نحوه کنترل COPD | Rdiet


لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

عبارت بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) به گروهی از بیماری های ریوی پیشرونده اشاره دارد که باعث تنگی نفس و خستگی شما می شود زیرا نمی توانید به طور کامل نفس بکشید. غیر قابل درمان است.

COPD نوعی بیماری است که هر از گاهی شعله ور می شود. دو نوع شایع COPD آمفیزم و برونشیت مزمن هستند.

تبادل… ریه های شما حدود ۶۰۰ میلیون کیسه هوا دارد. هنگام تنفس، اکسیژن موجود در هوای ورودی از طریق مویرگ های ریز متصل به این کیسه های هوایی با دی اکسید کربن موجود در خون شما مبادله می شود. این تبادل برای سلامتی و عملکرد فیزیکی شما حیاتی است.

وقتی دارید آمفیزم تعداد حباب‌های هوا در ریه‌ها کاهش می‌یابد یا تغییر شکل داده یا مسدود می‌شوند. نتیجه این است که ریه های شما نمی توانند به اندازه کافی تبادل اکسیژن برای دی اکسید کربن را پردازش کنند. این کاهش ظرفیت، توانایی شما برای تنفس موثر را به خطر می اندازد.

وقتی دارید برونشیت راه‌های هوایی در ریه‌ها متورم یا ضخیم‌تر از حد طبیعی می‌شوند و باعث مسدود شدن یا انسداد آن‌ها می‌شوند. این امر بازدم را دشوار می کند و باعث سرفه مزمن (یعنی طولانی مدت) می شود.

چه چیزی باعث COPD می شود؟

پاسخ ساده به این سوال التهاب مزمن است.

دو نوع التهاب وجود دارد… حاد و مزمن.

التهاب حاد به یک پاسخ ایمنی کوتاه مدت به یک آسیب ناگهانی اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر انگشت خود را ببرید، زخم روز بعد احتمالا قرمز و متورم خواهد شد. این نشان می دهد که مواد شیمیایی برای مبارزه با مهاجمان خارجی (که ممکن است از طریق بریدگی وارد بدن شما شده باشند) توسط سیستم ایمنی بدن شما آزاد شده اند و وظیفه خود را برای مبارزه با عفونت انجام می دهند. به شرطی که نسبتاً سالم باشید، انگشت شما باید ظرف چند روز خوب شود.

التهاب مزمن زمانی رخ می دهد که پاسخ التهابی خاموش نشود. سیستم ایمنی بدن شما به پمپاژ مواد شیمیایی التهابی ادامه می دهد. به عبارت دیگر، التهاب زمانی رخ می دهد که نیازی به آن نباشد. بدیهی است که برای سلامتی شما مضر است.

به طور فزاینده ای آشکار می شود که التهاب مزمن علت اصلی بسیاری از بیماری های مزمن مانند COPD است.

التهاب مزمن نیز در قلب دیابت نوع ۲ قرار دارد.

رابطه COPD و دیابت

اگرچه آنها ریشه یکسانی دارند، اما ارتباط بین COPD و دیابت مشخص نیست. هیچ شواهد تحقیقاتی خاصی وجود ندارد که نشان دهد افراد مبتلا به COPD در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند یا برعکس.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که حدود ۱۵٪ از بیماران COPD که در بیمارستان بستری می شوند، دیابت نیز دارند. در میان جمعیت عمومی، شیوع دیابت کمتر از ۱۰ درصد است.

جستجو در ادبیات منتشر شده در دیابت شناسی قلبی عروقی COPD را به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت در نظر بگیرید و بالعکس. محققان به این نتیجه رسیدند که یک خطر دو طرفه بین این دو بیماری وجود دارد.

به نظر می رسد COPD به دلایل مختلفی باعث افزایش بروز دیابت می شود. برای مثال COPD باعث افزایش وزن شما می شود (چون تحرک کمتری دارید) و بنابراین مقاومت به انسولین شما را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد دیابت با افزایش حملات، بروز عفونت های ریوی را افزایش می دهد و COPD را بدتر می کند.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که قند خون بالا با اختلال در عملکرد ریه مرتبط است. مطالعه در قفسه سینه نشان می دهد که دیابت با کاهش توانایی دفع اجباری هوا از ریه ها مرتبط است. این رابطه با مصرف سیگار بدتر می شود.

به نظر بسیار محتمل است که آسیب به سیستم عصبی ناشی از دیابت (نوروپاتی دیابتی) باعث ضعیف شدن ماهیچه های تنفسی شده و تنفس را کم عمق و کارآمدتر می کند… اگرچه این ارتباط بین دیابت و COPD با هیچ درجه قطعیتی ثابت نشده است.

نحوه مبارزه با COPD

هیچ درمانی برای COPD وجود ندارد.

با این حال، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری انجام دهید. بسیاری از اینها همان کارهایی هستند که باید برای کنترل دیابت خود انجام دهید.

  • ترک سیگار

  • غذای سالم بخور

  • ورزش منظم انجام دهید

  • از هوای آلوده دوری کنید

  • از تمرینات تنفسی برای تمرین ریه های خود استفاده کنید

سیگار کشیدن را ترک کن… اگر COPD دارید بی معنی است. سیگار به ریه‌های شما آسیب می‌زند – احتمالاً دلیل اصلی ابتلا به COPD است – و اگر می‌خواهید پیشرفت بیماری را کند کنید، شدیداً باید از آسیب بیشتر به ریه جلوگیری کنید.

