چگونه در روزهای گرم تابستان خنک بمانیم؟


روزهای گرم تابستان برای بسیاری از ما سخت و طاقت فرسا است. با ادامه گرمایش جهانی، تابستان‌ها گرم‌تر و خسته‌کننده‌تر می‌شوند. آیا می دانید چگونه می توانیم در این گرما ایمن بمانیم و از گرمازدگی و مشکلات ناشی از گرما محافظت کنیم؟ در ادامه راه حل های ساده ای برای خنک ماندن در روزهای گرم تابستان ارائه می دهیم، راه حل هایی که در عین حال بسیار خوب عمل می کنند.

وقتی بدن خیلی گرم می شود چه اتفاقی می افتد؟

گرمای شدید خطر مرگ و بیماری ناشی از خستگی و کم آبی را افزایش می دهد. برخی افراد نسبت به سایرین در برابر گرمازدگی آسیب پذیرتر هستند، مانند:

  • سالمندان؛
  • مردم تنها؛
  • زنان حامله؛
  • افراد دارای معلولیت یا مشکلات مزمن پزشکی؛
  • ورزشکاران؛
  • افرادی که در خارج کار می کنند؛
  • فرزندان.

موج گرما دوره ای است که هوا گرمتر یا مرطوب تر از حد معمول است. دانشمندان پیش بینی می کنند که با گرم شدن سیاره، امواج گرما شدیدتر و مکررتر می شوند.

هر چه هوا گرمتر باشد، خطر گرمازدگی بیشتر است. گرمازدگی یک بیماری جدی مرتبط با گرما است که تنظیم دمای بدن را مختل می کند و بدن دیگر نمی تواند دمای خود را کنترل کند. در نتیجه دمای بدن به سرعت افزایش می یابد، مکانیسم تعریق از کار می افتد و بدن نمی تواند خنک شود. تشخیص علائم گرمازدگی همیشه آسان نیست، به ویژه در افراد مسن که اغلب قادر به تشخیص مشکلات مربوط به عملکرد بدن خود نیستند. با این حال، چند علامت هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

به طور معمول گرمایی که از محیط دریافت می کنیم از طریق تعریق از بدن خارج می شود و به این ترتیب دمای بدن تنظیم می شود. وقتی بدن گرما را از محیط دریافت می کند، برای خنک ماندن بیشتر تلاش می کند تا بیشتر عرق کند، اما در محیط های مرطوب شرایط متفاوت است. در این نواحی عرق روی پوست می ماند و تبخیر نمی شود که از سرد شدن فرد جلوگیری می کند.

مراقب همسایگان و اعضای خانواده خود باشید. اگر سالمندان یا اطرافیان شما در طول گرما به کمک نیاز دارند، آنها را به مکانی خنک ببرید. افراد مسن بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، زیرا بسیاری از آنها مشکلات سلامتی زمینه ای دارند و تنها زندگی می کنند. معمولا ظاهر افراد مسن نشان دهنده مشکل بودن آنها نیست و گرمای ناگهانی به سراغشان می آید.

چگونه برای گرمای زیاد آماده شویم

گرمای شدید می تواند شما را بکشد، اما می توانید با رعایت برخی نکات خطر و عوارض خود را کاهش دهید. به طور کلی، اگر درجه حرارت بالای 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتیگراد) باشد، باید فعالیت های خارج از منزل را محدود کنید زیرا خطر گرمازدگی افزایش می یابد. البته همه نمی توانند در هنگام گرما در خانه بمانند. در این مورد، رعایت نکات زیر می تواند به شما کمک کند.

با محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما، استراحت زیاد و هیدراته ماندن به بدن خود اجازه دهید تا خود را با گرما سازگار کند.

1. تعویض منظم فیلتر تهویه مطبوع

به طور کلی، شما می توانید فیلتر تهویه مطبوع خود را هر 2 یا 3 ماه یک بار تعویض کنید، اما اگر به طور منظم از تهویه مطبوع استفاده می کنید، زودتر تعویض فیلتر یا تعویض فیلتر پس از هر طوفان گرد و غبار، خانه شما را خنک نگه می دارد.

