کالری چای سبز چقدر است ؟ + جدول ارزش غذایی


چای سبز از قدیم به دلیل اثرات تسکین دهنده و خواص دارویی خود شناخته شده است. قبلا در مقاله چای سبز برای لاغری درباره بسیاری از خواص آن صحبت کرده ایم. اما آیا می دانستید که چای سبز کالری بسیار کمی دارید و سرشار از پتاسیم است ؟ در این مقاله به ارزش های غذایی چای سبز خواهیم پرداخت.

کالری چای سبز

طبق اعلام USDA کالری چای سبز 2.45 به ازای هر فنجان از آن است. این نوشیدنی محبوب در کنار فواید زیادی که دارد، کالری زیادی ندارد.

 

حقایق تغذیه ای چای سبز

چای سبز از برگ های تازه گیاه کاملیا سیننسیس که کمی بخارپز شده است، تهیه می شود. 1 فنجان چای سبز حاوی 245 گرم آب و 0.539 گرم پروتئین در هر فنجان می باشد. یک فنجان از این نوشیدنی همچنین 2.45 میلی گرم منیزیم، 19.6 میلی گرم پتاسیم و 2.45 میلی گرم سدیم دارد. کسانی که نسبت به کافئین حساس هستند ممکن از چای سبز بترسند اما باید بدانید که یک فنجان چای سبز دقیقا نصف یک فنجان قهوه کافئین دارد. پس اگر نسبت به قهوه حساس هستید می توانید چای سبز را جایگزین آن کنید. علاوه بر اینکه کالری جای سبز کم است این نوشیدنی منبع خوبی از کاتچین و اپی کاتچین و فلاونوئیدها نیز هستند.

فواید دیگر چای سبز

چای سبز فواید بسیار زیادی برای سلامت شما دارد. فلاونوئیدهای موجود در چای سبز می تواند به کاهش التهاب در بدن شما کمک کنند و ممکن است تجمع پلاک در شریان ها را کاهش دهند. با این حال اگر مکمل چای سبزی با شعار دوز افزایش یافته فلاونوئیدها را در بازار دیدید از مصرف آن خودداری کنید زیرا هنوز شواهد کافی برای تاثیر گذاری و بی خطر بودن این مکمل ها در دست نیست. طبق نشریه سلامتی هاروارد چای سبز می تواند واکنش رگ های خونی شما به استرس (فیزیکی یا احساسی) را بهبود ببخشد و ممکن است بتواند سطح کلسترول مضر خون را کاهش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که چای سبز ممکن است کمی فشار خون را کاهش دهد، اگر چه ما نیازمند تحقیقات بسیار بیشتری در این باره می باشیم.

چای سبز هزاران سال است که برای اهداف دارویی استفاده می شود. با این حال، تعداد کمی از مزایای سلامتی که درباره آن حرف زیاد است توسط تحقیقات تایید شده اند. یکی از مزایایی از آن که ثابت شده است این است که از آنجایی که حاوی کاقئین است می تواند عملکرد و هوشیاری ذهنی شما را بهبود ببخشد. با این که کالری چای سبز کم است و ممکن است طبق برخی تحقیقات بتواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند.

 

آیا چای سبز عوارض جانبی خاصی دارد؟

اگر این نوشیدنی در حد اعتدال مصرف شود، عوارض جانبی آن خیلی بعید است. به گفته مجله سلامتی هاروارد چای بیش از حد می تواند به طور بالقوه به کلیه ها آسیب برساند. علاوه بر این، مصرف مقادیر زیاد کافئین عوارض جانبی دارد. کافئین بیش از حد می تواند منجر به ناراحتی معده و سوزش سر دل شود. علاوه بر این، ممکن است فشار خون را افزایش داده و جذب کلسیم را در بدن محدود کند. مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز می تواند باعث بی خوابی، سردرد، سرگیجه، کم آبی بدن، اضطراب، ریتم سریع قلب و بی قراری شود. حد اکثر میزان مجاز استفاده چای سبز در روز دو لیوان می باشد و بیشتر از این مقدار اصلا توصیه نمی شود.