12 فایده جینکو بیلوبا (به علاوه عوارض جانبی و دوز)


جینکو بیلوبا یا موی دوشیزه درختی بومی چین است که هزاران سال است برای مصارف مختلف پرورش داده شده است.

از آنجا که این تنها عضو بازمانده از یک راسته گیاهان باستانی است، گاهی اوقات به عنوان یک فسیل زنده از آن یاد می شود.

در حالی که از برگ ها و دانه های آن اغلب در طب سنتی چینی استفاده می شود، تحقیقات مدرن در درجه اول بر عصاره جینکو متمرکز است که از برگ ها تهیه می شود.

مکمل‌های جینکو با چندین ادعا و کاربرد بهداشتی مرتبط هستند که بیشتر آنها بر عملکرد مغز و گردش خون تمرکز دارند.

در اینجا به ۱۲ مزیت جینکو بیلوبا اشاره می کنیم.

محتوای آنتی اکسیدانی جینکو ممکن است دلیل بسیاری از ادعاهای سلامتی آن باشد ( ۱ ، ۲ ).

جینکو حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است که ترکیباتی هستند که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی قوی خود شناخته می شوند ( ۳ ، ۴ ).

آنتی اکسیدان ها با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می کنند یا خنثی می کنند.

رادیکال های آزاد ذرات بسیار واکنش پذیری هستند که در طول عملکردهای متابولیک طبیعی مانند تبدیل غذا به انرژی یا سم زدایی در بدن تولید می شوند.

با این حال، آنها همچنین پتانسیل آسیب رساندن به بافت های سالم را دارند که به تسریع پیری و توسعه بیماری کمک می کند.

تحقیقات در مورد اثرات آنتی اکسیدانی جینکو امیدوار کننده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که دقیقا چگونه کار می کند و چقدر ممکن است در درمان بیماری های خاص موثر باشد.

خلاصه

جینکو حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می کند و ممکن است پشت اکثر ادعاهای سلامتی آن باشد.

التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به آسیب یا تهاجم یک ماده خارجی است.

در پاسخ التهابی، اجزای مختلف سیستم ایمنی برای مبارزه با مهاجم خارجی یا درمان ناحیه آسیب دیده به کار گرفته می‌شوند.

برخی از بیماری های مزمن حتی زمانی که هیچ بیماری یا آسیبی وجود نداشته باشد، باعث ایجاد پاسخ التهابی می شود. با گذشت زمان، این التهاب بیش از حد می تواند باعث آسیب دائمی به بافت ها و DNA بدن شود.

سالها تحقیقات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره جینکو می تواند نشانگرهای التهاب را در سلول های انسان و حیوان در انواع بیماری ها کاهش دهد ( ۲ ، ۵ ، ۶ ).

برخی از شرایط خاص که در آن عصاره جینکو التهاب را کاهش می دهد عبارتند از:

  • آرتروز
  • بیماری روده تحریک پذیر (IBD)
  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • سکته

در حالی که این داده ها دلگرم کننده است، قبل از نتیجه گیری مشخص در مورد نقش جینکو در درمان این بیماری های پیچیده، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

خلاصه

جینکو توانایی کاهش التهاب ناشی از شرایط مختلف را دارد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چنین کاربردهای بهداشتی گسترده ای دارد.

در طب سنتی چینی، دانه‌های جینکو برای باز کردن «کانال‌های» انرژی به سیستم‌های مختلف اندام از جمله کلیه‌ها، کبد، مغز و ریه‌ها استفاده می‌شد.

توانایی ظاهری جینکو برای افزایش جریان خون به قسمت های مختلف بدن ممکن است منشأ بسیاری از مزایای فرضی آن باشد.

یک مطالعه در افراد مبتلا به بیماری قلبی که جینکو مکمل مصرف کرده بودند، افزایش فوری جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن را نشان داد. این به افزایش ۱۲ درصدی در سطح اکسید نیتریک در گردش، ترکیبی که مسئول گشاد کردن عروق خونی است، نسبت داده شد ( ۷ ).

به طور مشابه، مطالعه دیگری همین اثر را در افراد مسن که تحت درمان با عصاره جینکو قرار گرفتند، نشان داد ( ۸ ).

تحقیقات بیشتر همچنین به اثرات محافظتی جینکو بر سلامت قلب، سلامت مغز و پیشگیری از سکته اشاره می کند. چندین توضیح بالقوه برای این وجود دارد که یکی از آنها ممکن است ترکیبات ضد التهابی موجود در گیاه باشد ( ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ).

