انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن

[ad_1]

بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، در درمان تغذیه ای در برابر چاقی ، نکاتی وجود دارد که برای دستیابی به یک کاهش وزن موفق و سالم و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم غذایی با مصرف انرژی کم (1500-1200 کیلوکالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب بین 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و تقریبا 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیازهای بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم هایی که رژیم های ایزو کالری بسیار کم انرژی را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل انرژی مورد نیاز فرد) نامیده می شود. این برنامه با افزایش استقامت ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل اندازه غذا استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و قند پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین و افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات استدلال می کنند که یکی از علل افزایش اپیدمی چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

لازم به ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. در طراحی رژیم غذایی ، لازم است نیازها و اولویت های فرد و حتی تیپ شخصیتی او در نظر گرفته شود. عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی در فرد باید بررسی شود.

[1]

صبحانه جایگزین در طول روز

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید