نوشیدنی های انرژی زا خوب هستند یا بد؟


نوشیدنی های انرژی زا به منظور افزایش انرژی، هوشیاری و تمرکز شما هستند.

مردم در هر سنی آنها را مصرف می کنند و محبوبیت آنها همچنان در حال افزایش است.

اما برخی از کارشناسان بهداشت هشدار داده‌اند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند اثرات مضری داشته باشند و بسیاری از آنها ایمنی آنها را زیر سوال ببرند.

این مقاله به بررسی مزایا و معایب نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌پردازد و مروری دقیق بر اثرات سلامتی آنها ارائه می‌کند.

نوشیدنی های انرژی زا نوشیدنی هایی هستند که حاوی موادی هستند که برای افزایش انرژی و عملکرد ذهنی به بازار عرضه می شوند.

Red Bull، ۵-Hour Energy، Monster، AMP، Rockstar، NOS و Full Throttle نمونه هایی از نوشیدنی های انرژی زا محبوب هستند.

تقریباً تمام نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین هستند که عملکرد مغز را تحریک می کند و هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد.

با این حال، مقدار کافئین برای محصولات مختلف متفاوت است. این جدول میزان کافئین برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زای محبوب را نشان می‌دهد:

اندازه محصولمحتوای کافئین
ردبول۸.۴ اونس (۲۵۰ میلی لیتر)۸۰ میلی گرم
AMP۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر)۱۴۲ میلی گرم
هیولا۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر)۱۶۰ میلی گرم
ستاره ی راک۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر)۱۶۰ میلی گرم
NOS۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر)۱۶۰ میلی گرم
تمام گاز۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر)۱۶۰ میلی گرم
۵ ساعت انرژی۱.۹۳ اونس (۵۷ میلی لیتر)۲۰۰ میلی گرم

تمام اطلاعات کافئین موجود در این جدول از وب سایت سازنده یا از Caffeine Informant در صورتی که سازنده محتوای کافئین را لیست نکرده باشد، به دست می آید.

نوشیدنی های انرژی زا نیز معمولا حاوی چندین ماده دیگر هستند. برخی از مواد متداول به غیر از کافئین در زیر ذکر شده است:

  • شکر: معمولا منبع اصلی کالری در نوشیدنی های انرژی زا است، اگرچه برخی از آنها بدون قند و کربوهیدرات کم هستند.
  • ویتامین های گروه B: نقش مهمی در تبدیل غذایی که می خورید به انرژی ایفا می کنند که بدن شما می تواند از آن استفاده کند.
  • مشتقات اسید آمینه: به عنوان مثال تورین و ال-کارنیتین هستند. هر دو به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند و در چندین فرآیند بیولوژیکی نقش دارند.
  • عصاره های گیاهی: گوارانا احتمالاً برای افزودن کافئین بیشتر گنجانده شده است، در حالی که جینسینگ ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد ( ۱ ).

خلاصه:

نوشیدنی های انرژی زا برای افزایش انرژی و عملکرد ذهنی طراحی شده اند. آنها حاوی ترکیبی از کافئین، شکر، ویتامین ها، مشتقات اسید آمینه و عصاره های گیاهی هستند.

مردم به دلایل مختلفی نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند.

یکی از محبوب ترین آنها افزایش هوشیاری ذهنی از طریق بهبود عملکرد مغز است.

اما آیا تحقیقات واقعاً نشان می دهد که نوشیدنی های انرژی زا می توانند این مزیت را داشته باشند؟ مطالعات متعدد تأیید می کنند که نوشیدنی های انرژی زا در واقع می توانند معیارهای عملکرد مغز مانند حافظه، تمرکز و زمان واکنش را بهبود بخشند و در عین حال خستگی ذهنی را کاهش دهند ( ۲ ، ۳ ، ۴ ).

در واقع، یک مطالعه به طور خاص نشان داد که نوشیدن تنها یک قوطی ۸.۴ اونسی (۵۰۰ میلی‌لیتری) ردبول تمرکز و حافظه را تا حدود ۲۴ درصد افزایش می‌دهد ( ۲ ).

