ملاحظات بهداشتی؛ علائم، عوارض و درمان آن چگونه است؟


تصور کنید علائم یک بیماری جزئی را در خود می بینید و با نگرانی به پزشک مراجعه می کنید اما پس از معاینه کامل پزشکی مشخص می شود که کاملا سالم هستید. با این حال، ممکن است باور داشته باشید که حال شما خوب نیست و علائم شما همچنان ادامه دارد. این وضعیت هیپوکندری یا زندگی مضطرب نامیده می شود. یعنی در حالی که سالم هستید، اضطراب شدید، گرفتگی عضلات، خستگی یا علائم خاصی از بیماری را تجربه می کنید. اضطراب سلامتی بدون داشتن بیماری بر سلامت شما تأثیر می گذارد. در این مقاله درباره اضطراب سلامتی، علائم، علل، مشکلات و روش های درمانی موثر توضیح می دهیم.

اضطراب سلامتی چیست؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، اضطراب سلامت “هیپوکندریازیس” یا “هیپوکندری” نامیده می شود. یک تعریف ساده و کوتاه از اضطراب سلامتی، نگرانی غیرمنطقی و غیرمنطقی افراد در مورد ابتلا به یک بیماری خاص پزشکی است. افراد مبتلا به مشکلات سلامتی به وضعیت بیماری و علائم فیزیکی در بدن خود توجه غیرعادی می کنند و مرتباً با پزشک مشورت می کنند.

تفاوت بین اضطراب منطقی و اضطراب سلامتی

وقتی افراد متوجه علائم بیماری در بدن خود می شوند، اضطراب آنها طبیعی است و اولین کار منطقی مراجعه به متخصص است. وقتی پزشک معاینه می کند و نتایج نشان می دهد که فرد سالم است، جای نگرانی نیست. اما افرادی که از اضطراب بیماری رنج می برند مطمئن نیستند و متقاعد شده اند که بیمار هستند و علائم بیماری و ناراحتی را دارند. این وضعیت بیش از یک نگرانی عادی برای افراد سالم است. اضطراب سلامتی می تواند به راحتی در زندگی افراد اختلال ایجاد کند.

نشانه های اضطراب سلامتی

اولین علامت اختلال اضطراب، وسواس شدید در مورد سلامت جسمانی است و شاید کوچکترین علائم جسمی طاقت فرسا و طاقت فرسا به نظر می رسند. اما این تنها نشانه نگرانی سلامتی نیست و محققان با بررسی این افراد مجموعه ای از علائم را شناسایی کرده اند که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • اضطراب در مورد داشتن علائم و رنج از یک بیماری خاص؛
  • نگرانی از اینکه علائم جزئی ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد.
  • سردرگمی زیادی در مورد تغییرات در وضعیت سلامت جسمانی؛
  • عدم اعتماد به پزشک و نتیجه بد آزمایش؛
  • نگرانی شدید در مورد ابتلا به بیماری خاصی که سابقه ابتلا به آن را در خانواده دارد.
  • عدم تمرکز در زندگی روزمره به دلیل اضطراب شدید ابتلا به این بیماری؛
  • بررسی منظم بدن برای علائم بیماری؛
  • مراجعه منظم به پزشک برای تایید؛
  • عدم مراجعه به پزشک از ترس تشخیص بیماری جدی و خاص؛
  • اجتناب از افراد، مکان ها یا فعالیت های گروهی به دلیل ترس از بیماری؛
  • برای ادامه صحبت کردن در مورد وضعیت سلامتی و بیماری های احتمالی؛
  • جستجوی مداوم در اینترنت برای علل و علائم احتمالی بیماری ها؛
  • انجام رفتارهایی مشابه رفتارهایی که دارای بیماری های خاص هستند.
  • پایش مداوم ضربان قلب، فشار خون و سایر علائم حیاتی.

اختلالات اضطرابی

علت دقیق اختلالات اضطرابی ناشناخته است، اما در زیر عواملی را که ممکن است در شکل گیری یا ایجاد آن نقش داشته باشند، فهرست کرده ایم.

1. خانواده

اولین عاملی که بر نگرانی تأثیر می گذارد، سلامت خانواده است. اگر والدینی دارید که بیش از حد نگران سلامتی شما یا خودشان هستند، ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشید.

2. تجربه قبلی

قطعا گذشته می تواند نقش مهمی در ایجاد اضطراب داشته باشد. اگر در کودکی به بیماری خاص و جدی مبتلا هستید، ممکن است بروز علائم کوچک ترسناک به نظر برسد و شما را به مواجهه با این بیماری سوق دهد.

3. اضطراب بیماری ناشی از عزت نفس ضعیف

شما اطلاعات کافی در مورد بیماری ها و علائم خاص آنها ندارید. ممکن است با علائمی مشابه علائم بیماری های جدی، اشتباه تشخیص داده شود. افراد حساس و مضطرب اطراف شما نقش مهمی در قضاوت نادرست شما دارند. قبل از مشورت با اطرافیان خود، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

عوامل تشدید کننده اضطراب سلامتی

اضطراب سلامتی معمولاً در میانسالی ظاهر می شود و با افزایش سن بدتر می شود. افراد مسن بیشتر در معرض مشکلات حافظه و تمرکز هستند. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند، از جمله:

  • افسردگی و اضطراب شدید؛
  • تشخیص نادرست و اعلام بیماری های خطرناک (حتی پس از بررسی مجدد و رد تشخیص).
  • کودک آزاری؛
  • بیماری جدی در دوران کودکی یا والدین مبتلا به بیماری های جدی؛
  • داشتن ویژگی های شخصیتی خاص مانند شخصیت مضطرب.
  • بررسی بیش از حد علائم و وضعیت سلامتی خود به صورت آنلاین؛
  • یک رویداد یا موقعیت استرس زا مرتبط با زندگی.