تحقیقات بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه جینکو بر گردش خون و سلامت قلب و مغز تأثیر می گذارد، مورد نیاز است.

خلاصه

جینکو می تواند جریان خون را با افزایش گشاد شدن رگ های خونی افزایش دهد. این ممکن است برای درمان بیماری های مربوط به گردش خون ضعیف کاربرد داشته باشد.

جینکو بارها به دلیل توانایی آن در کاهش اضطراب، استرس و سایر علائم مرتبط با بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به طور کلی، نتایج تحقیقات در این زمینه متناقض است.

برخی از مطالعات کاهش قابل توجهی در میزان زوال شناختی در افراد مبتلا به زوال عقل با استفاده از جینکو نشان می دهد، اما برخی دیگر در تکرار این نتیجه ناکام هستند.

مروری بر ۲۱ مطالعه نشان داد که در صورت استفاده همراه با طب سنتی، عصاره جینکو ممکن است قابلیت های عملکردی را در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف افزایش دهد ( ۱۲ ).

مرور دیگری چهار مطالعه را ارزیابی کرد و کاهش قابل توجهی را در طیفی از علائم مرتبط با زوال عقل در هنگام استفاده از جینکو به مدت ۲۲ تا ۲۴ هفته مشاهده کرد ( ۱۳ ).

این نتایج مثبت می تواند به نقشی که جینکو ممکن است در بهبود جریان خون به مغز ایفا کند، مربوط باشد، به خصوص که مربوط به انواع عروقی زوال عقل است.

به طور کلی، هنوز خیلی زود است که به طور قطعی نقش جینکو در درمان زوال عقل را اعلام یا رد کنیم، اما تحقیقات اخیر شروع به روشن‌تر کردن این موضوع کرده است.

خلاصه

نمی توان نتیجه گرفت که جینکو آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را درمان می کند، اما ممکن است در برخی موارد کمک کند. به نظر می رسد که احتمال کمک آن در کنار درمان های معمولی افزایش می یابد.

برخی گمانه زنی ها وجود دارد که جینکو ممکن است عملکرد مغز را در افراد سالم بهبود بخشد.

تعداد انگشت شماری از مطالعات کوچک از این ایده حمایت می کنند که مکمل جینکو ممکن است عملکرد ذهنی و رفاه درک شده را افزایش دهد ( ۱۴ ، ۱۵ ).

نتایج مطالعاتی مانند اینها ادعاهایی را مطرح کرده است که جینکو را با بهبود حافظه، تمرکز و دامنه توجه مرتبط می کند.

با این حال، یک بررسی بزرگ از تحقیقات در مورد این رابطه به این نتیجه رسید که مکمل جینکو منجر به هیچ بهبود قابل اندازه گیری در حافظه، عملکرد اجرایی یا ظرفیت توجه نمی شود ( ۱۶ ).

در حالی که مکمل جینکو ممکن است توانایی ذهنی را بهبود بخشد، هیچ تضمینی وجود ندارد.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهد که جینکو ممکن است عملکرد ذهنی را در افراد سالم بهبود بخشد، اما داده ها متناقض هستند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل جینکو ممکن است علائم اضطراب را کاهش دهد.

تعداد انگشت شماری از مطالعات حیوانی کاهش علائم اضطراب را مشاهده کرده اند که ممکن است به محتوای آنتی اکسیدانی جینکو نسبت داده شود ( ۱۷ ، ۱۸ ).

در یک مطالعه، ۱۷۰ فرد مبتلا به اضطراب فراگیر با ۲۴۰ میلی گرم یا ۴۸۰ میلی گرم جینکو یا دارونما تحت درمان قرار گرفتند. گروهی که با بالاترین دوز جینکو تحت درمان قرار گرفتند، در مقایسه با گروه دارونما، ۴۵ درصد کاهش بیشتر در علائم اضطراب گزارش کردند ( ۱۹ ).

در حالی که مصرف مکمل جینکو ممکن است اضطراب را کاهش دهد، هنوز برای نتیجه گیری قطعی از تحقیقات موجود خیلی زود است.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جینکو ممکن است به درمان اضطراب کمک کند، اگرچه این احتمالاً به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن است.