2. کشیدن پرده ها در طول روز و استفاده از پرده های سایه دار

استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه

بهتر است در ساعات اوج گرما پرده ها را بسته نگه دارید، زیرا نور اندکی که وارد خانه می شود باعث کاهش دما و کاهش قبض برق شما می شود. پرده های سایه دار نیز برای جلوگیری از ورود نور به پنجره ها طراحی شده اند و می توانند بسیار مفید باشند. پرده سایه از ورود نور خورشید به خانه در ساعات اوج گرمایش به ویژه در ضلع جنوبی خانه که بیشترین نور خورشید را می گیرد جلوگیری می کند. به این ترتیب می توانید پنجره ها را باز بگذارید تا هوا در خانه جریان یابد.

3. استفاده صحیح از فن

اگر چه زمانی که فن وجود ندارد باید از پنکه استفاده کنیم، اما در دمای بالاتر از 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) فن در جلوگیری از افزایش دمای بدنه موثر نخواهد بود. کولر گازی فوق گرم برای افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن هیچ کاری نمی کند و نقش کوچکی در تهویه مطبوع دارد، اما زمانی که هوا خیلی گرم است گزینه بسیار خوبی است. چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت پنکه سقفی باعث ایجاد جریان هوا به سمت پایین می شود و در پایین نگه داشتن دما موثر است.

4. باز کردن پنجره ها در شب

اگر منطقه شما شب های خنکی دارد، باز کردن پنجره ها در شب باعث خنک شدن هوای خانه می شود. نصب صفحه پنجره، حفاظ و قفل نیز ایده خوبی است، زیرا هنگام باز شدن پنجره ها خانه شما را ایمن نگه می دارد.

تهویه متقاطع نیز به خنک نگه داشتن خانه به طور طبیعی کمک می کند. تهویه متقاطع یعنی باز کردن پنجره ها در دو طرف خانه به طوری که هوای خنک از پنجره رو به باد وارد شود و هوای گرم از پنجره طرف دیگر خانه خارج شود.

5. مقدار زیادی آب بنوشید

وقتی هوا خیلی گرم است، بدن به سرعت مایعات را از دست می دهد و این منجر به کم آبی بدن می شود. هنگامی که شما در معرض گرمای شدید قرار می گیرید، قلب مجبور است سخت تر کار کند و خون بیشتری پمپاژ کند تا با تبخیر مداوم پوست سازگاری داشته باشد.

نوشیدن آب معدنی بسیار مفید است زیرا بدن مایعات و مواد معدنی زیادی را از طریق تعریق از دست می دهد. اگر در گرما کار می کنید، هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل زمانی کوتاه موثرتر از نوشیدن مقادیر زیاد آب در مدت زمان طولانی است.

6. آهسته راه بروید

وقتی هوا خیلی گرم است، باید آهسته تر از حد معمول راه بروید. پیاده روی باعث می شود بدن گرمای بیشتری تولید کند که باید از طریق تعریق و تنفس از بدن خارج شود.

شدیدترین فعالیت بدنی را در اوایل صبح که دمای هوا کمتر است انجام دهید.

7. استفاده از ضد آفتاب و ماندن در سایه

این واضح و آشکار است. با این کار هم از پوست خود در برابر آسیب های طولانی مدت محافظت می کنید و هم خنک می مانید. گرمای خورشید در عملکرد پوست اختلال ایجاد می کند و عملکرد صحیح پوست برای ادامه دفع گرما از بدن بسیار مهم است.

اگر به سایه دسترسی ندارید، از وسایل کم هزینه مانند فن قابل حمل یا مه آب برای خنک کردن خود استفاده کنید.

8. گذاشتن حوله سرد یا یخ روی مچ دست، گردن و پیشانی

می توانید هر چند ساعت یکبار تکه های یخ یا کمپرس سرد را به مدت 5 ثانیه روی مچ دست خود قرار دهید. استفاده از کمپرس سرد روی گردن و پیشانی نیز می تواند به خنک شدن شما کمک کند. فقط مراقب باشید برای جلوگیری از سرمازدگی از کمپرس یخ یا کمپرس سرد برای مدت طولانی استفاده نکنید.

