هر چه درباره انواع نوشیدنی ورزشی باید بدانید


این روزها نوشیدنی های ورزشی در صنعت بسیار مطرح هستند.
نوشیدنی های هیپوتونیک (کمتر ازغلظت خون)
نوشیدنی های ایزوتونیک (تقریباً برابر با خون)
نوشیدنی های هایپرتونیک (بیشتر ازغلظت خون)
مصرف این نوشیدنی‌ها بر میزان انرژی (کربوهیدرات) و سرعت جذب آن تأثیر می‌گذارد و آب مصرفی می‌تواند در اثر تعریق از دست شما باشد.
در این مقاله قصد داریم تفاوت نوشیدنی های ورزشی و نحوه مصرف آنها را بررسی کنیم.

اسمولالیته به چه معنی است؟

نوشیدنی ورزشی

اوسمولالیته (اسمولالیته) تعداد ذرات حل شده در مایع است. یک نوشیدنی با اوسمولالیته بالا، به این معنی است که حاوی ذرات به ازای هر صد لیتر در مقایسه با اوسمولالیته پایین است. این ذرات می تواند شامل قندها، گلوکز، پلی مرها، سدیم و دیگر الکترولیت ها باشد. اوسمولالیته نوشیدنی می کند که یک مایع چگونه در سراسر غشا عبور خواهد کرد.
برای مثال، اگر نوشدنی با اوسمولالیته بالا بنوشید، آب از جریان خون به درون سلول های روده حرکت می کند. اگر نوشیدنی با اوسمولالیته پایین بنوشید، آب از روده جذب می‌شود و به داخل سلول‌های روده و جریان خون وارد می‌شود.
دسته بندی نوشیدنی های ورزشی
نوشیدنی‌های ورزشی را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد: نوشیدنی‌های آب‌مصرف و نوشیدنی‌های کربوهیدراتی.

1.نوشیدنی‌های مایع، مایعات رقیقی هستند که حاوی الکترولیت‌ها و قندها (کربوهیدرات) هستند. قندهایی که عموماً به این نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند، شامل: گلوکز، ساکاروز، فروکتوز و پلی مرگلوکز (مالتودکسترین) هستند. هدف اصلی این نوشیدنی‌ها، استفاده از مایعات سریع از دست رفتن بدن در مقایسه با آب است. مقدار قند این نوشیدنی‌ها به حفظ قند خون و ذخیره گلیکوژن نیز کمک خواهد کرد. این نوشیدنی‌ها می‌توانند ایزوتونیک و یا هیپوتونیک باشند (در ادامه با این اصطلاحات آشنا می‌شوند).

2. نوشیدنی‌های انرژی‌زای کربوهیدرات، کربوهیدرات‌ها را به ازای صد میلیون لیتر در مقایسه با نوشیدنی‌های مایع موجود می‌آروند. کربوهیدرات ها به صورت عمده در قالب پلی مروکزی (مالتوکسترین) هستند. هدف اصلی، ارائه کربوهیدرات‌های بیشتر برای بدن است، اما با سیستم‌عامل‌های مشابه یا پاک‌کننده‌تر از گلوکز، آنها همچنین به تامین نیازهای مایعات بدن نیز کمک می‌کنند. این نوشیدنی‌ها عموما از انواع ایزوتونیک هستند. پودرهایی هم هستند که با آب مخلوط می شوند و از نوع هیپوتونیک یا ایزوتونیک هستند.

نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک

نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک

محلول ایزوتونیک به محلولی گفته می شود که (تونیسیته) مشابهی با غلطت خون (که اسمولاریته آن بین 280 تا 300 mOsm/l است) دارد.
ایزوتونیک = خون مشابه (~290 mOsm/L)
به زبان ساده تر ایزوتونیک به این معنی است که نمک و قند موجود در نوشیدنی مشابه بدن انسان است. این نوشیدنی به سرعت مصرف انرژی و کربوهیدارت از دست رفتن می شود.
برای ورزشکاران بیشتر از جمله دوندگانی که در مسافت های متوسط ​​و طولانی می شوند و همچنین بازیکنان ورزش های تیمی توصیه می شوند.

