گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟


گیاهخواری یا گیاهخواری روشی از زندگی است که در آن افراد تا حد امکان هرگونه استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می گذارند و فرآورده های حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف می کنند.

در نگاه اول، رژیم گیاهخواری ممکن است پیچیده یا بیش از حد محدود کننده به نظر برسد. بسیاری از افرادی که قصد تغییر رژیم غذایی گیاهخواری را دارند در ابتدا نگران یافتن جایگزین های گیاهی مناسب برای غذاهای مورد علاقه خود هستند.

امروزه گیاهخواری در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله درباره گیاهخواری، بایدها و نبایدهای این نوع غذاها صحبت می کنیم.

یک گیاهخوار

تعریف گیاهخواری

نوعی رژیم غذایی است که علاوه بر پرهیز از خوردن گوشت، از خوردن لبنیات، تخم مرغ و سایر فرآورده های حیوانی خودداری می کند.

این شیوه زندگی سعی می کند تا حد امکان هرگونه استثمار و ظلم به حیوانات برای غذا، پوشاک و هر چیز دیگری را از بین ببرد.

بسیاری از مردم از اصطلاح “وگان” برای اشاره به رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند. با این حال، وگانیسم چیزی فراتر از خوردن یک رژیم غذایی گیاهی است.

کسانی که خود را وگان می نامند اغلب هدفشان از بین بردن استثمار یا ظلم حیوانات در تمام جنبه های زندگیشان است، از جمله لباس هایی که می پوشند، لوازم آرایشی که استفاده می کنند و فعالیت های تفریحی که در آن شرکت می کنند.

در نتیجه، بسیاری از وگان ها از خرید کت های پشمی، مبلمان چرمی یا بالش و پتو اجتناب می کنند. آنها همچنین ممکن است به جای باغ وحش ها، سیرک ها یا مزارع حیوانات از پناهگاه های حیوانات دیدن کنند.

دلایل مصرف سبزیجات

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نگرانی های اخلاقی، بهداشتی و محیطی گیاهخواری را انتخاب کنند.

1.اخلاق

حیوانات خانگی اعتقاد راسخ دارند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند.آنها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می دانند که می خواهند از درد و رنج دوری کنند.به همین دلیل وگان های اخلاقی حیوانات را برای به دست آوردن گوشت یا لباس نمی کشند. پوست آن در برابر آن است.

گیاهخواران همچنین با استرس روحی و جسمی که ممکن است حیوانات در نتیجه شیوه های کشاورزی مدرن متحمل شوند، مخالفند. به عنوان مثال، آغل یا قفس های کوچکی که معمولاً حیوانات در آن زندگی می کنند و به ندرت آنها را از بدو تولد تا ذبح رها می کنند.

با این حال، برای وگان های اخلاقی، این احساس بر ظلم شیوه های کشاورزی مدرن برتری دارد.

گیاهخواران با خوردن محصولاتی که برای تهیه آنها نیاز به کشتن سایر حیوانات دارند مخالف هستند زیرا راه های دیگری نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، کشتار گوساله هایی که در صنایع لبنی مازاد تلقی می شوند یا از بین بردن جوجه های نر یک روزه که در تولید تخم رایج است.

به همین دلیل است که وگان‌ها از نظر اخلاقی با نوشیدن شیر حیوان، خوردن تخم‌های آن یا پوشیدن خز آن، حتی زمانی که حیوانات آزاد هستند یا تغذیه می‌شوند، مخالف هستند.

2. امنیت

برخی از افراد رژیم گیاهخواری را به دلیل فواید بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می کنند.رژیم غذایی سرشار از گوشت – به ویژه گوشت قرمز – با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

از سوی دیگر، کاهش مصرف محصولات حیوانی و مصرف بیشتر غذاهای گیاهی ممکن است هضم را بهبود بخشد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

رژیم گیاهخواری همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در کشاورزی مدرن کمک کند.در نهایت به نظر می رسد که رژیم گیاهخواری در کمک به کاهش وزن ناخواسته افراد بسیار موثر است.