ترک سیگار کمی اراده می خواهد، اما اگر به اندازه کافی مصمم باشید، می توانید این کار را انجام دهید. همچنین اگر در تلاش برای ترک سیگار هستید، چندین وسیله کمکی برای ترک سیگار مانند چسب ها و قرص ها وجود دارد.

خوردن یک رژیم غذایی سالم… یعنی خوردن رژیم غذایی کم قند، چربی کم، کربوهیدرات کم، نمک کم، GI کم و رژیم غذایی با فیبر بالا مانند پیروزی بر دیابت رژیم غذایی و نوشیدن آب فراوان این نوع رژیم غذایی به شما کمک می کند تا از شر اضافه وزن که یکی از عواقب COPD است خلاص شوید، در نتیجه زندگی روزمره شما را آسان تر می کند و به شما انرژی بیشتری برای راه رفتن و غیره می دهد.

ورزش کردن… کاری نیست که فقط به دلیل ابتلا به COPD نتوانید انجام دهید. در واقع بهترین راه برای حفظ عملکرد ریه انجام نوعی ورزش منظم است. انجام کمی باغبانی یا رفتن به پیاده روی سبک در چند روز در هفته یک راه عالی برای شروع است.

پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری یا یوگا را امتحان کنید. اما مراقب باشید آنقدر ورزش نکنید که ریه های شما نتوانند آن را تحمل کنند – این می تواند علائم شما را بدتر کند.

یوگا به ویژه برای مبتلایان به COPD مفید است زیرا بر تنفس کنترل شده تمرکز دارد. در واقع، تنفس یوگی شامل برخی از تمرینات تنفسی است که در طی درمان تنفسی انجام می شود.

اجتناب از آلودگی… اگر مبتلا به COPD هستید، یکی دیگر از موارد بی خطر است. ریه های ضعیف شده توسط COPD به ویژه در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. بنابراین، به هشدارهای مربوط به کیفیت هوا توجه کنید و از موقعیت‌هایی که احتمالاً کیفیت هوا پایین است، مانند گرد و غبار، دودهای شیمیایی، آتش‌های باز و غیره خودداری کنید.

درمان تنفسی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای COPD و بهبود سلامت کلی خود انجام دهید، انجام منظم تمرینات تنفسی است.

تمرینات تنفسی عملکرد تنفسی شما را بهبود می بخشد و در نتیجه پیشرفت COPD را کاهش می دهد. علاوه بر این، تمرینات تنفسی کیفیت زندگی بهتری را فراهم می کند.

در اینجا سه ​​تمرین از این قبیل وجود دارد:

نفس کشیدن با لب های جمع شده… یک تمرین تنفسی است که در آن هنگام دم از بینی و بازدم از طریق دهان در حالی که لب های خود را جمع می کنید. بازدم باید نصف یا کمتر از دم، یعنی. اگر دم ۴ ثانیه طول می کشد، حداقل ۸ ثانیه طول بکشد تا از طریق لب های جمع شده بازدم کنید.

این ترفند تنفسی امواج تنفسی شما را برای مدت طولانی تری باز نگه می دارد، کار تنفس را کاهش می دهد و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را بهبود می بخشد.

تنفس شکمی… مخصوصاً برای کاهش تنگی نفس هنگام ورزش یا انجام فعالیت های سنگین مانند بالا رفتن از پله ها یا بلند کردن اجسام سنگین مفید است. این کار با تمرین دادن عضلات تنفسی شما انجام می شود.

دراز بکشید و یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. دست روی شکم باید هنگام بازدم پایین بیاید و هنگام دم بالا بیاید.

آموزش ریه… استفاده از دستگاه تمرین ماهیچه های تنفسی به طور قابل توجهی قدرت و استقامت را افزایش می دهد. این مطالعه در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه مودنا ایتالیا انجام شد.

آ تمرین عضلات تنفسی دستگاه (RMT) لوله ای است که شما آن را در کنار لب های خود قرار می دهید و از طریق آن تنفس می کنید. این دستگاه تا حدی جریان هوا را مسدود می کند و دم و بازدم را دشوار می کند. محدودیت جریان هوا را می توان با حرکت دادن دیسک تغییر داد. علاوه بر این، در صورت تمایل به استنشاقی که برخی از درمانگران توصیه می کنند، می توانید محدودیت را به طور کامل حذف کنید.

RTMs توسط ورزشکاران برای افزایش استقامت و بهبود عملکرد ریه در طول تمرینات قلبی عروقی استفاده می شود. این نویسنده که مبتلا به COPD خفیف است، دریافته است که استفاده از RTM یک راه عالی برای تقویت عضلات تنفسی و جلوگیری از پیشرفت COPD است.

نکته مهم:

لطفا توجه فرمایید این مطالب صرفا جهت جمع آوری تمام مطالب در خصوص رژیم کتوژنیک است و توسط ربات از مقالات خارجی معتبر بصورت اتوماتیک ترجمه شده بنابراین ممکن است مشکلات داشته باشد. لذا می توانید در زیر همین مقاله اگر مشکلی وجود دارد کامنت بگذارید تا پاسخ داده شود.

البته در این سایت مقالات زیادی توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه نوشته شده که پیشنهاد می کنیم حتما آنها را مطالعه بفرمایید به عنوان مثال مقاله زیر:
رژیم کتوژنیک



Source link