نحوه محاسبه کربوهیدرات خالص ( نت)


فیبر شکل منحصر به فردی از کربوهیدرات از نظر نحوه هضم و تأثیر آن بر بدن شما است.

برخلاف نشاسته و شکر، فیبر طبیعی در روده کوچک جذب نمی شود.

این به این دلیل است که پیوندهای بین واحدهای قند نمی تواند توسط آنزیم های دستگاه گوارش شما شکسته شود. بنابراین، فیبر مستقیماً وارد روده بزرگ می شود ( ۱ ).

با این حال، سرنوشت آن پس از آن بستگی به نوع فیبر دارد.

دو دسته کلی فیبر وجود دارد: نامحلول و محلول. حدود دو سوم فیبری که می خورید نامحلول است و یک سوم دیگر محلول است.

فیبر نامحلول در آب حل نمی شود. مدفوع حجیم‌تری ایجاد می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. این نوع فیبر روده بزرگ را بدون تغییر باقی می گذارد، کالری ارائه نمی کند و تأثیری بر سطح قند خون یا انسولین ندارد ( ۲ ).

برعکس، فیبر محلول در آب حل می شود و یک ژل تشکیل می دهد که حرکت غذا را در سیستم شما کند می کند و می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید ( ۳ ).

هنگامی که فیبر محلول در روده بزرگ قرار می گیرد، توسط باکتری ها به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) تخمیر می شود. این SCFA ها به سلامت روده شما کمک می کنند و ممکن است تعدادی دیگر از مزایای سلامتی را نیز ارائه دهند.

مطالعات نشان می دهد که تخمیر ۱ گرم فیبر محلول به SCFA حدود ۱-۲ کالری، بسته به نوع فیبر، فراهم می کند ( ۴ ، ۵ ).

از آنجایی که حدود یک سوم فیبر در اکثر غذاها محلول است، یک وعده غذایی حاوی ۶ گرم فیبر می تواند تا ۴ کالری به شکل SCFA کمک کند.

با این حال، حتی اگر فیبر محلول کالری کمی دارد، به نظر نمی رسد قند خون را افزایش دهد. در واقع، آخرین تحقیقات نشان می دهد که اثرات آن در روده به کاهش سطح قند خون کمک می کند ( ۶ ، ۷ ).

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که فیبر محلول می تواند منجر به کنترل بهتر قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و جذب کالری کمتر شود ( ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ).

از سوی دیگر، فیبر فرآوری شده ای به نام ایزومالتو-الیگوساکارید (IMO) به نظر می رسد که تا حدی به عنوان کربوهیدرات های غیر فیبری در روده کوچک جذب می شود که می تواند قند خون را افزایش دهد ( ۱۲ ، ۱۳ ).

اخیراً، چندین تولید کننده مواد غذایی، IMO را با سایر اشکال فیبر در محصولات خود جایگزین کرده اند. با این حال، IMO هنوز هم در تعدادی از غذاهای کم کربوهیدرات یافت می شود.

خلاصه:

فیبر طبیعی در روده کوچک جذب نمی شود. باکتری‌های روده فیبر محلول را به SCFA تخمیر می‌کنند که حداقل کالری را به همراه دارد و تأثیر خنثی یا مفیدی بر قند خون دارد.



Source link