بسیاری از محققان بر این باورند که این افزایش در عملکرد مغز ممکن است به دلیل کافئین به تنهایی باشد، در حالی که برخی دیگر حدس می زنند که ترکیب کافئین و شکر در نوشیدنی های انرژی زا برای مشاهده بیشترین فایده ضروری است ( ۳ ).

خلاصه:

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند خستگی ذهنی را کاهش داده و معیارهای عملکرد مغز مانند حافظه، تمرکز و زمان واکنش را بهبود بخشند.

دلیل دیگر مصرف نوشیدنی های انرژی زا کمک به عملکرد آنها در زمان کم خوابی یا خستگی است.

رانندگانی که در رانندگی های طولانی تا اواخر شب اغلب به سراغ نوشیدنی های انرژی زا می روند تا زمانی که پشت فرمان هستند هوشیار بمانند.

مطالعات متعدد با استفاده از شبیه‌سازی‌های رانندگی به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند کیفیت رانندگی را بهبود بخشند و خواب‌آلودگی را حتی در رانندگان کم‌خواب کاهش دهند ( ۵ ، ۶ ).

به همین ترتیب، بسیاری از کارگران شیفت شب از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند تا به آن‌ها در رفع نیازهای کاری خود در ساعاتی که بیشتر مردم خواب عمیقی دارند، کمک کنند.

اگرچه نوشیدنی های انرژی زا ممکن است به این کارگران کمک کند تا هوشیار و بیدار بمانند، حداقل یک مطالعه نشان می دهد که مصرف نوشیدنی انرژی زا ممکن است بر کیفیت خواب بعد از شیفت کاری آنها تأثیر منفی بگذارد ( ۷ ).

خلاصه:

نوشیدنی های انرژی زا می توانند به عملکرد افراد در هنگام خستگی کمک کنند، اما ممکن است افراد پس از استفاده از نوشیدنی های انرژی زا دچار کاهش کیفیت خواب شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند و به شما کمک می‌کنند زمانی که خسته هستید هوشیار بمانید.

با این حال، نگرانی هایی نیز وجود دارد که نوشیدنی های انرژی زا ممکن است به مشکلات قلبی کمک کنند.

یک بررسی نشان داد که استفاده از نوشیدنی های انرژی زا در چندین مورد از مشکلات قلبی که نیاز به مراجعه به اتاق اورژانس داشتند، دخیل است ( ۸ ).

علاوه بر این، سالانه بیش از ۲۰۰۰۰ سفر به اتاق اورژانس تنها در ایالات متحده با مصرف نوشیدنی های انرژی زا مرتبط است ( ۹ ).

علاوه بر این، چندین مطالعه انسانی نیز نشان می دهد که مصرف نوشیدنی انرژی زا می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد و نشانگرهای مهم عملکرد عروق خونی را کاهش دهد، که ممکن است برای سلامت قلب مضر باشد ( ۱۰ ، ۱۱ ).

اکثر متخصصان بر این باورند که مشکلات قلبی ناشی از مصرف نوشیدنی های انرژی زا در نتیجه مصرف بیش از حد کافئین رخ می دهد.

این امر منطقی به نظر می رسد، زیرا بسیاری از افرادی که پس از نوشیدن نوشابه های انرژی زا دچار مشکلات قلبی جدی شده بودند، بیش از سه نوشیدنی انرژی زا را در یک زمان مصرف کردند یا آنها را با الکل مخلوط کردند.

اگر چه در صورت داشتن سابقه بیماری قلبی ممکن است لازم باشد در مصرف نوشابه های انرژی زا احتیاط کنید، اما مصرف گهگاهی و در مقادیر معقول بعید است در بزرگسالان سالم بدون سابقه بیماری قلبی باعث ایجاد مشکلات قلبی شود.

خلاصه:

برخی از افراد پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا دچار مشکلات قلبی شده اند که احتمالاً به دلیل نوشیدن بیش از حد کافئین یا مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل است.

بیشتر نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار قابل توجهی قند هستند.

برای مثال، یک قوطی ۸.۴ اونسی (۲۵۰ میلی لیتری) ردبول حاوی ۲۷ گرم (حدود ۷ قاشق چایخوری) شکر است، در حالی که یک قوطی ۱۶ اونسی (۴۷۳ میلی لیتری) Monster حاوی حدود ۵۴ گرم (حدود ۱۴ قاشق چایخوری) شکر است.