اختلالات اضطراب سلامت

اختلال اضطراب بیماری می تواند اثرات منفی بر روی فرد داشته باشد، از جمله:

  • اضطراب بیش از حد باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه و اعضای خانواده می شود.
  • بهره وری یک فرد در محل کار کاهش می یابد و ممکن است مجبور شود برای مدت طولانی غیبت کند.
  • زندگی روزمره خوب پیش نمی رود و گاهی اوقات فرد نمی تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.
  • مراجعه زیاد به پزشک و انجام آزمایشات مختلف باعث بروز مشکلات مالی برای فرد می شود.
  • فرد ممکن است درگیر بیماری های دیگری مانند علائم جسمی، افسردگی و اختلالات شخصیت باشد.

اگر متوجه نگرانی سلامتی در خود شدید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به یک مشاور حرفه ای مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. با کمک یک مشاور و روانشناس مجرب می توانید کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید و از آن لذت ببرید. یاد بگیرید که از تکنیک های منظم مدیریت استرس و آرامش استفاده کنید. یک برنامه درمانی برای جلوگیری از بدتر شدن علائم و عوارض داشته باشید.

گزینه های درمانی برای اضطراب سلامتی

1. درمان نگرانی های سلامتی با خوددرمانی

هیچکس بهتر از شما نمی تواند به شما در مورد نگرانی های سلامتی شما کمک کند. با انجام چند کار ساده می توانید این اضطراب را مهار کرده و به موقع بهبود پیدا کنید.

1. یک دفتر خاطرات داشته باشید

به مواقعی که نگران هستید توجه کنید و برای اطمینان از دیگران کمک بگیرید. پس از نوشتن زمان هایی که شما را آزار می دهد، سعی کنید آنها را کاهش دهید.

2. افکار خود را به چالش بکشید

یک جدول 2 ستونی بکشید. نگرانی های سلامتی را در ستون اول و افکار متعادل را در ستون دوم بنویسید. به عنوان مثال، در ستون اول بنویسید «من نگران سردردم هستم» و در ستون دوم بنویسید «سردرد معمولاً علامت اضطراب است».

3. لذت ببرید

وقتی ذهن شما مشغول بررسی علائم بیماری است، با بهترین دوست یا افرادی که به شما آرامش می دهند تماس بگیرید. شما همچنین می توانید برای پیاده روی طولانی در جاده بروید، ورزش کنید یا برای فعالیت های سرگرم کننده برنامه ریزی کنید.

2. درمان نگرانی های سلامت با روان درمانی

رایج ترین درمان اضطراب سلامت روان درمانی به ویژه درمان شناختی رفتاری است. درمان شناختی رفتاری در بهبود اضطراب سلامتی بسیار موثر است زیرا مهارت های مدیریت اضطراب را به شما می آموزد. می توانید از این درمان به تنهایی یا به صورت گروهی استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید، از جمله:

  • شناسایی نگرانی ها و باورهای اضطراب بیماری؛
  • یادگیری روش های مختلف برای تغییر نگرش در مورد بدن و سلامت جسمانی؛
  • افزایش آگاهی از تأثیر اضطراب بر رفتار و سلامت؛
  • آموزش برای پاسخ متفاوت به نشانه های فیزیکی؛
  • راهبردهای یادگیری برای مدیریت اضطراب؛
  • اجتناب از معاینات مکرر بدن برای علائم بیماری؛
  • بهبود زندگی روزمره در مکان های عمومی مانند محل کار یا مدرسه؛
  • سایر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی را بررسی کنید.

روان درمانی به شما کمک می کند نگرش مثبتی نسبت به اضطراب خود ایجاد کنید. ممکن است یک روان درمانگر به شما توصیه کند که از داروهای فعال استفاده کنید که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

3. درمان نگرانی های بهداشتی با درمان دارویی

اگرچه نگرانی های سلامتی برخی از افراد تنها با روان درمانی بهبود می یابد، اما روان درمانی برای همه کارساز نیست. پزشک طبق تشخیص خود داروهای خاصی را به افراد توصیه می کند. داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) اغلب برای درمان این بیماری استفاده می شوند. اگر علاوه بر اضطراب، اختلال خلقی هم دارید، برای کمک به بهبود هر دو اختلال، دارویی به شما داده می شود.

توجه داشته باشید که برخی از داروها اثرات جدی بر بدن و ذهن دارند. بنابراین هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک متخصص مصرف نکنید.

حالت اضطراب بیماری در طول زمان

اضطراب یک وضعیت روانی طولانی مدت است و مدت درگیری و درمان بسته به شدت آن متفاوت است. افزایش سن یا استرس نگرانی های سلامتی بسیاری از افراد را افزایش می دهد. اگر به برنامه درمانی خود پایبند باشید، می توانید علائم اضطراب سلامتی را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

نگرانی در مورد سلامت افراد ممکن است برخی از اعضای خانواده را نگران کند، اما همراهی دوستان و خانواده نقش مهمی در مقابله با اضطراب ناشی از بیماری دارد.

برای ما بنویسید

لطفا تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید. با به اشتراک گذاشتن این تجربه، می توانید به دیگران کمک کنید تا درمان شوند و سریعتر بهبود یابند.

div:empty {display:none;}]]>

مسیر شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید

10000 تن

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات تکمیلی