نحوه عملکرد و زمان استفاده از نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک

بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی سنتی (مانند Gatorade، Powerade، Lucozade Sport و غیره) از نظر فنی در دسته «ایزوتونیک» قرار می‌گیرند، زیرا آن‌ها مشابه خون انسان است.
این نوشیدنی ها مقدار قابل قبولی انرژی را تامین می کنند و می توانند به سرعت پاک کنند.
آنها معمولاً حدود 6 تا 8 درصد کربوهیدرات دارند و بنابراین 1.5 تا 2 برابر بیشتر از نوشیدنی های هیپوتونیک (30 کربوهیدرات گرم در هر وعده معادل 500 میلی لیتر) کربوهیدرات را تامین می کنند.
این نوع نوشیدنی های ورزشی معمولاً برای کوتاه تر و با شدت بالا مفید است.
زیرا در این تمرینات دریافت سریع کربوهیدرات نسبت به جبران کم آبی بدن در الویت است.

بنبور متعتت دبده شndhdneh هاتههههههههههههههههههههههههههههههههههه
این مشکلات زمانی ایجاد می‌شوند که این نوشیدنی‌ها به مقدار زیاد مصرف می‌شوند، به‌ویژه در شرایطی که گرمای زیاد باعث افزایش تعریق و افزایش سرعت نوشیدن می‌شود، یا زمانی که با تنقلات کربوهیدراتی مانند ژل‌ها و کربوهیدرات‌های انرژی‌زا ترکیب می‌شوند، صادق است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های ورزشی‌های ایزوتونیک واقعاً عملکرد خوبی برای جذب در جریان خون دارند.
سرعت جذب آنها در خون کندتر از نوشیدنی های هیپوتونیک است، اما با این حال عملکرد آنها قابل قبول است.

یکی از مسائل چالش برانگیز پیرامون نوشیدنی های ایزوتونیک این است که آیا بسیاری از نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک در بازار وجود دارد، واقعاً ایزوتونیک هستند یا خیر؟

بر اساس نتایج مقالاتی که در سال 2008 در یک مجله پزشکی ورزشی سوئیس منتشر شد،
جمع‌آوری‌های اسمولالیته مقدار زیادی از نوشیدنی‌های «ایزوتونیک» اندازه‌گیری در آزمایشگاه در واقع بیش از 300mOsm/kg و برخی از آنها تا 348mOsm/kg هم می‌رسیدند.
این بدان معنی بود که غلطت این نوشیدنی را می دانست که باید باشد، بیشتر از جریان خون بود.

در حقیقت نوشیدنی‌های «ایزوتونیک» در بازار امروز، بیشتر شبیه نوشیدنی‌های هایپرتونیک هستند.

نوشیدنی های هایپرتونیک

هایپرتونیک = بالاتر از خون (> 300 mOsm/L)
هایپرتونیک به این معنی است که نمک و قند موجود در نوشیدنی بیشتر از بدن انسان است. معمولاً بعد از فعالیت های ورزشی و تهیه کربوهیدرات و ذخایر گلیکوژن مصرف می شود.
برای مسابقات با مسافت بسیار طولانی که نیازمند انرژی بسیار بالایی هستند کاربرد زیادی دارند. البته می بایست همراه با نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک مصرف شود تا آب از دست رفته بدن نیز جبران شود.
بالا بودن این نوشیدنی‌ها معمولاً به این دلیل است که آنها با کربوهیدرات‌های زیادی فرموله می‌شوند تا انرژی را برای فعالیت‌های با شدت بالا تامین‌کننده تامین کنند.

اگر هدف شما این باشد که مقدار زیادی مصرف یا درشت مغذی را با سرعت بالا وارد جریان خون خود کنید، این نوشیدنی ها می توانند گزینه مناسبی باشند. (کالری‌های مواد نسبت به مواد جامد راحت تر جذب می‌شوند).
یکی از مشکلاتی که می‌توان مصرف نوشیدنی‌های پرتونیک را همراهی کرد، زمانی است که می‌توان از نوشیدنی‌های پرتونیک در زمان‌هایی استفاده کرد که مصرف نوشیدنی‌ها در اولویت است، مانند فعالیت‌های طولانی مدتی که در آن‌ها زیاد می‌شود. در چنین شرایطی مصرف نوشیدنی های ورزشی به جای آب می تواند به کم آبی بدن تبدیل شود.

عملکرد و زمان استفاده از نوشیدنی ورزشی

وقتی یک نوشیدنی پرتونیک از معده وارد روده شما می شود، بدن شما باید ابتدا آب را از جریان خون کند خارج و به روده برگرداند تا املاح موجود در آنجا تا سطحی رقیق شود که اجازه مصرف مواد مغذی و مایعات را از دیواره روده به بدن وارد کند. شما بدهید.

بنابراین این حرکت خالص از خون به روده از نظر فنی بدن شما را دچار «کم آبی» می‌کند و می‌تواند کمی احساس بیماری کند و حتی تشنگی بیشتری در شما ایجاد کند، در حالی که هدف شما از نوشیدن دقیقاً برعکس بوده است!

اکنون شدید که چرا با نوشیدن یک نوشیدنی نوشیدنی هایپرتونیک ادامه دهید.
بنابراین بهتر است از نوشیدنی هایپرتونیک منحصراً در واقعی استفاده کنید که به دنبال دریافت در سریع ترین زمان ممکن است، اما زمانی که هیدراتاسیون اولویت اصلی شما نیست.

نوشیدنی ورزشی هیپوتونیک

هیپوتونیک = کمتر از خون (<280 mOsm/L)
هیپوتونیک به این معنی است که نمک و شکر در نوشیدنی کمتر از بدن انسان است. مانند ژیمناست ها.
نوشیدنی های هیپوتونیک سریعترین جذب را در جریان خون دارند، اما در هر واحد حجم، کمتری کربوهیدرات را تحویل می دهند. نوشیدنی‌های هیپوتونیک به دلیلی که کمتر از جریان خون دارند، چیزی به نام شیب اسمزی مطلوب ایجاد می‌شود، بنابراین آب موجود در آن به طور طبیعی از دیواره روده به رگ‌های خونی از طریق فرآیند اسمز جریان می‌رسد.
(اُسمُز یا گذرندگی[۱] (به فرانسوی: Osmose) به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن حلال از طریق یک غشای نیمه تراوا از جایی که محلول رقیق‌تر است به جایی که محلول غلیظ تر است، نفوذ می‌کند.[۲] عبور آب از غشای تراوائی نسبی را اسمز می گویند که حرکت از ناحیه رقیق به غلیظ است. در اسمز برای جابجایی انرژی مصرف نمی‌شود. برای مثال: زمانی که در یک شاخه ظروف مرتبط، آب خالص و در شاخه دیگر محلول آب و شکر و بین آنها غشای تراوائی نسبی وجود داشته باشد، به طوری که حجم مواد در دو شاخه ظرف یکسان باشد، آب از ناحیه رقیق (آب خالص). ) به ناحیه غلیظ (محلول آب و شکر) حرکت می‌کند).

نوشیدنی های هیپوتونیک معمولاً کمی دارند زیرا با استفاده از کمی کربوهیدرات (6٪) فرموله می شوند. بنابراین اگر هدف شما هیدراته کردن بدن است از این نوشیدنی ها می تواند گزینه ای مناسب باشد.

مسمومیت با آب چیست؟

مسمومیت با آب، اختلال در عملکرد مغز است که در اثر نوشیدن از حد آب به وجود می‌آید. با مصرف بیش از حد آب، میزان آب موجود در افزایش خون پیدا می‌کند، که این می‌کند، به ویژه سدیم را در خون رقیق کند. اگر سطح سدیم به کمتر از 135 میلی‌متر مول در لیتر (mmol/l) برسد، هیپوناترمی در فرد رخ می‌دهد.
سدیم به حفظ سلامت بدن در داخل و خارج از سلول‌های بدن کمک می‌کند. وقتی سطح سدیم به دلیل مصرف زیاد آب می‌یابد، مایعات از خارج به داخل سلو‌ل‌ها منتقل می‌شوند و باعث می‌شوند آنها می‌شوند.
وقتی این اتفاق برای سلول‌های مغزی رخ می‌دهد، باید انتظار مشکلی خطرناک را داشت و حتی در برخی موارد باعث بروز مرگ در افراد می‌شود.
مسمویت با آب به طور ویژه در بین ورزشکاران استقامتی بسیار شایع است. این حالت برای افرادی اتفاق می افتد که فرد بی رویه و بدون محاسبه میزان الکترولیت از دست خود به نوشیدن آب کند. به همین دلیل، هیپوناترمی غالباً در جریان رویدادهای بزرگ ورزشی رخ می‌دهد.
در مطالعه‌ای مشخص شد که از 488 شرکت کننده در ماراتن 2002 بوستون، 13 درصد علائم هیپوناترمی و 0.06 درصد هیپوناترمی بحرانی را نشان می‌دهد که میزان سدیم آنها از 120 میلی‌متر مول در لیتر بود.
موارد مسمومیت با آب در این حوادث منجر به مرگ می شود. یک مورد به دونده‌ای بود که بعد از ماراتن بر زمین افتاد و جان خود را از دست داد.
از آنجایی که بدن او به طور نامناسب آب شده بود، سطح سدیم او به زیر 130 میلی مول در لیتر رسیده بود. سپس دونده با مصرف بیش از آب از مغز مغز و سپس حد مرگ می شود