9. دوش آب سرد را محدود کنید

ممکن است فکر کنید بهتر است وقتی هوا خیلی گرم است دوش آب سرد بگیرید، اما این در طولانی مدت کمکی به خنک شدن شما نمی کند. دوش گرفتن با آب سرد یا نشستن در مقابل یک دستگاه تهویه مطبوع قوی می تواند وضعیت را بدتر کند. این کار باعث می‌شود تا مدتی احساس بهتری داشته باشید، اما بدن شما با کشیدن خون از پوست و به سمت مرکز بدن پاسخ می‌دهد و وقتی به یک محیط گرم‌تر باز می‌گردید، عرق کردن و سرد شدن را سخت‌تر می‌کند.

10. استفاده از پایین ترین سطح مسکن

استفاده از زیرزمین در مواقع گرمای شدید ایده خوبی است، زیرا زیرزمین سردتر از طبقه بالا است. اگر زیرزمین ندارید، در هنگام موج گرما در پایین ترین سطح خانه خود بمانید.

11. پوشیدن لباس های گشاد

با پوشیدن لباس های سبک و گشاد می توانید به راحتی خنک بمانید. از پوشیدن رنگ های تیره خودداری کنید زیرا گرمای بیشتری را جذب می کنند.

12. ورزش در فضای باز را کاهش دهید

اگر نمی خواهید با اثرات گرما مقابله کنید، ورزش روزانه خود را فراموش کنید. اگر نمی توانید یک روز را بدون ورزش بگذرانید، تمرینات خود را قبل از ساعت 10 صبح انجام دهید تا از گرما در امان بمانید. بهتر است تا زمانی که دمای هوا به زیر 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) نرسد، از ورزش در هوای گرم خودداری کنید. اگر در داخل خانه ورزش می کنید، آن را در خنک ترین قسمت خانه انجام دهید.

13. خودمراقبتی در حمل و نقل عمومی

اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، باید راه هایی برای خنک ماندن پیدا کنید. مثلاً در سایه بمانید و هر زمان که می توانید آب بنوشید. البته بهترین روش به میزان خشک یا مرطوب بودن هوا بستگی دارد، زیرا بدن در هر یک از این شرایط به طور متفاوتی خود را خنک می کند. در گرمای خشک، سرمایش تبخیری موثرتر است. بنابراین می توانید از یک بطری اسپری آب استفاده کنید. اما در مکان های گرم و مرطوب بهتر است پنکه جیبی به همراه داشته باشید زیرا در رطوبت بالا سرعت بالا آمدن بدن کاهش می یابد و هوا موثرتر از آب است.

در صورت امکان از نشستن روی نیمکت در ایستگاه اتوبوس خودداری کنید. سطح فلزی نیمکت زیر نور خورشید داغ می شود و می تواند پوست را بسوزاند.

14. درخواست تجملات در محل کار

همه محل های کار امکانات لازم برای مقابله با گرمای شدید را ندارند. کارگران به ویژه کسانی که در معرض خطر گرمازدگی هستند مانند زنان باردار باید از کارفرمایان خود بخواهند که خدمات لازم را به آنها ارائه دهند. می توانید چیزی به سادگی آب یا توالت بخواهید. کارفرمایان کارگران در فضای باز نیز باید کارگران را ملزم به استراحت در گرمای شدید کنند و امکاناتی مانند سایه و آب آشامیدنی را در نزدیکی محل کار خود فراهم کنند.

15. موج گرما را آماده کنید

همیشه غذا و آب آشامیدنی کافی در دسترس داشته باشید، زیرا آب و هوای بد می‌تواند باعث قطع برق یا آب شود، یا ممکن است برای تهیه غذا خیلی گرم باشد.

اخرین حرف

اگر برای شما گرم است، برای حیوان خانگی شما گرم است. بنابراین اگر عرق می کنید، مراقب حیوان خانگی خود باشید تا از گرما در امان بمانید. به هشدارهای رسانه ها و وب سایت هواشناسی در مورد موج گرما توجه کنید و توصیه های مناسب را رعایت کنید. قبل از موج گرما، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و تا حد امکان بیرون از خانه بمانید.

شما بگو

آیا روش های بالا را امتحان کرده اید؟ به نظر شما کدام یک از این روش ها موثرتر است؟ از چه روش های دیگری برای درمان گرما استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

div:none {splay: none;}]]> زندگی مهمترین دارایی انسان است

10000 تن

div:empty {display:none;}]]>

دلیل بی وفایی بسیاری از افراد در ازدواج یا طلاق این است که ما نمی دانیم چگونه با همسر یا شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.

7000 تن

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات تکمیلی