کی حالت خوبه؟ چگونه از مشکلات آن جلوگیری کنیم؟


وقتی در مورد جنگ، فقر و زندگی ناخوشایند دیگران، سرزنش کودک، آسیب رساندن به حیوان یا شکستن قلب کسی می شنویم، احساس ناخوشایندی به نام احساس گناه یا پشیمانی را تجربه می کنیم. احساسات مانند نشانه هایی هستند که راه درست زندگی را به ما نشان می دهند. در این مقاله به سراغ یکی از این تابلوها می رویم و توضیح می دهیم که مورد چیست و چرا می تواند خوب باشد.

قضیه چیه؟


وقتی معیارهای اخلاقی و اخلاقی خود را زیر پا می گذارید، احساس گناه یا پشیمانی می کنید. گاهی اوقات دیگران اصول انسانیت را زیر پا می گذارند، اما شما خود را به خاطر نادیده گرفتن آنها و عدم مشارکت در جلوگیری از این اعمال ناخوشایند سرزنش می کنید. این دلیل دردی است که هنگام تماشای برنامه های خبری احساس می کنید.

دکتر. هونگبو یو، محقق دانشگاه نیوهیون، تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است. او می گوید که احساس گناه یک فرآیند پیچیده اجتماعی و عاطفی است که ما را به درخواست بخشش وامی دارد.

عوامل موثر بر میزان احساس گناه

میزان گناهی که افراد مختلف احساس می کنند متفاوت است و به تجربه و شخصیت زندگی شده آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، افرادی که همدل هستند و به روابط اجتماعی خود اهمیت می دهند، بیشتر از دیگران احساس گناه می کنند و افرادی که غذا مصرف می کنند یا بیمار روانی هستند، کمتر از دیگران احساس گناه می کنند.

این موضوع تا حدودی به تربیت و پیشرفت مردم بستگی دارد. کودکانی که از کودکی یاد می‌گیرند که مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرند و با انجام کارهای درست آن‌ها را اصلاح کنند، وقتی بزرگ شدند به افرادی تبدیل می‌شوند که بعد از انجام یک اشتباه پشیمان می‌شوند و برای اصلاح آن کاری انجام می‌دهند.

آموزش پذیرش اشتباهات و اصلاح آنها به کودکان با سرزنش و سرزنش و تنبیه متفاوت است.

کی حالت خوبه؟

تعداد کمی از مردم فکر می کنند که پشیمانی می تواند مفید باشد. یک قاب مانند یک سکه است که یک روی مثبت و یک روی منفی دارد و شما انتخاب می کنید که از کدام روی استفاده کنید.

مورد خوب است و می تواند در آنجا ذخیره کند:

  • به عنوان یک قطب نمای اخلاقی برای تعیین تفاوت بین درست و غلط.
  • یک احساس ناخوشایند در حافظه ما می ماند و ما را از تکرار اشتباه باز می دارد. (همچنین، وقتی می بینید که شخص دیگری در مورد اعمال خود احساس گناه می کند، احتمالاً خودتان هم همین کار را انجام نمی دهید.)
  • باعث می شود شما به دنبال راهی برای جبران خطا باشید. (کارهایی که در این مورد انجام می دهید معمولاً نتایج مثبتی دارند و اوضاع را بهتر می کنند.)
  • ایجاد همدلی برای مردم آسیب دیده و مظلوم. (شما ممکن است کاری برای بهبود وضعیت آنها انجام دهید.)
  • برای این احساس عذرخواهی و بهبود وضعیت روابط صمیمی مانند روابط خانوادگی یا عاطفی پیشقدم شوید.
  • اگر از شنیدن خبرهای بد احساس گناه می کنید، دست به کار شوید و سعی کنید با کمک های مالی و غیر مالی قدمی در جهت بهبود وضعیت بردارید.

نمونه ای از تاثیر مثبت پشیمانی

بیایید اهمیت این احساس را با یک مثال توضیح دهیم. یکی از انواع احساس گناه، ندامت ناشی از تخریب محیط است. می دانید که برآوردن نیازهای بسیاری از افراد به محیط زیست آسیب می رساند و ممکن است در این مورد احساس گناه کنید. این مورد باعث می شود برای حفظ محیط زیست کاری انجام دهید، مثلاً هنگام پیاده روی، کیسه حمل و جمع آوری زباله یا تغییر سبک زندگی و کاهش مصرف انرژی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست.

مشکلات ناشی از پشیمانی عمیق

هر چه بیشتر درگیر باشید، احساس گناه بیشتر می شود. با دنبال کردن داستان ها یا تکرار اشتباهات، این احساس به مرور زمان قوی تر و غیرقابل کنترل می شود.