بررسی مطالعات حیوانی نشان می دهد که مکمل جینکو ممکن است به درمان علائم افسردگی کمک کند ( ۱۸ ).

موش هایی که قبل از یک موقعیت استرس زا اجتناب ناپذیر جینکو دریافت کردند، نسبت به گروهی که مکمل دریافت نکردند، کمتر تحت تاثیر استرس قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که این اثر مربوط به خواص ضد التهابی جینکو است که توانایی بدن را برای مقابله با افزایش سطح هورمون استرس بهبود می بخشد.

با این وجود، افسردگی یک بیماری پیچیده است که ممکن است دلایل ریشه ای مختلفی داشته باشد.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین جینکو و تأثیر آن بر افسردگی در انسان مورد نیاز است.

خلاصه

اثرات ضد التهابی جینکو به آن پتانسیل درمان افسردگی را می دهد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تحقیقات بسیار کمی در مورد ارتباط جینکو با بینایی و سلامت چشم تحقیق کرده است. با این حال، نتایج اولیه امیدوارکننده است.

یک بررسی نشان داد که افراد مبتلا به گلوکوم که مکمل جینکو مصرف کردند، افزایش جریان خون در چشم را تجربه کردند، اما این لزوماً به بینایی بهتر ترجمه نمی شود ( ۲۰ ).

بررسی دیگری از دو مطالعه، تأثیر عصاره جینکو را بر پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ارزیابی کرد. برخی از شرکت کنندگان بهبودی در بینایی را گزارش کردند، اما این از نظر آماری در کل معنی دار نبود ( ۲۱ ).

به نظر می رسد بسیاری از این نتایج مثبت با افزایش جریان خون در چشم مرتبط باشد.

مشخص نیست که آیا جینکو بینایی را در افرادی که قبلاً از اختلال بینایی رنج نمی‌برند بهبود می‌بخشد یا خیر.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا جینکو می تواند ظرفیت بینایی را افزایش دهد یا پیشرفت بیماری دژنراتیو چشم را کاهش دهد، مورد نیاز است.

خلاصه

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مکمل جینکو ممکن است جریان خون را به چشم افزایش دهد اما لزوما بینایی را بهبود نمی بخشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در طب سنتی چینی، جینکو یک درمان بسیار محبوب برای سردرد و میگرن است ( ۲۲ ).

تحقیقات بسیار کمی در مورد توانایی جینکو برای درمان سردرد در دسترس است. با این حال، بسته به علت اصلی سردرد، ممکن است کمک کند.

به عنوان مثال، به خوبی شناخته شده است که جینکو دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. اگر سردرد یا میگرن ناشی از استرس بیش از حد باشد، جینکو ممکن است مفید باشد.

علاوه بر این، اگر سردرد با کاهش جریان خون یا انقباض عروق خونی مرتبط باشد، توانایی جینکو در گشاد کردن رگ‌های خونی ممکن است علائم را بهبود بخشد.

برعکس، برخی از میگرن ها به دلیل گشاد شدن بیش از حد رگ های خونی ایجاد می شوند. در این شرایط، جینکو ممکن است تاثیر کمی داشته باشد یا هیچ تاثیری نداشته باشد.

اما این مثال ها فقط استنباط هستند و جای شواهد محکم را نمی گیرند.

اگر می خواهید جینکو را برای میگرن خود امتحان کنید، بعید است که ضرر زیادی داشته باشد. فقط توجه داشته باشید که ممکن است لزوما کمکی نکند.

خلاصه

به دلیل توانایی آن در افزایش جریان خون و کاهش التهاب، جینکو ممکن است یک درمان موثر برای برخی از انواع سردرد باشد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که جینکو ممکن است علائم آسم و سایر بیماری های تنفسی التهابی مانند COPD را بهبود بخشد.

این به ترکیبات ضد التهابی موجود در جینکو نسبت داده می شود که ممکن است باعث کاهش التهاب راه های هوایی و افزایش ظرفیت ریه شود ( ۲۳ ).

یک مطالعه روی ۷۵ نفر استفاده از عصاره جینکو را در کنار درمان دارویی گلوکوکورتیکواستروئید برای مدیریت علائم آسم ارزیابی کرد ( ۲۴ ).

سطوح ترکیبات التهابی در بزاق افرادی که جینکو دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی کمتر از افرادی بود که به تنهایی داروهای سنتی دریافت می کردند.

