ورزش کودکان و نوجوانان | آیا بدنسازی برای کودکان تاثیرات منفی دارد؟


آموزش تاب آوری کودکان و نوجوانان

برخلاف بسیاری از باورهای «و غیر ورزشکاران»، تمرینات مقاومتی بدون در نظر گرفتن سن می‌تواند برای همه مفید باشد. مطالعه حاضر شواهدی مبنی بر ایمن بودن برنامه ضد پیری برای کودک نشان نداد. با این حال، مطالعات نشان داده اند که تمرینات مقاومتی می تواند به کودکان کمک کند تا تصویر بدنی سالمی داشته باشند، سلامت استخوان ها و سلامت مفاصل را بهبود بخشند و عملکرد ورزشی را بهبود بخشند. به طور کلی، هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن ورزش برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

ابتدا می خواهیم تمرین مقاومتی را تعریف کنیم. تمرین مقاومتی نوعی تمرین یا آمادگی است که منجر به تولید قدرت برای غلبه بر مقاومت داخلی یا خارجی می شود.

برخی از باورهای غلط والدین در مورد تمرین مقاومتی:

1. تمرین مقاومتی با بستن صفحات رشد رشد کودک را متوقف می کند

2. کودکان تستوسترون ندارند، بنابراین مزایای تمرینات قدرتی را نخواهند دید

3. سرعت / سرعت پایان ورزش ایمن برای کودکان است

4. تمرینات قدرتی فقط باید زمانی انجام شود که کودک در حال رشد نیست

اگرچه حداقل سنی برای کودک برای شروع تمرینات مقاومتی وجود ندارد، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. یکی از این عوامل سن کودک است، نه سن تقویمی، بلکه سالهای بیولوژیکی یا فیزیولوژیکی بدن. دلیل تاکید بر سن بیولوژیکی این است که هر ده سال یکبار یکسان نیست. آنها از نظر قد، وزن، هماهنگی و توانایی فیزیکی متفاوت هستند. یک کودک ده ساله ممکن است از نظر بدنی برای تمرین مقاومتی آماده باشد، در حالی که دیگری ممکن است ناآماده باشد. تمایل کودک به مشارکت و بلوغ ذهنی را نیز باید در نظر گرفت. به طور کلی، مطالعات نشان داده است که حتی کودکان 6 ساله نیز از تمرینات مقاومتی سود می برند [1] [2].

حال می خواهیم موضوع نیروی واکنش زمینی (GRF) را مورد بحث قرار دهیم. به عبارت ساده، هر بار که انرژی را به زمین می‌گذارید، مانند زمانی که از پرش پایین می‌روید یا زمین را برای دویدن فشار می‌دهید، زمین همان انرژی را در بدن شما مصرف می‌کند. این نیرو به عنوان نیروی واکنش زمین شناخته می شود. میزان قدرت واکنش با وزن و سرعت شما تعیین می شود. تنها زمانی که در حال راه رفتن هستید، این نیرو می تواند به 1.5 برابر وزن بدن شما برسد. هنگام دویدن، نیرو حدود 6 برابر بیشتر از وزن بدن و تا 11 برابر وزن هنگام پایین آمدن از یک پرش است.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر به طور متوسط ​​یک کودک 10 ساله با وزن 31 کیلوگرم داشته باشیم، نرخ پاسخ جهانی به شرح زیر خواهد بود:

راه رفتن: 45 کیلوگرم قدرت در یک پا

دویدن: 95-190 کیلوگرم قدرت در یک پا

پرش: ~ قدرت 127-349 کیلوگرم در یک پا

تمرینات مقاومتی برای کودکان و نوجوانان آسیبی به کودکان نمی رساند، اما بهتر است اجازه دهید بدن آنها قدرت GRF را جذب کند.