مصرف این مقدار قند باعث افزایش قند خون هر کسی می شود، اما اگر در کنترل قند خون خود مشکل دارید یا دیابت دارید، باید مراقب نوشیدنی های انرژی زا باشید.

مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند، مانند بیشتر نوشیدنی های انرژی زا، باعث افزایش قند خون می شود که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، به خصوص اگر دیابت دارید.

این افزایش در قند خون با افزایش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط است که در ایجاد تقریباً هر بیماری مزمن نقش دارد ( ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ ).

اما حتی افراد بدون دیابت ممکن است نگران قند موجود در نوشیدنی های انرژی زا باشند. یک مطالعه گزارش داد که نوشیدن یک یا دو نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز با ۲۶ درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است ( ۱۵ ).

خوشبختانه، اکنون بسیاری از تولیدکنندگان نوشیدنی های انرژی زا محصولاتی تولید می کنند که یا قند کمتری دارند یا آن را به طور کامل حذف کرده اند. این نسخه ها بیشتر برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که سعی در پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند مناسب است.

خلاصه:

افراد مبتلا به دیابت باید نسخه های کم یا بدون قند نوشیدنی های انرژی زا را برای جلوگیری از افزایش مضر قند خون انتخاب کنند.

مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل در بین جوانان و دانش آموزان بسیار محبوب است.

با این حال، این یک مشکل جدی بهداشت عمومی است.

اثرات محرک کافئین در نوشیدنی های انرژی زا می تواند بر اثرات مضطرب الکل غلبه کند. این می تواند باعث شود در حالی که هنوز آسیب های مرتبط با الکل را تجربه می کنید، کمتر احساس مسمومیت کنید ( ۱۶ ، ۱۷ ).

این ترکیب می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. افرادی که نوشیدنی های انرژی زا را همراه با الکل مصرف می کنند، تمایل بیشتری به مصرف الکل دارند. آنها همچنین به احتمال زیاد مشروبات الکلی و رانندگی می کنند و از آسیب های ناشی از الکل رنج می برند ( ۱۸ ، ۱۹ ، ۲۰ ).

علاوه بر این، مطالعه ای روی ۴۰۳ جوان استرالیایی بزرگسال نشان داد که احتمال تپش قلب در افرادی که نوشیدنی های انرژی زا مخلوط با الکل مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که به تنهایی الکل مصرف می کردند، تقریباً شش برابر بیشتر بود ( ۲۱ ).

نوشیدنی های انرژی زا الکلی مخلوط در اواسط دهه ۲۰۰۰ رایج شد، اما در سال ۲۰۱۰ سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پس از گزارش مشکلات پزشکی و مرگ، شرکت ها را مجبور کرد که محرک ها را از نوشیدنی های الکلی حذف کنند.

با این حال، بسیاری از مردم و بارها همچنان نوشیدنی های انرژی زا و الکل را خودشان مخلوط می کنند. به دلایل فوق مصرف نوشیدنی های انرژی زا مخلوط با الکل توصیه نمی شود.

خلاصه:

نوشیدنی‌های انرژی‌زای مخلوط با الکل می‌توانند در عین حال که هنوز هم اختلالات مرتبط با الکل را تجربه می‌کنید، کمتر احساس مسمومیت کنید. مصرف نوشابه های انرژی زا همراه با الکل توصیه نمی شود.

تخمین زده می شود که ۳۱ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند.

با این حال، طبق توصیه های منتشر شده توسط آکادمی اطفال آمریکا در سال ۲۰۱۱، نوشیدنی های انرژی زا نباید توسط کودکان یا نوجوانان مصرف شود ( ۲۲ ).

استدلال آنها این است که کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا کودکان و نوجوانان را در معرض خطر وابستگی یا اعتیاد به این ماده قرار می دهد و همچنین ممکن است اثرات منفی بر قلب و مغز در حال رشد داشته باشد ( ۲۲ ).