با این حال، اگر از رژیم گیاهخواری پیروی کنید، ممکن است در برخی از مواد مغذی کمبود داشته باشید. به همین دلیل است که برنامه ریزی بسیار مهم است.

برای برنامه ریزی یک رژیم غذایی گیاهی که به شما کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید، با یک متخصص سلامت، مانند یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

غذاهای گیاهی یا وگان معمولاً دارای مواد مغذی زیر هستند:

  • ویتامین B12
  • ویتامین دی
  • کلسیم
  • فلز روی
  • ید
  • سلنیوم

غذای گیاهی

گیاهخواران گاهی اوقات مکمل هایی را برای تامین مواد مغذی مصرف می کنند که ممکن است به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنند.

3. اهمیت طبیعت

مردم همچنین می توانند از محصولات حیوانی برای کاهش اثرات زیست محیطی آنها اجتناب کنند.این محصولات همچنین می توانند منجر به تولید گازهای گلخانه ای شوند.

به نظر می رسد حیوانات چرا مانند گاو، گوسفند و بز به ازای هر گرم پروتئینی که مصرف می کنند، بیشترین گازهای گلخانه ای را منتشر می کنند.

بیشتر پروتئین گیاهی تولید شده در حال حاضر برای تغذیه حیوانات به جای انسان استفاده می شود، به عنوان مثال، برای تولید پروتئین حیوانی 6 تا 17 برابر بیشتر از همان مقدار پروتئین سویا نیاز است.

پروتئین حیوانی نیز به طور متوسط ​​به 2 تا 3 برابر بیشتر آب نیاز دارد که این بستگی به عواملی مانند تغییر فصل و بارندگی سالانه دارد.

کشاورزی حیوانات همچنین می تواند با جنگل زدایی همراه باشد، به خصوص زمانی که مناطق جنگلی برای تغذیه حیوانات سوزانده می شوند. این فعالیت همچنین ممکن است منجر به نابودی گونه های مختلف شود.

انواع غذای گیاهی

توجه به این نکته مهم است که رژیم گیاهخواری فقط به معنای سالم بودن نیست، بنابراین، برخی از رژیم های غذایی وگان ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نه.

  • گیاهخواران: این به کسانی اطلاق می شود که از محصولات حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می کنند اما همچنان از آنها در سایر محصولات مانند پوشاک و لوازم آرایشی استفاده می کنند.
  • گیاهخواران با غذاهای کامل: این افراد دوست دارند رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات، غلات، آجیل و دانه ها داشته باشند.
  • گیاهخواران برای غذاهای ناسالم: برخی افراد به شدت به غذاهای فرآوری شده گیاهی مانند گوشت های گیاهی، سیب زمینی سرخ کرده، شام یخ زده و دسرهای غیر لبنی، کلوچه ها و بستنی متکی هستند.
  • سبزیجات سبز: این گروه فقط غذای خام یا پخته را در دمای کمتر از 118 درجه فارنهایت (48 درجه سانتیگراد) می خورند.
  • سبزیجات سبز کم چرب: این زیر گروه که به عنوان میوه خواران نیز شناخته می شود، غذاهای پرچرب مانند آجیل، آووکادو و نارگیل را محدود می کند، در عوض به شدت به میوه ها متکی است. گاهی اوقات ممکن است مقدار کمی از گیاهان دیگر را بخورند.

در عین حال، غذاهای گیاهی و کامل فواید زیادی برای سلامتی دارند. اگر علاقه مند به امتحان یک رژیم گیاهخواری هستید، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا بتوانیم رژیم غذایی مناسب برای شما پیدا کنیم.

بایدها و نبایدهای گیاهخواری

در اینجا برخی از غذاهای مهمی که گیاهخواران تمایل به خوردن یا اجتناب از آنها دارند آورده شده است.

غذای گیاهی

پرهیز از محصولات حیوانی فقط خوردن سالاد نیست. غذاهای متنوع و خوشمزه ای وجود دارد که می توانید در رژیم گیاه خواری مصرف کنید.

