کیک بوکسینگ؛ مزایا، نکات ایمنی، الزامات


همه ما می دانیم که ورزش چقدر برای سلامت روحی و جسمی ما اهمیت دارد. البته گاهی اوقات از ورزش های منظم مانند یوگا و تمرینات تناسب اندام منظم خسته می شویم. در این مورد، تغییر ورزش می تواند شما را با انگیزه و سرحال نگه دارد. کیک بوکسینگ به اندازه پیلاتس، ایروبیک و بدنسازی محبوب نیست، اما به شما شادی و قدرت می بخشد.

تاریخچه کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ یک هنر رزمی کامل است که در تایلند از همان رشته ای به نام موی تای سرچشمه گرفته است. موی تای برای دفاع شخصی ساخته شد، اما به ورزشی تبدیل شد که در آن مبارزه غیرمسلح دیگر در مبارزه مفید نبود. کیک بوکسینگ از موی تای و چند هنر رزمی دیگر الهام گرفته شده است. پس از مدتی این ورزش به یک مسابقه راند زمان بندی شده و در نهایت به رینگ بوکس تبدیل شد.

در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، کیک بوکسینگ یک تمرین گروهی محبوب بود. به این نوع خاص از کیک بوکسینگ، تمرینات کاردیو کیک بوکسینگ گفته می شود که ترکیبی از تمرینات هوازی و کیک بوکسینگ است.

فواید کیک بوکسینگ چیست؟

ورزش انرژی را افزایش می دهد، فشار خون را تنظیم می کند و به خواب بهتر کمک می کند. البته اینها فواید کلی ورزش است و کیک بوکسینگ نیز مانند هر ورزش دیگری فواید خود را دارد.

1. فواید بدنی

کیک بوکسینگ ماهیچه های زیادی را درگیر می کند، اگرچه تعداد این عضلات تا حدی به سبک کیک بوکسینگ بستگی دارد. کیک بوکسینگ کاردیو بر تمرینات هوازی و تقویت عضلات شکم و مرکزی تمرکز دارد. کیک بوکسینگ یک هنر رزمی سنتی است و عضلات سراسر بدن را هدف قرار می دهد. کیک بوکسینگ معمولا بر افزایش قدرت بالاتنه تمرکز دارد.

به طور کلی، کیک بوکسینگ می تواند قدرت بالاتنه را بهبود بخشد و ظرفیت هوازی، استقامت، انعطاف پذیری، سرعت و چابکی بدن را افزایش دهد.

2. فواید کیک بوکسینگ برای زندگی روزمره

به دلیل تمرینات هوازی موجود در کیک بوکسینگ، این ورزش برای بهبود سلامت قلب و عروق مفید است. در نتیجه بیماری های قلبی و سایر مشکلات مرتبط را کاهش می دهد.

کیک بوکسینگ برای تمرین و تمرین تعادل نیز مفید است، زیرا باید مهارت هایی مانند هماهنگی دست و چشم، آگاهی فضایی و واکنش سریع را توسعه دهید. تلاش مداوم برای بهبود این مهارت ها، توانایی بدن را برای انجام فعالیت های روزانه افزایش می دهد.

چگونه کیک بوکسینگ را شروع کنیم؟

1. سبک و مربی را انتخاب کنید

اگر مبتدی هستید، با کلاس های تناسب اندام گروهی که شامل کیک بوکسینگ کاردیو کم تاثیر است، شروع کنید. کلاس های کاردیو کیک بوکسینگ در بسیاری از سالن های ورزشی برگزار می شود. این ورزش راهی بدون لمس و بدون آسیب برای شروع تمرینات کیک بوکسینگ است.

اگر تجربه کیک بوکسینگ دارید یا ورزش های تماسی را ترجیح می دهید، کیک بوکسینگ رقابتی نیز در سالن های بدنسازی ارائه می شود. اگر بالاخره تصمیم گرفتید آن را جدی بگیرید، می توانید به دنبال مربی شخصی باشید تا شما را برای شرکت در مسابقات راهنمایی کند.

برای انتخاب مربی و استایل، ابتدا در مورد سطح تناسب اندام و سلامت عمومی خود با مربی صحبت کنید. حتماً مربی را در مورد هر گونه بیماری یا آسیبی که بر فعالیت بدنی تأثیر می گذارد مطلع کنید.

2. تهیه تجهیزات کیک بوکسینگ

در اکثر باشگاه ها، شما باید دستکش و تجهیزات حفاظتی خود را تهیه کرده و ببرید. این ابزارها برای حفظ سلامتی شما ضروری هستند. الزامات ایمنی عبارتند از:

  • دستکش بوکس و اسپارینگ؛
  • کلاه؛
  • محافظ دهان، محافظ پا.

هر لباسی که می پوشید باید راحت باشد، اما نه آنقدر گشاد که حرکت را محدود کند. جواهرات خود مانند انگشتر را بردارید تا به دیگران آسیب نرسانید.

الزامات ذهنی کیک بوکسینگ

کیک بوکسورها اغلب در شرایط فشار بالا مسابقه می دهند و باید با انگیزه و پر انرژی باشند. باخت برای هیچکس آسان نیست و اگر می خواهید یک کیک بوکسور باشید باید بدانید که در هر مسابقه پیروز نخواهید شد. کیک بوکسورها باید اعتماد به نفس ایجاد کنند تا بتوانند مسابقات کیک بوکسینگ را مدیریت کنند.

کیک بوکسینگ یک نبرد دائمی بین ذهن و بدن است تا به خودتان فشار بیاورید تا بهتر عمل کنید، بنابراین داشتن طرز فکر درست در مورد برد و باخت در این ورزش مهم است. شما باید به طور مداوم تناسب اندام خود را بهبود ببخشید، بارها شکست بخورید و برای التیام جراحات زمان بگذارید.

