنید. خامه ، شیر. کره تا آنجا که ممکن است و از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع برای صبحانه استفاده کنید.

میوه ها انواع توت ، کشمش و خرما هستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید از خوردن میوه در مهمانی ها صرف نظر کنید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه تا زمانی که مصرف چای ممنوع است حذف کنید.

-برای دریافت مواد قندی در تعطیلات ، حداکثر مصرف قند را با چای محدود کنید.

هرم راهنمای غذا مصرف 2 تا 4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل افزایش میزان دسترسی به میوه ، مصرف آن در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه خود را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید باید سهم نان و برنج را در وعده های غذایی کاهش دهید. در این شرایط ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه غذا می تواند از پرخوری یا سوء تغذیه جلوگیری کرده و همچنین احساس سیری ایجاد کند.

– با قاطعیت تعیین کنید که چه سهم شیرینی و شکلات در روز و چند عدد آجیل دارد. هزینه خود را کنار بگذارید و بیشتر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ یک غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری بالایی ندارد.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از عوامل مهم مضر برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و باعث ایجاد احساس سیری در شما می شود.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در این روزها در کودکان اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد ، تهوع و استفراغ می شود و همچنین از مصرف وعده های غذایی اصلی جلوگیری می کند و بنابراین ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته تا تعطیلات پر از پیچیدگی نه سرگرم کننده و نه راحت

– شیرینی و شکلات می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود کمتر با فاصله 2 تا 3 ساعت از غذای اصلی مصرف کنید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی شیرینی روی میز است طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار میل شود
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید