هر آنچه باید در مورد شب کوری بدانید


شب کوری چیست؟

شب کوری نوعی اختلال بینایی است که به آن نیکتالوپیا نیز می‌گویند. افراد مبتلا به شب کوری در شب یا در محیط های کم نور، دید ضعیفی را تجربه می کنند.

اگرچه اصطلاح “شب کوری” به این معنی است که شما نمی توانید در شب ببینید، اما اینطور نیست. ممکن است در دیدن یا رانندگی در تاریکی مشکل بیشتری داشته باشید.

برخی از انواع شب کوری قابل درمان هستند در حالی که انواع دیگر قابل درمان نیستند. برای تعیین علت اصلی اختلال بینایی خود به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که علت مشکل را می دانید، می توانید اقداماتی را برای اصلاح دید خود انجام دهید.

تنها علامت شب کوری، مشکل در دیدن در تاریکی است. هنگامی که چشمان شما از یک محیط روشن به یک منطقه با نور کم تغییر می کند، مانند زمانی که از یک پیاده رو آفتابی برای ورود به یک رستوران کم نور خارج می شوید، بیشتر احتمال دارد شب کوری را تجربه کنید.

همچنین در هنگام رانندگی به دلیل روشنایی متناوب چراغ های جلو و خیابان ها در جاده، احتمالاً دید ضعیفی خواهید داشت.

چند بیماری چشمی می تواند باعث شب کوری شود، از جمله:

  • نزدیک بینی یا تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور
  • آب مروارید یا کدر شدن عدسی چشم
  • رتینیت پیگمانتوزا، که زمانی رخ می دهد که رنگدانه تیره در شبکیه چشم جمع می شود و دید تونلی ایجاد می کند.
  • سندرم آشر، یک بیماری ژنتیکی که هم شنوایی و هم بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد

افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آب مروارید هستند. بنابراین احتمال ابتلا به شب کوری ناشی از آب مروارید نسبت به کودکان یا بزرگسالان جوان بیشتر است.

در موارد نادر در ایالات متحده یا در سایر نقاط جهان که رژیم غذایی ممکن است متفاوت باشد، کمبود ویتامین A نیز می تواند منجر به شب کوری شود.

ویتامین A که رتینول نیز نامیده می شود، در تبدیل تکانه های عصبی به تصاویر در شبکیه نقش دارد. شبکیه یک ناحیه حساس به نور در پشت چشم شما است.

افرادی که دچار نارسایی لوزالمعده هستند، مانند افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، در جذب چربی مشکل دارند و در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین A هستند، زیرا ویتامین A محلول در چربی است. این آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شب کوری قرار می دهد.

افرادی که سطح گلوکز (قند) خون بالایی دارند یا دیابت دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید هستند.

چشم پزشک شما یک تاریخچه پزشکی دقیق می گیرد و چشمان شما را برای تشخیص شب کوری معاینه می کند. همچنین ممکن است لازم باشد نمونه خون بدهید. آزمایش خون می تواند سطح ویتامین A و گلوکز شما را اندازه گیری کند.

شب کوری ناشی از نزدیک بینی، آب مروارید یا کمبود ویتامین A قابل درمان است. لنزهای اصلاحی، مانند عینک یا تماسی، می توانند بینایی نزدیک بینی را هم در روز و هم در شب بهبود بخشند.

در صورتی که حتی با لنزهای اصلاحی همچنان در نور کم مشکل دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

آب مروارید

قسمت های ابری عدسی چشم شما به عنوان آب مروارید شناخته می شود.

آب مروارید را می توان از طریق جراحی برداشت. جراح شما لنز کدر شما را با یک لنز شفاف و مصنوعی جایگزین می کند. اگر علت اصلی این باشد، شب کوری شما پس از جراحی به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.

کمبود ویتامین A

اگر سطح ویتامین A شما پایین است، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین را توصیه کند. مکمل ها را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

اکثر مردم کمبود ویتامین A ندارند زیرا به تغذیه مناسب دسترسی دارند.

شرایط ژنتیکی

شرایط ژنتیکی که باعث شب کوری می شوند، مانند رتینیت پیگمانتوزا، قابل درمان نیستند. ژنی که باعث ایجاد رنگدانه در شبکیه می شود به لنزهای اصلاحی یا جراحی پاسخ نمی دهد.

افرادی که به این شکل از شب کوری مبتلا هستند باید از رانندگی در شب خودداری کنند.

شما نمی توانید از شب کوری که نتیجه نقایص مادرزادی یا شرایط ژنتیکی است، مانند سندرم آشر، جلوگیری کنید. با این حال، می توانید به درستی سطح قند خون خود را کنترل کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا احتمال شب کوری کمتر شود.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی بخورید که ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند. همچنین، برای کاهش خطر شب کوری، غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی سطوح بالایی از ویتامین A هستند.

برخی از غذاهای نارنجی رنگ منابع عالی ویتامین A هستند، از جمله:

  • طالبی ها
  • سیب زمینی های شیرین
  • هویج
  • کدو تنبل
  • کدو حلوایی
  • انبه

ویتامین A نیز در:

  • اسفناج
  • سبزی کولارد
  • شیر
  • تخم مرغ

اگر شب کوری دارید، باید اقدامات احتیاطی را برای حفظ امنیت خود و دیگران انجام دهید. تا مشخص شدن علت شب کوری و در صورت امکان درمان، تا حد امکان از رانندگی در شب خودداری کنید.

ترتیبی دهید که رانندگی خود را در روز انجام دهید، یا اگر نیاز به رفتن به جایی در شب دارید، از یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا تاکسی سرویس مطمئن شوید.

استفاده از عینک آفتابی یا کلاه لبه دار نیز می تواند به کاهش تابش خیره کننده در محیطی با نور زیاد کمک کند، که می تواند انتقال به یک محیط تاریک تر را آسان کند.



Source link