2 گروه از مردم از احساس گناه رنج می برند. دسته اول افرادی هستند که همیشه عذاب وجدان دارند و فکر می کنند خوب نیستند و در نتیجه احساس گناه می کنند. دسته دوم افرادی هستند که به دلیل مسئولیت خود احساس گناه می کنند. مثلاً وقتی رابطه ای را تمام می کنند، چون احساس مسئولیت می کنند که دل طرف مقابل را بشکنند، همیشه سعی می کنند به هر نحوی به او کمک کنند.

این 2 گروه هر چقدر هم تلاش کنند رنجشان کم نمی شود و فقط زجر می کشند. گروه اول همیشه احساس می کنند که لیاقت یک رابطه خوب، یک شغل خوب یا هیچ موفقیت دیگری را ندارند و گروه دوم خود را فدا می کنند تا هر کاری از دستشان بر می آید برای دیگران انجام دهند. همچنین به مرور زمان خسته می شوند و ممکن است از مشکلات روانی مانند اختلالات اضطرابی یا افسردگی رنج ببرند.

چگونه از پشیمانی های بزرگ جلوگیری کنیم؟

تفاوت وجدان خوب و بد در عمل است. وقتی در موقعیتی اقدام مناسبی انجام دهید، احساس مفید بودن می کنید و دیگر عذاب وجدان نخواهید داشت. برای جلوگیری از ایجاد احساس گناه، ابتدا منبع آن را بیابید و برای جبران آن اقدام مناسب انجام دهید، به عنوان مثال:

  • اگر از توهین به یکی از دوستانتان احساس ناراحتی می کنید، می توانید با عذرخواهی یا هدیه دادن به آنها، خود را ببخشید.
  • اگر از فریاد زدن سر فرزندتان احساس گناه می کنید، بی مهری خود را ببخشید و اصلاح کنید.
  • اگر همیشه احساس گناه و بی لیاقتی می کنید، برای خود نامه بنویسید. در این نامه از خود به خاطر اعمال ناشایست گذشته خود عذرخواهی کنید. خودتان را ببخشید و فکر کنید که فقط در آن مواقع خاص اشتباه کرده اید و این بدان معنا نیست که شما آدم بدی هستید و همیشه اشتباه می کنید.
  • اگر به خاطر داشتن مسئولیت بیش از حد احساس گناه می کنید، تصمیم بگیرید که چه چیزی در قدرت و اختیار شماست و چه چیزی فراتر از آن است. به عنوان مثال، روشن کنید که وقتی فرزندتان می افتد و دستش درد می کند، تقصیر شما نیست و نباید در این مورد احساس گناه کنید. این طبیعی است و برای همه بچه ها اتفاق می افتد!

تفاوت بین گناه و شرم

احساس گناه اغلب با شرم اشتباه گرفته می شود. شرم وقتی است که کار بدی انجام می‌دهی و فکر می‌کنی بدی چون آدم بدی هستی. نتیجه این احساس چیزی جز کناره گیری عاطفی و اجتماعی و از دست دادن عزت نفس نیست. شرم برای یک فرد خجالتی فایده ای ندارد.

وجدان گاهی می تواند خوب باشد و ما را به انجام کارهای خوب سوق دهد و گاهی عواقب بدی داشته باشد، اما شرم خوب نیست و همیشه عواقب بدی دارد.

تفاوت های اصلی پشیمانی و شرم عبارتند از:

  • احساس گناه یک احساس خصوصی است و هیچکس جز شما (و شاید کسی که به او آسیب رسانده اید) نمی داند که شما اشتباه کرده اید. اما احساس شرم معمولاً طبیعی است و زمانی افزایش می یابد که دیگران شما را به خاطر اشتباهتان سرزنش کنند.
  • شرم باعث می شود هیچ کاری انجام ندهید و فقط خودتان را سرزنش کنید، اما زمانی که احساس گناه می کنید، مسئولیت اشتباه خود را به عهده می گیرید و سعی می کنید کاری برای اصلاح آن انجام دهید.
  • وجدان روی رفتار تمرکز می کند، جایی که می دانید کار اشتباهی انجام داده اید، اما احساس نمی کنید که آدم بدی هستید که لایق هیچ چیز خوبی نیست. اما وقتی شرمنده می شوید می گویید که اشتباهات شما ناشی از مشکلات شخصیتی شماست.

اخرین حرف

همه موقعیت‌هایی که برای رفع احساس گناه نوشته شده‌اند یک چیز مشترک دارند: پذیرش و انتقال رنج. دنیا جای عادلانه ای نیست و همه مردم اشتباه می کنند. پس باید اشتباهات خود را نیز مانند دیگران بپذیرید و اگر می توانید کاری برای جبران آن انجام دهید. هر زمان که در مورد چیزی احساس گناه کردید، به زمان هایی فکر کنید که به دیگران کمک کردید، لبخندی بر لبانتان آوردید و دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کردید. به یاد داشته باشید فرصت های جبران بی پایان هستند و همیشه می توانید از آنها استفاده کنید.

div:empty {display:none;}]]>

در این مجموعه صوتی راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را بیاموزید.

تا بتوانید شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید.

8000 تن