نکات ایمنی کیک بوکسینگ

برای اکثر مردم، کیک بوکسینگ یک ورزش ایمن و لذت بخش است، با این حال، همیشه خطر آسیب در ورزش های پرتحرک وجود دارد، به خصوص زمانی که مشت و لگد در میان باشد. هنگامی که از کیسه بوکس در کلاس کیک بوکسینگ استفاده می کنید، قسمت هایی از بدن که با کیسه در تماس هستند ممکن است آسیب ببینند و آسیب ببینند. اگر در کلاس با فردی دعوا کنید، ممکن است دچار کبودی، کبودی و حتی کبودی زیر چشم شوید.

این نکات ایمنی را حتما به خاطر داشته باشید و در کلاس کیک بوکسینگ آنها را رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از لیز خوردن و افتادن از کفش های آجدار استفاده کنید.
  • فاصله کافی را با سایر شرکت کنندگان حفظ کنید.
  • در طول کلاس به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن شما در اثر فعالیت آب از دست ندهد.
  • اگر در طول هر حرکتی احساس سبکی سر یا سرگیجه یا احساس درد کردید، ورزش را ادامه ندهید.
  • همیشه از دستورات مربی خود پیروی کنید.

اگر مشکلی برای سلامتی شما وجود دارد و فکر می کنید ممکن است این مشکل شما را در کلاس تحت تاثیر قرار دهد یا نمی توانید آزمایشات خود را به درستی انجام دهید، قبل از شرکت در کلاس حتما با پزشک خود مشورت کنید. بسته به شرایط، پزشک ممکن است توصیه کند که ورزش دیگری را انتخاب کنید.

ریکاوری بعد از کلاس کیک بوکسینگ

بعد از اولین کلاس کیک بوکسینگ، احساس پرانرژی و انرژی خواهید داشت. این انرژی و انگیزه بالا به دلیل انجام تمرینات هوازی است که باعث ترشح هورمون اندورفین می شود. این هورمون که باعث بهبود خلق و خو و احساس شادی و نشاط شما می شود از آن نشات می گیرد. البته ممکن است درد و کبودی جزئی را تجربه کنید. اگر بعد از کلاس کیک بوکسینگ متوجه درد در چندین ناحیه عضلانی شدید تعجب نکنید. اما اگر درد شدید و ناراحت کننده است حتما با یک مربی مشورت کنید زیرا ممکن است این درد ناشی از انجام حرکت اشتباه باشد. اگر مطمئن هستید که تمرین را به درستی انجام می دهید، کمی درد طبیعی است و نشانه ای از یک تمرین موفق است.

طبیعی است که در ابتدا احساس کنید هیچ حرکتی انجام نمی دهید. اگر عملکرد شما خوب نبود و یا توسط حریف تمرینی تان ناک داون شده اید، نگران نباشید. درک این جنبش ممکن است ماهها طول بکشد. باید صبور باشید و به تمرین ادامه دهید. به جای تمرکز بر سطح مهارت خود، سعی کنید از کلاس لذت ببرید.

بله، شما باید خود را برای یادگیری مهارت های جدید به چالش بکشید. شما بدون چالش چیزی یاد نمی گیرید. بنابراین در حالی که برای مهارت داشتن عجله نمی کنید، خود را در موقعیت های مختلف قرار دهید تا مهارت های جدید یاد بگیرید.

سوالات متداول در مورد ورزش کیک بوکسینگ

1. آیا برای شروع کیک بوکسینگ به آمادگی جسمانی خاصی نیاز است؟

خوشبختانه برای شرکت در کلاس کیک بوکسینگ نیازی به دانش بوکس و حرکات این ورزش نیست. حتی افرادی که هیچ تجربه ای ندارند می توانند کیک بوکسینگ را شروع کنند.

تقریباً در هر سطح تناسب اندام می توانید در این کلاس ها شرکت کنید و گوش دادن به صحبت های مربی و توجه دقیق برای یادگیری فرم مناسب بسیار مهم است.

به مرور زمان و با شرکت در کلاس ها می توانید حرکات اولیه را یاد بگیرید و اعتماد به نفس لازم برای اجرای آنها را به دست آورید. به جای افزایش قدرت و سرعت ضربه خود، ابتدا باید روی اجرای صحیح حرکت تمرکز کنید و سپس قدرت و سرعت ضربه خود را افزایش دهید.

2. چه گروه های عضلانی در این ورزش نقش دارند؟

کیک بوکسینگ عمدتاً بدن را تقویت می کند. بسته به حرکتی که انجام می دهید، علاوه بر عضلات شکم، عضلات باسن، قسمت داخلی ران، عضلات چهارسر ران، عضله دوسر، سه سر و عضلات شانه نیز ممکن است درگیر شوند. حتی ماهیچه های کوچک در بازوها و پاهای شما می توانند هنگام پریدن و لگد فعال شوند.

3. کیک بوکسینگ برای چه سنی مناسب است؟

این بازی محدود به سنین خاصی نیست. هر زمان که می خواهید یک ورزش جدید را امتحان کنید، می توانید کیک بوکسینگ را در نظر بگیرید. بله، وقتی سن شما بالاتر می رود، ممکن است شانس انجام ورزش های رقابتی کمتر شود، اما اگر هدف شما انجام فعالیت بدنی و حفظ سلامت بدن باشد، مهم نیست چند سال دارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر div:none {display: none;} ]]> اصول و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و دائمی هر زبان جدید