قدرت استفاده شده توسط اندام ها در برخی از فعالیت های ورزشی بیشتر از نیروی بالقوه ای است که در طول تمرینات مقاومتی به کودک وارد می شود. تمرین مقاومتی در محیط کنترل شده انجام می شود. کودکان از نزدیک تحت نظر هستند و اقدامات ایمنی در مورد تجهیزات و کیفیت حرکت انجام می شود. عملکرد بیرونی ورزشی به تدریج با توانایی های هر فرد افزایش می یابد. از طرفی فعالیت های ورزشی کمتر قابل پیش بینی هستند. این بدان معنا نیست که کودکان نباید در فعالیت های ورزشی شرکت کنند. اگر برنامه تمرین مقاومتی همراه با سایر فعالیت های ورزشی استفاده شود، می توانیم خطر آسیب را تا حد زیادی افزایش دهیم و کاهش دهیم. به طور متوسط ​​با تناسب اندام بالا می توان از 15 تا 50 درصد آسیب های کودکان جلوگیری کرد [3].

نتیجه صفحات تمرین مقاومتی برای رشد

یکی دیگر از نگرانی های اصلی در مورد ورزش برای کودکان و نوجوانان آسیب احتمالی به صفحات رشد است. آسیب به صفحه رشد می تواند در مغز استخوان و تامین مواد مغذی اختلال ایجاد کند و منجر به اختلال در رشد شود. در حالی که این یک موضوع مهم است، شواهد بسیار کمی از این اتفاق در تمرینات مقاومتی وجود دارد.

تنها چند مقاله در مورد بلند کردن وزنه های سنگین از بالای سر در یک منطقه محافظت نشده، آسیب به صفحات رشد را گزارش کرده است. [4][5]. هیچ شکستگی صفحه رشد در طول دوره های تمرین مقاومتی جوانان با رعایت دستورالعمل های آموزشی و ایمنی گزارش نشده است. حتی تست 1-RM هیچ اثر نامطلوبی بر روی کودکان نداشت. با این حال، اگر دستورالعمل های تست 1-RM رعایت شود [6]. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کودکان، تمرینات مقاومتی تا زمانی که به درستی برای حرکت و تحت هدایت مناسب آموزش داده شده باشد، ایمن به نظر می رسد.

سطح پایین تستوسترون در کودکان و نوجوانان

برخی استدلال می کنند که چون کودکان تستوسترون کافی ندارند، مزایای تمرینات قدرتی را نخواهند دید. اگر این درست بود، زنان و بزرگسالان نتایج تمرینات قدرتی را دریافت نمی کردند. از نوجوانی تا نوجوانی، بلوغ طبیعی منجر به افزایش انرژی می شود.

در گذشته، مطالعات نشان داده است که تمرینات مقاومتی هیچ افزایش قدرتی به جز افزایش طبیعی که به دلیل رشد و بلوغ اتفاق می افتد، نشان نمی دهد. با این حال، این مطالعات کوتاه بودند و نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کرد (ممکن است آزمایش‌ها به اندازه کافی طولانی نبوده باشند که تنظیمات را انجام دهند، یا ممکن است مقدار ورزش به اندازه کافی بزرگ باشد). [7] [8]. مطالعات با مدت زمان مناسب (20-8 هفته) در نوجوانان آموزش ندیده افزایش 30-40٪ تا 73٪ را نشان می دهد، علاوه بر این افزایش قدرت در نوجوانان عادی دیده می شود. [9].

نقش تمرین مقاومتی در رباط ها و تاندون ها

از دیگر مزایای ورزش برای کودکان و نوجوانان می توان به بهبود قدرت و تراکم عضلانی اشاره کرد. تمرینات قدرتی می تواند قدرت رباط ها (بافت همبند) و تاندون ها (بافت همبند) را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده اند که تمرینات قدرتی انرژی استرس لازم را برای تشکیل و رشد استخوان ایجاد می کند (یعنی تراکم مواد معدنی استخوان). آموزش ضد کودک موضوعی بحث برانگیز است. اگر تمرین زیر نظر مربی شایسته و سالم و با پیشرفت مناسب انجام شود، فواید زیادی خواهد داشت.