کارشناسان همچنین محدودیت های کافئین را برای این سنین تعیین می کنند و توصیه می کنند که نوجوانان بیش از ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز و کودکان کمتر از ۱.۱۴ میلی گرم کافئین به ازای هر پوند (۲.۵ میلی گرم بر کیلوگرم) وزن بدن در روز مصرف کنند ( ۲۳ ).

این معادل حدود ۸۵ میلی گرم کافئین برای یک کودک ۷۵ پوندی (۳۴ کیلوگرمی) ۱۲ ساله یا کمتر است.

بسته به مارک نوشیدنی انرژی زا و اندازه ظرف، فراتر از این توصیه های کافئین تنها با یک قوطی کار دشواری نخواهد بود.

خلاصه:

به دلیل اثرات منفی بالقوه کافئین در این جمعیت، سازمان های بهداشتی پیشرو استفاده از نوشیدنی های انرژی زا را در کودکان و نوجوانان تشویق نمی کنند.

بیشتر نگرانی های سلامتی مرتبط با نوشیدنی های انرژی زا به محتوای کافئین آنها مربوط می شود.

نکته مهم این است که به طور کلی توصیه می شود که بزرگسالان بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولاً تنها حاوی ۸۰ میلی‌گرم کافئین در هر ۸ اونس (۲۳۷ میلی‌لیتر) هستند که تقریباً به میانگین فنجان قهوه نزدیک است.

مشکل این است که بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا در ظروف بزرگتر از ۸ اونس (۲۳۷ میلی لیتر) فروخته می شوند. همچنین، برخی از آنها حاوی کافئین بیشتری هستند، به ویژه “شات های انرژی” مانند انرژی ۵ ساعته که حاوی ۲۰۰ میلی گرم کافئین در تنها ۱.۹۳ اونس (۵۷ میلی لیتر) است.

علاوه بر این، چندین نوشیدنی انرژی زا نیز حاوی عصاره های گیاهی مانند گوارانا، منبع طبیعی کافئین است که حاوی حدود ۴۰ میلی گرم کافئین در هر گرم است ( ۲۴ ).

تولید کنندگان نوشیدنی های انرژی زا ملزم نیستند که این مورد را در محتوای کافئین ذکر شده در برچسب محصول بگنجانند، به این معنی که کل محتوای کافئین بسیاری از نوشیدنی ها را می توان به شدت دست کم گرفت.

بسته به نوع و مقدار نوشیدنی انرژی زا که مصرف می کنید، اگر چندین نوشیدنی انرژی زا در روز مصرف کنید، فراتر رفتن از مقدار توصیه شده کافئین دشوار نیست.

اگرچه مصرف گاه به گاه نوشیدنی انرژی زا بعید است که آسیبی ایجاد کند، اما احتمالاً عاقلانه است که از مصرف نوشیدنی های انرژی زا به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود اجتناب کنید.

اگر مصرف نوشیدنی های انرژی زا را انتخاب می کنید، مصرف آنها را به بیش از ۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر) از یک نوشیدنی انرژی زا استاندارد در روز محدود کنید و سعی کنید سایر نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید تا از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان باید از مصرف نوشابه های انرژی زا خودداری کنند.

خلاصه:

نوشیدن هرازگاهی یک نوشیدنی انرژی زا بعید است که مشکلی ایجاد کند. برای کاهش آسیب احتمالی، مصرف خود را به ۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر) در روز محدود کنید و از سایر نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

نوشیدنی های انرژی زا ممکن است برخی از مزایای وعده داده شده را با تقویت عملکرد مغز و کمک به عملکرد شما در هنگام خستگی یا کم خوابی ارائه دهند.

با این حال، تعدادی از نگرانی‌های سلامتی در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد، به ویژه مربوط به مصرف بیش از حد کافئین، محتوای قند و مخلوط کردن آنها با الکل.

اگر می خواهید نوشیدنی های انرژی زا بنوشید، مصرف خود را به ۱۶ اونس (۴۷۳ میلی لیتر) در روز محدود کنید و از “شات های انرژی” دوری کنید. همچنین، سعی کنید مصرف سایر نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید تا از اثرات مضر کافئین بیش از حد جلوگیری کنید.

برخی از افراد، از جمله زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان، باید به طور کامل از نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنند.



Source link