چگونه شکر باعث ایجاد حفره و تخریب دندان های شما می شود


در سال‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که برخی عادات غذایی در مورد پوسیدگی دندان اهمیت دارند.

خوردن تنقلات سرشار از قند

قبل از رسیدن به این میان وعده شیرین فکر کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکرر شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین منجر به پوسیدگی دندان می شود.۲، ۵، ۶).

مصرف مکرر مواد غذایی حاوی قند، مدت زمانی را که دندان های شما در معرض اثرات حل کنندگی اسیدهای مختلف قرار می گیرند، افزایش می دهد و باعث ایجاد حفره می شود.

مطالعه‌ای که اخیرا روی دانش‌آموزان انجام شد، نشان داد کسانی که کراکر و چیپس سیب‌زمینی می‌خورند، چهار برابر بیشتر از کودکانی که این کار را نمی‌کنند، در معرض پوسیدگی دندان هستند.۷).

نوشیدن نوشیدنی های شیرین و اسیدی

رایج ترین منابع قند مایع عبارتند از: نوشابه های شیرین، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا و آب میوه ها.

علاوه بر قند، این نوشیدنی ها دارای اسیدهای بالایی هستند که می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

در یک مطالعه بزرگ در فنلاند، نوشیدن ۱ تا ۲ نوشیدنی شیرین در روز با ۳۱ درصد بیشتر خطر پوسیدگی دندان همراه بود.۸).

علاوه بر این، یک مطالعه استرالیایی روی کودکان ۵ تا ۱۶ ساله نشان داد که تعداد نوشیدنی های شیرین شده با شکر مصرف شده مستقیماً با تعداد حفره های تشخیص داده شده مرتبط است.۹).

علاوه بر این، مطالعه ای بر روی بیش از ۲۰۰۰۰ بزرگسال نشان داد که فقط یک نوشیدنی شیرین هر چند وقت یکبار منجر به افزایش ۴۴ درصدی در خطر از دست دادن ۱ تا ۵ دندان در مقایسه با افرادی که هیچ نوشیدنی شیرین مصرف نمی کردند، می شود.۱۰).

این بدان معناست که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین بیش از دو بار در روز خطر از دست دادن بیش از شش دندان را تقریباً سه برابر می کند.

خوشبختانه، یک مطالعه نشان داد که کاهش مصرف شکر به کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه، خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.۱۱).

جرعه جرعه نوشیدنی های شیرین

اگر به طور مداوم در طول روز نوشیدنی های شیرین می نوشید، وقت آن است که در این عادت تجدید نظر کنید.

تحقیقات نشان می دهد که نحوه نوشیدن نوشیدنی های خود بر خطر ابتلا به پوسیدگی دندان تأثیر می گذارد.

یک مطالعه نشان داد که نگهداری نوشیدنی‌های شیرین‌شده در دهان برای مدت طولانی یا نوشیدن مداوم آن‌ها خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.۳).

بخشی از دلیل آن این است که دندان های شما را برای مدت طولانی تری در معرض قند قرار می دهد و به باکتری های مضر فرصت بیشتری برای آسیب رساندن به آنها می دهد.

خوردن غذاهای چسبناک

“غذاهای چسبنده” آنهایی هستند که منابع طولانی مدت قند را فراهم می کنند، مانند آب نبات های سفت، نعناع و آب نبات. آنها همچنین با پوسیدگی دندان در ارتباط هستند.

همانطور که این غذاها را برای مدت طولانی تری در دهان خود نگه می دارید، قند آنها به تدریج آزاد می شود. این به باکتری های مضر در دهان شما زمان کافی برای هضم قند و تولید اسید بیشتر می دهد.

نتیجه نهایی طولانی شدن دوره های معدنی زدایی و کوتاه شدن دوره های معدنی سازی مجدد است.۳).

حتی غذاهای نشاسته ای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی، چیپس تورتیلا و کراکرهای طعم دار می توانند در دهان شما باقی بمانند و باعث پوسیدگی دندان شوند.۱۲، ۱۳).

خلاصه:

عادات خاصی با پوسیدگی دندان مرتبط هستند، از جمله خوردن غذاهای حاوی قند بالا، نوشیدن نوشیدنی های شیرین یا ترش، نوشیدن نوشیدنی های شیرین و خوردن غذاهای چسبناک.



Source link