مطالعه دیگری روی ۱۰۰ نفر استفاده از ترکیبی از گیاهان چینی را که شامل جینکو بود برای درمان علائم COPD ارزیابی کرد.

کسانی که از فرمول گیاهی استفاده کردند، کاهش قابل توجهی در سرفه و برونشیت در یک پیگیری سه ماهه در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند ( ۲۵ ).

در این مرحله، نمی توان تعیین کرد که آیا این بهبود را می توان به تنهایی به جینکو نسبت داد یا اینکه آیا این اثر هم افزایی سایر گیاهان مورد استفاده در فرمول گروه درمانی بود.

در حالی که این نتایج دلگرم کننده هستند، تحقیقات بیشتری در مورد این کاربرد خاص جینکو مورد نیاز است.

خلاصه

جینکو ممکن است علائم مرتبط با بیماری های تنفسی را به دلیل اثرات ضد التهابی خود درمان کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که جینکو ممکن است به درمان علائم فیزیکی و روانی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کند.

یک مطالعه روی ۸۵ دانشجو نشان داد که در هنگام مصرف جینکو، علائم PMS گزارش شده ۲۳ درصد کاهش یافته است ( ۲۶ ).

جالب توجه است، گروه دارونما در این مطالعه نیز کاهش جزئی در علائم PMS را تجربه کردند، هرچند که بسیار کمتر در ۸.۸٪ بود.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه علت و معلولی بین جینکو و علائم PMS مورد نیاز است.

خلاصه

جینکو ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برخی منابع نشان می‌دهند که جینکو ممکن است اختلالات جنسی، مانند اختلال نعوظ یا میل جنسی کم را درمان کند.

جینکو توانایی بهبود سطح اکسید نیتریک خون را دارد که گردش خون را از طریق اتساع عروق خونی بهبود می بخشد ( ۷ ).

در نتیجه، جینکو همچنین ممکن است برای درمان علائم مختلف اختلال عملکرد جنسی با بهبود جریان خون در آن نواحی بدن مفید باشد.

برخی تحقیقات استفاده از جینکو را برای درمان اختلال عملکرد جنسی ناشی از استفاده از داروهای ضد افسردگی (SSRIs) مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج نشان داد که جینکو در این موارد مؤثرتر از دارونما نبود.

علاوه بر این، ممکن است تداخلی بین داروهای جینکو و SSRI وجود داشته باشد که می‌تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد.

یک مطالعه استفاده از جینکو را برای افزایش میل و رضایت جنسی در زنانی که همزمان تحت روان درمانی جنسی قرار می‌گرفتند، ارزیابی کرد ( ۲۷ ).

ترکیب جینکو و درمان در مقایسه با دارونما در طولانی مدت موثر بود، اما مکمل جینکو به تنهایی موثر نبود.

منطق استفاده از جینکو برای درمان اختلالات جنسی منطقی است، اما تحقیقات در حال حاضر از آن پشتیبانی نمی کند.

خلاصه

جینکو ممکن است علائم اختلال عملکرد جنسی را به دلیل تأثیر آن بر جریان خون بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات اثربخشی آن را ثابت نکرده است.

جینکو بیلوبا به صورت تجاری در اشکال زیر موجود است:

اکثر تحقیقات فعلی نتایج استفاده شده با عصاره جینکو خالص را منعکس می کند. دانه های جینکو را خام نخورید، زیرا سمی هستند.

یکی از محدودیت های مطالعات روی جینکو این است که آنها از دوز استاندارد استفاده نکردند.

با این حال، به نظر می‌رسد عمده شواهد از ایمنی مصرف ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی‌گرم تقسیم‌شده به چندین دوز در طول روز حمایت می‌کنند.

هیچ حداکثر دوز مشخصی وجود ندارد، اما عاقلانه است که با دوز کمتر شروع کنید و برای اطمینان از تحمل به سمت بالا بروید.

اکثر تحقیقات دوزهای بیش از ۶۰۰ میلی گرم در روز را ارزیابی نکرده اند، بنابراین احتمالاً ایده خوبی نیست که از این مقدار تجاوز کنید.

به یاد داشته باشید، ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا شما متوجه هر گونه اثری شوید.

خلاصه

جینکو به اشکال مختلف وجود دارد و به نظر می رسد زمانی که در چندین دوز در طول روز مصرف شود که در مجموع ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم است، مؤثرتر است.



Source link