همه آنچه باید در مورد هفته بیست و نهم بارداری بدانید: بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم


اکنون در سه ماهه سوم بارداری خود هستید، بنابراین متوجه تغییرات قابل توجهی در بدن خود خواهید شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید الان جنین در چه وضعیتی قرار دارد یا در هفته بیست و نهم بارداری وضعیت شما چگونه خواهد بود، برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

وارد برنامه شوید

با دانلود رایگان برنامه نعنا می توانید هر هفته بارداری را در چرخه بارداری نیز دنبال کنید. علائم و وضعیت مادر و جنین هر هفته برای شما توضیح داده خواهد شد.

بارداری هفتگی هفته بیست و نهم بارداری استفاده از نعناع

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری چگونه است؟

جنین به پایان عمر خود در رحم نزدیک می شود، بنابراین چند هفته قابل توجه در آینده خواهد داشت. در هفته 29، جنین 1100 گرم وزن و بیش از 38 سانتی متر قد داشت، عضلات رشد کرد و ریه هایش منبسط شد.

در واقع، در هفته های منتهی به زایمان، نوزاد وزن قابل توجهی افزایش می دهد و به سرعت پیشرفت می کند. از نظر تغذیه، جنین در این هفته ها به انرژی زیادی نیاز خواهد داشت، پس سعی کنید انواع پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم را در بدن خود تامین کنید. سیستم اسکلتی نوزاد تا هفته 29 رشد می کند و رشد می کند، بنابراین شما باید کلسیم کافی دریافت کنید.

هفته 29 بارداری

شنوایی او کامل است و واکنش خود را به صداهای بلند کاملا درک خواهد کرد. این هفته ها لگد زدن کامل جنین را حس می کنید. حتی ممکن است بتوانید با لمس مستقیم متوجه شوید که زانو یا آرنج او در کجا قرار دارد.

بدن مادر این هفته

در حال حاضر، پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای رشد کودک بسیار مهم است. دو عنصر مهم را فراموش نکنید. آهن و کلسیم. آهن به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون خود را حفظ کند و وظیفه خود را برای انتقال اکسیژن به تمام قسمت های بدن به روشی سالم و جلوگیری از کم خونی انجام می دهد.

توجه داشته باشید که یک مادر باردار با خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت گاو، حبوبات و غلات کامل یا مصرف مکمل های غذایی به حداقل 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد. البته ماما در طول آزمایش میزان آهن بدن شما را کنترل می کند و در صورت نیاز مکمل های آهن را در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین باید به اهمیت کلسیم در سلامت هر دوی شما اشاره کنیم. این ماده معدنی نه تنها استخوان ها و دندان های مادر را تقویت می کند، بلکه استخوان ها و دندان های کودک را نیز تقویت می کند.

مقدار مورد نیاز شما 1000 میلی گرم کلسیم در روز تخمین زده می شود (اگر زیر 19 سال دارید 1300 میلی گرم در روز). این مقدار کلسیم را می توانید با خوردن چند تکه نان سبوس دار یا پنیر شیرین نشده، بروکلی یا ماست دریافت کنید.

به طور کلی در سه ماهه آخر بارداری به 450 کالری بیشتر در روز نیاز دارید. در این هفته باید انتظار داشته باشید که هر هفته تا پایان بارداری حدود 450 گرم وزن اضافه کنید. با فرض اینکه شاخص وزن بدن شما قبل از بارداری و زمان زایمان طبیعی باشد، این عدد 40 هفته خواهد بود.

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در این هفته، مشکلات و علائم بارداری همچنان وجود خواهد داشت. بسیاری از آنها رایج هستند و برخی نیاز به بررسی و مراقبت بیشتری دارند.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی شایع ترین مشکلات بارداری در این هفته است، رشد جنین می تواند باعث استرس شدید در معده شما شود و شل شدن دریچه شکم می تواند باعث ترش شدن شما شود. بهتر است اغلب وعده های غذایی کوچک بخورید. از خوردن غذاهای سنگین بخصوص در شب خودداری کنید.

فشار خون پایین و سرگیجه

کاهش فشار خون یکی از مشکلاتی است که اکثر خانم های باردار در این هفته با آن مواجه هستند، به خصوص در هنگام خواب و هنگام خوابیدن به پشت، ضربان قلب بالا و سرگیجه از جمله مشکلات احتمالی در این دوران است. سرگیجه بیشتر در هنگام تغییر وضعیت ناگهانی رخ می دهد، بنابراین باید توجه داشته باشید که تغییر وضعیت از حالت نشسته به سمت مخالف یا مخالف باید با دقت زیادی همراه باشد تا زمین نخورید.

گرفتگی عضلات

یکی از مشکلات شایع در ماه های آخر بارداری، اسپاسم عضلانی به خصوص در پاها است. این مشکل معمولاً ناشی از کمبود کلسیم است، بنابراین بهتر است در رژیم غذایی خود به این نکته توجه کنید یا پس از مشورت با پزشک از مکمل کلسیم استفاده کنید. بهترین راه برای دادن ویتامین D به بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. حتما یک ساعت برای این کار وقت بگذارید.