در اینجا چند ایده برای گیاهخواری وجود دارد:

لوبیا، نخود و عدس: مانند عدس قرمز، قهوه ای یا سبز؛ نخود فرنگی؛ نخود خرد شده؛ نخود سیاه چشم؛ لوبیا سیاه؛ لوبیا سفید؛ و لوبیا چشم بلبلی

محصولات سویا: مانند شیر جامد سویا، دانه های سویا و محصولات تهیه شده از آنها مانند توفو، تمپه و ناتو.

آجیل: مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی و کره آنها

غلات: مانند تخمه آفتابگردان، دانه کنجد و کره آن، و همچنین دانه کتان، دانه شاهدانه و دانه چیا.

غلات کامل: غلات کامل مانند کینوا، گندم، جو، برنج قهوه ای یا وحشی و همچنین محصولات تهیه شده از این غذاها مانند نان گندم، کراکر و پاستا.

سبزیجات نشاسته ای: مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، کدو، چغندر و شلغم

سبزیجات غیر نشاسته ای: مانند کلم بروکلی، کلم، مارچوبه، تربچه و سبزیجات برگ دار. این می تواند خام، منجمد، کنسرو شده، خشک یا تازه باشد.

میوه ها: مانند سیب، گلابی، موز، شاه توت، انبه، آناناس، پرتقال و نارنگی؛ اینها را می توان تازه، منجمد، کنسرو شده، خشک یا تازه خریداری کرد.

سایر غذاهای گیاهی: مانند جلبک، مخمر تغذیه ای، شیر و ماست غنی شده با منشاء گیاهی و شربت افرا

غذاهایی که گیاهخواران باید از آنها اجتناب کنند

وگان ها از تمام غذاهایی که از حیوانات تهیه می شود اجتناب می کنند. این شامل:

گوشت و ماهی: مانند گوشت گاو، مرغ، اردک، ماهی و صدف

تخم مرغ: تخم مرغ کامل و غذاهای حاوی آنها مانند محصولات نانوایی

شیر: شیر، پنیر، کره و خامه و غذاهای پخته شده با استفاده از این مواد

چیزهای دیگری که در حیوانات یافت می شود: مانند عسل، آلبومین، کازئین، کارمین، ژلاتین، پپسین، شلاک، سینینگ لیوان و آب پنیر

بررسی برچسب های مواد غذایی اغلب بهترین راه برای یافتن اینکه آیا یک غذا حاوی مواد حیوانی است یا خیر. بسیاری از غذاهای گیاهی در حال حاضر به این عنوان برچسب گذاری شده اند که تشخیص آنها را هنگام خرید آسان تر می کند.

وگان

به اختصار

گیاهخواران غذاهای متنوعی می خورند. آنها اغلب گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را با جایگزین های گیاهی جایگزین می کنند و گزینه های گیاهی متنوعی را ارائه می دهند. این افراد اغلب به دلایل اخلاقی، بهداشتی یا محیطی یا ترکیبی از این سه از محصولات حیوانی اجتناب می کنند.

در یک رژیم غذایی وگان، احتمالاً متوجه خواهید شد که گوشت، تخم مرغ و لبنیات را با غذاهای گیاهی بیشتری از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، غلات، آجیل، دانه ها و محصولات غنی شده ساخته شده از این غذاها جایگزین می کنید.

تغییر به یک رژیم غذایی گیاهی ساده تر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند، بنابراین اگر علاقه مند به تغییر آن هستید، از یک متخصص رژیم غذایی گیاهی مشاوره بگیرید.

در نهایت پیشنهاد من این است که یک روز در هفته را فقط به خوردن غذاهای گیاهی اختصاص دهید این می تواند به شما کمک کند به تدریج مجموعه ای از غذاهای گیاهی را که دوست دارید و اگر دوست دارید محصولات حیوانی پیدا کنید به مرور زمان آنها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

دکتر. کورش صمدپور کارشناس تغذیه و غذا درمانی