رگهای واریسی

اگر روی پاهای خود رگ های آبی مشاهده کردید که باعث خارش می شوند، نشانه واریس است. توجه داشته باشید که رگ های واریسی زمانی به سراغ شما می آیند که رحم در حال رشد به شریان های بزرگی که خون را از پایین بدن به قلب می برند، فشار می آورد.

البته اگر اولین بار نیست که باردار می شوید یا یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا است، ممکن است این علامت افزایش یابد. اگرچه این علائم کمتر آشکار هستند، اما به طور کلی یک مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی شوند.

برای کاهش وزن، بهتر است برای مدت طولانی ننشینید یا بایستید. در صورت لزوم، پاهای خود را به دیوار بلند کرده و به آنها تکیه دهید تا گردش خون بهبود یابد. همچنین می توانید با پوشیدن جوراب های واریس این بیماری را مدیریت کنید. البته دقت کنید جوراب هایی را انتخاب کنید که به ران و زانو فشار وارد نکند.

خستگی

اگر در پایان روز بسیار خسته هستید، از قبل می دانید که این در این مرحله از بارداری طبیعی است. بدن مادر همچنان در حال تغذیه و حمایت از نوزاد است و این انرژی زیادی را از شما می گیرد. همچنین شب ها نمی توانید خوب بخوابید.

تنگی نفس

البته منظورمان این تنگی نفس نیست، لذت دیدن نوزاد، نوع دیگری است که یکی از شایع ترین علائم در سه ماهه آخر بارداری است.

در ماه های آخر بارداری، رحم به ریه ها اجازه نمی دهد اکسیژن بیشتری جذب کند و مطمئناً برخی از اندام ها فضای کمتری دارند. بنابراین معده و دیافراگم به ریه ها فشار می آورند. در نتیجه ریه ها فضای کافی برای رشد ندارند.

توصیه می کنیم فضای زندگی خود را بهتر کنید تا بهتر نفس بکشید. همچنین بهتر است آهسته راه بروید و زیاد به خودتان فشار نیاورید. اگر در این هفته متوجه درد در ناحیه قفسه سینه شدید، نباید این علامت را نادیده بگیرید. فورا به ماما اطلاع دهید.

مراقب پره اکلامپسی باشید

پره اکلامپسی یا پره اکلامپسی یک مشکل رایج در بین زنان باردار است که به آن پره اکلامپسی نیز می گویند. این مشکل خطرناک علائمی دارد که می توان از توجه به اتفاقات خطرناک جلوگیری کرد. فشار خون بالا و از دست دادن پروتئین دو علامت مهم این بیماری هستند. بنابراین توصیه می شود در این هفته ها توسط پزشک معاینه شوید و با این دید آزمایش دهید. بهتر است یک آزمایش روتین در سه ماهه سوم بارداری انجام دهید.

در هفته بیست و نهم بارداری چه باید کرد و چه نباید کرد

– بهتر است از ایستادن های طولانی خودداری کنید، وزن بیش از حد و افت ناگهانی فشار خون باعث می شود در ایستادن های طولانی مدت دچار کمردرد و زانو درد شوید و یا خدای ناکرده خطر افتادگی ناگهانی را به همراه داشته باشید. فشار خون پایین.

– در مورد تغذیه سعی کنید تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در اختیار بدن قرار دهید، برای اینکه زایمان موفقی داشته باشید به بدنی قوی نیاز دارید و جنین قوی و کاملاً رشد یافته در بدو تولد شرایط بهتری خواهد داشت. غذاهای مقوی بخورید اما مراقب وزن خود باشید.

– گرفتگی رحم یکی از شایع ترین علائم این هفته هاست، اگر احساس کردید این کوتاهی دردناک و دردناک است به پزشک مراجعه کنید.

– تا هفته بیست و نهم بارداری و بعد از آن، باید از علائمی مانند سردرد مداوم، درد قفسه سینه، تورم دست ها، پاها و صورت، اختلالات بینایی، تنگی نفس و حالت تهوع آگاه شوید. در صورت بروز این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

– در صورت وجود مشکلاتی مانند لکه بینی، خونریزی، احساس فشار در ناحیه کمر یا کمردرد، ترشحات واژن و تغییر رنگ و پر شدن واژن نیز باید با پزشک مشورت کنید.

آخرین کلمه

هیچ چیز به اندازه استراحت در دوران بارداری برای مادر و جنین مهم نیست، بنابراین توصیه می کنیم که بی جهت نگران نباشید، سعی کنید آگاهی خود را در مورد وضعیت جنین و شما در هفته های مختلف بارداری افزایش دهید تا اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت خود داشته باشید. وضعیت. با مراقبت از خود و مراجعه به موقع به پزشک هیچ خطری برای شما و نوزاد وجود نخواهد داشت.

منبع: pampers